AM Reactor 1000 frågor?

#1 - 9 mars 2007 12:22
Har precis installerat min AM 1000.
Har dock några frågor till er som använder denna reaktor.

Hur många bubblor/sekund kör ni ungefär? (beror mycket på storlek på kar och växtlighet men vill bara ha några exempel)

Blir det väldigt lätt en gasficka i toppen av reaktorn?

Jag kör nu ca 0.7 bps och på bara 3 timmar blir det en ficka på ca 1cm.
Måste vara för att den nyss är startad och att det finns luft kvar i reaktorn, eller vad tror ni?
Reaktorn drivs av mitt Eheim 2028 II, direkt efter pumpen sitter ett Aquael 15W UV filter sedan reaktorn.
Filtret är strypt lite grann, genom att jag lyft på "handtaget" som man kan reglera flödet med.
Tyckte synd om mina scalarer som for omkring i karet som yra höns vid fullt blås.
Kan denna "strypning" vara anledningen till att det kanske kommer in lite luft?

Eller kan det ha nått att göra med installationen att det blir en gasficka så lätt?
Här finns bilder:
http://www.rumpnisse.org/gallery/540?page=5

Edit: Sitter numer även en backventil på slangen från tuben.

Har läst denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90990

Ska undersöka om det verkligen är luft eller Co2.
#2 - 9 mars 2007 13:08
JonasB skrev:
Hur många bubblor/sekund kör ni ungefär? (beror mycket på storlek på kar och växtlighet men vill bara ha några exempel)

Fler än man hinner räkna (10+)...

JonasB skrev:
Blir det väldigt lätt en gasficka i toppen av reaktorn?
Ja.

JonasB skrev:
Jag kör nu ca 0.7 bps och på bara 3 timmar blir det en ficka på ca 1cm.

Måste vara för att den nyss är startad och att det finns luft kvar i reaktorn, eller vad tror ni?

Varför tycker du att det är ett problem att det finns gas i reaktorn?

Om det inte tillåts att det blir en ficka av gas, varför skall du i så fall ha en så stor reaktor, dvs om gasen aldrig kommer längre ned än 1cm så behöver ju reaktorn inte vara högre än 1cm.

Min recension av Aqua Medic Co2 Reaktor 1000
#3 - 9 mars 2007 13:20
Inget problem, ville bara kolla om det var vanligt..,-)
Enda nackdelen skulle väl vara att det "porlar" bakom akvariet hehe
Satt i tv-soffan igår när det började porla, satan tänkte jag nu läcker reaktorn....
#4 - 9 mars 2007 13:58
Tillägg:
Problemet är väl egentligen om man kör med en för klen pump och reaktorn till ett litet akvarie, så att en fylld reaktor vid lysperiodens slut fortsätter att sänka pH-värdet till farligt låga nivåer...

Man skall nog därför inte köra med en onödigt stor reaktor till ett litet akvarie.
#5 - 9 mars 2007 14:02
Jo det är en viktig sak att tänka på.
Men det kan enkelt lösas genom att slå av Co2'n en tid innan lyset släcks.

Annons