Egentligen så borrar vi ju inte våra akvarier, även om vi säger så. De hålsågar vi använder för att göra hål är egentligen slipar, så vi slipar upp ett hål i glaset.
Själva slipningen ger väldigt liten risk att något spricker, det mal ju bara långsamt på glaset.
Sprickrisker kommer ifrån när vi gör olika misstag snarare. Ett sådant är tryck, tryck är livsfarligt för glaset. Du trycker inte borrmaskinen mot glasrutan när du gör hålet, du låter borrmaskinens vikt göra det jobbet. Detta gör att hålen tar några minuter att göra men är mycket säkrare. Du bör absolut borra på en ruta som ligger ner och göra hålet ovanifrån. Då blir det lättare att ha det vatten som behövs för att smörja hålsågen under tiden du slipar upp hålet och det kommer skvätta mycket mindre. Samt att tyngdlagen gör att borrmaskinen trycker lite på hålsågen så att hålet skapas.
Men så länge du gör håltagningen en bit ifrån glaskanten(5 cm är ett bra avstånd, men det går korta ner det beroende på rutans tjocklek) så är det nästan obefintlig chans att det orsakar att glaset spricker.
Sprickor och den risken är som sagt om du trycker för hårt. Det finns en annan risk med, om sågen hackar till av någon anledning, fastnar eller så. Då kan det med bli väldigt tokigt för då kan sågen hoppa iväg och slå emot. Det kan leda till skada. Därför är det mycket viktigt att ha en mall av något slag som agerar styrning för sågen. Jag brukar borra ett lika stort hål du ska ta i en planka och spänna på försiktigt på glasskivan. Sedan fungerar det som guide för glas sågen.
Det bästa är förstås att borra i en pelarborr men det är mycket bökigt. Jag har en pelarborr men jag får inte in ett akvarium under den så länge det inte är ett nano :-)
Det är viktigt att ha något på andra sidan glaset när du borra mer. För annars kan du underskatta när sågen kommer gå igenom glaset och så tappar du maskinen och så slår den i glaset.
Så som sagt, bara man håller i maskinen och den inte tar i rutan eller sågen fastnar och hackar till så är det ingen risk alls nästan att glaset kommer spricka.