Alternativ till ytterfilter?

#1 - 16 oktober 2004 07:50
Tjenare,

Skulle det vara ett alternativ att bygga 3 hålrum i sin bakgrund. Ett har jag pumphuvudet från ett fluval 4+ (cirkulation), i de två andra har jag pumphuvudet från ett 3+ samt filtermatrial?

Hur bra rening skulle det bli jämfört med ett ytterfilter. (eheim 2028?)

Karet är på 540 liter.
Kanske ska köpa ett akvarium med denna lösning, men vet inte om jag skall behålla den eller investera i ett (dyrt) ytterfilter...
#2 - 16 oktober 2004 08:41
Att göra som du säger är väldigt bra. Man får en bra biologisk rening förutsat att filterkammrarna är ganska stora. För övrigt så behöver inte ett ytterfilter vara dyrt ;

http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=060103&cat=Eksternt%20filter&pg=1
#3 - 16 oktober 2004 11:35
Det finns de som har blå filtermatta som bakgrund, och de behöver inte göra ren dem på flera år. Och bra biologisk filtrering blir det.
Så, gör en eller två stora kammare, fyll dem med filtermaterial och ha en eller två pumphuvuden som driver vattnet genom. Det blir bra filter det med. Så fördel är att det blir större filtervolym än vanliga innerfilter. Nackdelen är att det stjäl större utrymme i akvariumet än ytterfilter. Men det är inte så stort problem om du gör det i bakgrunden (som även den "stjäl" utrymme).
#4 - 17 oktober 2004 03:33
Jag gjorde själv något likande (ett stort hålrum) med en bakgrund jag köpte tidigare i somras, och det funkar ÖVER allt förväntan. Finns bilder under "projekt bakgrund" på min zoon.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=137859&gid=275315
Jämfört med ytterfiltret så är det väl den stora mängden filtermatrial som gör den stora skillnaden.
Det gäller väl bara att inte packa ner för mycket filter kontra pumpkapaciteten, så att flödet genom det blir för svagt.
#5 - 17 oktober 2004 05:14
Jag har samma lösning som diskusman!
Är numer jättenöjd, var från början lite orolig över cirkulationen, men det funkar perfekt :o)
Det sista man vill är ju att det skall bildas "fickor" med stillastående vtn i kammaren, men det verkar intre vara nån risk för det...
Finns nån bild på filtret på min zoon!

Annons