Alternativ plantering av Valisneria

#1 - 6 maj 2005 17:13
Hej!

Det är som så att jag har ett discus par i ett 200 l akvarium och däri finns även valisneria som är planterat i substratet och den växer o frodas och är jättefin, skjuter ut skott till höger o vänster.

Men men , tanken är att jag ska ta ur substratet för att kunna hålla rent ordentligt vad gäller mat o avföring, helt enkelt ha ett glasrent akvarium med en lekkruka mitten. Så till min fråga :

Går det att plantera valisneria i en kruka eller så som man ställer på glasbotten? och isånt fall vad ska man ha i krukan? lera ? Om det inte går med valisneria finns det nån annan växt som skulle klara det förhållandet förutom anubias?

Mvh Jari
#2 - 6 maj 2005 17:46
Det går säkert lika bra att plantera den i en kruka med akvariesand/grus, skulle jag tro. Eftersom de flesta växter tar upp det mesta av näringen genom bladen, kan du nog plantera vad du vill, möjligen frånsett Cryptocoryne. Jag vet inte om Discus äter växter, välj i så fall nå´n seg sort som de inte ger sig på. Du kan ju ha värsta växtarrangemanget om du tar en större kruka! :D
#3 - 6 maj 2005 18:12
Cryptocoryne fungerar också bra hängande på rutan utan substrat:
http://defblog.akvarie.net/picture/1279.html
några månader senare:
http://defblog.akvarie.net/picture/1390.html

Men jag skulle nog testa att ha vanlig jord toppad med lika mycket grus i krukan så det blir som en Walstadbotten.
#4 - 7 maj 2005 17:25
Tackar för svaren! Gäller det även Valisneria att den tar upp den mesta näringen via bladen, den har ju ett kraftigt rotsystem och är inte det för att de då tar opp näringen med rötterna?

Det vore ju bra om just valisneria kunde funka som är så anspråkslös och schysst enligt mitt tycke. När den är fritt planterad som nu så har jag aldrig upplevt någon växt som i princip växer i synen och förökar sig något makalöst, hur kan det tänkas bli vad gäller underhåll och så i en begränsad yta i en kruka, jag menar nu skjuter den ut skott överallt som om den ville konkurrera ut fisken inom ett par veckor ; ) ?

Mvh Jari
#5 - 7 maj 2005 21:54
Det går säkert att rulla in ett par plantor i glasull och sedan ner i en kruka.
#6 - 8 maj 2005 08:16
[QUOTE=defdac]Cryptocoryne fungerar också bra hängande på rutan utan substrat:
http://defblog.akvarie.net/picture/1279.html
några månader senare:
http://defblog.akvarie.net/picture/1390.html

Men jag skulle nog testa att ha vanlig jord toppad med lika mycket grus i krukan så det blir som en Walstadbotten.[/QUOTE]

Hur gjorde du det?
Satte du en sugpropp på rutan å snurrade runt rötterna eller?
#7 - 8 maj 2005 10:46
[QUOTE=jarinen]Gäller det även Valisneria att den tar upp den mesta näringen via bladen,
[/quote]
Ja, det gäller alla växter under vattnet. Dom vore korkade om dom inte snodde all näring som hela tiden flöt förbi bladen.

den har ju ett kraftigt rotsystem och är inte det för att de då tar opp näringen med rötterna?

Tankefel. Har dom ett stort rotsystem är det tecken på att dom varit tvungna att lägga ner mycket energi på att producera rötter i sin jakt på näring - vilket naturligtvis är väldigt oeffektivt.

Jag ser hellre till att få ett stort bladverk än ett stort rotsystem.

Det vore ju bra om just valisneria kunde funka som är så anspråkslös och schysst enligt mitt tycke. När den är fritt planterad som nu så har jag aldrig upplevt någon växt som i princip växer i synen och förökar sig något makalöst, hur kan det tänkas bli vad gäller underhåll och så i en begränsad yta i en kruka, jag menar nu skjuter den ut skott överallt som om den ville konkurrera ut fisken inom ett par veckor ; ) ?

Om du kan se tillväxten när den tvingas använda bikarbonat ska du se vad som händer när den får felfri tillgång på CO2 och vattennäring - ca 10 ggr snabbare tillväxt.
#8 - 8 maj 2005 10:47
[QUOTE=greken]Hur gjorde du det?
Satte du en sugpropp på rutan å snurrade runt rötterna eller?[/QUOTE]
Japp du ser det tydligt på första bilden.
#9 - 8 maj 2005 22:11
Defdac:

Om jag har en brasiljansk svärdplanta som från köpt tillstånd (ca 55cm hög) krympt till ynkliga 20cm i höjd. Gör fulldospuls 1ggn i veckan och göder med CO2 har ca 30W per 100 liter vatten. Hur kan jag göra för att denna skall ta sig? Vad gör jag galet?
#10 - 9 maj 2005 05:49
Oj det är ett ovanligt problem. De flesta på APD diskuterar hur man ska hålla svärdsplantor mindre.

