[QUOTE=Ricwal][size=3][font=Times New Roman][color=black][QUOTE=Raven]ljusarmaturen såg inte ut som en för akvarie utan mer en inomhusarmatur som sätts fast i taket och om du då lägger det på akvariet kan det mycket väl bli fuktproblem om du inte har täckglasen på.[/QUOTE][/color][color=black][font=Verdana][/font][/color][/font][/size]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Det är armatur från något kontor. Skall tydligen ha fungerat bra innan. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Behöver man inte speciella lysrör? Eller gäller det enbart vissa växter?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Fuktproblem -alltså om det är öppet mellan vattenyta och lysrör/lampa?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En bit av reflektorn har grov vattenavlagring (som troligen orsakats av det problemet) men det går ju att vålda bort med svinto.[/font][/size][/color][/QUOTE]
har du armaturen hängandes 15cm eller mer ovanför vattenytan tror ja itne det blir några fuktproblem men det ser du ju annars.
har du täckglas på så skyddar ju glaset.
[color=black][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman][/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]men hur fan gör jag sen? Har tre typer av bottengrus. [/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En flerfärgad variant med diameter på allt mellan 3 och 12 mm.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En annan flerfärgad variant med diameter på ca. 2 - 4 mm.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]En mycket finkornig beige sand.[/font][/size][/color]
[color=black]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Finkornig sand skall man ju tydligen ha till t.ex. Oscar och pilnäbb.[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Går det inte bra med mellanvarianten? Jag pallar inte med rengöringsarbetet av sanden. [/font][/size][/color][color=black][size=3][font=Times New Roman]Borde jag införskaffa en Ph och en KH-mätare för att kontrollera att dessa grus inte pajar vattnet? Eller behöver jag inte oroa mig?[/font][/size][/color]
[/color]
Sand får du ju välja efter vad du ska ha för fisk men sand är inte så svårt å rengöra.
finns luft/eldrivna slamsugare.
en del tar en petflaska skär bort botten och sätter på slang och använder för att suga rent vid vattenbyten.
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Växter - vad i ....... skall jag ha för växter och hur mycket/många? Har ingen koll på det gröna.[/font][/size][/color]
kan ju försöka köra efter en specifik biotop.
[color=black][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Var skall jag börja sen. I med bottenmaterial först, sen? Hur?[/font][/size][/color]
[color=black][size=3][font=Times New Roman]Hörde att man skall låta akvariet stå färdigt med pumpen igång i typ 2 dagar innan man låter firrarna flytta in, stämmer detta?[/font][/size][/color]
själv lät ja mitt kar gå 1da men är det dimma i akvariet som det kan bli med ny sand kan man ju låta filtret arbeta lite.