aluminiumstativ & frigolit

#1 - 2 september 2003 08:34
Jag har köpt ett 450 liters akvarium som är 2 meter långt, men är osäker på hur bra jag får till ställningen genom att skruva på fötterna..de är lite rostiga & så.. är osäker på att jag får det 100% plant.. jag har en del 2cm frigolitplattor liggandes. är det vettigt att lägga det mellan ställningen och akvariet? eller blir det bara ostabilare då det bara är en aluminiumprofil under som frigoliten vilar på typ?
hur noga är det att ställningen är rak på ett så långt akvarium? räcker det att man känner efter så det inte glappar nåt direkt på alla fötterna? (det är 4 par fötter)
#2 - 2 september 2003 08:40
Plant är inte viktigt bara det inte är skevt. Det är klart vettigt att lägga frigolit mellan karet och stativet, men kanske inte alltid så snyggt.
Vad har du för övriga mått på karet?
MVH
Magnus
#3 - 2 september 2003 08:41
Hej. Jag går och tänket i ungefär samma banor. Har ett tomt 540 som står på en aluminiumställning, och det sista jag vill är att det spricker. Jag gjorde så att jag mätte med vattenpass så att allt blev så plant det bara kunde bli, sedan så ställde jag det på 10 mm frigolit.

En sak som jag är orolig för, och som jag har läst om är att fötterna i mitten ABSOLUT INTE får trycka på akvariet. Då kan hela skiten braka av på mitten. Det stod till och med i instruktionerna att det skulle gå att få in en tändsticka mellan golvet och de mellersta fötterna. Vad tror ni andra?
#4 - 2 september 2003 08:56
kanske en bra ide att mittenbenen är nån mm lägre?
mitt kar har måtten 200 långt, 50 högt & 45 djupt.
tänkte lägga frigolit mellan karet & ställningen, men då kommer det ju bara vara 2cm runtom som frigoliten ligger mot ställningen..fast med det trycket så borde inte det vara några problem? va lite rädd att karet skulle "halka" av ställningen... en kompis kommer hit med vattenpass sen så vi får det helt rakt. Fast eftersom det är så långt så borde det ju kunna svikta en del...
och att det inte är snyggt med frigolit spelar ju ingen roll..är ju bara 2 cm, och det kan jag spraya silver eller svart så syns det inte ju =) tänkte ändå bygga in ställningen med skivor sen, kan ju göra skivorna 2cm högre än ställningen bara =)
#5 - 2 september 2003 09:11
Jag tror nog inte att det skulle kunna halka av. När jag skulle korrigera frigolitskivan så att den låg snyggt så gick det inte att rubba varken den eller akvariet i sidled. Tänk dig då ett fullt... Du kan förresten fylla avkariet några mm över aluminiumramen, så kan du använda hela akvariet som vattenpass. Fast du ska nog börja med vattenpass.
#6 - 2 september 2003 09:29
Så som jag fick höra att man justerar alu-ställning är att man väger in ställningen med dom 4 ytterhörnsskruvarna, och sen när det är rakt så skruvar man ned dom i mitten till golvet. Klart.
#7 - 2 september 2003 09:36
tack...får fundera på frigolit då..man kan ju inte vara nog s'ker..hehe

Ursprungligen skickat av M.W

Så som jag fick höra att man justerar alu-ställning är att man väger in ställningen med dom 4 ytterhörnsskruvarna, och sen när det är rakt så skruvar man ned dom i mitten till golvet. Klart.

bra ide... synd bara att skruvarna på fötterna 'r lite rostiga..hehe
#8 - 2 september 2003 09:45
Nu måste jag få lägga mig i lite här. Ni pratar om akvarier på alu ställning, det måste innebära att ni har ramakvarier. Ett ramakvarium skall man inte ha frigolit under, det finns liksom ingen anledning till det. Akvariet är anpassat för att ramen skall bära upp hela akvariet, och frigoliten kommer inte att rätta upp ev skevhet i alla fall. Om det nu är så att ni ändå har helglasakvarier, då skall det vara frigolit mellan karet och ställningen, men då måste ni lägga en MYCKET hård platta på ställningen först. Ett ramakvarium däremot får man INTE ställa på platta med frigolit, då kan man spräcka akvariet genom att det blir belastning underifrån på botten, den är gjord för att hänga fritt i luften.
#9 - 2 september 2003 14:38
jag ville bara vara översäker..det är aluminiumram...men jag sket i frigoliten...mätte upp ordentligt med vattenpass..
gjorde som nån sa här, skruvade in de 4 benen på mitten, fixade de 4 sidobenen, satte på akvariet & skruvade till mitten...blev perfekt!!! har aldeles strax fyllt upp akvariet & det har inte ens knakat till i ställningen =)
#10 - 2 september 2003 21:29
Vi hade vårt 720 på aluställning och den höll. Däremot blev det lite svajigt när vi ställde akvariet rakt ut i rummet, utan stöd från någon vägg någonstans... Nu har vi byggt en rejäl bänk till karet i stället.
#11 - 2 september 2003 22:40
mitt står rakt i rummet nu..framför badrummet..skall fyllas & sköljas några gånger..har klorinerat det..hehe..
ska med bygga bänk av stativet sen tänkte jag..

Annons