Men dom är väldigt glupska, speciellt om du har CO2 så du kan börja att dosera dubbel fulldospuls av främst KNO3 och KH2PO4, och sedan köra ner den pulser fler ggr varje vecka.
#11 - 9 maj 2005 07:21
En stor andel av de vekster som brukes i akvarie er sump- vekster, og har fra naturens side deler av bladene over vann, i perioder hele planten over vann. Disse tar opp en stor del av næringen igennom røttene. I de fleste vann, sjøer og elver vil avfallstofefer fra fisk falle ned, og bli ett stabilt næringsgrunnlag. Derfor utvikler de fleste planter naturligt et kraftig rotsystem. Er også mer stabilt en kun vannopptak, da vannkvaliteten og næringsmengden i de forskjellige vannene ofte varierer veldig med årstiden, og ytre påvirkninger.
#12 - 9 maj 2005 07:31
Det gör det inte mindre onödigt för akvarieväxter att ta upp näringen genom rötter om dom står i en näringslösning med sina blad.

Det är skillnad på att *klara av* att ta upp näring med rötterna och att *föredra* det - vilket inga, inte ens sumpväxter, föredrar.
#13 - 9 maj 2005 11:33
[QUOTE=defdac]Oj det är ett ovanligt problem. De flesta på APD diskuterar hur man ska hålla svärdsplantor mindre.[/QUOTE]
Vad är lösningen till det?
#14 - 9 maj 2005 11:47
Dom flesta brukar, som även jag gjorde med mina, klippa bort de äldsta/största bladen. Iom att svärdsplantor växer så innibomben snabbt när dom trivs så kan man på så sätt hålla dom extremt fräscha och ganska små.
#15 - 9 maj 2005 21:32
[QUOTE=defdac]Dom flesta brukar, som även jag gjorde med mina, klippa bort de äldsta/största bladen. Iom att svärdsplantor växer så innibomben snabbt när dom trivs så kan man på så sätt hålla dom extremt fräscha och ganska små.[/QUOTE]

Men har ni nå´t i bottensubstraktet som gynnar svärdplantan eller får den nöja sig med fulldospuls? Minna har jag tryckt ner i gruset, som är mellan 5-7cm ljupt.
#16 - 10 maj 2005 06:10

Men har ni nå´t i bottensubstraktet som gynnar svärdplantan

Neee.. det är onödigt om dom står i en förnyelsebar näringskälla som smeker förbi deras blad dygnet runt.

Myten om att vissa akvarieväxter måste ha bottengödning sitter hårt rotad märker jag 8)

Vill man få snabbare tillväxt med vanliga övervattensväxter så tar man bort jorden och låter deras rötter stå i cirkulerande näringslösning - hydrokultur, eller ännu mer high-tech där man sprayar rötterna med en gödningsdimma.
#17 - 10 maj 2005 07:44
Men dette blir vel vanskelig i et selskapskar, der fiskene også skal trives?
#18 - 10 maj 2005 07:48
Vilket blir vanskeligt, Merete?
#19 - 10 maj 2005 08:02

Men dette blir vel vanskelig i et selskapskar, der fiskene også skal trives?

Nejdå inte alls. Tvärtom blir det svårt att hålla uppe nivåer av metaller, nitrat och fosfat så man måste dosera det via KNO3 och KH2PO4 och mikrogödning.

Anledningen att bottenvärme förr ansågs så effektivt var just för att den sköt upp näring i vattenkolumnen.

Numera tar man bort bottnen från hela ekvationen och doserar upp perfekta nivåer i vattnet. Man har även upptäckt varför alger försvinner trots att man har så höga näringsnivåer i vattnet - tvärtemot vad som sägs i litteraturen får man färre alger när man doserar upp nitrat och fosfatnivåer.

Det beror på att det främst är ammonium som triggar sporutvecklingen hos alger, inte nitrat och fosfat. Så doserar man upp härliga näringsnivåer så växterna trivs så hjälper dom tillsammans med ett bra biologiskt filter att hålla ammoniumnivåerna låga och stabila vilket gör att algerna går i ide.
#20 - 10 maj 2005 08:34
Hmm. høres logisk ut, men høres også ut som mye ekstra jobb! Har i dag gjødsøet sand under en grovere sand, med en masse malaysiske sandsnegler, og synes at plantene vokser for mye! Har ikke hatt en alge siden oppstart. Prøver å legge opp akvariet så naturligt som mulig uten tilsetningsmidler. Har gjort det samme noen år som gartner, eller trädgårsmester? bruker kun naturlige midler, og synes det fungerer best. Men likte absolutt ideen om ingen sand/ jord, har jo da flere muligheter med plantene...
#21 - 10 maj 2005 08:42
[QUOTE=Merete]Hmm. høres logisk ut, men høres også ut som mye ekstra jobb!
[/quote]
Ja att trimma växter varannan dag är inte vad många anser vara roligt, det är främst för oss aquascapers som snabbt vill göra fantastiska växtakvarier.

