Allt för ett Hollänskt Akvarium (LJUS)

#1 - 1 september 2003 18:05
Hej,

Jag heter Daniel.
Jag vill ha ett akvarium med toppbelysning. Ett akvarium där jag kan placera ljusstarka växter. Ett akvarium där färgena på fiskarna lyfts fram.

Och jag tänkte köpa matrealet på Internet.
Jag har varit inne på Hjorthaggatans zoo och tittat, men inte fattat vad och hur mycket jag ska köpa för att kunna bygga min egna ramp.

Jag undrar om någon har byggt till ett Standard 375 liters 150*50*50
Tanken är alltså att bygga själv.
Men, vilka längder på rören?
Är det bättre med flera korta eller ska det vara långa?
Hur många 6 st, 8 st, 10 st?? och vilken styrka
Ska det vara blandat ... typ UV och växtbelysning?

Egentligen är jag ute efter ett köp det här paket a la IKEA...
DVS någon skriver köp 8 * 120 cm varav en är UV osv osv dessa socklar och dessa reflektorer...

Jag tror att min fråga delas av fler.. trots allt har jag en standardstorlek på mitt akvarium. Jag har frågat liknande tidigare men då gällde det halogen..
Det är jag inte intresserad av denna gång.[:)]

#2 - 2 september 2003 07:09
Jag skall ger dig ett förslag ala ikea men först lite av diskusionen bakom.
Jag har två standard ramper med 2 st 36 watt i varje. Det tycker jag är för lite. Den längd som passar bäst i ditt kar är utan tvekan 36 watts rör (120 cm långa?). Enligt duktiga växtakvarister så bör man ha 0,5-1,0 watt/liter vatten (gäller endast om karet är 50 cm eller mindre på höjden.). Det skulle innebära att du behöver 5-10 rör till ditt kar. Men tänk på att detta värde bara är ungefärligt och påverkas av många faktorer tex täckglas och färgen på vattnet (torvfiltrering kräver mer ljus) och att det gäller fullt rflekterade lysrör. Normalt så gör kalla rör att växtligheten blir "nertryckt och utbredd" medans varma rör gör att växtligheten blir "utdragen och smal". Detta kan man utnyttja genom att sätta varma rör bak och kalla fram. Bra exempel på varma rör är sunglo och kalla rör är aquarelle.

Eftersom jag själv går i uppgraderingstankar till mitt 375 så har jag redan ett ikea förslag till dig.
Antingen 2*150 watt metallhalogen 10000K (som du redan diskuterat) Eller 10*36 watt lysrör med kopplingsats från hjortgatan, 5 st aquarelle och 5 st sunglo. Rören placerar du (framifrån och bak) 4 st aquarelle, 1 st sunglo, 1 st aquarelle, 4 st sunglo. Till detta så köper du en reflektor till varje rör. Det ända du behöver nu är en ramp att bygga in det i. Jag är inte helt säker på om det finns färdiga ramper att sätta dom i , annars så är det ju inte helt svårt att snickra ihop själv.
MVH
Magnus
#3 - 2 september 2003 07:23
Köpa 2-3 långa lyslör som är lika långt som akvariumet! det räcker.
#4 - 2 september 2003 07:32
2-3 rör räcker inte, men kanske 5-6 st, hollänska akvarium har oftast 1 watt per liter eller mer DVS samma som mitt förslag.
MVH
Magnus
#5 - 2 september 2003 07:35
Jag ska säga på en gång att jag inte är någon erfaren akvarist men jag håller mycket på med orkidéer och ljuset borde kanske vara detsamma om man vill gynna växterna?? Med utgångspunkt från det finns det några saker att ta hänsyn till, Färgtemperaturen, ljusspektrat och färgåtergivningen. Traditionella växtrör som t.ex. Floura 77 eller Gro-Lux gynnar växterna men ger inte något speciellt roligt ljus för betraktaren. kalla rör med hög färgtemperatur ger ett ganska blått sken men det är bra för växternas tillväxt. Ett rör jag tror är bra är ett ganska nytt från Osram, Biolux. Det är ett dagsljusrör med ganska jämnt fördelad spektra, färgtemperaturen är om jag minns rätt 6500 K och färgåtergivningen är Ra 97 vilket ger mycket naturlig färgåtergivning.
#6 - 2 september 2003 07:58
Funderat på T5-rör ?
#7 - 2 september 2003 11:31
Ett rör jag tror är bra är ett ganska nytt från Osram, Biolux.

