ALTUM eller inte

#1 - 5 september 2012 13:49
Hej undrar om detta är en ALTUM

www.ladda-upp.com/bilder/74408/altum
#2 - 5 september 2012 14:00
Nix, det är en helt vanlig skalar.
Altum är rätt ovanliga idag, jämfört med förut och är dessutom ruggigt dyra. Såg altum på Lagret förra veckan för 1200 kronor styck....
#3 - 5 september 2012 14:06
Jag är inte så säker på att det inte är en Altum, det behövs en bättre bild för att avgöra det.
#4 - 5 september 2012 14:26
Ser ut som en vanlig scalare, det kan vara en så kallad Peruscalare, som ju då och då, dumt nog, säljs som Perualtum, så det kan ju förklara frågan. Men som sagt är jag 99,9% säker på att det inte är en äkta altum. Framförallt stämmer inte tvärbanden (altum har bredare band, med antydningar till ljusare band mellan de mörka), och panna/nosprofilen.
#5 - 5 september 2012 14:35
Altum har mycket rakare bröstfenor än vanlig skalar, och sen som sagt de ljusare kanterna på de svarta ränderna, som dessutom brukar vara bredare än på bilden.
Simon får väl berätta mer om var bilden är tagen!
#6 - 5 september 2012 14:35
Dom så i butiken att de var en Dantum för 299kr st och det var typ altum/scalar
#7 - 5 september 2012 14:47
Prismässigt låter det inte som en äkta Altum, sedan beror utseendet en del varifrån de kommer. Att se det på fenorna är heller inget säkert då Altum numera odlas kommersiellt i Asien.
#8 - 5 september 2012 14:57
Lagret har en som heter Dantum på sina lagerlistor och de är enligt dem en korsning: http://fisklista.akvarielagret.se/?query=dantum&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k
#9 - 5 september 2012 15:49
Här finns några färska bilder på ett gäng vuxna altum som ni kan jämföra med så de ovetandes får se hur de egentligen ser ut.
http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=881092&postcount=91
#10 - 5 september 2012 16:23
Nanoräkan skrev:
Lagret har en som heter Dantum på sina lagerlistor och de är enligt dem en korsning: http://fisklista.akvarielagret.se/?query=dantum&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k

Då är det svaret på din fråga;)...

Vanliga skalarer har heller inte den knycken på näsan.
#11 - 5 september 2012 16:38
Tack ska ni ha
#12 - 5 september 2012 17:44
Var i skåne har du köpt denna firre?
#13 - 6 september 2012 05:34
Arken zoo
#14 - 6 september 2012 05:35
Arken zoo

ok, vilken stad? Kristianstad?
#15 - 6 september 2012 06:59
Sålde de den som altum? Och vad betalade du för den?
Butiken är skyldig att veta vad de säljer.
#16 - 6 september 2012 07:02
Dom så i butiken att de var en Dantum för 299kr st och det var typ altum/scalar

:)
#17 - 6 september 2012 08:19
Slarvigt av mig, kan jag skylla på att musen lagt av?
#18 - 6 september 2012 08:21
Jag brukar skylla på att jag inte har mina glasögon på mig lol
#19 - 6 september 2012 08:25
Mumin skrev:
Slarvigt av mig, kan jag skylla på att musen lagt av?

Jodå, men det brukar inte funka något vidare för familjefridens skull:p....
#20 - 6 september 2012 12:36
I Helsingborg och dom sa att det var en Dantum
#21 - 6 september 2012 13:36
#27 - 6 september 2012 13:59
#28 - 6 september 2012 14:08
ALTUM eller inte

ansjo skrev:
:)

Då kan du känna dej lite lätt lurad tyvärr, jag köpte stora och fina dantum i Stockholm för ett tag sen för typ 90spänn (;
#29 - 6 september 2012 14:15
Sv: ALTUM eller inte

