Altum tillsamans med Geophagus?

#1 - 8 augusti 2006 09:25
Någon med erfarenhet av denna kombination?
Jag har funderingar på om detta kunde funka med 8st altum (finns redan) och en grupp med Geophagus Tapajos "Orange Head"?
Karet är på 540l och i detta finns oxå 10st C.sterbai,1st royal pleco,1st snowball,1st L114 och 3st Sturisoma Aureum!
Akvariet är inrett med fin sand och stora rötter,svärdplantor och vattenspikblad!
Ett ytterfilter 1200l/h och ett innerfilter 1000l/h..

Vad tror ni om detta???:confused:
#2 - 8 augusti 2006 10:39
Geophagusarna lär gräva en hel del så det är kanske inte så lätt att ha dom i växtliga akvarier annars tror jag att det kan fungera.
Är dock lite reserverad om dom kanske ev. kan jaga skalarerna så deras fenor kan bli bitna ?
#3 - 8 augusti 2006 10:46
[quote=drd]Geophagusarna lär gräva en hel del så det är kanske inte så lätt att ha dom i växtliga akvarier annars tror jag att det kan fungera.
Är dock lite reserverad om dom kanske ev. kan jaga skalarerna så deras fenor kan bli bitna ?[/quote]
Det är inte överdrivet mycket växter i!Men det vore ju trisst om geophagusarna skulle nafsa fenor på altumen!
Tackar för dina råd!
:)
drd hade du inte sturisoma aureum till salu för ett tag sen??Finns de kvar??
Men det är kanske länge sedan,har inte varit inne här på länge!!
#4 - 8 augusti 2006 12:55
Jo jag hade för ett halvår sedan.....eller ännu längre ;)
Har dock inga yngel på dom nu men ev. en kull på g snart då dom la ägg imorse dom gamle rävarna :)
#5 - 8 augusti 2006 13:10
drd hade du inte sturisoma aureum till salu för ett tag sen??Finns de kvar??

Men det är kanske länge sedan,har inte varit inne här på länge!!

Jo jag hade för ett halvår sedan.....eller ännu längre ;)

Har dock inga yngel på dom nu men ev. en kull på g snart då dom la ägg imorse dom gamle rävarna :)

Det hade varit bättre om ni tar dessa diskusioner över PM eller E.post.
#6 - 8 augusti 2006 13:46
[quote=Guy Palm]Det hade varit bättre om ni tar dessa diskusioner över PM eller E.post.[/quote]sORRY:)
#7 - 8 augusti 2006 13:51
Någon med tips på Geophagus art som kan passa ihop med mina Altum????
#8 - 8 augusti 2006 21:28
tuppkam
#9 - 8 augusti 2006 22:29
jag hade orangehead med skalarer. gick perfekt. jag har satanoperca med diskus nu, går perfekt.
#10 - 9 augusti 2006 05:39
[quote=cgr]jag hade orangehead med skalarer. gick perfekt. jag har satanoperca med diskus nu, går perfekt.[/quote) Lysande! Då ska det funka med dessa fiskar!!
#11 - 9 augusti 2006 13:15
[quote=FIBSTET2][quote=cgr]jag hade orangehead med skalarer. gick perfekt. jag har satanoperca med diskus nu, går perfekt.[/quote) Lysande! Då ska det funka med dessa fiskar!![/quote]

det kan säkert funka men altum äter nog mycket långsammare än mina bonn-skalarer gjorde så det kan kanske bli ett problem.
#12 - 9 augusti 2006 14:35
Tro mig altum kan äta fort :)

Mina 5 är nog dom mest matsnabba fiskar jag haft någonsin......typ diskusarna har inte en chans när det serveras !
#13 - 9 augusti 2006 14:44
hehe ok. de altum jag träffat har varit aningen försiktigare och mer diskusaktiga när dom äter.
#14 - 9 augusti 2006 16:27
[quote=cgr]hehe ok. de altum jag träffat har varit aningen försiktigare och mer diskusaktiga när dom äter.[/quote]

He he...kanske de var lite blyga inför främmlingar eller så gillade dom kanske inte resturangen ;)

Annons