Har ett 375 liters akvarium på gång det står på en aluminiumram hur många kilo pallar en ram i alu? Den är 0,5m hög är detta standard finns det högre att köpa?
kanske är bra höjd men det känns som akvariet blir för lågt placerat
/bobbyfuller
Det där med akvariemöbler är skitdumt... Ofta är det inte den höjden man vill ha och en del är riktigt smaklösa... Tyvärr kan man inte köpa "vanliga" möbler heller eftersom de ofta inte klarar den vikt som akvariet väger.
Är alu ramen såld med akvariet bör den klara minst akvariets vikt. Fast köper du det begagnat är det nog säkrast att kolla så den inte är skadad.
Det hade nog inte vait så roligt att torka upp 375l tror jag :D .
Hej! Jag har också ettt 375L på alu-ställning. Finns det någon anledning att ha en skiva under karet? Ramen på akvariet gör väl att bottenskivan "hänger i luften". Hur mycet mycket vikt kan man kan ha i akvariet. Jag har 14st lavastenar i. De väger ju inte så mycket, men om man vill ha tyngre saker, som står på höjden mer. Hur försiktig ska man vara? (Jag 2cm frigolit över hela botten, som stenarna står på, sedan grus på det)
[QUOTE=bobbyfuller]Har ett 375 liters akvarium på gång det står på en aluminiumram hur många kilo pallar en ram i alu? Den är 0,5m hög är detta standard finns det högre att köpa?
kanske är bra höjd men det känns som akvariet blir för lågt placerat
/bobbyfuller[/QUOTE]
Man skall nog inte ha högre bänk än 50 om man använder en alubänk. Problemet är inte trycket rätt ner utan i sidled om något skulle pressa på.
Vill man ha en högre bänk är det bättre att bygga själv i trä eller t.ex. med mursten.