AM-TOP vs SunSun - ytterfilter ?

#1 - 21 oktober 2011 15:24
[SIZE=2]Hej! Blir ett nytt ytterfilter inkommandes till ett av mina akvarier snart, 375L Malawi.
Har svårt att välja, vilket skulle ni föredra?

AM-TOP AT3338
895:- 79:- frakt.

Kapacitet: 1200 l/h
Akvariestorlek: max 650 liter
Filtervolym 7,5 liter

hos:
http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Ytterfilter/AM-TOP-35W.htm

eller[/SIZE]

SunSun HW-303B med 9W UV-C ljus
980:- 79:- frakt

[COLOR=#000000]Kapacitet: 1400 l/h
Akvariestorlek: max 700 liter
Filtervolym: 8,4 liter[/COLOR]

hos:
http://www.akvarieshopen.com/sunsun-ytterfilter-hw303b-med-9w-uvc-1400-lh-p-6019.html
lr
http://www.allpondsolutions.co.uk/

Erfarenheter? Har bara läst gott om just detta SunSun hos engelska sidor likadant AM-TOP fast hos svenska sidor (förutom ngt enstaka klagomål), så jag funderar på om UV ljuset samt filtervolymen kanske är avgörande?

mvh
#2 - 23 oktober 2011 21:11
Ingen som kan hjälpa mig bestämma mig? :/
Tänkte iaf ringa och höra imorn med affärerna om de har dessa filter i lager etc.
#3 - 23 oktober 2011 21:23
Kan inget om dem :/

I mitt 310 kör jag på en fx5, 3000L/H, kanske kan hjälpa med tanke på styrkan!?
#4 - 24 oktober 2011 06:34
am-top har väl sådäääär bra rykte. 50/50 bra o dåligt. sunsun med tror jag. jag skulle hellre tittat på ett ytterfilter av ett mer respekterat märke. känns bättre i själen bara
#5 - 24 oktober 2011 06:45
Smutt med inbyggt UV-filter i Sun Sun. Det enda trubblet är att UV är känsligt för igensättning, nästan bättre att ha en UV-C separat som man sätter i vid behov.
#6 - 24 oktober 2011 08:37
kan ju slänga in en följdfråga då!

Har typ den fetaste filtermattan i världen ståendes här hemma. Går det bra att klippa en massa små kuber av den och slänga i som ytterfilter istället för att köpa en massa bio keramikrör och biobollar? :p
#7 - 22 december 2011 14:40
Nån som Vet vart 1400l/h eller 2000l/h modellen finns att köpa i dagsläget? Tyskland eller annat EU land går bra med. Flodströms har ej inne för tillfället..

Mvh Tobias W
#8 - 22 december 2011 15:37
Gackt skrev:
kan ju slänga in en följdfråga då!

Har typ den fetaste filtermattan i världen ståendes här hemma. Går det bra att klippa en massa små kuber av den och slänga i som ytterfilter istället för att köpa en massa bio keramikrör och biobollar? :p
Ja det funkar fullgott med endast den grova mattan, antingen i kuber eller hela formanpassade bitar, är lätt att skära till en hel matta som passar i en filterkorg!
#9 - 23 december 2011 04:14
kör själv denna sunsun och är mkt nöjd tror jag köpte den på cyberzoo
#10 - 23 december 2011 09:19
SunSun har bra kapacitet och är hållbara, men kan låta en hel del. AM-Top är i stort sett en kopia på Eheim, och är lite plastig...framförallt märks det på kranarna, som ibland går sönder. Fast de kan man lika gärna av Eheim. :)
#11 - 2 januari 2012 15:48
Jag har faktiskt inte köpt nytt ytterfilter än då jag lyckades leka macgyver och drog ihop ett mekk filter av en gammal Fluval 303 och en cirkulationspump. Inte den ultimata lösningen men vattnet är iaf rent. Men nu börjar det bli lite grönaktigt..och ett UV filter hade varit fint.

Så jag ringde till Flodströms och frågade om de fått in SunSun Filtrena vilket de inte har fått ännu. Killen påpekade dock att de hade satt in en specialbeställning iom att det har tagit en sån tid och han visste inte hur lång tid det tar tills de är inne men om han var tvungen att chansa så kunde det ta allt emellan 1-2 månader.