Har i dag gjødsøet sand under en grovere sand, med en masse malaysiske sandsnegler, og synes at plantene vokser for mye! Har ikke hatt en alge siden oppstart.

Ja, men du ska se vilka problem folk har med sina växter. Grus + kranvatten = döende växter.

Prøver å legge opp akvariet så naturligt som mulig uten tilsetningsmidler. Har gjort det samme noen år som gartner, eller trädgårsmester? bruker kun naturlige midler, og synes det fungerer best. Men likte absolutt ideen om ingen sand/ jord, har jo da flere muligheter med plantene...

Ja jag har ett par Walstad-akvarier hemma också med enbart jordbotten + dagsljus utan alger.

Men att säga att tillväxten är bra är att ta i. Växterna ser friska ut men det är inte mer. Det växer ca 10 ggr långsammare i ett växtakvarium som bara går på botten jämfört med ett som vattengöds och körs med CO2.

Om man dessutom tweakar Walstads ekologiska växtakvarium med jordbotten+fiskskit med lite extra KNO3 och KH2PO4 ibland så kan man dessutom klarar alla typer av växter, t ex Nålgräs, Glossistigma osv.
#22 - 10 maj 2005 08:46
Det er klart. Det blir som å odla vekster i veksthus med optimala forhold. Vi gjør jo det på noen typer vekster. Pluss at det er interessant å hente ut hele plantens fulle kapasitet. Får vel prøve det i vatten en gang!
#23 - 11 maj 2005 21:26
Kan meddela att jag gjort om i karet, planterade en binge valisneria i 2 krukor med akvariegrus i och en näringskula i varje. Lite växtlighet i ett annars tomt kar. Ser rätt schysst ut!

Vattengödning är väl inte aktuellt med de många o stora vattenbyten jag gör?

Vill minnas att jag läst om att man gör egen gödning, ungefär vad och hur och vad kostar det alternativet kontra TMG?

Mvh Jari
#24 - 11 maj 2005 21:56
Men vattenbyten gör du ju för att nollställa näringsnivåerna, sen måste du ju tillföra näringen så att växterna trivs. Det finns ju ingen i kranvatten som en växt kan leva på.

En flaska TMG 500ml kostar 150 kronor i alla fall.

Motsvarande medel på granholmarna
NutriSi 30kr påsen 100gram
K2SO4 12,50kr påsen 250gram
MGSO4 12,50kr påsen 250gram

500ml hemmagjord TMG ~ 2kr
NutriSi 7krm (6 gram ~ 1,80kr)
K2SO4 2krm (1 gram ~ 0,125kr)
GSO4 2krm (1 gram ~ 0,125kr)
#25 - 11 maj 2005 22:16
[QUOTE=Pannecke]Men vattenbyten gör du ju för att nollställa näringsnivåerna, sen måste du ju tillföra näringen så att växterna trivs. Det finns ju ingen i kranvatten som en växt kan leva på.

GSO4 2krm (1 gram ~ 0,125kr)[/QUOTE]

Jo, har använt TMG förut nån gång o har lite kvar men det är så dyrt. I och med att jag byter en 40% varannan eller var tredje dag ungefär så undrade jag om det finns ett billigare alternativ. Man måste ju hela tiden ersätta.

Är det de 3 beståndsdelarna TMG består av? Det låter ju hur billigt som helst!

Mvh Jari
#26 - 12 maj 2005 23:02
[QUOTE=jarinen][QUOTE=Pannecke]Men vattenbyten gör du ju för att nollställa näringsnivåerna, sen måste du ju tillföra näringen så att växterna trivs. Det finns ju ingen i kranvatten som en växt kan leva på.

MGSO4 2krm (1 gram ~ 0,125kr)[/QUOTE]

Jo, har använt TMG förut nån gång o har lite kvar men det är så dyrt. I och med att jag byter en 40% varannan eller var tredje dag ungefär så undrade jag om det finns ett billigare alternativ. Man måste ju hela tiden ersätta.

Är det de 3 beståndsdelarna TMG består av? Det låter ju hur billigt som helst!

Mvh Jari[/QUOTE]

Det var nå´n av växtakvaristerna som skrev att det var gämförbart. Har till och med för mig att det skrevs om att NutriSi blandningen skulle vara bättre än TMG, dessutom kan man skräddarsy näringen efter eget behov, t.ex. Höja eller sänka doseringen av K2So4 eller av MGSO4, i vissa fall kanske man kan skippa MGSO4, beror lite på vattnet du byter med, om man har egen brunn eller kommunalt vatten.
#27 - 13 maj 2005 06:10
Nja bättre eller sämre är extremt svårt att avgöra. Både TMG och NutriSi-blandningen gror växter galant. Däremot är NutriSi-blandningen något starkare. Fulldos TMG gör 0.07 ppm Fe och NutriSi-blandningen ger 0.1 ppm.
#28 - 13 maj 2005 07:07
Om du skall byta så mycket vatten tror jag att kno3 och kh2po4 blir nödvändigt också om växterna inte skall förtvina totalt.
MVH
Magnus

Annons