Allvetare sökes

#1 - 29 augusti 2005 09:26
Hejsan!
jag söker någon som har riktigt grym koll på akvarier och allt som hör därtill. Jag söker nog på rätt plats...

För att slippa en lång tråd med olika svar från olika håll och en enbart utdragen diskussion som inte hjälper mig snabbt så ber jag Dig som är allvetare att skicka ett PM till mig. Det skulle betyda oerhört mycket då jag är i behov av akut hjälp.

/Okunnig men optimistisk
#2 - 29 augusti 2005 09:38
Börja med att söka på forumet.
Läs också första sidan, det täcker de flesta frågor.
#3 - 29 augusti 2005 10:27
Ett PM? Promemoria? Eller finns det andra betydelser av den förkortningen?
Dessutom är det ju svårt att skriva nåt utan specifika frågor, vi vet ju inte om du vill ha söt- eller saltvattensakvarie, storlek, fiskar, växtakvarie, kostnadsläge.

Gör som Kramfors rekommendrar.
#4 - 29 augusti 2005 10:40
Private message...
#5 - 29 augusti 2005 10:43
Någon får väl maila Ricwal och posta hans fråga här...
#6 - 29 augusti 2005 10:54
Jag föredrar att svara i forumet eftersom risken att man får svara på samma fråga ett otal gånger minskar betydligt. Dessutom vill jag gärna att andra kan läsa mitt svar och rätta mig om jag fått något om bakfoten... så sorry Ricwal, vill du ha svar av mig får du nog bemöda dig med att skapa lite frågetåtar...
#7 - 29 augusti 2005 21:30
[QUOTE=Tant Nancy]Dessutom vill jag gärna att andra kan läsa mitt svar och rätta mig om jag fått något om bakfoten... så sorry Ricwal, vill du ha svar av mig får du nog bemöda dig med att skapa lite frågetåtar...[/QUOTE]

håller med om detta sen har vi ju olika åsikter om olika saker som kan va värt att titta på
#8 - 29 augusti 2005 22:12
Klart du får hjälp. Jag pmar dig.
#9 - 29 augusti 2005 22:28
[size=3][font=Times New Roman][color=black]Ok, då...[/color][color=black][font=Verdana][/font][/color][/font][/size]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Behöver hjälp med ett akvarieuppbyte.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Istället för att ägna veckor åt research på Internet och i böcker så ställer jag frågor som med största sannolikhet redan ställts.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Just nu råder i princip djurplågeri... jag har En Oscar, en scalar, en pansarål, en pilnäbb, en paradisfisk och en till liten stackare i ett ca. 60-liters akvarium. Jag har inte minsta koll på PH-värde, temperatur eller belysning. Jag går bara efter hur de verkar må där inne. Min okunskap leder just nu till att fiskar jag gillar, blir fel behandlade.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Har länge gått i köptankar ett bra tag nu men det har och är fortfarande väldigt låg prio på nytt akvarium.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Man vill ju heller inte rusa iväg och köpa första bästa för att snabbt inse att det ändå var fel. [/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman] [/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Vad är rekommenderat för de fiskar jag har nu? Vad skall speciellt ingå i inredningen? PH-värde? Volym? Temp? Vattenbyte? Växter? Foder? etc...[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Att köpa begagnat är högst aktuellt. Vad bör man då passa sig för? Några misstag man gör som nybörjare? Något man alltid missar vid köp?[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Någon köp & sälj-site som jag missat? Just nu är blocket.se det enda utbudet.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Som ni märker behöver jag en total redogörelse för vad jag behöver och hur detta skall skötas.. [:-28] [/font][/size][/color]
#10 - 29 augusti 2005 23:16
ett större akvarium 'är ju DEFINITVT en bra ide.
bara pansarålen vill ha 700L enligt artbeskrivningen.

finns en standardstorlek på akvarie på 720L
tror det är 200x60x60

mycke mindre än så bör du inte gå enligt min åsikt.
ålen är den som vill ha mest plats.
oscar vill ha 550L enligt artbeskrivningen.
#11 - 29 augusti 2005 23:27
ph volym temp växter foder står i artbeskrivningen på dom olika fiskarna.
föreslår att du läser dom och ställer dom fråger du har efter det här.