Amerikanerna skickar ju Worldwide fast det är sinnesjukt dyrt iom tull etc, deras version heter Aquatop CF-500UV som pumpar i 2000 l/h

Har fått jäkligt bra omdöme på youtube och andra amerikanska sajter till det löjligt låga priset 120$ som den säljs för...suger att vara svensk nu. http://truaqua.com/aquatop-canister-filter-cf-500uv.html
#12 - 2 januari 2012 18:14
gör ett edit här så folk som googlar rundor och undrar om det säljes inom EU hittar lättare:

Sunsun ytterfilter http://www.allpondsolutions.co.uk/ säljes i Europa trots allt fast med "APS" egna logo på paketet..men det är i slutändan samma Filter.. All Pond Sulution är även en Ebay affär för akvarietillbehör i UK tydligen.
#13 - 2 januari 2012 18:44
Gackt skrev:
Jag har faktiskt inte köpt nytt ytterfilter än då jag lyckades leka macgyver och drog ihop ett mekk filter av en gammal Fluval 303 och en cirkulationspump. Inte den ultimata lösningen men vattnet är iaf rent. Men nu börjar det bli lite grönaktigt..och ett UV filter hade varit fint.

Så jag ringde till Flodströms och frågade om de fått in SunSun Filtrena vilket de inte har fått ännu. Killen påpekade dock att de hade satt in en specialbeställning iom att det har tagit en sån tid och han visste inte hur lång tid det tar tills de är inne men om han var tvungen att chansa så kunde det ta allt emellan 1-2 månader.

Amerikanerna skickar ju Worldwide fast det är sinnesjukt dyrt iom tull etc, deras version heter Aquatop CF-500UV som pumpar i 2000 l/h

Har fått jäkligt bra omdöme på youtube och andra amerikanska sajter till det löjligt låga priset 120$ som den säljs för...suger att vara svensk nu. http://truaqua.com/aquatop-canister-filter-cf-500uv.html
Du betalar inte tull på så låga summor
#14 - 3 januari 2012 10:44
Gackt skrev:

Den engelska sidan det tipsas om här kostar den bara 30sek mer när man räknar om det till sek.. England är med i EU vilket betyder att man bara betalar frakt, ingen extra tull eller moms :) Blir redigt sugen nu...
#15 - 3 januari 2012 17:05
Den engelska sidan det tipsas om här kostar den bara 30sek mer när man räknar om det till sek.. England är med i EU vilket betyder att man bara betalar frakt, ingen extra tull eller moms :) Blir redigt sugen nu...

Jag mailade All Pond Solution med frågor ang 1400 L/H + UV varianten med fraktfrågor och om det skulle uppstå skador på varan. Total kostnad frakten inkluderad är 80 GBP (ca 850 SEK).
[COLOR=#000][FONT=arial]Hi,

Thank you for your message.

Delivery to Sweden will take approximatley 3-5 working days. In regards to damaged items, we request pictures of any damage and we proceed to send out replacement parts from there.

I hope this helps!

Kind regards
John

[COLOR=#000][FONT=arial][B]- allpondsolutions1
[/B][/FONT][/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
Detta är den senaste SunSun varianten av 1400 L/H, 400 serien istället för 300 serien.

http://www.ebay.co.uk/itm/Aquarium-fish-tank-external-filter-1400L-H-9WUV-Media-/400097837109?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D4%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D5352630604017110529

man kan se de olika serierna här: http://www.sunsun-china.com/product/class/149.html

