alternativ till bakteriekultur?

#1 - 10 november 2006 15:52
Nu har vårt 112 liters akvarium gått med pump,doppvärmare och växter (svärdplanta, javamossa och vattenpest och hygrophila polysperma) i snart tre veckor. Jag tar det långsamt och tänkte börja med två ancistrusmalar när jag fått de nitrit- och kh-test jag beställt (ph-test har jag redan) så jag kan mäta vattenvärdena.

Jag har läst och sökt en del på zoopet och även i diverse akvarielitteratur och förstått att det är smidigast och säkrast att hälla i nitrivec el. liknande vid nystart. Jag undrar ändå om det är möjligt att låta bli att använda dylikt medel (utan att riskera fiskarnas hälsa)? Hur går man tillväga?

I "Goda råd om dina akvariefiskar" av Gina Sandford skriver hon att vattnets mognadsprocess tar 36 dygn och att man inte bör stoppa ned några fiskar innan dess. Här på zoopet har jag läst att utan tillsats av någon form av bakterier (eller fiskar) händer ändå inget med vattnet. Vad är det som gäller?

Visst kan jag springa iväg och köpa nitrivec, men om det går att göra på något annat sätt så vore det kul att veta. Jag har inte bråttom men sparar gärna in pengar på sådant som inte är nödvändigt.

/annika
#2 - 10 november 2006 16:01
Någon fisk kan du släppa i nu efter 3 veckor. Sedan vänta en vecka innan du släpper i nästa. Bara ta det lugn i början och skaffa ett nitrittest. Det behövs inga medel om man tar det försiktigt som du tänkt göra.
#3 - 10 november 2006 16:20
"alternativ till bakteriekultur" slå vatten genom ett kaffefilter med grus, jord från naturen alt ogöslad blomjord, låt klarna, slå i akvariet.
#4 - 10 november 2006 16:27
Man kan även mata filtret med lite flingor tex så att processen startar.

Har du eller någon du känner ett akvarium sedan tidigare så är det helt suveränt att krama ur filtermassa därifrån i det nya karet.
#5 - 10 november 2006 16:58
då börjar jag nog försiktigt med en liten mal så fort jag får mitt nitrittest.

kramfors: jord i kaffefilter funkar säkert, men det är nog lite för experimentiellt för min smak...hehe

albjohn: menar du flingfoder? har läst om att man kan krama gammalt filter, men tyvärr känner jag ingen med akvarium... ännu.

tack för alla svar!

/annika
#6 - 10 november 2006 17:07
Ja, vanligt flingfoder eller annan fiskmat.
#7 - 10 november 2006 17:23
det funkar allt o stoppa i nån liten fisk efter en dag om man häller i vanligt kranvatten.. mata minimalt o håll koll på nitrit bara..
finns väl 2 sätt att cykla in ett kar på
#8 - 10 november 2006 17:33
Ja det går det ochså.
#9 - 10 november 2006 22:24

har läst om att man kan krama gammalt filter, men tyvärr känner jag ingen med akvarium... ännu.

Fråga om du kan få från affären då!!!!!!!:) Du kan ju erbjuda dig att tvätta deras filter som gentjänst!!!!:D Men jag tycker nog inte det skall behövas efter så lång tid som 3 veckor, jag skulle köpa lite fisk till att börja med, och istället mata försiktigt, nitrifikationsbakterierna kommer nog igång nu ändå... Jag måste berömma dig för ditt tålamod, JAG skulle aldrig kunnat vänta så länge....

Om du köper fisk nu så gör ETT undantag och HÄLL I VATTNET från affären, då kommer det också med N-bakterier! Sedan gör du ALDRIG om det vid alla senare fiskköp...det kan följa med (obehagliga) överraskningar.
#10 - 11 november 2006 09:17
tummen skrev:
Jag måste berömma dig för ditt tålamod, JAG skulle aldrig kunnat vänta så länge....

Det finns flera anledningar till att jag kunnat vänta så länge, alla är inte så ädla som den första... hehe

1 jag vill hinna läsa på så mycket som möjligt innan jag utsätter några stackars fiskar för min nybörjarskötsel

2 jag har inte gott om pengar, har helt enkelt vart för snål för att köpa fiskar och växter och annan inredning på samma gång, tar utgifterna lite pö om pö (och förhoppningsvis i rätt ordning)

3 jag reste bort ett par dagar efter uppstarten... att stoppa i fiskar redan då var inte aktuellt!

