Jag funderar allvarligt att göra mig av med mina guppys och prova att ha platy eller svärdbärare istället... Dom dör ju bara hela tiden!
Hur får man tag på starka och fina guppys?
Jag vet att ni kommer fundera på vattenvärden osv, men mitt kar fungerar som det ska, det är fiskarna som är så ömtåliga. Tom, yngel dör ju...
När jag var liten gick det hur bra som helst med guppy...det är nog som alla säger, att dom är i sämre skick än förr.
Jag har en tanke på att skaffa ett ca 100, 150 l kar med Biltemas blästersand och ett gäng med svärdbärare eller platys. Tänkte att det skulle se läckert ut med orange mot vitt och gröna växter... vad tror ni?
Tråkigt att du har sådan otur med dina guppy, kolla med lokala odlare istället, då får du (antagligen)fisk som är i god kondition. Testa att åka på en akvarieauktion till exempel, eller hör med akvarieföreningar, eller varför inte kolla med Svenska guppysällskapet....ett problem med guppy, om man har otur vill säga, är att de redan från butiken kan vara sjuka med någon typ av fenröta, det är då¨fenorna klibbar ihop och de simmar som en "pinne"....jag har för övrigt köpt guppy på flera olika ställen och aldrig haft särskilt stora problem, visst, de verkar ha blivit lite känsligare på senare tid, men inte så som ni skriver. "Sönderavlade" eller "hårt avlade" är svårt att säga: alla guppy är avlade med olika mål, främst avlar man på färg eller fenformer, eller allra oftast på en kombination av båda. I denna avel är inavel en naturlig del och inget stort problem nästan oavsett fiskart, inte som med människor:eek:...får man ett stort antal deformerade yngel så är det dock dags att föra in nya gener, men inte förrän då...
Vill man som hobbyakvarist ha "friska" fiskar så satsa på att köpa ett gäng olika guppy,(olika färger och speciellt olika fenformer på hanarna....) då får ni från början en stor bredd på genmaterialet i er grupp, låt gärna någon vara en vildguppy...sedan kan ni ju alltid "gallra" bort oönskade korsningsprodukter vartefter.:D
Troligen har du helt enkelt fått med dig sjukdom från butiken, kanske var dina djur försvagade av många täta vatten byten på kort tid t.ex. Mitt råd är att försöka igen, platy och svärdbärare KAN drabbas av samma typ av problem som dina guppy...ett problem kan också vara överbefolkning, det leder till stress och det i sin tur förkortad livslängd....vad har du för vattenvärden? Om det är för mjukt vatten så släng i lite kalksten...
Om du hade bott i närheten av Falkenberg så hade jag kunnat erbjuda fiskar i god kondition.....men nu såg jag att du får kolla i NORA-trakten....hoppas det finns någon odlare i närheten med friska guppy som du kan få köpa...