Alternanthera reineckii

#1 - 26 november 2004 19:15
Jag har en fundering angående denna lilla grön(röd)sak.
På senare tid har jag otroligt svårt att få denna att trivas och växa riktigt ordentligt. När jag började med PMDD och koldioxid i början av året fick jag riktigt grym fart på den. Jag hittade lite bilder och anteckningar från den tiden och vad jag kom fram till så fullkomligt exploderade tillväxten när jag inte hade koll på gödningsämnen och fortfarande körde med näckroslera och torv i botten. Jag körde fortfarande med mäskmetoden och här är ett exempel från tiden den satte fart: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=238

Tillväxten försämrades kraftigt efter några knasiga experiment med låg CO2 och sedan repade den sig inte mer. Nu har jag nya exemplar men jag får fortfarande inte riktig fjutt på den. Alla andra växer så in i bängen. Här är en dygnsfärsk bild på ett sorgligt exemplar: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=239

Någon som har bra tips vad som kan vara den felande länken?
#2 - 26 november 2004 19:27
Min växte bra en gång i tiden också...
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Plants/Alternanthera/Alternanthera_01L.htm

Den trivdes när jag hade bra cirkulation och tilsatte mortlad skolkrita i vattnet.

Jag har den fortfarande i ett akvarie men den växer dåligt nu ( ingen kalk tillsats).
Jag funderar på att låta den växa upp till ytan så jag kan plantera den i en vanlig blomkruka, för att på det sättet spara den till senare behov.
#3 - 26 november 2004 19:29
Jag lyckades heller inte med Althernanteran med Linköpingsvattnet, men jag måste nog ta en bild på ett nytt exemplar jag testar med CaCL2-tillsats. Den växt med isärklass störst blad i min burk just nu.

#4 - 26 november 2004 20:16
Den trivdes när jag hade bra cirkulation och tilsatte mortlad skolkrita i vattnet
Ja, jag är också inne på att jag har lite felskruvad Mg-Ca nivå. När jag ökade på Mg blev resultatet detta: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=108

Efter minskad Mg och oförändrad Ca (kranvatten) blev det bra. Jag kanske skulle prova en period med markant mindre Mg-dosering?!? Jag *trodde* dessvärre att hög Mg bara orsakade krulliga blad - inte kraftigt hämmad tillväxt. Hm.
#5 - 26 november 2004 20:24
Min tar sig hyfsat, förutom att jag har legat lite lågt med CO2 på sista tiden, och det verkar den inte gilla. Det största problemet med den har varit att bladen gärna vill krulla sig, samt att äldre blad blir fulla med gröna prickalger :(
Nu har jag ökat fosfatet från 3 till 5 ppm för att se om det kan ge någon effekt på gröna prickalger, nitrathalten ligger på 20 ppm. pH 6.6 på morgon/kväll som ökar till 6.7-6.8 mitt på dagen. Finns lite bilder på min zoon.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303401

//Mathias
#6 - 26 november 2004 20:42
Ursprungligen skickat av BluesBoy När jag ökade på Mg blev resultatet detta: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=108

Samma symptom som jag har/hade. Jag kör utan Mg nu och tycker mig märka att bladen blir bättre.
#7 - 26 november 2004 20:59
samt att äldre blad blir fulla med gröna prickalger :(

EXAKT! Det enda stället jag har prickalger på är på äldre blad av Ar. Påslag på glas, inredning etc. försvann när jag gick upp till 2 ppm fosfat men allt eftersom Ar stannar i växten ökar prickalgerna på äldre blad på densamma. Det som irriterar mig så in i bängen är att den växte så bra under en period när jag hade noll koll på gödning...
#8 - 26 november 2004 21:14
Jag hade också samma typ av problem med Alternanthera reineckii.

Jag frågade då Defdac och vi hade en liten diskussion om den (i februari) och kom då fram till att det nog inte låg något i Ca halten, vilket vi först var inne på (du har kanske en annan uppfattning nu Defdac?), men att den vill ha ett ganska strömt vatten.
#9 - 26 november 2004 21:29
Ursprungligen skickat av NE

Jag hade också samma typ av problem med Alternanthera reineckii.

Jag frågade då Defdac och vi hade en liten diskussion om den (i februari) och kom då fram till att det nog inte låg något i Ca halten, vilket vi först var inne på (du har kanske en annan uppfattning nu Defdac?), men att den vill ha ett ganska strömt vatten.