[color=black][size=3][font=Times New Roman]
Att köpa begagnat är högst aktuellt. Vad bör man då passa sig för? Några misstag man gör som nybörjare? Något man alltid missar vid köp?

om karet är tomt kolla silikonet för om karet stått ljust så kan silikonet ha torkat.
känn med nageln försiktigt i kanten.
sitter silikonet kvar är det ok lossnar det lätt så är det inte så fräsht längre.

om det medföljer lysramp fråga hur gamla rören är.
rör är nämligen lite av en färskvara enligt dom rekommendationer jag läst å sett bör man inte köra ett rör mer än 1år då dom tappar i effekt.

filtersystem.
ytterfilter är helt klart att föredra till större akvarier.
fråga om ålder på pumpen och kolla vad det är för märke.
eheim är bäst fluval helt ok sen finns det ett flertal andra märken av skiftande kvalite.
ibland körs även 1-2 innerfilter som komplement och för att få ökad cirkulation på vattnet.
[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]
Någon köp & sälj-site som jag missat? Just nu är blocket.se det enda utbudet.
[/font][/size][/color]
www.annonsdirekt.se
du har även zoopets egna köpåsälj finns på första sidan rätt svår å missa.

[color=black][size=3][/size][/color]
#12 - 29 augusti 2005 23:30
En oscar som dessutom växer väldigt fort behöver minst 720 liter. Den kommer dessutom slå ihjäl alla andra invånarna så fort den kan. Om oscarn är din favorit får du nog sälja de andra fiskarna, ålen kanske pallar vara kvar, har inte haft nån sån. Att justera ph och hårdhet osv är oftast inget du behöver oroa dig för, flesta fiskarna idag är odlade i "vanligt" kranvatten. Om du ska köpa kar begagnat så be att få se karen fyllda innan dom tömmer dom så du ser att det är tätt.
#13 - 30 augusti 2005 06:49
http://www.annonsguiden.nu/ söker du på alla köp & sälj-siter
#14 - 30 augusti 2005 08:41
*Edit

Dessa är två alternativ

http://www.blocket.se/view/5780576.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5477119.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Någon som ser några jätteproblem eller fel med dessa vad gäller storlek, typ, utrustning, etc. ?

Jag står som ett fån och har noll koll...
#15 - 30 augusti 2005 09:36
Tycker nog att dom karen blir i det minsta lagen för oskaren, för öronålen så funkar dom ett bra tag, du får nog uppgradera till ett 450-500l efter fem sex år men för oskaren blir det definitivt för litet i längden.
Vet du vilken pilnäbb det är, det finns många olika, tex eldålen KAN (men blir knapst det i ett akvarium) bli runt metern, den finns det arter som stannar på runt 15cm och inte behöver så stora kar.
Min eldål va mycket aktiv så jag tycker att om du har en sån så ska du ha ett rätt stort kar.

Mvh Michael
#16 - 1 september 2005 21:35
Det blev det här...

http://www.blocket.se/view/5780576.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Verkar hyfsat i mina ögon. Återkommer med bilder och fler idiotiska frågor...
#17 - 1 september 2005 22:18
[QUOTE=Ricwal]fler idiotiska frågor...[/QUOTE]

då får du satsa hårt för dom flesta frågor du antagligen har är långtifrån idiotiska ;)

