Alternativa kar-material

#1 - 2 oktober 2009 14:12
Hej! Funderar på det här med material i Akvarier. I stort sett alla är ju helt i glas med eventuellt någon slags ram.

Har sett i någon akvariebok något exempel där akvariet byggdes i marinplywood för att sedan dras över med nån vända glasfiber och plast. Har även ett minne av en svåger som hade ett som jag skulle tro vara i ca 5mm glasfiber och plast (läänge sen :p).

Båda dessa alternativ innehåller endast framruta.

Är det någon som har några positiva/negativa åsikter om detta eller vet prismässigt eller säkerhetsmässigt osv för och nackdelar med detta jämfört med kar helt i glas? :)

/Salle
#2 - 2 oktober 2009 14:50
jag vet att en akvarieaffär här i närheten hade ett MASSIVT STORT akvarium , måste vart ett par kubik vatten i det. iaf , det var byggt i trä och insidan va plastat med epoxy tror jag det var , sen som framruta hade han ett gammalt skyltfönster. :P
#3 - 3 oktober 2009 11:45
har funderingar på detta pga att jag funderar på att dra igång ett kar eventuellt med sump, isf skulle man ju kunna gömma utavrinning i bakkant som man kan gömma med en bakgrund med fogskum osv :) och även returslangar osv.
#4 - 3 oktober 2009 11:46
[QUOTE=thobiastt;1330848]jag vet att en akvarieaffär här i närheten hade ett MASSIVT STORT akvarium , måste vart ett par kubik vatten i det. iaf , det var byggt i trä och insidan va plastat med epoxy tror jag det var , sen som framruta hade han ett gammalt skyltfönster. :P[/QUOTE]

Måste vara rätt smidigt att göra ett i den storleken iaf utan att behöva släpa på enorma glasskivor :d
Bilagor:
#5 - 13 oktober 2009 16:53
i närheten av mig har dom ett i spånskiva som varit igång ett toital år det är på cA 1300 liter
#6 - 15 oktober 2009 13:54
[QUOTE=96 tubo;1334346]i närheten av mig har dom ett i spånskiva som varit igång ett toital år det är på cA 1300 liter[/QUOTE]

Och så säger fölk att man inte ska ha spånskivor till akvariebänkar osv :p
#7 - 15 oktober 2009 14:07
Obehandlad spånskiva är redigt känslig för vatten, nog därför det inte rekommenderas till bänkar men de är ju lackade i ett kar.
#8 - 15 oktober 2009 14:25
[QUOTE=Sultanen;1334991]Obehandlad spånskiva är redigt känslig för vatten, nog därför det inte rekommenderas till bänkar men de är ju lackade i ett kar.[/QUOTE]

Jo man har ju sett hur spånskivorna ser ur om man byggt baslåda utomhus och glömt några bitar ute :p

man undrar ju dock om spån blir billigare/starkare än glas...
#9 - 15 oktober 2009 14:30
Billigare iaf:) Men jag hade reglat upp ett sånt kar rejält på utsidan men det hade nog fungerat ändå, många stora byggen i spån/marinplyfa

Annons