annars så är det ett bra pris och snabb frakt de ger hos All Pond Solution och du får ju lite filtermaterial med också så...jag ska nog ta och testa ett filter. De har ju 99,7% gott betyg på ebay och läser man gamla omdömen om filtret som ankommit så låter det bara gott, får la göra en ordentlig review på det sen bara.
#16 - 7 januari 2012 16:03
Har du beställt än?? :) Själv har jag svårt att bestämma mig, väljer mellan 1400l/h och 2000l/h.. Skiljer ju bara 10pund på dom, problemet för mig är att 2000 modellen får igentligen inte plats i pump rummet jag har i mitt paludarium.. Så igentligen är väl valet ganska lätt haha.. Jag har byggt ett mega hörn paludarium med en front på 2400*2400 med en akvarie del på ca 350l, byggde akvarie delen i spån som jag sedan glasfiber/polyester laminerat vilket blev kanonbra, akvarie delen blev ca 2100 lång och 400 djup.. Kommer ha ödlor i paludariumet som kommer att bajsa i vattnet, inga stora mängder men ändå och därför vill jag ha så bra flås som möjligt i vattnet för fiskarnas skull och ville därför haft 2000 modellen.. Men sen tänkte jag varför inte köpa 2 av 1400 modellen vilket skulle väl landa på 150 pund med frakt, men då tänkte jag att då kan jag väl lika väl köpa ett fx5 filter men den har ju inget uv filter.... I-lands problem haha. Beslutsamhets ångest är absolut min starka sida =)
#17 - 7 januari 2012 16:58
Ja jag beställde faktiskt en igår :) den skall levereras med UPS (det står fel leverantör på ebay). Tog 1400 L/H UV varianten med tanke på att den känns som ett säkrare val då jag läst att den skall vara det ultimata tysta alternativet. Det gick på 890:- svenska riksdaler med frakten inkl, filtermaterial får man till också, dock inte mycket. Förväntas vara här mellan den 14-18:e..... helger *suck*!

Jag garanterar att jag ska slänga upp en Youtube recension på engelska av varianten så man folk får se vad man får för pengarna. Får nog tagga den med alla möjliga ord, SunSun, Aquatop, grech, perfect, allpondsolution...alla är ju egentligen samma filter från Kina bara att de slängt på sin egen logga typ.

Mitt akvarium är ett 312L Mbuna (köpte Ps. Williams "blue lips" idag btw! 3 st! för 120:-!) så detta filtret bör vara lagom för mina fiskar. Har ca 30st nu. Men ser det bra ut så skall jag rekommendera det för dig, du kan ju slå till på 2000 varianten o se vad du tycker. :)
#18 - 12 januari 2012 18:22
Terrortoome:

Alright!

Då var det äntligen här, det kom med UPS leverans fram till dörren fanimej, från UK till Sverige på endast 4 arbetsdagar! Det är knäpptyst när jag ligger i sängen 3 meter bort, minst lika tyst som ett eheimfilter. Har man ett bänkskåp till så skulle det inte höras alls tror jag.

Inkluderades faktist oväntat mycket filtermaterial.
3st Finfilter eller vad det nu kallas, som ska ligga i varje lager.
2st påsar som med keramikringar som fyller ett helt lager utan problem.
2st påsar med sån där Carbon filter som också fyller ett helt lager.
40st biobollar som innebär ca 2liter material tror jag.

Så det enda man behöver fylla på med är kanske 20 bollar till eller helt enkelt klippa ut en massa filterkuber vilket jag gjorde.
Slängde även in tunn extra filtermatta och satte igång UV ljuset, nu är det bara o vänta och se om det blir någon skillnad.

enda negativa änsålänge är väl att tillbehören alltså plaströren är av rätt så tunn plast, men det är ju inte meningen att man ska fäktas med dom och fiskar lär ju inte simma in i rören med 100 km/h...såååå..

Ska slänga in en video på youtube efter det har körts 2-3 dagar så jag kan se om UV filtreringen gör något.

Klart värt 890:- jag betalade med frakten inkluderad i priset om det nu filtrerar bra. :) We shall see!
#19 - 13 januari 2012 05:26
Låter mycket bra =) blir o beställa, blir nog 1400l/h varianten för mig med (pga strl). Hur känns flödet? När dom skriver 1400l/h menas det utan nått filter matrial alls?
#20 - 13 januari 2012 05:30
En annan fråga.. höjden på dom? är det inräknat med in/utlopps kopplingarna??
#21 - 14 januari 2012 11:50

Låter mycket bra =) blir o beställa, blir nog 1400l/h varianten för mig med (pga strl). Hur känns flödet? När dom skriver 1400l/h menas det utan nått filter matrial alls?

En annan fråga.. höjden på dom? är det inräknat med in/utlopps kopplingarna??

