Alternativ till Ancistrus som algätare

#1 - 22 mars 2008 14:29
Jag har just bytt upp mig från 720 till 960 liter och ska snart flytta över fisken.

I mitt 720 har jag haft sex ancistrus som gjort ett mycket bra jobb med att gnaga i sig alger. Det var med tvekan jag skaffade dem eftersom det i övrigt är ett akvarium med fisk och växter från enbart Västafrika. I brist på en bra västafrikansk algätare skaffade jag till slut ancistrusen. Framför allt har de gjort nytta på rötterna som tidigare var luddiga av alger och beläggning, nu är de nästan skinande blanka.

När jag nu ska flytta över fisken funderar jag på att byta ut ancistrusen mot någon annan ovanligare, vackrare och 'exklusivare' L-mal.

Ni med erfarenhet av andra L-malar - vilka kan mäta sig med ancistrus när det kommer till att hålla rötter och kanske även rutor fria från alger? Kan du rekommendera eller avråda från någon särskild art eller släkte?

Arten skall inte heller vara allt för svårskött eller kräva klart, extremt syrerikt eller starkt strömmande vatten - det är en sakta flytande svartvattensbiotop mitt akvarium ska efterlikna.

Tacksam för alla tips!
#2 - 22 mars 2008 14:55
Peckoltia mal
#3 - 22 mars 2008 16:28
Varför inte en kompromiss, L-183 sitter inte fel http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=221 och går att få tag i hyffsat lätt:).
#4 - 22 mars 2008 16:39
golden nugget kanske? eller segelfenspleco, kanske inte så ovanlig men grymmt efektiv
#5 - 22 mars 2008 17:30
Finns det inga algätare i Västafrika?
#6 - 22 mars 2008 17:52
L183 som ansjo skriver är en utmärkt algätare Daniel.

Om du vill kan jag undersöka med en jag känner som odlar dessa om han kan undvara några i nuläget ;)

Mina 4 jag köpte av Kaj P i somras har blitt stora nu och snart hoppas jag på egna små av dom söta rackarna.
#7 - 24 mars 2008 22:41
Tack för tipset! L183 verkar vara ett bra alternativ - lite roligare än en vanlig ancistrus, men med samma aptit på att gnaga.
#8 - 25 mars 2008 14:58
batski skrev:
Finns det inga algätare i Västafrika?

Jag vet inte mycket om västafrikansk fisk. Jag ögnade igenom listan över rapporterad sötvattensfisk från Nigeria. De arter som jag gissar är utpräglade vegeterianer är flertalet Labeo- och Garraarter samt möjligen Gobiocichla.
#9 - 26 mars 2008 13:33
Cool, men äter de alger eller växter ? ;)
#10 - 26 mars 2008 16:49
Kan vara både och. Jag tror akvarieerfarenheterna är ganska begränsade. Gobiocichla vet jag förekommer sällsynt i handeln. Labeo och Garra från Asien, visst. Om någon av de afrikanska arterna importeras vet jag inte.
#11 - 26 mars 2008 17:55
Tack för infon! Då vet jag.

Annons