AM-TOPP dåligt tryck

#1 - 8 december 2012 14:50
Hej, jag är ny på sidan och nybörjare med akvarium. För ett par månader sen köpte jag ett Juwel Rio 240l till min dotter, för två veckor sen köpte jag ett am-top professional 1200l/h på tradera för 350kr som jag kopplade in och allt funkade kanon. Men nu har det börjat bli dåligt tryck i det, har ni några idéer eller tankar vad det kan va som är fel? Filtret är fyllt på följande sätt, korg1: svart filtermatta ca 2cm och makaroner, korg2: makaroner, korg3: vit tunn filtermatta och makaroner. Jag är som sagt nybörjare och helt nollad när det gäller ytterfilter så därför körde jag på samma material som va i filtret när jag köpte det, tacksam för svar och hjälp
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 december 2012 15:24
Vilken porstorlek är det på den svarta filtremattan?
Vilken porstorlek är det på den vita filtermattan?
#3 - 8 december 2012 16:07
Vilken porstorlek är det på den svarta filtremattan?

Vilken porstorlek är det på den vita filtermattan?

ett exakt mått har jag inte men den svarta är rätt så grov skulle gissa på 10ppi om jag jämför med vad som sitter i mitt innerfilter, och den vita är väldigt tät
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 december 2012 16:57
D¨å hade jag plockat bort den vita och ersatt den med en grovporig
#5 - 9 december 2012 04:29
då tackar jag för hjälpen och ska prova detta
#6 - 9 december 2012 05:29
hade inget grovporigt hemma men rykte den vita, har gått en timme nu utan någon märkbar skillnad, läge att köpa ett nytt ytterfilter? eller det finns något annat jag kan prova?
#7 - 9 december 2012 05:38
Har trycket märkbart förändrats så fort är det något som inte stämmer. Antingen är filtret fullt av skit, luft i filtret eller kanske något som sitter för insuget.
Visst, Am-top kanske inte är världens bästa filter, men så fort tappar de inte i flödet...
#8 - 9 december 2012 06:31
insuget är fritt, filtret är rengjort, har rist skakar och sugit i utblåsslangen så ytterst tveksam till att det är luft i de. Nej nu åker verktygslådan fram för nu ska skiten skruvas itu :)
#9 - 9 december 2012 12:27
Sv: AM-TOPP dåligt tryck

Hur är flödet om du kör den helt utan filtermaterial då?

/David
#10 - 9 december 2012 16:44
Jag får testa det imorgon eller inatt när jag kommer hem, chefen ringde nu så jag ska köra och koppla plogen på lastbilen sen ut och tugga mil i det Skånska snökaoset, med andra ord tjäna pengar så jag kan köpa ett nytt ytterfilter om detta inte går att rädda
#11 - 9 december 2012 16:54
Gnagarn skrev:
Jag får testa det imorgon eller inatt när jag kommer hem, chefen ringde nu så jag ska köra och koppla plogen på lastbilen sen ut och tugga mil i det Skånska snökaoset, med andra ord tjäna pengar så jag kan köpa ett nytt ytterfilter om detta inte går att rädda
Köp ett Fluval 06 isåfall så du inte sliter i onödan:D
#12 - 16 december 2012 10:56
så nu har jag testat utan[COLOR=#333333] filtermaterial och det är lika dåligt tryck, det får nog bli ett nytt när lönen kommer i januari. Någon som har tips om ett bra prisvärt billigt filter? [/COLOR]
#13 - 16 december 2012 13:10
Kolla vad din lokala affär har för något, och om de kan göra något på priset. Frågar du 10 olika individer vilket filter du bör köpa, får du 10 olika svar;). Så kolla runt och bilda dig en egen uppfattning vad du tror på själv, och utgå därifrån:).
En sak du bör tänka på, köp storleken större än vad du tror behövs då de flesta ytterfilter tappar i flöde med filtermediat i.
Christer5
#14 - 16 december 2012 13:24
Anders,det var ett mycket klokt råd i alla avseenden:)
#15 - 16 december 2012 13:28
Christer5 skrev:
Anders,det var ett mycket klokt råd i alla avseenden:)

:) Tack, Christer.
#16 - 16 december 2012 13:33
jag är lite inne på ett sunsun 304b http://www.akvarieshopen.se/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariepumpar-akvariefilter/ytterfilter/ytterfilter-hw-304b-med-9w-uv-c---2000-lh har kollat runt lite på nätet och det känns som man får mycket filter för lite pengar, en del skriver att det är det bästa filtret dom har haft andra är inte lika nöjda
#17 - 30 december 2012 17:31
Gnagarn skrev:
jag är lite inne på ett sunsun 304b http://www.akvarieshopen.se/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariepumpar-akvariefilter/ytterfilter/ytterfilter-hw-304b-med-9w-uv-c---2000-lh har kollat runt lite på nätet och det känns som man får mycket filter för lite pengar, en del skriver att det är det bästa filtret dom har haft andra är inte lika nöjda

Jag är nöjd med mitt Sunsun filter jag har haft i ca 2 år. Mycket mer användarvänligt än mitt AM-top ytterfilter. Skulle jag köpa nytt ytterfilter idag så skulle jag välja SunSun
#18 - 30 december 2012 23:38
jag velar lite mellan Fluval FX5 och Sunsun 304b men med tanke på att jag får 2st 304b för samma pris som en FX5 så börjar jag nog med ett Sunsun, blir jag sen inte nöjd så får det bli en FX5a när jag har skaffat ett större kar och ska ha igång det
#19 - 31 december 2012 09:46
Det är alltid bra att ha en massa reservfilter i skåpen, så det är nog en bra plan:).
#20 - 31 december 2012 10:31
Har du kollat impellern på amtop filtret? Jag bytte min för typ 1år sen eftersom den började bli rund i hörnen, gav betydligt mycket bättre tryck.
Billigare än att köpa ett nytt filter ;)
#21 - 31 december 2012 11:01
KristianE skrev:
Har du kollat impellern på amtop filtret? Jag bytte min för typ 1år sen eftersom den började bli rund i hörnen, gav betydligt mycket bättre tryck.

Billigare än att köpa ett nytt filter ;)

det är nog bäst att jag köper ett nytt innan jag börjar skruva på det gamla för om jag känner mig rätt så kan jag få tuppjuck och dra en yxa rakt igenom filtret om det inte går som jag vill och då står jag där utan filter :/

Annons