Allt om fjärilsciklider

#1 - 27 april 2004 16:22
Jag antar att det finns tusen olika trådar om just fjärilsciklider men jag hittar inget vettigt.. jag har läst den faktan som står om fjärilscikliden här och på några andra hemsidor men jag vill veta mer!
Är den svårskött?
Är det verkligen så viktigt med vattenvärdena?
Är den lätt att odla?
Trivs den i ett lungt eller hetsigt akvarium?
Hur stort akvarium vill den ha?
Mvh: Maria
#2 - 27 april 2004 16:33
Svårskött, nej absolut inte!
Odla har jag inga erfarenheter av.
I och med att den är lugn av sig så tror jag att den trivs bäst i lungt vatten. Inte för strömt.
Ju större kar desto bättre, så är det väl med alla fiskar. Men den blir väl upp mot 7cm, så 80-100 liter skadar väl inte. Men går väl även med mindre, och då växer den inte lika fort.
#3 - 27 april 2004 17:36
tack så mycket för hjälpen!
Hur många ungfiskar är bra att köpa för att låta dem para ut sig?
#4 - 27 april 2004 20:07
Bland de flesta arter är det väl omkring 7st.
Det är väldigt svårt att se skillnad på könen på små fjärilar, så köp rätt många så du säkert får lite delning.
#5 - 28 april 2004 09:11
Det kan vara rätt svårt att se skillnad på dom i början men sen får hannen längre fenor. jag fick yngel på mina flera gånger. men de tål inte så mycke. de är kännsliga för kemikalier.om du vill vara säker på att få yngel ska du köpa ca 5 st. de är rätt fina. men de är rätt klena de kan knappt jaga iväg en tetra.
#6 - 28 april 2004 17:17
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Fast mina fjärilar är inte så klena.. de andra fiskarna får allt se till att hålla sig borta annars har de inga fenor kvar =)
#7 - 28 april 2004 17:49
honorna blir lila-aktiga på buken. det är relativt lätt att få ut ett fjärils-par redan butiken. Är det dock ej könsmogna så köp 4-6 stycken. lycka till

Annons