Har denna planta den växer på mycket bra men det är bara dom första cm som den är fin den blir ful
med gröna alger på dom andra bladen längre ner det är bara denna växt som får det.
Hur kan det komma sig ?.
defdac skrev:Krulliga blad på Althernantheror kan tyda på för mycket nitrat om du har mjukt vatten. Med enbart singeldos en gång i veckan är det dock tyvärr lite osannlikt iofs mycket beroende på fisklast/vattenbytesregim.
0,5 watt/liter i 540 liter är *rejält* med ljus. Det motsvarar tex de nära 1 watt/liter jag kör med i min 60-litrare. Volym skalar omvänt kubiskt och den belysta arean bara omvänt kvadratiskt vilket lurar många när man snackar watt/liter och det faktum att det är den belysta bottenarean som är det intressanta..
defdac skrev:Krulliga blad på Althernantheror kan tyda på för mycket nitrat om du har mjukt vatten. Med enbart singeldos en gång i veckan är det dock tyvärr lite osannlikt iofs mycket beroende på fisklast/vattenbytesregim.
0,5 watt/liter i 540 liter är *rejält* med ljus. Det motsvarar tex de nära 1 watt/liter jag kör med i min 60-litrare. Volym skalar omvänt kubiskt och den belysta arean bara omvänt kvadratiskt vilket lurar många när man snackar watt/liter och det faktum att det är den belysta bottenarean som är det intressanta..
Allt är dock relativt till höjden på karet men så högt lär det knappast vara.
ligger på 20ppm på nitrat konstant
<snip>
KH mellan 2-3
Faltaren skrev:Say what? :)
Dom ser mycket bättre ut nu men dom äldre bladen blir lite ljus rosa och får lite svarta alger .
Kör haakas recept ska man prova dra ner på fosfaten lite du kör väll 10:1 .
Apropå prickarna är det som små ägg som sitter under bladen och är genomskinliga som någon lagt ägg där ?.
Funderar på att köpa röd Rotala är den lika kräsen på nitrat ?.