Nu börjar dock algerna dyka upp så smått så det känns som att en ancistrus inte vore så dumt. Hur långa måste de vara för att man ska kunna se könsskillnad? Eller varierar det?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 november 2006 09:31
Så här står det i Zoopetavdelningen - Start av akvarium

9/ Vattenberedningspreparat och bakteriekultur

När man startar ett akvarium är det oftast säkrast att använda ett vattenpreparat (se "Akvarievatten").

Om man behöver en bra bakteriekultur beror på hur länge man är beredd vänta med att lägga i fiskarna. För att ett akvarium skall vara en bra miljö för fiskarna måste det finnas en biologisk balans i akvariet. En sådan uppstår inte ur tomma intet utan för det behövs det några fiskar som äter och avger avföring. Därför bör man redan från starten ha ett fåtal fiskar i akvariet. Lägger man i för många fiskar vid starten så får man oftast efter 2-6 veckor något som kallas nitrit, vilket fiskarna dör av. Man har alltså två alternativ 1/ Bara några enstaka fiskar i akvariet de första 4-6 veckorna och sedan fylla på efterhand. 2/ Man kan påskynda den bakteriologiska processen som skapar den biologiska balansen genom att vid starten och ytterligare några gånger de första månaderna tillsätta en s.k. bakteriekultur. Gör man detta kan man lägga i fiskarna i en något snabbare takt (se "Akvarievatten").

Det bästa sättet att tillsätta bakteriekultur är att köpa en sådan i affären, men det finns också andra billigare och nästan lika bra sätt som flera redan har nämnt i artikeln.
T.ex. krama ur ett gammalt filter i akvariet, ta grus från ett annat väl inkört akvarium eller använda trädgårdsjord. Vad gäller jorden så tar man några nävar med ogödslad trädgårdsjord och rör runt det rejält i en hink med vatten. Sedan får hinken stå över natten tills all jorden sjunkit till botten och sedan häller man ner vattnet i akvariet. Det kan säkert funka också som Kramfors skriver med ett Melittafilter men det har jag aldrig provat.
#12 - 11 november 2006 10:29
Jag känner att jag börjar vackla i frågan, det blir nog så att jag köper bakterier på flaska för att vara på den säkra sidan. Det handlar ju inte om särskilt mycket pengar ändå.

Tack för alla svar, nitrifikationscykeln ter sig klarare nu.:)
#13 - 11 november 2006 16:13
Jag känner att jag börjar vackla i frågan, det blir nog så att jag köper bakterier på flaska för att vara på den säkra sidan. Det handlar ju inte om särskilt mycket pengar ändå.

Tja, något skall man ju bränna sina pengar på ;)
#14 - 11 november 2006 16:34
Tänk att vi klarade oss förr i tiden innan man kunde köpa bakterier i affären.
:)
#15 - 11 november 2006 18:07
Nu finns bakteriekultur att köpa i butiker, ändå dör massor av fisk i akvarier.[xx(]
#16 - 11 november 2006 18:25
så sant - så sant
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 november 2006 20:39
erikthur skrev:
Tänk att vi klarade oss förr i tiden innan man kunde köpa bakterier i affären.

:)

Var det verkligen så att alla fiskar klarade sig förr;) Allting var faktiskt inte bättre förr utan jag tycker faktiskt att sådant som bakteriekultur är en utmärkt innovation som fört akvariehobbyn framåt, men självklart löser den inte alla problem utan det hänger fortfarande på hur man sköter sitt akvarie
#18 - 12 november 2006 06:56
Var det verkligen så att alla fiskar klarade sig förr;) Allting var faktiskt inte bättre förr utan jag tycker faktiskt att sådant som bakteriekultur är en utmärkt innovation som fört akvariehobbyn framåt, men självklart löser den inte alla problem utan det hänger fortfarande på hur man sköter sitt akvarie

Jag skrev väl iaf att "vi" som klarade oss.
Det är nog inte ssk många fiskar kvar från den tiden i livet.
#19 - 12 november 2006 08:43
Mina erfarenheter när det gäller bakteriekultur är goda men inget slår urkramningen av gammalt filtermaterial gärna i kombination med kultur, dom gånger jag gjort så har jag ej haft tillstymmelse till nitrit.

