alu-ställning till 375L

#1 - 16 april 2005 21:42
Hej

Jag har en akvarieställning utav rostfritt stål, längden för ställningen är 150cm.
Men den har 4 ben alltså 2 i varje sida. Mina vänner säger att det kan vara farligt att ha bara 4? Det borde finnas ett ben i mitten av ställningen alltså 6 ben säger dem?
Detta är svetsat utav rostfritt stål vad tror ni? 4 ben är det farligt?
#2 - 17 april 2005 05:45
jag har 6 ben på min ställning till mitt 375 l .. det håller skit bra .. jag tror no det är bättre med 6 ben till den tygnden på bara 150 cm.. kan kanske ge med sig när det blir en sån tygnd på ca 500 liter
#3 - 17 april 2005 06:31
Det är ju viss skillnad på en aluminium ställning med plastknutar och en ställning svetsad i rostfritt.
Är det någon annan som använt ställningen före dig?
Funkade det då lär det fungera för dig med.
#4 - 17 april 2005 06:32
4 eller 6 ben har inte så mycket med tyngden att göra som med stabiliteten. När jag sätter upp ett akvarie så ställer jag in BARA på 4 ben. Dom i mitten e helt uppskruvade. När sedan akvariet e färdigfyllt, allt e i våg mm. så skruvar jag ner mittenfötterna med fingerkraft tills det tar emot. Då blir ställnigen mycket mera stadig, men för viktens skull spelar dom en mindre roll..
#5 - 17 april 2005 07:34
Ah, Torstensson, ett mycket klokt råd ! Det är precis så det ska gå till !
#6 - 17 april 2005 09:48
Tack Torstensson, min ställning är helt ny och ingen har använt den före mig, min svåger är svetsare och det var han som gjorde till mig.
#7 - 17 april 2005 10:44
[QUOTE=kadir87@hotmail.com]Tack Torstensson, min ställning är helt ny och ingen har använt den före mig, min svåger är svetsare och det var han som gjorde till mig.[/QUOTE]
Är det dessutom ett alu-ram kar, lär det inte bli nåra problems...
#8 - 17 april 2005 13:29
Ställningen lär ju hålla om den är svetsad i rostfritt. Vad man däremot kan ge akt på är väl snarare om golvet mår så bra med bara 4 ben.. Det blir ganska så högt tryck mot golvet per ben med bara 4 ben som skall dela på vikten från akvariet. Är det ett betonggolv så är det ju inga problem. Men om det är ett klent trägolv kanske man skall lägga några "plattor" under benen för att fördela ut trycket lite bättre !

Mvh/Janne
#9 - 17 april 2005 14:58
det är ju parkettgolv, hoppas det håller
#10 - 17 april 2005 17:44
Golvet håller säkert ! Jag tror inte att det är några som helst problem, men man kan ju tänka på det lite iaf ! Men lägg som sagt gärna någon sorts platta under varje ben, så avlastas golvet ordentligt... (hockeypuckar har jag hört att vissa har använt) ;)

Mvh/Janne
#11 - 17 april 2005 18:03
Jag har ett 540 aluramskar med 6 ben på cirka 700 Kg
Har träbjälklag 195x45 CC40 och 22 mm spånskiva, ekparkett 14 mm och ett extra lagerekparkett mitt hus.

Till slutsatsen, golvet har sjunkit ihopp ett par mm under varje ben. Har pratat med en byggnadsingeniör och han hävdar att det är inga som helst problem med dom förutsättningarna. Den extra ekparkett jag har gjort är endast för att inte skada "riktiga" golvet och att det skulle se snyggt ut.

Om man antar att allt är helt plant är det 87,5 Kg på benen i hörnen och 175 kg på mittenbenen.

Jimk
#12 - 17 april 2005 18:05
Är det svetsat av yrkesman är det inga som helst problem. Kontrollera att golvet klarar trycket. Skickar lite fakta jag tog fram till mitt 540

540 aluramskar med 6 ben på cirka 700 Kg
Har träbjälklag 195x45 CC40 och 22 mm spånskiva, ekparkett 14 mm och ett extra lagerekparkett mitt hus.

Till slutsatsen, golvet har sjunkit ihopp ett par mm under varje ben. Har pratat med en byggnadsingenjör och han hävdar att det är inga som helst problem med dom förutsättningarna. Den extra ekparkett jag har gjort är endast för att inte skada "riktiga" golvet och att det skulle se snyggt ut.

Om man antar att allt är helt plant är det 87,5 Kg på benen i hörnen och 175 kg på mittenbenen. Jag gissar att du har cirka 125 Kg per ben, vilket är mindre än mina mittenben.

Jimk
#13 - 17 april 2005 18:15
Det har ju rätt stor betydelse vilken dimension du har på rören i din ställning.

Jag förmodar att det är profilrör (fyrkantigarör) som man svetsat samman. Dessa finns i en mängd olika dimensioner och med en rad olika godstjocklekar.
Förhoppningsvis så har den personen som nu är så pass kunnig att han eller hon kan svetsa i rostfritt även kunskap i vad som behövs för material för att det ska hålla.
#14 - 17 april 2005 20:57
Jag har spånskiva som är ca 11mm tjock. Sen kan jag lägga puckar under varje ben. Bör det räcka?
Jimk du har förklarat väldigt detaljerat men det är nog lite överkurs tycker jag.
Men som jag har förstått så ska det räcka med puckar under benen? behöver jag lägga nåt under pucken också?
#15 - 18 april 2005 15:46
[QUOTE=kadir87@hotmail.com]Jag har spånskiva som är ca 11mm tjock. Sen kan jag lägga puckar under varje ben. Bör det räcka?
Jimk du har förklarat väldigt detaljerat men det är nog lite överkurs tycker jag.
Men som jag har förstått så ska det räcka med puckar under benen? behöver jag lägga nåt under pucken också?[/QUOTE]

Hej

[font=&quot]Överkurs lr inte. Lägga puckar under akvariet har bara betydelse för om golvet ska bli skadat eller inte. Kommer man mitt emellan två bjälkar kommer spåskivan att sjunka ihop lika mycket med eller utan puck.
Skulle några ben komma på bjälklaget och några emellan stämmer inte invägningen med vattenpass och spänningar i akvariet kan uppstå.[/font][font=&quot][/font]

Jimk

Annons