alternativt till ancistrus

#1 - 14 april 2006 13:19
hej jag har ett kar som är på 375l. jag har många rötter och har 2 ancistrus på 7 cm, mitt problem är att deet blir så skitit när de knager på rötterna, det falller nar brun "skit" på marken, tydligen förbättrar det ancistusarnas matspjältning men det ser fult ut. jag har aldrig testat någon annan man än denna art och undrar om det finns andra arter som är bra på at hålla rent och som inte "gnager på rötter"??? kanske någon [I]Corydoras art??

snälla hjälp mig !!!
[/I]
#2 - 14 april 2006 14:29
Corydoras är duktiga att städa rent på botten men de äter inte alger.
MvH Richard
#3 - 14 april 2006 14:31
Algätande siameser borde funka bra. Tar även tofsalgerna.
#4 - 14 april 2006 14:40
hmm men är siameser bra på alger på t ex glaset?, har sett att de är bäst på tofsalger :). för i så fall kan de ta alla alger så tar Corydoras "skiten"/"smutsen". det vore ju bäst:) men klarar siameserna det?
#5 - 14 april 2006 14:41
[quote=siwepmer]hmm men är siameser bra på alger på t ex glaset?, har sett att de är bäst på tofsalger :). för i så fall kan de ta alla alger så tar Corydoras "skiten"/"smutsen". det vore ju bäst:) men klarar siameserna det?[/quote]

Mina 2 siameser suger iaf på glaset.:)
#6 - 14 april 2006 15:18
för i så fall kan de ta alla alger så tar Corydoras "skiten"/"smutsen"

Corydoras äter inte "skiten" , de bökar runt och rör upp den, men de äter annan mat. Finns inga fiskar som äter slam och annat mög på bottnen.
#7 - 14 april 2006 17:14
nej men de kan ta maten som faller ner och sånt som blir till skit, en fråga; men var i akvariet är de?? bara längst ner eller??
#8 - 14 april 2006 21:58
Ja,de håller mest till på botten.
MvH Richard
#9 - 15 april 2006 09:14
men e det ok att det räcker med ca 2 siameser och 6 Corydoras för att alger inte ska ta över eller??
#10 - 15 april 2006 09:18
[QUOTE=siwepmer]men e det ok att det räcker med ca 2 siameser och 6 Corydoras för att alger inte ska ta över eller??[/QUOTE]

några till siameser så kommer det att bli bra :)

Annons