Altum i mina tankar

#1 - 17 december 2010 10:13
Ja, då jag kom över ett gammalt saltakvarium med en sump på 240 liter så fick altumen vackert flytta ifrån sitt tidigare 360 liters projekt. Det har tagit ett tag att fylla sumpen med filtermaterial men nu börjar det äntligen likna något. Altumen är ff lite i yngelstadiet men har ändå vuxit upp till nästan 20 cm på höjden. Men de har som sagt ff kvar ungfiskens något gängliga kropp.

Bänk under byggnation:
[ATTACH=CONFIG]40418[/ATTACH]

Förbereder för sump:
[ATTACH=CONFIG]40419[/ATTACH]

Plyfan får även ett uppvik (sarg) baktill och på sidorna så att ett eventuellt läckage snabbt skall kunna upptäckas:
[ATTACH=CONFIG]40420[/ATTACH]

Fyllt upp och ser till allas glädje att alla kopplingar håller tätt efter en del justerande:
[ATTACH=CONFIG]40421[/ATTACH]

Sovrummet får en ny ställning så att det kommer att rymma sammanlagt ca 30 akvarier framgent :d:
[ATTACH=CONFIG]40422[/ATTACH]

Ska för mitt egna minnes skull försöka ta lite bättre och tydligare bilder på akvariet och dess teknik bara jag får tummen ur.
#2 - 17 december 2010 10:15
[:o]
Och en film på burkens invånare:

#3 - 17 december 2010 10:16
Nice:)! Riktigt snyg inredning i Altumkaret, det är så det ska se ut!

Bor du själv;)?
#4 - 17 december 2010 10:17
vaaaaansigt vackra altum! man sitter ju här o blir kär typ
#5 - 17 december 2010 10:20
o var bor du? bra sugen på att se dom live faktiskt.
#6 - 17 december 2010 15:31
Tackar!
Bor i Holmsund så det blir en bit...
#7 - 17 december 2010 16:18
Jisses! Mycket, myyyyycket snygg och stilsäker inredning i karet, vanvettigt fina Altum också! Det här var redigt härligt att se!:)
#8 - 17 december 2010 17:01
riktigt härligt kar! :)
#9 - 17 december 2010 17:19
zenon skrev:

Oj oj oj! Det här var mumma för ett par trötta akvaristögon som sett det mesta:d
#10 - 17 december 2010 21:58
jävligt snygga firrar o ett jävligt snyggt kar dessutom en jävligt bra låt örongodis för en värmlänning!!!!!
#11 - 17 december 2010 22:52
Håller med er andra, kanontjusigt inrett med ståtliga skalarer! :)
#12 - 19 december 2010 22:44
Tack för smickrande ord! :D
#13 - 20 december 2010 21:00
zenon skrev:

Där har vi några högst eminenta fiskar, ja det är så man blir tårögd!
Var har du fått tag i dess dyrgripar? Sugen som attans att själv skaffa det till mitt 450l kar!
Bilagor:
#14 - 4 mars 2011 23:56
Händer inte så mycket i detta karet än så länge. En L239:a flyttade in för ett tag sedan och rensade bort alla flytväxterna i ett nafs. Så fiskfällan ska gillras för en flytt till något annat akvarium där det inte är så viktigt med flytväxter. Nu i onsdags kväll fick jag ett trevligt besked om att mina 20 VF Brochis splendens hade anlänt så de har fått flytta in. Utan karantän så det får bli en överraskning om det blir några problem. En lite hafsig film fick jag till för att dokumentera hur akvariet och dess fiskar utvecklas...

#15 - 5 mars 2011 07:26
Skitsnyggt :) Vad är det för grenar du har i karet och har du preparerat dom på något sätt?
#16 - 5 mars 2011 15:43
Jäkligt nice kar och fiskar men jag hitta en som är värre med sina altum så enjoy denna baljan

Altum 720 liter
&hd=1" target="_blank">
&hd=1
Bilagor:
#17 - 7 mars 2011 09:47
Snyggt!
#18 - 7 mars 2011 10:32
drd skrev:
Jäkligt nice kar och fiskar men jag hitta en som är värre med sina altum så enjoy denna baljan

Altum 720 liter
&hd=1" target="_blank">
&hd=1

Tråkiga 5 minuter! Visst ett snyggt akvarium, men inga närbilder!
#19 - 8 september 2011 20:45
Ja, en uppdatering i form av en liten film. Kanske bara något för oss nördar som gilllar altum, men men. Tror i alla fall det var någon gång i juli jag filmade detta. De har hursomhelst vuxit en hel del under detta deras första levnadsår...

