Dammduk är väl det billigaste sättet att bygga en damm, ca 40 kronor kvadrat metern med skyddsmatta är inte så farligt.
Man ska nog inte bygga en fiskdamm med pumpar UVfilterom om man inte kalkylerar med att det kommer att kosta ca minst 10000 kronor för en damm på 5-6 kubik.
Sedan ser jag att du har akvarier och är fisk intresserad, så då kommer antagligen du att ha Guldfiskar i dammen, du tänker det räcker med Guldfisk.
Nåja har man en damm ska det vara några Koi, och sedan är du fast.
Guldfiskarna avyttras, akvariefiskarna lika så, sedan har du ingen fritid all tid går åt till att sköta dammen, fiskarna och växterna i och runt dammen.
Din ekonomi slås i spillror, fiskarna växer dammen blir för liten så det blir till att bygga större och man blir aldrig nöjd.
Vinter förvaringen blir till en mardröm, oron att det ska hända dina Koi tär på dig, och den stora hjärnsläppet kommer når du låter fiskarna leka, 1000st mm stora yngel blir på 6 månader små hungriga monster på 15- 20 cm, släkt och vänner börjar unvika dig, de orkar inte höra på dina försök att övertala dem att börja med Koi och damm, allt för att du ska bli av med dina yngel, som har okuperat ditt hem, förstört din ekonomi får dig att mitt i natten titta till fiskarna, du blir sliten av sömnbrist.
Du tänker hur kan de sälja Koi för 500-1000 kr och jag kan inte skänka bort mina.
Grannarna unviker dig, de tycker du är konstig som springer omkring i trädgården och skriker, de kan inte veta att du jagar måsfåglar som cirklar över din damm.
Men visst bygg en damm börja med Koi, det finns trots allt några minuter av glädje.
I Kramfors är det ljust och vackert