Alu-ram?

#1 - 21 augusti 2003 17:28
Ska köpa ett nytt kar. Men ska man köpa med eller utan alu-ram? Vilka är för och nakdelarna?
#2 - 21 augusti 2003 17:51
risken att skada hörn & sånt är ju mindre med aluram...känns säkrare.Även om hållfastheten inte är olika så går det ju inte flisor ur aluminiumen =)
men sen ser det ju lite coolare ut med helglas..ser lite större ut tycker jag faktist..
fast personligen gillar jag att ha "ram" på mina akvarium, känns mer....inramat så att säga =)
#3 - 21 augusti 2003 18:44
Mycket finare med ram. Dessutom behöver man inte en ful frigolitskiva under (som man visserligen kan dölja på ett eller annat vis).
#4 - 21 augusti 2003 18:45
Jag hade tveklöst valt helglas. nga fula "ramar" som döljer insynen. Tyvärr är stora helglas kar fortfarande lite "exotiska" i Sverige och man får betala därefter.
#5 - 21 augusti 2003 18:49
behöver man ha frigolit under och i om man ska ha stora och mycket steanr i ett 540 aluram kar med bänk inte alu ställning... ??
#6 - 21 augusti 2003 18:51
Nej inte under. Då ligger ju inte glaset mot underlaget.
#7 - 21 augusti 2003 18:57
ska man inte lägga en spån platta+frigolit skiva under akvariet om man nu har en alu-ställning? jag har det till sammans med ett alu-rams akvarie. för att dölja plattan och frigoliten kan du täcka över de med silver tejp. kanske lite mörkare, men bättre än 1 2 cm tjockt gråbrunt och vitt lager.
#8 - 21 augusti 2003 19:00
Man kan om man vill, det skadar ju inte.
#9 - 21 augusti 2003 22:47
frigolit under akvariet skadar såklart inte.. även ett med aluminiumram kan stå lite snett & då dämpar ju frigoliten något...
gillar faktist både med & utan ram..har ett med ganska tunn, väldigt mörk aluminium ram, och det är väldigt fint faktist!
#10 - 22 augusti 2003 05:35
min e rätt tjock, aluramen alltså, kanske t.om 3-4 mm!
Så jag tänkte lägga frgolit under för frigoliten kanske "sjunker" in till glaset under och ger ett extra stöd?
#11 - 22 augusti 2003 07:26
knappast..om du inte fyller akvariet med bly? =)
frigolit har rätt stor lyftförmåga trots sin låga vikt...
#12 - 22 augusti 2003 07:40
Ursprungligen skickat av Slan11

min e rätt tjock, aluramen alltså, kanske t.om 3-4 mm!

Så jag tänkte lägga frgolit under för frigoliten kanske "sjunker" in till glaset under och ger ett extra stöd?

Det lär den inte göra och bottenglaset i ett ramakvarium ska verkligen inte ha stöd i någon form, det ska vara luftspalt under, bottenglaset är både tjockare och är avsett att bära sig själv i ramen.

Får du för dig att stödja bottenglaset på något sätt innanför ramen, har du nog snart ett läckande akvarium, skippa det!

Mvh Jari
#13 - 22 augusti 2003 13:39
isåfall bättre att skydda glaset inifrån för att inte få rispor & sånt i det som kan försvaga t.ex.
#14 - 22 augusti 2003 14:11
Helglas är snyggast.
För att snygga till det så har jag limmat på en smal trälist så man inte ser fogarna.[:-94]
#15 - 22 augusti 2003 15:06
då är det ju inte helglas längre...då är det ju samma som aluminiumram, fast träram =)
#16 - 22 augusti 2003 17:07
men vänta lite nu! om de ska vara en luft spalt mellan själva glaset och underlager, behöver man ingen platta överhuvudtaget. om man ställer ett alu. ram på en alu-ställning så är det rätta mått så de verkar som om de inte behövs stöd underifrån, som frigolit.

men frigolit sjunker ihop under trycket för att de är så mjukt, så varför ska de då vara "farligt" att stödja glaset underifrån, när helglas har stöd under hela, eller behövs det ingent stöd till helglas heller?
#17 - 22 augusti 2003 17:56
ett alu-ram akvarium som står på en alu-ställning ska väl inte ha nåt mellan burken och ställningen eller är jag ute och cyklar nu igen?

en helglasburk därimot ska stå på frigolit och utnyttja hela botten som bäryta

har inte funderat så mycket på det men så hade jag för mig att det var

föresten så är det bara en smaksak vilket man väljer, kan man inte bestämma sig så kan man köpa ett gamalt aquastabil som har ram uppe och nere men inte på sidorna, vilket jag tycker är snyggt :)
#18 - 22 augusti 2003 18:06
Det är väl inte så mycket för att hela botten skall bära upp som att det inte skall hamna ett gruskorn någonstans under bottenglaset man har frigolit under helglasakvarier.
Står ett helglasakvarium på ett gruskorn kan väl vem som helst räkna ut hur stor belastning den punkten får bära, och spricker det där, fortsätter sprickan från kant till kant med känt resultat.
Jag betvivlar starkt vådan av att ha frigolit under ramakvarier, dock är behovet obefintligt.
Vill man absolut ha frigolit under ett ramakvarium kan man väl ha det, men nödvändigt är inte.
#19 - 22 augusti 2003 20:00
en del bra svar, alltså även om jag har en massa sten i karet så ska jag inte ha frigolit under?
#20 - 22 augusti 2003 21:08
ja, om du nu inte lämnar en liten glipa längst där uppe som fiskarna är meningen att simma i.
#21 - 22 augusti 2003 21:11
Ursprungligen skickat av zingo_boy

men vänta lite nu! om de ska vara en luft spalt mellan själva glaset och underlager, behöver man ingen platta överhuvudtaget. om man ställer ett alu. ram på en alu-ställning så är det rätta mått så de verkar som om de inte behövs stöd underifrån, som frigolit.

men frigolit sjunker ihop under trycket för att de är så mjukt, så varför ska de då vara "farligt" att stödja glaset underifrån, när helglas har stöd under hela, eller behövs det ingent stöd till helglas heller?

Ett alu ramakvarium som står på aluställning behöver ingen frigolit, på en aluställning stöds akvariet där det ska stödas, i kanterna.

Om alu karet ska stå på en möbel tycker jag man kan ha en 10 mm frigolit så att det förlåter några små ojämnheter, det är ändå väldigt lite det är tal om.

Att stödja ett ramakvarium i bottenglaset som det var tal om tror jag är farligt i o med att ramen bildar ju en luftspalt under karet, och trycket ska ju i huvudsak hamna på ramen. Luftspalten ska vara.

Helglas däremot kan man ju få ett jämnt tryck under hela glaset.

Ska man ha sten i akvariet och grävande ciklider så är det ide med frigolit även i akvariet som säkerhet.

Mvh Jari
#22 - 23 augusti 2003 09:38
Jag hadde tänkt att täcka botten med granit, typ flata stenar för att simulera en berggrund. har en möbel. möbelsnickare som byggt den. vad skulle ni rekomendera i mitt fall då?
#23 - 30 augusti 2003 19:50
frigolit skiva i akvariet. sen lägga dit stenarna, sen fylla på med en grå grovkornig sand.
#24 - 31 augusti 2003 05:16
Eller liggunderlag. blir inte så iögonenfallande vitt.
#25 - 31 augusti 2003 18:44
man behöver ju inte få frigoliten att täcka hela botten, utan ngn cm över på bredden och längden så att gruset kommer ner emellan glaset och skivan.

Annons