Jag har två sådana rör (just nu tillsammans med 3 Aquarelle och 1 SunGlo).
När jag kör dessa två rör ensamt blir det alldeles för grönt i akvariet vilket förmodligen mest beror på mycket gröna växter, men när man kollar direkt på rören så ger dom en känsla av grönhet även om dom är fantastiskt vita.

[*] En helt ny aspekt (för mig) på det här med ljus i växtakvarier är fotografering. 3 olika sorters rör, varav den ensamma SunGlo:n märks extremt tydligt med sitt gulstick ger fantastiskt svåra fotograferingsförhållanden eftersom vitbalansen varierar så kraftigt på olika ställen i akvariet.

Det går hyffsat när jag ställer in grå/vit-punkten manuellt med ett papper - men pappret jag använder blir olika färgat beroende på var jag sätter det på bakgrunden. Lurigt som sjutton.

För att få enklare fotografering funderar jag därför på att fasa in Aquarelle rakt igenom som enligt Aquabotanics ljus-jämförelse är ett bra växtlysrör, som dessutom ger ganska schysst färg + klarar att trycka ner bottentäckare i horizontellt växläge:
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm
#8 - 2 september 2003 12:30
Ursprungligen skickat av defdac

http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Guld länk! :))
#9 - 2 september 2003 13:07
Äntligen Underbara Svar... tack

Om man istället för 5-6 st lägger till yttligare två men helt UV kommr detta att generera någon färgförbättring på fiskarna och kommer växterna att uppskatta det.

Jag tror mig ha sett att ex kardinal och neontetror lyser uppp i UV.
#10 - 2 september 2003 13:18
Det beror vad du menar med UV-ljus. Det finns UV-A, UV-B och UV-C.

"Svartljus" som finns på Disco är UV-A med ett filter som förhindrar i princip allt annat ljus. Det får vita kläder att bli "självlysande". Jag gissar att Actinic-rör som saltvattensakvarister använder fungerar enligt ungefär samma princip.

UV-B börjar bli skadligt och UV-C är dödligt.

UV-filter som t ex används i dammar för att bota grönvatten tror jag mestadels innehåller UV-C.

Reptilrör innehåller en viss mängd UV-B eftersom dom behöver det för att metabolisera calcium(? ).

Jag testade ett ReptiGlo 5.0 (5% UV-B) för att försöka trigga extra uppbyggdnad av Anthocyanin (rött pigment) i mina akvarieväxter och det funkade sisådär. Anthocyanin är ingen snygg intensivt röd färg utan mer skitigt brunröd.
#11 - 2 september 2003 13:27
Som jag har förstått det tidigare så får man ALDRIG ha UV-C ljus så att man ser själva ljuset då det är starkt Cancerframkallande.

De exiterar elektroner i vår hud => fria radikaler => som ger sig på DNA + att själva ljuset kan exitera elektroner i ens DNA direkt..

exitera = ge så mycket energi till en elektron så att den hoppar ur sin atom => atomen helt plötsligt börjar söka efter en ny
och väte innehåller bara en elektron så då snor atomen ett väte från någon som är nära ex en DNA kedja => vilket medför att DNA kedjan blir skadad och kan få Cellen att övergå till ett Cancerstadium (okontrollerad delning)

Sorry att jag gjorde ett sådant utlägg på UV-C defdac men jag vill verkligen varna för de rören.
#12 - 2 september 2003 13:39

Sorry att jag gjorde ett sådant utlägg på UV-C defdac men jag vill verkligen varna för de rören.

UV-filter är inga rör. Det är små lådor man sätter innan/efter sitt ytterfilter som bestrålar vattnet när det rusar förbi - dvs inget ljus syns utåt vilket vore katastrofalt. Dödar effektivt alla organismer som din utläggning förklarar bra hur det fungerar.
#13 - 2 september 2003 13:48
[:)] bra
#14 - 2 september 2003 14:15
Det blir endel...
är 4000 kr normalpris för detta?
Om svaret är ja så kommer jag ha endel EL-pyssel framför mig

En fråga till kan man dimmra dessa kopplingssatser?

Dina varor (Hjorthaggatans zoo)

Art.nr Pris st. Antal Summa
Kopplingsats 2rör 40w
A1578 369.00 5st=>1845.00
Sunglo 120cm
A1595 93.00 5st=>465.00
Reflektor till 40w/120cm
A940 105.00 10st=>1050.00
Aquaglo 120cm
A1587 123.00 5st=>615.00
Typ av frakt
Postpaket (50.00 kr)Hempaket (125.00 kr)Asg/Danzas (50.00 kr)

Summa: 3975.00 kr.
Frakt: 0.00 kr.
Att betala: 3975.00 kr.