Tackar för svaret :) men det stämmer inte hos mig. Tidsperioden när den växte brutalt mycket hade jag minimal cirkulation. När den började må illa var det lika låg cirk. och nu när jag bytt kar har jag *mycket* högre cirkulation (triggat efter en del inlägg här). Jag vågar därför säga att det inte har med cirkulationen att göra.
#10 - 26 november 2004 23:09

Wow , schysst ämne !!!!

Att få AR att växa har länge haft hög prioritet i mitt kar.

Som hos flera andra så växer min hyggligt men den får förbaskat fula blad nertill ! Tänkte försöka tokansa den för att se vad som händer !

Följer m.a.o allt som sägs i tråden !!
#11 - 27 november 2004 09:21
Ja jag brukar tänka på den där sidan som vi snackade om NE. Hans AE var ju helt enormt fin och han menade på att cirkulationen hade med det att göra.

Nu har jag dock min AE inträngd bland en massa andra växter och får inte någon direkt cirkulation.

Jag doserar ingen Mg, men typ 1 dl CaCl2 varje vattenbyte. Min CaCl2 är vägsalt i fling-form så jag doserar mest på känn. Har inte mätt GH:t vad jag brukar ligga på.

Calciumbrist kan helt klart leda till stunting om den är svår:
http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=546&highlight=turbo+calcium
#12 - 27 november 2004 10:00
Mycket intressant Defdac,
Symptomen på plantan i tråden var väldigt lika de problem jag hade.
#13 - 27 november 2004 10:43

Vågar man köra CaCl ifrån en torrboll ??

Någon som provat ??
#14 - 27 november 2004 10:52
Innehåller torrbollen något mer än CaCl2? Själv så köpte jag en hink med Isfritt från en bensinmack.
Kemisk analys av ISFRITT:
CaCl2 96%
NaCl 2,5%
KCl 1,5%
MgCl2 0,02%
CaSo4 0,05%
Toxiciteten hos ISFRITT är jämförbar med koksalt.
Det är livsmedelklassat så det ska väl inte vara så giftigt...
#15 - 27 november 2004 17:42
Härliga färger M.W, växterna ser verkligen ut att vara fräsha.
#16 - 20 december 2004 11:39
Ursprungligen skickat av M.W

[quote]Ursprungligen skickat av BluesBoy När jag ökade på Mg blev resultatet detta: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=108

Samma symptom som jag har/hade. Jag kör utan Mg nu och tycker mig märka att bladen blir bättre.
[/quote]Jag har nu kört nästan en månad helt utan extra Mg och nu börjar faktiskt Ar:n att ordna till sig så smått. Det kanske var den felande länken i allafall.
#17 - 20 december 2004 11:51
Jag har rensat ur ca 95% av min Ar för att den inte var något att ha. Sparade dom bästa topparna och planterade om och nu får dom prickalger på dom äldsta bladen som jag rensar ur varje dag. Har inte nåt skrynkel på nya blad, bara dom där j*vla prickarna... några ideer?? Det är så trist på höger sida i karet nu, alldeles tomt. Jag har fått ordning på CO2, runt 30 ppm och Fe ligger på 0.2 ppm, NO3 på 20 ppm och PO4 på ca 4-5 ppm. Sätter inget K2SO4 eller MgSO4.
#18 - 20 december 2004 13:40
"...fullkomligt exploderade tillväxten när jag inte hade koll på gödningsämnen"

Jo tack, känner man igen det... Jag har aldrig haft en så vacker reineckii som när vi hade fel på ett filter till brunnen och hade kvävenivåer på 60 (! nä, fiskarna hade det fint...) och förmodligen lite ennan "gödning" från drivhusen runtomkring där det växer sallad. När filter blev utbytt fullkomligt rasade reineckiin samman och har inte blivit sig själv igen fastän att jag pytsar i KNO3. Men jag vågar mig inte upp på de höga värdena igen. Ligger på 15-20.
#19 - 20 december 2004 13:46
Sedan jag började matade mina malar mer och satte växten/växterna nära utblåset på ett av ytterfilterna som fungerar som co2 reactor, så har den blivigt betydligt finare, vet inte om det berodde på dessa saker men men...

Har även ett exemplar i min systers akvarium (hon är 7år:) ca 60-70 L akvarium med 30w powerglo, klarat sig bra (ingen som helst gödning) växten är full av alger men den växer(långsamt)och lever.

God Jul mvh Micke

Annons