Problemet för dom flesta är dock att man inte har äldre akvarium sedan tidigare och då är bakteriekulturen ett bra alternativ om inte annat så får folk upp ögonen för problemen vid nystart eftersom man förhoppningsvis börjar fundera på varför det bör tilsättas.

Metoden med jord är intressant men vad jag funderar över är om det inte även finns mindre snälla organismer i jord som följer med och kan ställa till det på nåt sätt ?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 november 2006 08:50
albjohn skrev:
Metoden med jord är intressant men vad jag funderar över är om det inte även finns mindre snälla organismer i jord som följer med och kan ställa till det på nåt sätt ?

Nu är det säkert 20 år sedan jag själv gjorde detta men vad jag kan minnas har inte jag råkat ut för något sådant eller ens hört talas om det

Mina erfarenheter när det gäller bakteriekultur är goda men inget slår urkramningen av gammalt filtermaterial gärna i kombination med kultur, dom gånger jag gjort så har jag ej haft tillstymmelse till nitrit.

Problemet för dom flesta är dock att man inte har äldre akvarium sedan tidigare och då är bakteriekulturen ett bra alternativ om inte annat så får folk upp ögonen för problemen vid nystart eftersom man förhoppningsvis börjar fundera på varför det bör tilsättas.

Nu är det ju som du skriver att det är svårt för en som startar upp ett akvarium hemma att ha tillgång till inkört filtermaterial så därför är bakteriekultur ett utmärkt alternativ.
Jag minns själv från när jag hade affär (då fanns inga bakteriekulturer att sälja) hur man fick tjata på kunderna att bara starta med några få fiskar och sedan vänta en månad innan man började fylla på ytterligare. Det hjälpte ofta inte hur mycket man än poängterade detta - kunderna struntade i det och då gick det åt många gånger åt skogen.
Att ta upp detta med jord kunde man göra - men 99% tyckte att det var för jobbigt och struntade i det rådet.
Så bakteriekultur är en utomordentligt bra innovation för akvariehobbyn.
#21 - 12 november 2006 09:02
Då tror jag minsann att jag ska prova det när det blir aktuellt med uppstart nästa gång och känner jag mig själv rätt så dröjer det nog inte allför länge :-)

Men man får väl lugna sig till våren eftersom jorden är stenfrusen och snötäckt dom närmaste månaderna. (tack o lov eftersom det börjar bli trångt hemma)
#22 - 12 november 2006 13:17
Jag måste erkänna att ju mer jag läser om hur man kan cykla in ett akvarium, desto mer förvirrad blir jag. Jag fattar två saker; man måste tillsätta bakterier på något sätt och man måste tillsätta ammoniak på något sätt för att bakterierna ska ha något att äta. Men alla verkar ju ha helt olika idéer om hur detta ska/kan gå till.

Just nu försöker jag bara att leta upp ett sätt som jag tror på och sen köra på det. "fishless cycling" verkar intressant eftersom jag helst vill undvika att utsätta några fiskar för "nitritspiken". men som sagt, jag känner mig fortfarande väldigt osäker.

trial and error...

läste här http://www.tropicalfishcentre.co.uk/Fishlesscycle.htm att växter kan tillföra de nödvändiga bakterierna. kan det stämma? vårt akvarium har ju gått ett tag nu med växter.
#23 - 12 november 2006 13:22
nu har ju iofs eventuella bakterier inte fått nåt att äta så det spelar kanske inte så stor roll.

kan jag tillsätta bakterier från flaska, börja mata vattnet/bakterierna med fiskmat (en liten nypa varje dag) och mäta nitriten varje dag och när nitriten försvunnit kan jag skaffa mina första fiskar?

-som en slags förenklad fishless cycling.
#24 - 12 november 2006 14:55
Visst kan du det men varför inte sätta in några fiskar istället, matar du med måtta och tillsäter bakterikultur ska du inte behöva få någon nitritspik.
#25 - 12 november 2006 15:03
Här har du en bra länk om tidsperspektivet för Amonium/Amoniak-Nitrit-Nitrat

http://www.bestfish.com/newtank3.html
#26 - 12 november 2006 21:03
och jag som fick för mig att nitritspik nästan var oundvikligt. då blir det väl att skaffa fisk snart alltså! spännande.
#27 - 14 november 2006 07:00
Jag är nu på gång med ett kar för första gången på snart 20 år.

