Med utgångspunkt i det du skriver så drar jag slutsatsen att växter i akvarium med co2-tillförsel har förutsättning att växa mkt bättre än växter någon annanstans i naturen.
Ja och nej.
Vi tvingar ju på CO2 i våra tankar och för att detta skall bli bra för växterna så ger vi mer ger ljus och mer gödning, men detta är under kontrollerade former.
I naturen har vi naturligt ljus(mängder vi inte kan uppnå i karen) men vi ha tillsatser av gödsling och övergödsling i vatten och vattendrag lägg till olika substanser av tusentals andra kemiska grejer som förhindrar att våra växter inte kan utnyttja det som finns i form av CO2 och ljus, växter skulle kunna växa bättre i naturen men ngt sätter stopp..
Stämmer det? Eller det kanske är mer korrekt att formulera det som att det går att få en högre koncentration av växter att växa bra i akvariet jämfört med i naturen förresten. Detta gäller ju i trädgården också, fast då handlar det om kväve och andra näringsämnen istället som man tillför.
hmm ja skulle jag nog svara här men se ovan =O)
Erkänner att jag är ute på lite djupt vatten här, men är inte din slutsats om atmosfären lite förhastad? Det är ju trots allt en bit från atmosfären och ner till en höjd som kan anses enkel att jobba med åtgärder på.
Jo atmosfär är fel ord men luften omkring oss då =O)
För co2 sjunker väl inte ner undan för undan i takt med att koncentrationen i lägre luftskikt minskar?
Nej inte sjunker undan, snittet på CO2 är runt dessa 380ppm och oftas anges det att det finns i vår atmosfär/luften kring oss.
Eller menar du att koncentrationen skulle minska överlag tack vare "utblandning" via vindar etc?
Ja den är olika beroende på vindar och högtryck lågtryck osv..
Vid rätta tillfällen och ställen så som i städer kan Co2 koncentrationer var uppemot 40% högre än ute på landet..
Hur stor del av tillförd co2 i akvariet kan utnyttjas och hur stor del läcker ut som extra co2 (extra jämfört med om ingen co2 hade tillförts)? Fast jag antar att ett svar kräver ganska mycket.
För att veta det får man nog bura in ett kar och ha mätning in ut och ha utrusting fö många hundratals tusen kronor som masspektrometer och Gas cromatografer, men detta har jag testat lite av redan då vi råkar ha sånna saker på jobbet ;) och om man bara låter co2 flöda rakt ut(bubblar i en slang med syresten) och mäter gasen mellan vattenytan och täckglas så är det väldigt mycket spill typ 76% av CO2 försvinner rakt ut, men om detta bubblar upp i en ström från utblåset av pumpen har du bara en förlust på 43%.
Om du kör med en stängd reaktor eller kör in din gas i ett större filter(inte mätt vid rapning) så har du bara en förlust på 8-11%
Då är atmosfärs/luften kring oss 386.4ppm borträknade från dessa siffror då Gas cromatografen har ett nollvärde varje gång vi mäter av CO2(siffrorna får vi från två olika mätstationer)
Det finns inte mycket CO2 i vanligt kranvatten men det finns e del beroende på hur vattnet transporteras läng och rör och alger samt bubbelbassänger i våra system.
Hur det än ligger till med dessa saker, vill jag passa på att önska alla ett gott nytt år och hoppas ni får en minnesvärd afton. Skål!
[/quote]
Hoppas inte svaren här ställer till det förmycket för dig vår hobby skall vara kul inte jobbig och tillkrånglad =O))
Gott nytt år på dig med..
//Peter