Alternativa akvariemöbler

#1 - 20 oktober 2006 08:41
jag undrar kring det här med akvariemöbler. Att det är viktigt att möbeln/bänken är stabil är ju självklart, och även att ytan är någorlunda slät.
(Hur slät? Räcker det att jämna ut ytan med frigolit/underlag?)

Det är bara det att jag tycker de flesta akvariemöbler är ganska oestetiska. De ser så väldigt moderna ut, och jag är fmer förtjust i "äldre" stil, med riktigt trä.
kan man använda vilken byrå som helst, till exempel IKEAS lite gammeldagsa sortiment?
De akvariemöbler jag sett är ju tillverkade i nåon slags pressad trämassa tror jag, kan detta verkligen vara lika hållbart som "äkta vara"?

Om det är någon somhar koll på var man kan få tag i "riktiga" akvariebänkar, fast i lite annorlunda (inte trendig) stil, så tipsa gärna! :)

(Nu är det säkert någon som tänker att det ju ändå är fiskarna man ska titta på... isst. Men det vore kul att ha akvariet stående på något som passar in i rummet i övrigt).
#2 - 20 oktober 2006 08:43
Oj! borde kanske ha läst igenom det där först... ursäkta stavfelen!
#3 - 20 oktober 2006 09:04
Problemet med en byrå kan vara att den sviktar på mitten, men är den av massivt trä lär den svikta mindre än om det är folierad spånskiva.
Sen beror det ju på storleken på karet naturligtvis.
Ett litet kar som dessutom täcker hela skivan, dvs får stöd av sidostyckena, bör kunna stå på en byrå utan problem.
#4 - 20 oktober 2006 10:50
Det bästa är väl att bygga dom själv... Så har jag gjort, då får man dom precis som man vill. :-)
#5 - 20 oktober 2006 10:54
hur mycket lutar bänken då???
JObbar själv på en djuraffär.. och vi rekomenderar att man gärna har en aquapadd under eller en frigolit.. en aquapadd gör samma sak som en frigolit men är svart.. så den smälter in lite bättre..
// Miguel
#6 - 20 oktober 2006 10:55
Akvariemöbler som säljs ihop med själva karen brukar ju bestå av nån slags spånskivor, så detta är ju okej. Grejen är väl att möbeln måste vara konstruerad så att den inte sviktar. En byrå/bänk som jag ska köpa till mitt nya kar (troligtvis 105l) hittade jag på Mio. Den är gjord av spånskivor (både sidorna och toppen), men den har också en skiva i mitten på tvären som stödjer upp toppskivan. Detta är väl det viktigaste. En ordentlig baksida är nog också bra, så möbeln inte svajar i sidled.
#7 - 20 oktober 2006 12:08
Precis, spånskiva i sig funkar ju, men det måste vara konstruerat för att ta upp mer vikt.
En byrå har ju inget stöd på mitten och sällan en bärande baksida.
#8 - 20 oktober 2006 12:42
Tack alla ni som kommit med synpunkter och svar!

Tänkte inte på det där med bakstycket... Det låter logiskt.
Att bygga själv är inte aktuellt (vårt hem är överhopat av "ska-fixa-projekt").
jag blev nyfiken på vilken MIObyrå som avsågs! :)

Jag är ju ganska ny på akvariefronten, så allt är långtifrån solklart ;) Nojar lite över att det kan gå sönder eller att man köper något som inte håller...!!

NaN, hur menar du med lutar? Om byrån är sned i skivan, eller om den är "böjd"...?
#9 - 20 oktober 2006 15:08
mkt bra och satbila möbler på "Jysk"...
kanske inte alla , men dom i masivt furu borde funka fint...
allt beror ju på hur stort kar du skall ha med...
#10 - 20 oktober 2006 15:12
MagicFingers, ja, jag har funderat på just JYSK! Jag inbillar mig ju att rejäla trämöbler borde funka... men det är ju det där med bakstycket, förstås. :)
#11 - 20 oktober 2006 16:35
Anemon skrev:

jag blev nyfiken på vilken MIObyrå som avsågs! :)

Serien heter "buffer", finns tyvärr ej med på deras hemsida. Det är en serie med mestadels vardagsrumsmöbler. Den jag ska köpa kallas för sideboard och är en blandning mellan byrå och bänk med både ett skåp och några lådor framtill. Finns i ek, lönn, körsbär, valnöt och mörkt färgat ("coffee"). Gissar att denna serie inte ingår i standardsortimentet utan enstaka butiker kan nog ta in den om dom vill.
#12 - 20 oktober 2006 23:15
Anemon skrev:
Oj! borde kanske ha läst igenom det där först... ursäkta stavfelen!

Man kan ju gå in och redigera i efterhand, det gör jag då och då....:p

Man kan ju staga upp en vanlig möbel "inuti" med ett eget regelverk i efterhand. :D Då väljer du ju stil på möbeln i första hand och fixar till den stabilitet du behöver. Viktigast tycker JAG är att toppskivan skall gå ut över sidstyckena, så att vikten hamnar där och inte på någon klen skruv....:p
#13 - 21 oktober 2006 18:17
Milbot - Tack för info!! Det lät väldigt intressant! :)

tummen - Oj, kan man...? Det visste jag inte. Hur då? (Det är så tråkigt när det är galet stavat...)

