Nu har vårt 112 liters akvarium gått med pump,doppvärmare och växter (svärdplanta, javamossa och vattenpest och hygrophila polysperma) i snart tre veckor. Jag tar det långsamt och tänkte börja med två ancistrusmalar när jag fått de nitrit- och kh-test jag beställt (ph-test har jag redan) så jag kan mäta vattenvärdena.
Jag har läst och sökt en del på zoopet och även i diverse akvarielitteratur och förstått att det är smidigast och säkrast att hälla i nitrivec el. liknande vid nystart. Jag undrar ändå om det är möjligt att låta bli att använda dylikt medel (utan att riskera fiskarnas hälsa)? Hur går man tillväga?
I "Goda råd om dina akvariefiskar" av Gina Sandford skriver hon att vattnets mognadsprocess tar 36 dygn och att man inte bör stoppa ned några fiskar innan dess. Här på zoopet har jag läst att utan tillsats av någon form av bakterier (eller fiskar) händer ändå inget med vattnet. Vad är det som gäller?
Visst kan jag springa iväg och köpa nitrivec, men om det går att göra på något annat sätt så vore det kul att veta. Jag har inte bråttom men sparar gärna in pengar på sådant som inte är nödvändigt.
/annika