Amano

#1 - 24 februari 2006 19:07
Tjena tänkte fråga hur man ser skillnad på hona och hane hos amano räkorna?:confused:
#2 - 24 februari 2006 19:18
Det märker du rätt fort vilka som kommer att ha rom på magen.
Mvh Marcus
#3 - 24 februari 2006 19:21
Azur har en bra sida om detta:

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#4 - 24 februari 2006 22:20
hej. jag har 3 amano räkor.. och vill försöka få yngel.. men på bilden du NE länkade så är de att den ena har 3 och den andra har 2 rader med prickar och den ena är mycket större. har jag rätt? någon som vet något akvarieställe i göteborg som ser skilnad på dem?
#5 - 24 februari 2006 23:26
[quote=Zia]hej. jag har 3 amano räkor.. och vill försöka få yngel.. men på bilden du NE länkade så är de att den ena har 3 och den andra har 2 rader med prickar och den ena är mycket större. har jag rätt? någon som vet något akvarieställe i göteborg som ser skilnad på dem?[/quote]

Honorna blir mycket större och "tjockare" än hanarna. :)
#6 - 24 februari 2006 23:46
1) Tredje raden prickar hos hanen är runda prickar . . . . liksom. Hos honan är det ett brutet streck - - - -
När räkorna är fullvuxna är honan också nästan dubbelt så stor, och mycket bredare över bakkroppen. Vuxna honor bär också som sagts nästan alltid rom.
#7 - 25 februari 2006 08:46
Tack för alla svar. Hitta den där sidan i går och tydligen har jag en hane i mitt akvarie. Måste hitta en hona åt honom men det är lie svårt på åland men det går väl att beställa in.

Annons