alternativ till eheims filtermaterial?

#1 - 10 april 2005 13:10
hej!

Jag köpte nyligen ett eheim 2028 ytterfilter och det har funkat bra.
Jag tänkte att jag skulle köpa nytt filtermaterial till filtret men höll på att smälla av då jag såg priset på 5l filtermaterial (pwss) nästan FEMHUNDRA SPÄNN! Detta var alltså 5l eheim ehfisubstrat (450 kr) och det andra materialet jag behöver är eheim ehfimech där 5l kostar 260 kr.

Nu undrar jag, finns det nåt bra alternativ till eheims snuskigt dyra filtermaterial? Att lägga ut 700 kr på endast filtermaterial känns inte särskilt motiverande.

hoppas nån vet nåt bra alternativ,

mvh

Lena Maria
#2 - 10 april 2005 13:13
Själv kör jag leca kulor fungerar aldeles utmärkt. Sen kan man köpa filtermatta och klippa ut så det passar.

lecakulor är väl inte det mest ultimata men det fungerar och är sjukt mycket billigare.
#3 - 10 april 2005 13:33
Lenis ehfimech är väl ändå bara makaroner? Pwss har ju billigare makaroner som ligger på runt 25 kr/ kg om jag inte minns fel. När jag beställde mitt 2026 där ifrån fick jag det fyllt för någon hundring, då var det makaroner i den understa med en tunn filtermattabit 30 ppi och i den översta bara filtermatta 30 ppi.
Tror att det är liten skillnad på eheims keramikmakaroner och dem andra, amtra är det om jag inte minns fel..
#4 - 10 april 2005 13:40
tycker för övrigt att ehfisubstrat ser ut som vanligt marmorkross, sånt man kan köpa som smyckning till blommor och så, borde inte kosta mer än nån hundring för detta hos en "blomsterhandlare"
#5 - 10 april 2005 13:52
hej!
tack för svaren.

gosatta: vad kan man köpa lecakulor? är inte de såna som man har i krukväxter eller har jag fått det helt om bakfoten? :)

adnan_: hmm jag är helt grön på både eheim och ytterfilter så jag har ingen erfarenhet av makaroner! jag hittar inga andra makaroner på pwss, du vet inte vad dom heter?
#6 - 10 april 2005 14:05
Japps det är sånna man har till krukväxter, finns i dom flesta välsorterade blommaffärerna eller på palntskolor, handelsträdgårdar etc.

Efter som dom är porösa och fulla med små håligheter etc. så finns det gott om plats för nyttobakterier att växa på. men som sagt kanske inte lika efektivt som "riktigt" filtermaterial men otroligt mycket billigare.
#7 - 10 april 2005 14:11
Funderar du på att ha lecakulor i filtret kan du lika gärna behålla det Ehfisubstrat du har nu.
Varför skall du byta ut det, VET du att det slutat fungera?
Ehfisubstrat är inte likvärdigt med marmorkross, det är sintrat glas. Dock sätts säkert porerna igen med tiden, men detsamma som marmorkross är det inte.
Skall du byta behöver du inte byta allt, byt bara en mindre del. Kollat priserna på http://www.aquaristic.net/ ?
#8 - 10 april 2005 14:12
Amtra keramikrör.
Kommer ha följande i mitt kommande 2080: nedersta korgen biobollar, mellersta keramikrör och i den översta grov filtermatta.

Har föresten svarat på zoonen lenis :)
#9 - 10 april 2005 15:45
hej!

det är 3 fack i 2028an, och de två understa facken är fyllda men tyvärr köpte jag för lite filtermaterial då jag beställde från internet, så det översta facket är tomt. (blev tomt idag då filtermaterialet flyttades om lite)

Leca-kulor låter bra. Men ruttnar de inte? Hur är det med filtermatta-tärningar då? Jag har innerfilter också, med filtermatta. Ev kanske jag fyller översta facket med såna tärningar?

ehfimech = makaroner = amtra keramikrör?
efhisubstrat = vad kan man använda istället för detta substrat?
biobollar = bitar av filtermatta?!

vilken djungel!

karon: substratet funkar, antar jag, men ena facket är tomt som tidigare nämnt. har inte kollat på aquaristic, men det kan vara aktuellt om jag ska beställa mycket.

tack för svaren!

Lenis
#10 - 10 april 2005 15:50
leca kulor är gjorda av lera eller något liknande så dom ruttnar inte.
#11 - 10 april 2005 15:57
ok! bra :) i vilket fack har man lämpligast de i? det kanske inte spelar nån roll? kan man säga att lecakulor motsvarar ehfisubstrat?
#12 - 10 april 2005 17:40
Är väl mer att jämföra med grus.
Används bl. a. vid grundläggning när man bygger hus så förruttnelse är uteslutet.
Är bränd lera, lite som uppfluffat tegel :)
Finns i olika grovlekar, som spelkulor som används som dränering och som grovt grus som används som jordluckringsmedel.
#13 - 10 april 2005 17:49
Biobollar är små plastbollar som vattnet porlar runt.
Kolla länken.
http://www.zpet.se/bilder/showphoto.php?photo=5210&sort=1&cat=all
#14 - 10 april 2005 18:15
hej
kan inte kolla på bilden, är inte goldmedlem., tack ändå!

är det dessa bilobollar man kan ha: http://www.pwss.se/product.php?productid=536&cat=69&page=1

tack för hjälpen alla, känns som jag vet mer nu :)
#15 - 10 april 2005 19:02
Själv köpte jag JBL makaroner.Under halva priset mot eheim och sen har jag vanlig blåmatta i den andra korgen
//FÅ
#16 - 10 april 2005 19:45
hej..

var fick du tag på JBLmakaroner?
Jag kollade lite på amtra keramikrör och de verkar vara ett bra och prisvärt alternativ till eheim-materialet.
#17 - 10 april 2005 19:45
Leasing har.Köpte filter och allt där
Fredrik
#18 - 10 april 2005 20:17
ok, tack!
#19 - 11 april 2005 14:10
tänkte spinna vidare med en fråga ang filter, på min compact juwel, har jag i facket längst upp ett kolfilter, när det tjänat ut, kan man göra eget med aktivt kol och filter papper eller blir det knas?

Annons