1400 L/H är givetvis utan filtermaterial alls. Men så är det ju med alla märken även fluval, eheim, am-top osv osv, vad jag hört och läst iaf. Det är vanligt att det bara blir 40-70% av det som står på paketet beroende på hur mycket filtermassa du har i ditt ytterfilter men det ser helt okej ut. Men man bör ju ha en cirkulationspump eller en Wavemaker ändå så fiskarna får mera drag helt klart, iaf om man har ciklider.

Höjden är ju ca 38cm på bara burken men sen har du en stor pumpknapp (som är sjukt effektiv faktiskt) som lägger på 6-7cm ca. Den är högre än kopplingarna.

edit:
Så har man ett skåp som på höjden är 45-46cm inuti så bör man klara sig. Här är en bild på den, så förstår du vad jag menar, se länk.

http://i.imgur.com/isT1Y.jpg
#22 - 14 januari 2012 11:56
btw hur stort kar har du terrortoome?
Mitt är på 312L och jag kan tillägga att Uv-filtreringen fungerar, ser lite resultat efter 2 dagar nu, men lär ju ta en vecka innan det blir klart vatten. Har haft lite mjölkigt/grummligt vatten problem här hemma, men det ser bättre ut nu.
Skulle nog välja 2000 L/H varianten vid större kar tror jag.
#23 - 15 januari 2012 02:08
Min akvarie del är ej rektangulär men som jag räknat så får jag det till ca 350L.. Står ju att 1400 modellen ska klará akvarium upptill 700L...? Problemet är att jag nog inte får plats med 2000 modellen annars hade jag givetvis valt den med tanke på hur lite det faktiskt skilljer.. Får mäta o klura lite till för imon beställer jag! =) Fint att du märker skillnad med UV:n då vet man ju att den faktiskt uppfyller sitt syfte =)
#24 - 15 januari 2012 12:39
Ja det är sjukt sån skillnad det blivit på 3 dagar iaf, kunde inte se fiskarna längst in för 3 dagar sedan, kan klart och tydligt se dom nu. :) Sjukt lättad över att det faktiskt funkade, varit rätt tveksam över UV en längre tid men nu vet jag iaf att det funkar. Bör vara glasklart om ytterliggare 3 dagar iaf om det fortsätter såhär.

När jag föreslog ett större så tänkte jag på om du ville ha mera tryck än 1400 L/H, men det kanske inte spelar någon större roll för dig med tanke att det inte är ett rektangulärt kar..hmm. Filtermassan är i alla fall inget att oroa sig över, lagom stora korgar. Får plats en hel del.

trycket på 1400 L/H är väl något i den här stilen,
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
inte jag som laddat upp denna dock. Men jag fyllde mitt så gott jag kunde med material.
#25 - 15 januari 2012 14:16
Är det ytavrinning på den, läste att det var det på nån av modellerna iaf? och isåfall funkar det? Alltså mitt akvarium är avlångt men ej raktangulärt, det är 210L40H60D men ändarna är sneda innåt om du förstår vad jag menar(Så det passar in i ett hörn..) Men jag skulle inte kalla det ett hörn akvarium då bakstycket inte går ända in i hörnet.. Så behövs väl lite tryck för att få vattnet att cirkulera i hela då det är ganska långt =), har även ett mindre Am Top ytterfilter på 600l/h som jag även kommer använda så det borde bli bra cirkulation när jag använder båda =)
#26 - 15 januari 2012 19:51
Aha, fasen vad skumt det låter, är det ett hemmabygge du har där hemma då eller? Jo använder du båda så bör det ju röra sig lite iaf. ^_^

Jag sitter och funderar på om jag skulle ersätta min 1500L/H cirkulationspump med en 1500-3000L/H wavemaker lr något för att vara lite miljövänlig då min 1500L/H cirkulationspump ändå drar ena 35w. Fast har hört att wavemakers väsnas en del, hmm.