#15 - 2 september 2003 14:30
16 lysrör med diameter på 26 mm = 416 mm

Dvs om du lägger dom helt dikt an mot varandra så fyller du nästan dina 50 cm.

Det är mer ekonomiskt att planera för hur stor plats reflektorerna kommer ta och köpa så många lysrör som du kan få plats med reflektorer.
#16 - 2 september 2003 14:33
Sorry. Såg fel.

10 rör med reflektorer. Får du plats med det?
#17 - 2 september 2003 14:39
Jag vet inte...
Topfrog föreslog 10 rör...
Jag antar att det var med reflektorer.

diktan

Du menar att lägga rören på tvärsen istället för längden?
Eller är diktan ända vid ända?

#18 - 2 september 2003 14:44
Nu mätte jag mina Arcadiareflektorer. Dom är 7,5 cm breda, dvs om du lägger 10 reflektorer bredvidvarandra så har du uppnått ett djup på 75 cm, vilket inte får plats.

50/7,5 = 6,67 stycken - dvs max 6 rör med reflektorer. Du kommer *inte* bli missnöjd med ljuset vad gälle växtlighet.

Varje reflektor höjer effektivteten med ca 100% så man kan väl egentligen säga att 6rör med reflektorer motsvarar 12 rör. Även om det är lite optimisitiskt räknat så är det ändå tillräckligt för att övertyga om att det kommer bli full fräs med 6 rör + reflektorer.
#19 - 2 september 2003 15:02
[:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)]

Kungligt...

[:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)] [:)]

Det får bli så

Jag blandar Sunglo, Aquarelle

Bara ett Citat från Topfrog
Rören placerar du (framifrån och bak) 4 st aquarelle, 1 st sunglo, 1 st aquarelle, 4 st sunglo. Till detta så köper du en reflektor till varje rör.
#20 - 2 september 2003 16:34
Det verkar bökigt att ha så många kopplingssatser... Om jag vore du skulle jag kolla på http://www.akvarieshopen.com/. Där kan man göra förfrågan om ramper i viss storlek. Kolla vad det skulle kosta med en heltäckande med 10 lysrör. Det kanske inte är så mycket dyrare...

Lisa
#21 - 2 september 2003 17:20

Det verkar bökigt att ha så många kopplingssatser...

Jag föredrar kopplingssatser för att det ger större valfrihet och är man en fena på att bygga rampen själv så blir det även mycket snyggare + att kopplingssatserna är elektroniska så att lysrören håller längre och drar mindre ström.
#22 - 2 september 2003 18:07
Med lite tur så kan man ju även hitta något som passar om man tittar på firmor som säljer begagnat byggmaterial. Jag var på väg till Rivners i Länna industriområde (Stockholm) för att hitta lite komponenter till mitt planerade bygge. Det låg drivor av armatuer i olika längder och skick priset var 100 spänn st men då är det bäst att prova på plats om dom funkar. Jag hade turen att hitta något som passade mig på en gång utan ombyggnad det enda jag behövde göra var att måla om dom från den äckliga standard vita färgen. Jag köpte tre st armaturer så jag fick 6 rör och då satt det redan en bra reflektor på. Den tar 60 cm i anspråk det går att modda dom lite för att spara plats. Totalkostnad 300 för armaturerna + 3 burkar sprayfärg 70 spänn st.

Här finns en bild på en utav dom
http://w1.879.telia.com/~u87914739/Bilder/ny_armatur1.jpg
#23 - 2 september 2003 18:22
GRYMMA! Vilka jäkla reflektorer!!
#24 - 2 september 2003 18:27
Jag föredrar kopplingssatser för att det ger större valfrihet och är man en fena på att bygga rampen själv så blir det även mycket snyggare + att kopplingssatserna är elektroniska så att lysrören håller längre och drar mindre ström.
Vad menas med att de är elektroniska och vad är skillnaden mellan elektroniska och andra armaturer...[:)]
#25 - 2 september 2003 18:45
En fördel till med flera kopplingssatser är väl oxo att man kan tända akvariet mjukt. Samt släcka det mjukt
Det verkar bökigt att ha så många kopplingssatser

En kopplingssats i taget...
Jag läste någon stans att fiskarna blir rädda när man tänder allt på en gång..
Jag har själv INTE märkt det... de brukar mest tro att det fortfarande är natt och först efter en kvart vakna...