såg inte så tokigt ut men 30kg sand låt lite lite men är ju lite av en smaksak också.
ljusarmaturen såg inte ut som en för akvarie utan mer en inomhusarmatur som sätts fast i taket och om du då lägger det på akvariet kan det mycket väl bli fuktproblem om du inte har täckglasen på.
#18 - 3 september 2005 18:46
[size=3][font=Times New Roman][color=black][QUOTE=Raven]ljusarmaturen såg inte ut som en för akvarie utan mer en inomhusarmatur som sätts fast i taket och om du då lägger det på akvariet kan det mycket väl bli fuktproblem om du inte har täckglasen på.[/QUOTE][/color][color=black][font=Verdana][/font][/color][/font][/size]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Det är armatur från något kontor. Skall tydligen ha fungerat bra innan. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Behöver man inte speciella lysrör? Eller gäller det enbart vissa växter?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Fuktproblem -alltså om det är öppet mellan vattenyta och lysrör/lampa?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En bit av reflektorn har grov vattenavlagring (som troligen orsakats av det problemet) men det går ju att vålda bort med svinto.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Vad det gäller resten av akvariet. Jag håller på att rengöra pump, stenar och dyl.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Men hur fan gör jag sen? Har tre typer av bottengrus. [/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En flerfärgad variant med diameter på allt mellan 3 och 12 mm.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En annan flerfärgad variant med diameter på ca. 2 - 4 mm.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En mycket finkornig beige sand.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Finkornig sand skall man ju tydligen ha till t.ex. Oscar och pilnäbb.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Går det inte bra med mellanvarianten? Jag pallar inte med rengöringsarbetet av sanden. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Borde jag införskaffa en Ph och en KH-mätare för att kontrollera att dessa grus inte pajar vattnet? Eller behöver jag inte oroa mig?[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Växter - vad i ....... skall jag ha för växter och hur mycket/många? Har ingen koll på det gröna.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Var skall jag börja sen. I med bottenmaterial först, sen? Hur?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Hörde att man skall låta akvariet stå färdigt med pumpen igång i typ 2 dagar innan man låter firrarna flytta in, stämmer detta?[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Det tråkiga är att jag vill få detta ur världen och fiskarna ned i nya tanken - FORT.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]/Ivrig[/font][/size][/color]
#19 - 3 september 2005 21:39
[QUOTE=Ricwal][size=3][font=Times New Roman][color=black][QUOTE=Raven]ljusarmaturen såg inte ut som en för akvarie utan mer en inomhusarmatur som sätts fast i taket och om du då lägger det på akvariet kan det mycket väl bli fuktproblem om du inte har täckglasen på.[/QUOTE][/color][color=black][font=Verdana][/font][/color][/font][/size]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Det är armatur från något kontor. Skall tydligen ha fungerat bra innan. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Behöver man inte speciella lysrör? Eller gäller det enbart vissa växter?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Fuktproblem -alltså om det är öppet mellan vattenyta och lysrör/lampa?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En bit av reflektorn har grov vattenavlagring (som troligen orsakats av det problemet) men det går ju att vålda bort med svinto.[/font][/size][/color][/QUOTE]

har du armaturen hängandes 15cm eller mer ovanför vattenytan tror ja itne det blir några fuktproblem men det ser du ju annars.
har du täckglas på så skyddar ju glaset.

[color=black][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman][/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]men hur fan gör jag sen? Har tre typer av bottengrus. [/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]En flerfärgad variant med diameter på allt mellan 3 och 12 mm.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]En annan flerfärgad variant med diameter på ca. 2 - 4 mm.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]En mycket finkornig beige sand.[/font][/size][/color]

[color=black]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Finkornig sand skall man ju tydligen ha till t.ex. Oscar och pilnäbb.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Går det inte bra med mellanvarianten? Jag pallar inte med rengöringsarbetet av sanden. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Borde jag införskaffa en Ph och en KH-mätare för att kontrollera att dessa grus inte pajar vattnet? Eller behöver jag inte oroa mig?[/font][/size][/color]

[/color]

Sand får du ju välja efter vad du ska ha för fisk men sand är inte så svårt å rengöra.
finns luft/eldrivna slamsugare.
en del tar en petflaska skär bort botten och sätter på slang och använder för att suga rent vid vattenbyten.

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Växter - vad i ....... skall jag ha för växter och hur mycket/många? Har ingen koll på det gröna.[/font][/size][/color]

kan ju försöka köra efter en specifik biotop.
[color=black][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Var skall jag börja sen. I med bottenmaterial först, sen? Hur?[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Hörde att man skall låta akvariet stå färdigt med pumpen igång i typ 2 dagar innan man låter firrarna flytta in, stämmer detta?[/font][/size][/color]

själv lät ja mitt kar gå 1da men är det dimma i akvariet som det kan bli med ny sand kan man ju låta filtret arbeta lite.
#20 - 3 september 2005 21:53
när jag köper nya akvarium så brukar jag gå efter hur klart vattnet är.

Hoppas det går bra med det nya karet och firrarna:)
#21 - 9 oktober 2005 16:40
[size=3][font=Times New Roman][color=black]Nu är allt up and running.[/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Firrarna mår bra och allt ser bra ut men...[/font][/size][/color]

[size=3][font=Times New Roman][color=black]Logi[/color][color=black]:[/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Just nu pågår bygge av grottor. Några frågor angående dessa -[/font][/size][/color]
[size=3][font=Times New Roman][color=black]Hur bör en grotta se ut till en Oscar på drygt 15 cm?[/color][color=black] Storlek, typ av sten, grottyp (antal öppningar och deras placeringar)?[/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Använder silikon som godkänts av djurhandlare. Inköpt skiffer och samlade, blandade granitliknande stenar används.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Silikonet är ättiksbaserat och du väcks från om det påverkar Ph-värdet överhuvudtaget?[/font][/size][/color]