De kostar runt 90 spänn i mellanstorlek men ska de vara lite större går de på runt 300. Alla butiker betala samma till grossisterna så de priser som nämns här stämmer alla.
#30 - 6 september 2012 14:23
Lite rörliga bilder;
" target="_blank">
#31 - 6 september 2012 15:28
Även om det inte är altum så har du gjort ett trevligt val av fisk i mitt tycke. Det är bara att gratulera till fina firrar samt att önska dig bättre lycka nästa gång, ifall du fortfarande vill ha altum.
#32 - 6 september 2012 15:43
varför la du inte alla länkar i ett inlägg!`?!?!?!
#33 - 6 september 2012 15:47
tycker de är väldigt lika Honey blue scalarer. jag har ju de själv så
#34 - 6 september 2012 20:51
hannesc skrev:
varför la du inte alla länkar i ett inlägg!`?!?!?!

hannesc, vi skulle ju inte gnälla på Simon!!
Jag tycker du är duktig Simon på att ha koll och ta reda på det du inte kan. Många superakvarister har börjat som du, som unbga och med något eller några akvarier. Man lär sig efter hand, men det gäller förstås oss alla!!:p
#35 - 6 september 2012 21:10
Fina fiskar, du kommer ha glädje av dem under lång tid framöver.

Kul att du valde just Scalarer, jag håller dem också. De är egentligen finast som rent gråa i mitt tycke.

ha det gött nu och gå inte och simma vilse i polarns akvarium :)
#36 - 6 september 2012 21:22
De svarta fläckarna antyder ett ursprung västerifrån, dvs Peru eller närliggande Brasilien. Om det vore en vildfångad fisk skulle jag säga Peru-scalare.

Är det korsningar blir det ju genast svårare. Speciellt om det är korsningar i flera generationer. Vanligen uppvisar fisken drag från bägge föräldraartena men på olika karaktärer och i olika proportioner.

Pterophyllum altum är en synnerligen svårodlad art. Speciellt om man inte manipulerar lekparet med lekstimulerande hormoner eller trixar på annat sätt, men vi vet att sånt förekommer. P dumerilii (det stavas så) är inte något giltigt namn utan en synonym till P scalare. Däremot används namnet ibland i handeln för spetsnosscalaren, P leopoldi. Det är en art med ett ganska begränsat utbredningsområde mitt i Amazonas. Den är inte lika svårodlad som P altum, men svårare än P scalare. Hur pass lätt det är att korsa de olika Pterophyllum-arterna vet jag inte, men lättast borde vara att korsa P altum och P scalare om det inte vore så svårt att få P altum att leka överhuvud taget. Har man tillgång till kemikalier och det finns pengar att tjäna är det möjligt att det går att korsa det mesta, men jag är ändå skeptisk. Fiskarna på bilderna ser dessutom inte att ha några drag alls av altum eller leopoldi, bara av västlig scalare ("Peru-altum"). Jag tror inte på "dantum" som en korsning altum x scalare och ännu mindre på altum x leopoldi förrän jag får fler och mer övertygande argument!
#37 - 6 september 2012 21:37
De svarta fläckarna antyder ett ursprung västerifrån, dvs Peru eller närliggande Brasilien. Om det vore en vildfångad fisk skulle jag säga Peru-scalare.

Är det korsningar blir det ju genast svårare. Speciellt om det är korsningar i flera generationer. Vanligen uppvisar fisken drag från bägge föräldraartena men på olika karaktärer och i olika proportioner.

Pterophyllum altum är en synnerligen svårodlad art. Speciellt om man inte manipulerar lekparet med lekstimulerande hormoner eller trixar på annat sätt, men vi vet att sånt förekommer. P dumerilii (det stavas så) är inte något giltigt namn utan en synonym till P scalare. Däremot används namnet ibland i handeln för spetsnosscalaren, P leopoldi. Det är en art med ett ganska begränsat utbredningsområde mitt i Amazonas. Den är inte lika svårodlad som P altum, men svårare än P scalare. Hur pass lätt det är att korsa de olika Pterophyllum-arterna vet jag inte, men lättast borde vara att korsa P altum och P scalare om det inte vore så svårt att få P altum att leka överhuvud taget. Har man tillgång till kemikalier och det finns pengar att tjäna är det möjligt att det går att korsa det mesta, men jag är ändå skeptisk. Fiskarna på bilderna ser dessutom inte att ha några drag alls av altum eller leopoldi, bara av västlig scalare ("Peru-altum"). Jag tror inte på "dantum" som en korsning altum x scalare och ännu mindre på altum x leopoldi förrän jag får fler och mer övertygande argument!

