Altum lek

#1 - 16 maj 2008 08:09
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]MINA ALTUM LEKER !!!![/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nej, jag har inte tagit fel på riktiga ALTUM och de som folk brukar säga om Peru Altum. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det är ALTUM !![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har av misstag kommit på knepet om hur man gör för att få dom till att leka. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag hade ingen som helst planer på att få mina Altums att leka, eftersom det anses mer eller mindre hopplöst. Så jag har skött så gått det går med vanlig rutin på vatten och mat. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, för två månader sedan när jag skulle göra en ny sats med räkmix, så gjorde jag något som jag aldrig funderat på tidigare. Jag skulle i samband med just denna nya sats, göra mig av med ett större gäng Colombiatetror. Jag stod där och höll på med det vanliga slabbet med räkmixen och kunde konstatera att vitfisken som jag brukar ha med i mixen, var slut. Fan, tänkte jag, då får det bli bara räkor i den tänkte jag. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Medan räkorna mixades med ärtorna så fick jag en idé. Kanske man kunde dryga ut mixen med…..lite tetror…kanske. Fram med håven och ner med kanske 25 tetror i mixern. Lite slabbigt var det. Hur som haver mixen gjordes färrdig, bakades och in i frysen. Dagen efter så får fiskarna lite ny räkmix, de slafsar i sig den som vanligt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dagarna går, de får ny mix var 3-4:e dag. Efter 2 veckor så ser jag något riktigt märkligt. Två scalarer håller på att putsa ett stort Anubias blad. De håller på i kanske i 2 timmar. Under tiden tänker jag….det kan väl ändå inte vara…..[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men så, helt plötsligt så går honan fram och lägger en sträng med rom. Hanen fram och befruktar. Efter kanske 2 timmar ligger där ungefär 350 korn på bladet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min glädje är i samma nivå som när mina barn föddes. Dvs helt obeskrivbar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kläckning skedde, och frisimmande yngel kom några dagar senare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Idag simmar kanske 100 småttingar omkring i karet, och föräldrarna har nu tappat intresset för dom. De har istället börjat med nya lektendenser. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hemligheten är helt enkelt att de behöver tetror som foder för att komma igång med leken. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag funderar just nu hur jag skall dokumentera allt på ett ser…[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Älsking, dags att vakna, det är din tur att ta hand om barnen idag. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vaknar av min hustrus röst…..sätter mig upp på sängkanten och undrar om mina platys har överlevt natten efter medicinering mot vita prick….[/FONT][/SIZE]
#2 - 16 maj 2008 09:39
:D:p!
Och jag som tänkte fråga efter bilder.....;)
#3 - 16 maj 2008 09:41
ansjo skrev:
:D:p!

Och jag som tänkte fråga efter bilder.....;)

njau, bilder på mig sittandes på sängkanten,.....inget kul att se....:D
#4 - 16 maj 2008 09:45
Det är inte ofta man sväljer, liksom sådär hårt, så att det klickar till i halsen, när man läser ett inlägg - men det gjorde jag nu alltså...

You really got me!:)
Bilagor:
#5 - 16 maj 2008 09:52
men visst hade varit skoj om det vore så enkelt......:)
#6 - 16 maj 2008 10:32
Har du några altums överhuvetaget Kensa ?
#7 - 16 maj 2008 10:44
drd skrev:
Har du några altums överhuvetaget Kensa ?

absolut inte, har inte rätt sorts kar (för små),
får inte plats med större kar (vilket egentligen är märkligt
eftersom jag har ett hus på 240 kvm..)

men drömmer gör jag......:p
#8 - 16 maj 2008 11:14
Undrar om det är någon som kommer att testa din ide...
#9 - 16 maj 2008 11:19
jag tror inte det är det som är hemligheten, då skulle ju alla dom som har haft tetror ihop med Altums rapportera in lekar till höger och vänster, finns många som har sett hela stim med tetror försvinna ner i magarna....utan att de leker för det...
#10 - 16 maj 2008 18:28
Men, hur är Altumläget nuförtiden? Det har ju varit lite problematiskt att bara få tag på dom (jag har kanske en liten krok, dock...).
Om man bortser från att det är svårt att få dom att leka o.s.v. så skulle det ju vara väldigt trevligt att ha en liten grupp, skit samma om dom leker...
Jag har haft en jädra massa Scalarer förr om åren, då de var lika lättlekta och yngelvårdande som Zebraciklider, men aldrig Altum. Det är på tiden att försöka få tag på några känns det som! Har ni andra några hugg så säg till - skicka ett PM i så fall!
:)
#11 - 16 maj 2008 18:32
Det är lika svårt att få tag i Altum den här säsongen som den förra, och enda chansen är nog sådana som har varit i någons ägo några år, och då har de bra storlek men kanske inte lika roligt pris;).
Annars är det bara att vänta till hösten igen och se om de lyckas bättre i SA i år.
#12 - 16 maj 2008 18:36
Ålrajt, då skippar vi Altum en stund till, Ansjomannen! Skall du ner till stan snart? Säg till isåfall så tar vi en fika och ett litet rejs! Växter, vet du!:)
#13 - 16 maj 2008 18:37
Skippa du dem ett tag till, och hör jag något så hojtar jag lite:)!
Skickar PM ang. det andra.
#14 - 16 maj 2008 18:39
ansjo skrev:
Skippa du dem ett tag till, och hör jag något så hojtar jag lite:)!

Skickar PM ang. det andra.

Goody! Back to the trådämne!:)
#15 - 16 maj 2008 19:20
Kanske kan vara nått som fanns i tetran som gjorde att de börja leka?
#16 - 16 maj 2008 20:02
MK57 skrev:
Kanske kan vara nått som fanns i tetran som gjorde att de börja leka?

Du missade nog det här:D

Kensa skrev:

Älsking, dags att vakna, det är din tur att ta hand om barnen idag.

Jag vaknar av min hustrus röst…..sätter mig upp på sängkanten och undrar om mina platys har överlevt natten efter medicinering mot vita prick….
#17 - 16 maj 2008 20:14
- Kul! (Har än så länge inte börjat drömma om akvarier)
#18 - 16 maj 2008 22:15
- Kul! (Har än så länge inte börjat drömma om akvarier)

Det kommer;).....
#19 - 16 maj 2008 22:26
...Och sen skall vi inte snacka om de vaken-dag-drömmerier som pågår hela dagarna... jag gör inte annat än drömmer om mina akvarium...

Annons