Am Top-justering?

#1 - 27 oktober 2009 13:27
Hej.

Har precis skaffat ett Am Top 3338 som på pappret skall pumpa 1200 l/h. Verkar tveklöst som om denna uppgift gäller tomma filterkorgar. Jag kör 1 biobollar+2 makaroner+3 grov blå filtermatta i tillskuren passande kaka nerifrån och upp i de tre korgarna. Så det borde inte bli för tätt.
Men blåset är mycet mindre än min Eheim 2252 som också pumpar 1200 l/h. Trycket i AM Topen är inte i närheten. Jag ser att korgarna inte sitter helt ihop, och undrar om det är noga med detta för kapacitetens skull. Den filtrerar bra (till skillnad från Eheimen, men det är ju inte så konstigt, med tanke på att AmTopen har mångdubbelt större filteryta).

Men har någon erfarenhet eller tips för bättre flås i kinapumpen? Har jag fått ett måndagsexemplar? Måste korgarna sitta tätt ihop?

(Och inga sarkasmer i stil med "man får vad man betalar för". Snälla.)
#2 - 27 oktober 2009 15:20
Svetsaren skrev:
Hej.

Har precis skaffat ett Am Top 3338 som på pappret skall pumpa 1200 l/h. Verkar tveklöst som om denna uppgift gäller tomma filterkorgar. Jag kör 1 biobollar+2 makaroner+3 grov blå filtermatta i tillskuren passande kaka nerifrån och upp i de tre korgarna. Så det borde inte bli för tätt.

Men blåset är mycet mindre än min Eheim 2252 som också pumpar 1200 l/h. Trycket i AM Topen är inte i närheten. Jag ser att korgarna inte sitter helt ihop, och undrar om det är noga med detta för kapacitetens skull. Den filtrerar bra (till skillnad från Eheimen, men det är ju inte så konstigt, med tanke på att AmTopen har mångdubbelt större filteryta).

Men har någon erfarenhet eller tips för bättre flås i kinapumpen? Har jag fått ett måndagsexemplar? Måste korgarna sitta tätt ihop?

(Och inga sarkasmer i stil med "man får vad man betalar för". Snälla.)

jag tror det kan vara så altså dålig pump
#3 - 27 oktober 2009 15:59
Ja det är så här med ytterfilter sörru! Tillverkaren uppger oftast pumpkapaciteten utan slangar och lyfthöjd! fluval uppger både utan motstånd och sen även filtercirkulation (det verkliga flödet) man får räkna med att ytterfilterbara pumpar 50-70% av det flöde tillverkaren uppger;)
#4 - 28 oktober 2009 11:11
Tack för synpunkter och svar. Skall ändå i med nytt substrat framöver, så jag skall göra ett empiriskt test med tomma korgar och utan korgar, när det lugnat ner sig på yngelfronten. Filtret gör ju ändå jobbet för tillfället, eftersom vattnet är klart och fint.
#5 - 29 oktober 2009 20:19
Det verkar som en justering av korgarna fixade flödet väsentligt, trots att jag kompletterade med mer substrat. Nu är jag nöjd som en kinatomte.
#6 - 29 oktober 2009 20:28
Svetsaren skrev:
Det verkar som en justering av korgarna fixade flödet väsentligt, trots att jag kompletterade med mer substrat. Nu är jag nöjd som en kinatomte.

okej bra
#7 - 29 oktober 2009 21:25
Det låter bra att det har löst sig, men om det fortfarande pumpar mindre än ditt eheim filter så kanske det beror på det du sa i ditt första inlägg, nämligen att det har större filtervolym. Större filtervolym borde rimligen ge mindre flöde om nu båda pumparna pumpar 1200l/h utan motstånd.

mvh Tim
#8 - 2 november 2009 11:06
Till saken hör också en missbedömning från min sida: Jag kör med "tratten" på utblåset från pumpen. Det är ju större utblåsarea även utan tratten (16 mm), jämfört med 2252:ans diffusor (10 mm?) , så det blir ju inte alls samma blås av denna anledning. Det är inte samma tryck per yta, vill säga.

Annons