" target="_blank">
#20 - 8 september 2011 21:01
ståtliga altum du har! :) gillar även din layout i karet :)
#21 - 8 september 2011 21:55
Ja.. jisses... det finns egentligen inget att säga mer än; Mmmmm... Har inget vettigt att komma med, inga frågor eller funderingar - vill bara säga att det är en fröjd att kolla den här filmen - toppen!:)
#22 - 8 september 2011 22:00
asså det där är pure porr.....sinnes....
#23 - 9 september 2011 12:09
Tackar för vänliga omdömen! Det kommer antagligen (tyvärr) att flytta in fyra diskusar där senare idag då jag flyttar runt allehanda akvarier. Håller nämligen på att återerövra mitt sovrum sedan det helt plötsligen stod 27 akvarier där inne. Och nu ska allt ut så att jag kan börja sova där igen...
:D
#24 - 9 september 2011 15:37
zenon skrev:
Ja, en uppdatering i form av en liten film. Kanske bara något för oss nördar som gilllar altum, men men. Tror i alla fall det var någon gång i juli jag filmade detta. De har hursomhelst vuxit en hel del under detta deras första levnadsår...

" target="_blank">

Vet inte hur jag ska göra, hata eller älska?

Finns inga ståtligare fiskar och dina är helt fantastiska:p

Men det händer inget i karet, de lunkar runt och äter och skiter och tittar på en ibland[:-47]

Jag är grymt kluven!

Ja, jag har haft Altum i mina egna kar...
#25 - 10 september 2011 17:07
Fastän jag uppskattar verkligen sådana fiskar. Sådana som inte slänger sig efter frontglaset och försöker tigga av omvärlden eller bara jagar varandra i någon sorts tristess. Mina tog nog cirka 4 månader på sig innan jag ens kunde befinna mig i samma rum som dem utan att de fullständigt hamnade i panik. Dessa är på ett helt annat sätt än de flesta andra fiskar jag har och har haft. Observanta på vad som sker i själva akvariet och inte runt omkring. T.ex. ser man det tydligt i denna film att minsta lilla insekt som ramlar ner på vattenytan kommer att undersökas/slukas. De är inte distraherade av att jag befinner mig alldeles intill. Men den egentliga utmaningen/anledningen till varför jag håller dessa fiskar (förutom deras skönhet) är att kanske få uppleva deras lek. Men det kommer antagligen att ta minst ett par år till om det alls någonsin kommer att ske...
#26 - 10 september 2011 21:06
zenon skrev:
Men den egentliga utmaningen/anledningen till varför jag håller dessa fiskar (förutom deras skönhet) är att kanske få uppleva deras lek. Men det kommer antagligen att ta minst ett par år till om det alls någonsin kommer att ske...

En dröm vi delar, jag återkommer ständigt till tanken hur man ska sätta upp ett kar för att få Altum till lek.

Det är min största utmaning inom akvaristiken, när jag har lyckats med det så ska jag prova saltvattenskar;)

Mina högst amatörmässiga funderingar är att de behöver rejäl volym och levande fisk som foder. Förutom rätt vattenvärden naturligtvis. Men jag har inga referenser till varför jag tror det, bara funderingar...
#27 - 13 september 2012 22:39
Nu har äntligen diskusen fått flytta ut. Sålda med andra ord. Så nu har altumen lite mer plats för sig själva. De har nog inte växt så mycket senaste året men de är i alla fall alla minst 30+ på höjden och 20+ på längden. Ett par nytagna bilder:

#28 - 14 september 2012 07:00
underbart vackra fiskar.
#29 - 14 september 2012 14:20
Mäktiga!

Har du någon bild på hela karet?
#30 - 15 september 2012 12:03
c90368 skrev:
Mäktiga!

Har du någon bild på hela karet?

Jag ska göra ett försök Maths :D.
#31 - 15 september 2012 18:01
Otroligt vackra djur! :)
#32 - 15 september 2012 22:25
Inte en så speciellt upphetsande bild, men men...

Edit: lägger även in en blixtbild men jag orkade inte leta reda på den trådlösa blixten så det blev en bild med "mittblaffa" ;)

Ser faktiskt inte riktigt bra ut. Bland annat så ska växterna flyttas längre bak mot bakgrunden. Nu är nästan all växlighet precis vid framrutan pga avsaknaden av ljus baktill...
#33 - 16 september 2012 05:09
Håller inte med dig om växterna, en av tjusningarna med karet är att du har växterna i framkant och lite dunkelt längre bak. Det ger djupkänsla och lite magi över det.
#34 - 16 september 2012 07:03
Jag håller med C90 :)

Annons