[size=3][font=Times New Roman][color=black]Omnejd[/color][color=black]:[/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Om jag skall efterlikna en påfågelciklids normala biotop, vilka växter gäller då?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Art, antal, storlek?[/font][/size][/color]

[size=3][font=Times New Roman][color=black]Kamrater:[/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Jag har läst många olika trådar här på forumet om vilka fiskar som går ihop med en Oscar. Men det enda jag stöter på är folks egna berättelser om vilka fiskar just de har tillsammans och hur det fungerar.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Och jag kan själv bidra med något som inte stämmer med det normala... min Oscar simmar fridfullt tillsammans med en liten paradisgurami och en skalar.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Skalaren hänger konstant efter Oscar och kör någon slags ouppskattad parningsdans. [/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Ännu konstigare relationer bland tidigare fiskar har jag sett i mängder i mitt gamla kar. [/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Men vad är officiellt? Finns det någon lista över vilka arter som passar ihop med min ögonsten?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Man söker ju störst chans till framgång och då känns råd från fackmän mer pålitligt.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]När inredning och annat krafs börjar se respektabelt ut så följer lite bilder.[/font][/size][/color]

[color=black][size=3][font=Times New Roman]Tack på förhand[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]/[:-148][/font][/size][/color]
#22 - 9 oktober 2005 16:56
Här kan du läsa om Oscar http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=171

Här kan du läsa om sydamerikanska ciklider http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=67

Här läser du om grupp 1, dit din Oscar tillhör http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=80
#23 - 9 oktober 2005 16:59
blupp
#24 - 9 oktober 2005 17:36
Hej

Man kan inte bara gå efter artbeskrivningen för då måste alla akvarie ägare ha minst en 700 liters tank hemma. Jag t e x har ett 93 liters och har 2st praktbotia det fungerar utmärkt när jag köpte dem så frågade jag innehavaren av affären om det gick bra de anpassar sig dessutom går det alltid att köpa större akvarium med tiden.
Fick gå in i ett rum bakom affären för att se hennes prakt botior och fy fan de va det största jag har sett trodde inte de kunde bli så stora 35 - 40 cm långa
riktiga monster!. Mina är 4 cm he he... Visst måste man fråga och till viss del ta reda på hur stor en fisk kan bli den ska ju trivas, men om man enbart går efter artbeskrivningen så skulle man ju få göra om en simhall till akvarium
/bobbyfuller
#25 - 9 oktober 2005 18:13
Bobby:
Man ska inte stirra sig blind kanske, men ett tips är ju att läsa vad som står iaf.
Lite tips och knep kan man ju få...

Edit:
Sedan är väl jag lite fanatisk kanske... för jag vill ju HELST att mina firrar ska ha mkt större kar än de egentligen behöver;)

De flesta fiskar går ju att knåpa ihop, med bättre eller sämre resultat.
Jag har ju jordens fisksoppa just nu. Går finfint!!
#26 - 9 oktober 2005 18:44
:D Det är det jag menar Qenzo
man måste ju ha koll på vad som funkar
sen är det ju alltid bättre att ha större akvarium än nödvändigt
/bobbyfuller
[QUOTE=qenzo]Bobby:
Man ska inte stirra sig blind kanske, men ett tips är ju att läsa vad som står iaf.
Lite tips och knep kan man ju få...

Edit:
Sedan är väl jag lite fanatisk kanske... för jag vill ju HELST att mina firrar ska ha mkt större kar än de egentligen behöver;)

De flesta fiskar går ju att knåpa ihop, med bättre eller sämre resultat.
Jag har ju jordens fisksoppa just nu. Går finfint!![/QUOTE]
#27 - 10 oktober 2005 05:16
[QUOTE=bobbyfuller]:D Det är det jag menar Qenzo
man måste ju ha koll på vad som funkar
sen är det ju alltid bättre att ha större akvarium än nödvändigt
/bobbyfuller
[/QUOTE]

*ooups* Missuppfattade dig lite där då :o
#28 - 12 oktober 2005 10:58
Uppenbarligen fanns inga konkreta svar alltså?
#29 - 18 oktober 2005 16:21
Ricwal:
Om du går via sökfunktionen och tittar på din fisk, kan du där se vad den kommer från för område och även där klicka dig vidare för att få tips och idéer på deras naturliga habitat.

Annons