AM top, nåt att ha?

#1 - 18 februari 2007 19:54
Hej
Är på gång att köpa nytt ytterfilter till vårt 375l sydamerikakar och funderar över vad man ska ha. Har ett fluval 404 nu som låter som ett tröskverk. Jag har varit inne på PWSS och kollat lite på vad de har. Am top är ju verkligen billigt, men hur bra är det?
Vi vill ha nåt bra, men kanske inte till vilket pris som helst...
#2 - 18 februari 2007 20:02
Jag har ett innerfilter från dem, dock modellen mindre, funkar minst lika bra som något annat, iaf för mitt behov, visst finns de som är bättre, men så kostar de med.

De jag märkt är en nackdel med min är att de är svårt att rengöra, eftersom mitt filter är ganska litet så klabbar de igen fortare, svårt att få de riktigt rent vilket gör att de är svårt att återfå flödet som va vid köp, men kan ju va min lilla model som är just drabbad av det, rekomendationen är kanske att köpa lite kraftigare än du egentligen behöver.
#3 - 18 februari 2007 20:02
Har ett am-top 3338 till mitt 222 liters o jag tycker det funkar hur bra som helst. Mitt låter inte ett skit o jag har haft det i ca 2 månader. Jag har förvisso kombinerat med en cirkulationspump för jag har överfyllt filtert med media för att få bästa möjliga filtrering.

MEN jag har läst att några tycker att deras låter för mkt så det är nog från filter till filter. Många eheim låter ju också för mkt så jag tror det är en liten chansning oavsett vilket filter du köper.

//MVH Tulle
#4 - 18 februari 2007 20:16
Jag har ett am-top innerfilter som jag tycker både låter på tok för mycket och är lite halvdålig passform mellan de olika delarna mm. Kommer inte att köpa det märket igen (om jag inte får höra ifrån andra om att kvalitetet förbättras)
#5 - 18 februari 2007 20:38
Långås skrev:
Jag har ett am-top innerfilter som jag tycker både låter på tok för mycket och är lite halvdålig passform mellan de olika delarna mm. Kommer inte att köpa det märket igen (om jag inte får höra ifrån andra om att kvalitetet förbättras)

Mitt passar ihop som smäcken, dock så är de inte det lättaste att rengöra, men de ska man ju inte göra dagligen.

Jag kör ganska "lågbudget", fiskar kar osv är bara enklare modeller och för min del funkar AM-top kanon, låter inte mer än något annat märke jag haft.
#6 - 18 februari 2007 20:41
har ett ytterfilter , det står nu i garaget.. det började läcka bitvis efter 1 år.. skakade man på det så läckte det mellan pumphuvud och "plastbaljan"

ta ett auqael istället.. unimax 250 el 500 funkar fint och hörs inget ifrån dom 2 ex jag har iaf..
#7 - 18 februari 2007 20:44
jag rekommederar aquael unifilter stark det är lättskött verklig kvalitets känsla i grejerna och otroligt tystgående ett kanonfilter från ett företag som jag tror i framtiden kommer erhålla eheim status dem har även fått pris för detta filter!
http://www.pwss.se/product.php?productid=3066&cat=308&page=1
Bilagor:
#8 - 19 februari 2007 07:05
Ok, aqael låter ju bra, men vad är det för Filtervolym på det?
#9 - 19 februari 2007 09:51
aquael unimax 500 (1200L/tim) har 4 filterkorgar á 3L alltså totalt 12L aquael unimax 700 har 15L
#10 - 19 februari 2007 21:20
Har ett gäng eheim och tetra tec ytterfilter, föredrar tetra tec för min del. Ska nu prova et am också bara för att se vad det är, då jag kör ytterfilter till alla burkar utom 20L så blir det en peng.
#11 - 24 mars 2007 23:03
mitt am-top filter låter som någon kör traktor i vardagsrummet. ska byta ut det såfort jag får pengar över
#12 - 26 mars 2007 11:12
Nu har jag kört mitt AM-TOP ett tag, fungerar perfekt och det låter inte mer än mina eheim så jag har inget att klaga på. Faktum är att mina tetra-tec är dom som går tystast och är lättast att hålla på med, kommer i fortsättningen att hålla mig till tetra-tec.
#13 - 26 mars 2007 17:35
Jag har ett TetraTec EX1200 och det låter en del, jag kommer nog inte köpa detta filter igen, det blir nog ett Eheim, AquaEl eller kanske JBL eller Fluval isf!
Mitt Tetra filter är rätt så trögt också, svagt filter, det ska tydligen pumpa 1200l/h (utan filtermaterial och i jämnhöjd med vattenyta), men mitt pumpar nog ca 700l/h med filtermaterial, 0.5m under vattenytan. Det är kass att lösa CO2 i också!
#14 - 27 mars 2007 06:16
Är inte AM-TOP en kinakopia av Eheim?
#15 - 27 mars 2007 10:40
Jag har AM-Top 3338 och det funkar skitbra! Tyst och inga problem alls under de ca 10 mån jag har haft det
#16 - 27 mars 2007 12:12
Leonard skrev:
Jag har ett TetraTec EX1200 och det låter en del, jag kommer nog inte köpa detta filter igen, det blir nog ett Eheim, AquaEl eller kanske JBL eller Fluval isf!

Mitt Tetra filter är rätt så trögt också, svagt filter, det ska tydligen pumpa 1200l/h (utan filtermaterial och i jämnhöjd med vattenyta), men mitt pumpar nog ca 700l/h med filtermaterial, 0.5m under vattenytan. Det är kass att lösa CO2 i också!

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har 3st och alla är tysta och pumpar det dom ska, mitt am-top fungerar också perfekt och är tyst men är meckigare att hålla på med. Dom enda som jag har haft problem med är eheim så några sådana blir det inte fler av, utan jag kommer att hålla mig till tetra-tec i framtiden.[/FONT][/SIZE]
#17 - 27 mars 2007 16:43
TetraTec är skitenkla att förstå och starta upp, mm. men det är så slött och kass som CO2 reaktor :(

Annons