AM-TOPP dåligt tryck

#1 - 8 december 2012 14:50
Hej, jag är ny på sidan och nybörjare med akvarium. För ett par månader sen köpte jag ett Juwel Rio 240l till min dotter, för två veckor sen köpte jag ett am-top professional 1200l/h på tradera för 350kr som jag kopplade in och allt funkade kanon. Men nu har det börjat bli dåligt tryck i det, har ni några idéer eller tankar vad det kan va som är fel? Filtret är fyllt på följande sätt, korg1: svart filtermatta ca 2cm och makaroner, korg2: makaroner, korg3: vit tunn filtermatta och makaroner. Jag är som sagt nybörjare och helt nollad när det gäller ytterfilter så därför körde jag på samma material som va i filtret när jag köpte det, tacksam för svar och hjälp
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 december 2012 15:24
Vilken porstorlek är det på den svarta filtremattan?
Vilken porstorlek är det på den vita filtermattan?
#3 - 8 december 2012 16:07
Vilken porstorlek är det på den svarta filtremattan?

Vilken porstorlek är det på den vita filtermattan?

ett exakt mått har jag inte men den svarta är rätt så grov skulle gissa på 10ppi om jag jämför med vad som sitter i mitt innerfilter, och den vita är väldigt tät
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 december 2012 16:57
D¨å hade jag plockat bort den vita och ersatt den med en grovporig
#5 - 9 december 2012 04:29
då tackar jag för hjälpen och ska prova detta
#6 - 9 december 2012 05:29
hade inget grovporigt hemma men rykte den vita, har gått en timme nu utan någon märkbar skillnad, läge att köpa ett nytt ytterfilter? eller det finns något annat jag kan prova?
#7 - 9 december 2012 05:38
Har trycket märkbart förändrats så fort är det något som inte stämmer. Antingen är filtret fullt av skit, luft i filtret eller kanske något som sitter för insuget.
Visst, Am-top kanske inte är världens bästa filter, men så fort tappar de inte i flödet...
#8 - 9 december 2012 06:31