Alltså!!

#1 - 13 april 2007 20:32
Jag blir knäpp på mina sniglar de lägger kokonger men det kommer inget ur dem inte än iaf VARFÖR???

Och nu för 10min fångade jag detta på bild, visst e det häftigt!!

www.haack.se/lillasnigelIII.htm
#2 - 13 april 2007 22:46
Inte illa att fånga det hela på bild!

Hur gammal är den äldsta kokongen? Sitter den kvar i akvariet? Hur ser den ut, hur känns den om du känner försiktigt på den?

De bör kläckas efter 2 v!

MVH

Sabina
#3 - 14 april 2007 07:05
Ibland har mina kokonger leagt så länge som fyra veckor innan de kläckts... jag vet inte varför. Om det beror på värme, fuktighet i luften, lyse...? När de lagt klasen alltför nära lysrampen så har de torkat ihjäl, de vet jag iallafall.
#4 - 14 april 2007 07:46
peterhaack skrev:
Jag blir knäpp på mina sniglar de lägger kokonger men det kommer inget ur dem inte än iaf VARFÖR???

Och nu för 10min fångade jag detta på bild, visst e det häftigt!!

www.haack.se/lillasnigelIII.htm

Fina bilder! Wow, det var väldigt många kokonger du hade måste jag säga. Själv har jag precis fått den första från mina blå ampullarier.

/Gälarna
#5 - 14 april 2007 09:41
Oj, oj om alla dom kläcks så blir det mååånga räkbebisar :)
#6 - 14 april 2007 09:45
är äppelsnäckor räkor :S
#7 - 14 april 2007 10:14
Sabina skrev:
Inte illa att fånga det hela på bild!

Hur gammal är den äldsta kokongen? Sitter den kvar i akvariet? Hur ser den ut, hur känns den om du känner försiktigt på den?

De bör kläckas efter 2 v!

MVH

Sabina

De första la jag i en burk fyra veckor sen nu, och de har stått på rampen fuktigt och med luft hål nada kommit...

De äldsta kokongerna av 14, 15 med den som ni ser på bild har nu hängt i karet i 3veckor och de övriga är allt mellan det och från igår..
#8 - 14 april 2007 11:59
Sonja skrev:

är man insnöat på räkar:) :p :D
mvh janne
#9 - 14 april 2007 12:37
Sonja skrev:

Ha! ha! Skrev visst fel. Alla förstår att jag menade småsnäckor :D
#10 - 14 april 2007 16:54
Jag tyckte det såg mest ganska äckligt ut :S hehe Grattis iaf :D
#11 - 14 april 2007 18:28
Äckligt, har du sett nån video när en människa föder. Det är blodigt värre ;)
#12 - 15 april 2007 09:58
hahaha fyyyy farao. Mår dåligt bara ja tänker på det. :S
#13 - 16 april 2007 11:15
peterhaack skrev:
De första la jag i en burk fyra veckor sen nu, och de har stått på rampen fuktigt och med luft hål nada kommit...

De äldsta kokongerna av 14, 15 med den som ni ser på bild har nu hängt i karet i 3veckor och de övriga är allt mellan det och från igår..

JAg vet att jag har sett någon bild där jag tyckte det såg ut som obefruktade ägg men du borde definitivt ha ett antal befruktade kokonger vid det här laget. Vid ca 25 grader så kläcks kokongerna efter ca 2 v. Det kan ta något längre tid vid lägre temperaturer. Jag har aldrig haft någon kokong som kläckts senare än 3 veckor. För mig brukar det vara optimalt att ha dem ovanpå lysrörsrampen. Jag kollar kokongerna varje dag och när kläckning närmar sig så mörknar och mjuknar kokongen, varpå jag hjälper dem att kläckas i det akvarium jag planerar att dra upp dem i.

Har några kokonger ändrat färg på något sätt?

Ett tips är annars att med hjälp av ett vasst föremål skära sönder ett par kokongblåsor. Finns det tecken på att där finns snäckor (vilket det definitivt borde efter redan 1 vecka) så lär de ju komma för eller senare, om det bara är smetigt utan ngn snäcka inuti så är den obefruktad och kommer inte att kläckas.

MVH

Sabina

Annons