Den här kanske är ett kap? http://www.ebay.co.uk/itm/3000L-H-Aquarium-Marine-Fish-Tank-Vibration-Pump-Wave-Maker-Powerhead-Magnetic-/300634049081?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item45ff2f8a39

Men vet inte, läst lite blandat om wavemakers. :/
#27 - 16 januari 2012 14:50
Ja ett hemmabygge, byggt i spån som jag sedan glasfiber/polyester laminerat och glasruta framtill, bordevara hyfsat klar med bygget nästa vecka, lägger upp lite bilder då =) Har nu även beställt, fick bli 1400 modellen + en 150watts doppvärmare. Ja en wave maker går ju nästan gratis ju, får se hur rörelsen kommer bli, eventuellt blir det nått extra för cirkulation. Är ett Paludarium jag bygger, alltså aquaterrarie =) Blir nog lite Malawi i.
#28 - 19 januari 2012 16:35
Låter nice :)
Langa bilder när du är klar, alltid kul att kika på hemmabyggen! Har man inte vanligtvis salamandrar i ett aquaterrarie vanligtvis eller det kanske är bara jag som fått för mig det? :p
#29 - 21 januari 2012 23:05
Fixade en liten video på vad som inkluderas i AllPondSolution paketet och hur mitt UV har fungerat. Gå till 3:55 för hur det gick med mitt grönaktiga vatten. Jag blev klart nöjd i alla fall :D

&" target="_blank">
&
#30 - 29 januari 2012 21:51
När jag satte filtret på plats o kopplade in det hade jag svårt att få igång det och när jag tillslut fick igång det läckte det som ett såll mellan pumphuvudet och botten delen, kollat tät ringen men inga synliga fel där! WTF?? Hur surt är inte detta? Får dra iväg ett mejl till dom o se vad som ska göras..
#31 - 29 januari 2012 23:07
Bör du definitivt göra! Kolla bara så du inte satt på toppen fel eller något först. Kände du något motstånd när du tryckte på den? Min hade något glidaktigt medel på ringen så den gled på fast med lagom mycket motstånd. min version är EF1400+
#32 - 4 februari 2012 23:06
Kollat mycket nogrant, inga synliga fel, går ju heller inte sätta toppen fel.. Men men väntar med spänning på svar.. Här är en länk till min Zoon där finns lite bilder på bygget. Bara att scrolla ner så hittar du till mina album så tar du Paludarium bygge. =) Förresten i vilken stad bor du?
#34 - 5 februari 2012 11:55

[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#35 - 5 februari 2012 12:18
Ah fasen, sjukt drygt ju.. fick du kontakt med företaget då? Kan ju vara UPS gubbarna som tappat paket likaväl som ett fel på toppen..hoppas iaf att det löste sig.

Bor utanför Landskrona, inte många members ifrån där jag bor här inte :(

Nice bygge i Zoonen! Hur länge har du jobbat på det? Bakgrunden ser riktigt bra ut ju. Själv sitter jag och funderar på om man skulle mekka ihop ett yngelkar då ett par av mina ciklider blivit på smällen.
#36 - 24 februari 2012 05:21
Nu har jag fått pumpen att fungera =) tog vaselin o smörjde in tätringen med, förmodligen var den torr på nått ställe och när jag tryckte på pumphuvudet så vred sig den kanske eller nått. Hm svårt o säja hur lång tid det tagit då jag har hållt på med det lite i omgångar.. Men att smälla ihop en akvariedel tar väl inte så jätte lång tid, på en dag gör man det lätt =) Fördelen att bygga i spån är att det inte blir lika känsligt, man kan ju borra hål till insug eller om man bygger ytavrinningar smidigt och man kan ju bygga vilka former o mått man vill. Ska man bygga ett litet är det nog lika billigt vilket som men ska man bygga ett stort kar, typ 700 eller större blir det klart billigare med spån då glas blir ju äckligt dyrt när det kommer till 10mm och uppåt!
#37 - 24 februari 2012 20:17
vad skönt att det löste sig med filtret iaf! Jo jag har suttit och kikat lite på om man skulle testa att bygga ett akrylglas akvarium men vet inte..kanske bara blir så att jag rentutav köper ett 50 liters på blocket om jag får syn på ett billigt fastän jag gärna hade velat testa att bygga ett eget.h

hoppas du får massa alger så du får testat UV-ljuset ;)
#38 - 12 juni 2013 20:16
Har länge funderat på ett sun sun, så efter att ha läst er tankar funderingar här så har jag beställt detta http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters/aquarium-external-filter-2000-l-h-9w-uv.html 1025kr levererat hem till dörren, svårt att pruta på :)

Annons