Amano, ampularia och någon hummer

#1 - 16 oktober 2004 22:24
Jag har startat upp mitt akvarium rätt nyligt och är ganska grön på området.
Jag har iaf. en massa olika monster i karet, men jag är lite orolig för mina skaldjur; 2 Amanoräkor, 2 Ampularia och 2 hummrar som liknar blue lobster men blir tydligen inte lika stora och blå. =)
Snäckorna verkar ha endel skador i skalen, de andra mår bra fortfarande. Men som jag har förstått mår alla bra av att få i sig kalk. Men hur lyckas man med det? Droppar man ner någon dyr smörja, eller dumpar man kalksten i karet?
Någon som vet får gärna informera mig.. =)

Tack på förhand! //Ante
#2 - 17 oktober 2004 05:31
Jag har kräftor (cherax sp.) och en long arm shrimp av någon sort. Jag har också oroat mig över kalk och fått ett råd att lägga i en liten (eller stor) bit FAXE-sten. Denna sten är mjuk och avger kalk hela tiden. Detta fungerar bra.

Jag har oxå fått rekommendation på att lägga i sköldpaddsblock. Andra har dock påpekat att kalket däri är av en annan sort än de som skaldjuren behöver för att bygga upp sitt skal. Kalket i sköldpaddsblocken skulle hjälpa sköldpaddorna att transportera BORT kalk?

Jag vet inte vad jag ska tro om blocken men FAXE-sten verkar otvistat bra!
#3 - 17 oktober 2004 05:35
Läs om Ampulia på www.djurportalen.nu, akvarieguiden. Har för mig att det står något om detta där.

Kommer inte hummern att jaga/äta Amanoräkorna?
#4 - 18 oktober 2004 17:18
Okey, jag ska testa FAXE-stenen där om jag hittar någon i handeln.. Hoppas bara att resten av fiskarna inte mår pyton av de..

Jo jackson, det är nog möjligt att hummrarna kommer att försöka få sig ett skrovmål. =) Men jag får väl donera dom till andra behövande, med större fiskar, om så skulle behövas.

Annons