Sen, tack för tipsen! :)
Är det fler som har synpunkter eller förslag så välkomna att tipsa! :)
#14 - 21 oktober 2006 20:21
Milbot skrev:
Serien heter "buffer", finns tyvärr ej med på deras hemsida. Det är en serie med mestadels vardagsrumsmöbler. Den jag ska köpa kallas för sideboard och är en blandning mellan byrå och bänk med både ett skåp och några lådor framtill. Finns i ek, lönn, körsbär, valnöt och mörkt färgat ("coffee"). Gissar att denna serie inte ingår i standardsortimentet utan enstaka butiker kan nog ta in den om dom vill.

Jag tror det är en sån bänk jag har, den har 4 lådor på mitten och 1 skåp på vardera sidan och är ca 120 cm lång. Namnet låter då bekant.

Är det den så är den ganska stabil, jag har ett 100 l på det och det märks då ingenting på bänken, men du kan lägga under något på mitten för säkerhets skull.
#15 - 21 oktober 2006 20:45
Hos MM-Design i Malmö kan man beställa som man vill ha det.

Rekomenderas varmt då vi har sett deras snygga och välbyggda akvarium/bänkar :)

www.mm-design.se

//Calle
#16 - 23 oktober 2006 07:18
albjohn, lägga på mitten skrev du... Vad lägger man då?
#17 - 23 oktober 2006 07:19
Amazonfarmen, det låter ytterst intressant! Ska genast kolla upp länken! Tack!
#18 - 23 oktober 2006 07:39
Anemon skrev:
albjohn, lägga på mitten skrev du... Vad lägger man då?

Mellan golvet och undersidan av bänken kan du lägga in ytterligare stöd av lämplig tjocklek tex brädbitar, postorderkataloger, hockeypuckar eller vad du nu hittar, så att inte bänken böjer sig på mitten.

Om det är nödvändigt vet jag ej men det skadar alldrig med extra stöd.
#19 - 23 oktober 2006 18:06
albjohn skrev:
Jag tror det är en sån bänk jag har, den har 4 lådor på mitten och 1 skåp på vardera sidan och är ca 120 cm lång. Namnet låter då bekant.

Är det den så är den ganska stabil, jag har ett 100 l på det och det märks då ingenting på bänken, men du kan lägga under något på mitten för säkerhets skull.

Nu har jag köpt och monterat ihop denna möbel, fast den modell jag köpte var inte den du beskriver utan den lite mindre varianten med bara ett skåp. 86 cm lång istället för drygt 120 cm. Tycker också att den känns stabil. Rejält tung också, vilket i detta fall känns bra.

Man fick ju med ett litet plastben att stödja upp med under, men detta känns lite klent. Jag kommer ha en långsmal träkloss som stöd som ska ligga längs med på djupet, så finns det ingen risk att bottenskivan viker sig nedåt.
Bilagor:
#20 - 23 oktober 2006 18:39
Det blir nog bra, det är stabila möbler, jag är då helt nöjd med min och det stämmer det var nån plastfjutt som skulle sitta under, men ytterligare stöd skadar alldrig åtminstone känns det bättre då.

Ett tips kan ju vara att du lägger något som tål vatten under akvariet, gärna lite större än akvariet eftersom skivan inte riktigt verkar gilla vatten och det kan ju vara onödigt att förstöra ytan på möbeln om man ska använda den till annat i framtiden, jag har en 4 mm glasskiva under mitt 100 liters men du kan ju tex ta en bit vaxduk eller dyl.
#21 - 24 oktober 2006 12:38
Följer med intresse alla svar som droppar in! Tack så mycket :)

Albjohn - OK, då förstår jag :)
#22 - 18 juni 2009 10:39
Skulle någon av Er våga ställa en 112 liters akvarium på Byrå LIVA 5 lådor bred ek från jysk? jag funderar på att byta mina två små mot en större.
#23 - 18 juni 2009 17:15
Den kommer hålla men hur är det med måttet på akvariet, mest så det hamnar helt på.
Jag har själv använt en byrå från jysk men har bytat baksidan till 12 mm plywood, som jag anser är en svag punkt. För din del räcker detmed 6 mm.
Nu har jag förstärkt ytterliggare men 540 liter är nästan 5 ggr tyngre...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124896

Har du ytterfilter så kanske det är ide att titta på skåp.
#24 - 18 juni 2009 18:48
Hej! Det ska räcka med måtten akvarium som jag ev. planerar har 80 cm långt 35 djupt och 40 högt och byrån har Bredd: 104 cm, Höjd: 93 cm, Djup: 38 cm.
hm har ingen annin hur många mm är vår baksidan men det är den vanlig :P
#25 - 18 juni 2009 19:41
poängen är att det är viktigt att ta upp de diagonala rörelserna på baksidan. Är originalskivan delad så fyller den inte den funktionen. Alteranativet är att sätta två stag på baksida så att de bildar ett kryss.
#26 - 18 juni 2009 20:13
jag ska se imorgon hur det ser ut där bak

Annons