Alu-bänk - sprida belastning

#1 - 18 januari 2007 10:10
Vad har ni under era aluminium-bänkar? För att sprida belastningen på golvet? Några tips?
Har dosfräs men ingen ordentlig borrmaskin, så jag kan inte fräsa ut saker från tex ekskivor..

Eller behöver jag ha något under? Jag har betonggolv, med plastmatta som jag lagt laminat på... Ganska stabilt.

En fråga till.
Fanns en lapp med nya 540 karet från zooline. Där stod det att man alltid ska ha en frigolitskiva under karet... Jag ifrågasätter det när det gäller alu-bänk... Vad är era erfarenheter?
#2 - 18 januari 2007 18:25
Mellan alubänk å aluramsakvarie skulle aldrig JAG ha frigolit....

Under fötterna på aluställnigen, "Pianofötter" som finns i musikaffärer...
#3 - 18 januari 2007 18:38
Du behöver inte sprida belastningen om du har betonggolv under
#4 - 18 januari 2007 22:16
tror ni man behöver göra det med ett 160l kar på övervåningnen? Trägolv, furu (inte så hårt), hjälper det med tassar? eller vad annars? Vad är pianofötter, samma sak som tassar?
#5 - 18 januari 2007 22:46
Pianofötter är en rund plastbricka man har under hjulen på ett piano för att slippa märken i golvet.. Jag har en sån under varje ben på akvariet för att göra foten "större" mot golvet!
#6 - 18 januari 2007 23:03
Ja, just det ja, det vet jag ju vad det är =) Kanske går att lägga en träskiva (hårt träslag, typ ek) under hela? Fast det blir nog inte så snyggt.
#7 - 18 januari 2007 23:16
Jag var korkad nog och lade en 21mm spånskvia på golvet.
Men frugan har bestämt sig för en ommöblering så det kommer att bytas ut till 8 st 12mm tjocka rostfria stycken.
#8 - 19 januari 2007 19:17
Stew skrev:
Vad har ni under era aluminium-bänkar? För att sprida belastningen på golvet? Några tips?

Har dosfräs men ingen ordentlig borrmaskin, så jag kan inte fräsa ut saker från tex ekskivor..

Eller behöver jag ha något under? Jag har betonggolv, med plastmatta som jag lagt laminat på... Ganska stabilt.

En fråga till.

Fanns en lapp med nya 540 karet från zooline. Där stod det att man alltid ska ha en frigolitskiva under karet... Jag ifrågasätter det när det gäller alu-bänk... Vad är era erfarenheter?

På laminat? Nånting knappt tjockare än folie, för att skydda mot repor eventuellt. Laminat är hårt. Är man orolig, fungerar tunn stansad plåt i storlek med 5kr's mynt som skydd mot sprickor.

Tenkare skrev:
Jag var korkad nog och lade en 21mm spånskvia på golvet.

Men frugan har bestämt sig för en ommöblering så det kommer att bytas ut till 8 st 12mm tjocka rostfria stycken.

12mm!?!?

Jag har puckar, stansade ut 2-3mm's plåt, stora som en 5'krona, och de pressas ned så de ligger slätt med golvmattan mer eller mindre, men de kröker sig inte. Vad i hela friden ska de vara 12mm tjocka för? Det var vad du hade tillgängligt?

B!
#9 - 19 januari 2007 20:35
Tja jag undrar om jag inte ska ta tjockare faktiskt.
På så vis får jag under mitt andra ytterfilter under akvariet.
Och så har jag tillgång till en hel del metall genom en polare.
#10 - 19 januari 2007 20:44
Tja, det är ju en anledning god som någon.
#11 - 20 januari 2007 14:59
Har en 21 mm spånskiva plus klickgolv bara för att det e nån mjukplastmatta i just det rummet. Men också för att förhindra att golvet sjunker om något av benen skulle missa en golv balk. Gjorde inte det på mitt andra 540l och golvet sjönk och akvariet sprack.
Det är inte vidare vackert men hellre det än vatten på golvet.:)

//Mattias

Annons