När jag startade upp det förra karet 1984 så fick jag rådet att
inte lägga i fiskarna förrän akvariet hade mognat i 2-3 dágar...utan växter..!!

Sedan kunde jag gott slänga ner ALLA fiskar och växter. Som vid det tillfället
var en salig blandning av firrar som enligt dagens information inte alls passar ihop.

Inte konstigt att nästan alla dog efter en vecka.

Det var bara palettcikliderna som överlevde den övningen.

Sedan köpte jag via kompisar lite mer firrar över tid. Scalarer, platys, tetror, malar.
Vad jag minns tog det 3-4 månader innan jag var färdighandlad.

Vilket kanske kan påminna om dagens råd att starta långsamt.

Skönt att se att det har skett en del på utvecklingen under 20 år....:-)

Kensa
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 14 november 2006 07:22
Skönt att se att det har skett en del på utvecklingen under 20 år....:-)

Nåväl det fanns nog en del affärer som gav rätt råd redan för 20 år sedan och det finns nog affärer även idag som ger fel råd;)
#29 - 14 november 2006 07:48
Ett kommentar som inte har kommit upp är att just ansistrusar och även en del andra fiskar är väldigt känsliga för nitritspikar och därför ingen bra första-fisk. Bättre att starta med en okänsligasre fisk som tex platys (våra överlever nästan allt)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 14 november 2006 08:20
_Lena_ skrev:
Ett kommentar som inte har kommit upp är att just ansistrusar och även en del andra fiskar är väldigt känsliga för nitritspikar och därför ingen bra första-fisk. Bättre att starta med en okänsligasre fisk som tex platys (våra överlever nästan allt)

Poängen med att starta upp långsamt är ju just att man slipper nitrit. Jag har själv väldigt ofta startat med Ancistrus och aldrig haft några problem med detta. Tvärtom så tycker jag att det är en tålig och bra fisk att starta med - det bör dock inte vara väldigt små exemplar.
#31 - 14 november 2006 09:00
Jag har själv väldigt ofta startat med Ancistrus och aldrig haft några problem med detta. Tvärtom så tycker jag att det är en tålig och bra fisk att starta med - det bör dock inte vara väldigt små exemplar.

Detta verkar riktigt. Mitt 310-literskar har nu gått i på sin 5:te vecka sedan uppstart. Den enda firre som dött är en väldigt liten ancistrus. Jag preparerade mitt vatten med alla metoder på en gång, beredningsmedel, klämde ur gammalt filter, gammalt akvarievatten, har jord under gruset och har följt upp med Nitrivec.

Men jag kunde inte hålla mig ifrån att sätta in fisk i lite för snabb takt och nitritvädena har legat på drygt 0,3. Tror inte nitrithaten någonsin varit över 0,6. Sedan några dagar är den 0 eller nära 0 och det känns så skönt!
#32 - 14 november 2006 16:23
Lena: Jag har läst lite mer om ancistrus nu och är inne på samma spår som du, att jag kanske borde börja med platy (har ändå tänkt att ha ett litet stim med platys+ en eller två ancistrus och om några månader ett dvärguramipar) dessutom hade affären bara en liten pytteliten ancistrus sist jag var inne och tittade.

men oavsett vilken fisk ska jag verkligen ta det försiktiktigt och försöka hålla nitriten så låg som möjligt. ingen "suicide"-fisk för oss!
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 14 november 2006 17:10
Fördelen med att börja med Ancistrus är ju att den tar en del alger - dvs risken för algproblem i akvariet blir mindre
#34 - 14 november 2006 17:23
Fördelen med att börja med Ancistrus är ju att den tar en del alger - dvs risken för algproblem i akvariet blir mindre

Ja det var det jag tänkte också, men sen läste jag att den var känslig. än sålänge har jag bara lite kiselalger och växterna frodas så jag kanske kan vänta med algätare... fast platys skitar ner en del vad jag hört...

Det är så mycket att väga in när det gäller fiskar att jag blir alldeles yr...:) Men det är det helt klart värt

Väntar ännu på mitt nitrit-test från Akvariebutiken... suck.

Annons