lite off topic, men en liten kommentar om spetsnosen.

jag vet inte om jag "gör fel",,,,men mina lägger romkaka var 4.e vecka...om jag vill

och jag skall villigt erkänna att jag sköter inte dom exemplariskt när det
gäller foder, det är mest olika former av torrfoder, och en och annan liten
fryst artemiaruta.

vattnet är oxå helt galet, PH't ligger här i praktiken konstant på 7,5

det enda som är exemplariskt är VB varje vecka på 15%

sa ovan att de lägger rom var 4.e vecka om jag vill, lät kanske som om jag talar om för dom att nu är det dags att "pöka lite",,,,och så är det...nästan iaf.

om jag måndag vecka 1 börjar dra ner maten lite...inte mycket...bara lite....

låter det fortgå över VB, till på tisdagen vecka 2, där börjar jag "vrålmata" dom, ger dom rikligt med käk flera ggr / dag, och sedan på söndagen gör ett större, kanske 30% VB med kallt vatten, så är det nästan 100%-igt att det ligger en kaka på ett anubiasblad på tisdagen eller onsdagen.

så svårt det inte.....inte här iaf...

en liten rolig notering dock, vanliga scalarer jag har haft har lagt rom på blommor, rötter, pump, slangar,,,,,,överallt.

spetsnosarna lägger bara på kraftiga, riktigt stadiga blad, helst anubias eller liknande.....

.
#38 - 7 september 2012 11:49
ALTUM eller inte

Varför skulle butikerna ljuga om att de säljer en korsning? Vad är det för argument du vill ha?
#39 - 7 september 2012 11:58
butiker säljer det som står på "paketet".

dvs har grossisten, av en eller annan anledning, sagt att detta är en
hybrid mellan Haj och Torsk, och kallas därför Horsk, så säljer butiken Horsk.

att butiken ofta(st) inte har koll på saker och ting är en annan historia.

som åhlander säjer, vissa arter är svårlekta, det går, men är svårlekta,
att då tro att man får tag i en fisk för 90 pesos som skulle vara en hybrid
mellan en mycket svårlekt och mindre svårlekt fisk.....håller även jag för
otroligt.

om det är att ljuga, eller inte ljuga, för att man inte har koll på vad man säljer är en annan diskussion.

.
#40 - 7 september 2012 20:50
Jag säjer inte att någon ljuger - bara att inte utseendet matchar beskrivningen. Men, och det är därför jag är lite reserverad, när det gäller korsningar KAN dom se ganska lattjo ut.
#41 - 8 september 2012 06:06
Hade tänkt att skaffa ett 600l hur många scalarer kan man ha i?
#42 - 8 september 2012 08:43
Häftigt! då kan du alla gånger ha minst tio-femton stycken! Det vore väl mäktigt värre!
#43 - 8 september 2012 09:04
Varför skulle butikerna ljuga om att de säljer en korsning? Vad är det för argument du vill ha?

Butiken sätter det namn de får från grossisten. Mitt intryck är att i sydostasien är "hybrid" ett säljargument. Jag antar "hybrid" har positivare laddning/mer mystik än "odlingsform" (eller "naturform").
#44 - 8 september 2012 17:58
Eller hur mumin det riktigt coolt!

8-)
#45 - 8 september 2012 18:09
ALTUM eller inte

Eller hur mumin det riktigt coolt!

8-)

Och skaffar du ett sånt akvarium, så kommer i varje fall jag att bli ruskigt avundsjuk :-D
#46 - 8 september 2012 18:50
Men din pappa är också akvarieintresserad, eller hur Simon?
#47 - 9 september 2012 06:00
Ja men hur vet ni det?

Annons