Alternativ till frigolit på botten...

#1 - 7 februari 2004 11:53
Hittade den här http://www.flooring.se/se/produkter_royal.asp# plastplattan i en butik och kom o tänka på att man kanske skulle ha den på botten i akvariet istället för frigolit, för att fördela vikten av stora stenar.
Frågan är om den avger några giftiga ämnen (det står att den är miljövänlig, men bäst att vara säker..) och om det är något att rekommendera i akvariet.
Fördelen är ju att om fiskarna (malawi) gräver ner genom sanden kan de inte börja tugga på frigoliten, plus att jag tror att den här plattan sjunker av sig själv, m.a.o. slipper man limma den i botten.

Mvh. Martin
#2 - 7 februari 2004 12:16
Liggunderlag funkar bra...
Ha det...
#3 - 7 februari 2004 12:20
Skulle kunna gå... men de säljs nog inte en och en. Kommer nog i 10-pack ellr så, kanske kvadratmeter.
#4 - 7 februari 2004 12:29
Ett liggunderlag man har när man kampar å såver i tält!!!
Längden är väl 165cm tror jag å bredden 60cm. kostar ite många kronor.
#5 - 7 februari 2004 12:41
Skulle kunna gå... men de säljs nog inte en och en. Kommer nog i 10-pack ellr så, kanske kvadratmeter.

Ja, de säljs per kvadratmeter, men det är ju inget problem eftersom tex ett 375liters har 0.75m2 bottenyta.
Bara att såga lite [:D]

Mvh. Martin
#6 - 7 februari 2004 13:20
Jag har liggunderlag både under och i karet. Funkar fint. Flyter även inte lika bra som frigolit, så du behöver inte limma den i botten eller nåt sånt.
Kostar inte många kroner.
#7 - 8 februari 2004 13:27
Det är väl inte många som siliconar fast sin frigolit eller liggunderlag i bottenglaset,
grusen och evt stenar håller väl ner dem tillräckligt!?
#8 - 8 februari 2004 17:55
Frågan var ju om den gick att ha i akvariet eller om den avger giftiga ämnen... inte hurvida man limmar fast ett liggunderlag i botten [:D]
#9 - 8 februari 2004 21:56
För mer information
ring 0371-587700 fax 0371-587711 alt. info@flooring.se. , varför inte fråga dom vad plattorna är gjorda av ?
Troligen är det inga problem med giftigheten, men det inget jag vet med bestämdhet.
#10 - 8 februari 2004 22:04
En sådan där platta med hål kan ni ju inte ha!

Ponera följande scenario: Liten kantig sten som passar precis i ett hål i denna platta sätter sig ett hål. Den sticker upp 2mm ovanför plattan. Stor tung sten ramlar rakt på denna lilla sten som likt en spik går rakt igenom glaset...
Använd något heltäckande istället.
#11 - 8 februari 2004 23:11
Ursprungligen skickat av technofish

Det är väl inte många som siliconar fast sin frigolit eller liggunderlag i bottenglaset,

grusen och evt stenar håller väl ner dem tillräckligt!?

Jo, det är klart. Men jag har hört/läst om folk som har gjort det, så jag antar att endel gör det.
#12 - 9 februari 2004 15:27
Klart som korvspad att jag siliconat fast underlaget. Eftersom jag har i vatten före jag har i sanden/gruset så är det ett måste.

Men man måste ju inte slösa en hel tub... =)

Annons