Fina armaturer Micke ... du skulle nästan kunna göra affärer med dom.. [:)]

Fanns det mera lådliknande armaturer.. typ som kunde hålla 6 rör samtidigt..
(bor i S-holm och blev sugen att åka förbi Rivners)

#26 - 2 september 2003 18:50
Nja dom lådliknade som finns brukar man se i taket på industrier men dom brukar ju bara inehålla 4 rör. Själv tänker jag sätta ihop mina med någon form av tunnt stabilt stålband så dom blir fixerade till en enhet och hänga dom ifråntaket med någon form av armatur hiss om jag hittar någon lämplig
#27 - 2 september 2003 19:04

Vad menas med att de är elektroniska och vad är skillnaden mellan elektroniska och andra armaturer

Den elektroniska ballasten är lätt och smidig och blir inte 80 grader varm som vanliga tunga järnballaster. Dom har inga glimtändare. Dom har "instantstart" vilket innebär att lysröret dunkas igång utan att blinka vilket förlänger livslängden på rören.
Dom tar inte dubbelt så mycket ström som vanliga järnballaster. Ett 40 wattsrör drar 40 watt och inte 80 watt som med vanliga järnballaster.
#28 - 2 september 2003 19:30
Då är det alltså bättre att köpa kopplingssatser om man ska bygga en egen lysrörsramp? men kopplingssatser är väl ganska dyra vá?
#29 - 2 september 2003 19:51
378 kr för 2 st 40 watt. Inte dyrt tycker jag.

Ursäkta min tilltagna 10 lysrörsförslag. Iblant tänker jag innan jag skriver. Givetvis så skall man ha reflektorer och givetvis så bgränsas man då av reflektorernas storlek.
MVH
Magnus
#30 - 2 september 2003 20:05
Vet inte hur mycket erfarenhet du har av växtakvarier men om du är nybörjare tycker jag nog att du skall nöja dig med fyra rör till att börja med. Då har du har en rimlig chans att få kläm på grunderna. Sen kan du komplettera med fler rör (om det får plats) när du känner att du behöver det. Ju mer ljus desto mindre marginaler för fel har du.

Peter
#31 - 2 september 2003 20:19
Peter poängterar något extremt viktigt. Att klämma ner så mycket ljus man kan i ett akvarium förpliktigar med helt felfria CO2-nivåer och felfri gödning. Tippar det över åt något håll med gödningen (för lite eller för mycket) kan det gå väldigt snett.

James Hoftiezer gjorde allt rätt från början: Klockrent med ljus, CO2 och gödning. Men han började med 220 watt och gick sedan upp till 330 watt. I början av tråden nämner han även att han planerar att gå tillbaks till 220 watt när fått nog av att experimentera och inte vill trimma så mycket längre.

http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=1306023812&m=1836028832
http://www.hoftiezer.net/personal/aquaria/index.htm

#32 - 3 september 2003 15:06
Jag tar upp ett annat ämne här men i samma tema

Allt för ett Hollänskt Akvarium (gödning)
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13996

om du skulle vilja följa min vandring mot ett perfekt Hollänskt akvarium. [:)]
#33 - 3 september 2003 15:19
Om vi tar en retur till ljuset så har jag äntligen skrivit ned hur jag mekade ihop en ramp till min 105 liters burk. Om någon är intreserad av att kolla in den så finns den här. Ps det ser lite skumt ut eftersom jag länkar direkt till den sidan.

http://w1.879.telia.com/~u87914739/Ljusramp_lilla.htm

Om ni går in via http://www.mickeeklund.rules.it/
så förstår ni varför den första länken ser miffad ut
#34 - 3 september 2003 15:51
Jäklar det börjar skruvas HTML i stugorna. Fler och fler väldigt snygga artiklar, såsom denna. Högsta betyg med extra plus i kanten.

Helt LYSANDE! =D
#35 - 3 september 2003 15:51
Fint [:)]
Jag tänkte på Jukkas inlägg om datastyrning...
Har du funderat på Månljus?
http://www.aquahoito.info/sverige/datstyr3.php
Kan man inte montera in en gammal DATA-fläkt i rampen... då kan du maxa med rör där i, och ändå klara värmen.
#36 - 3 september 2003 15:55
http://w1.879.telia.com/~u87914739/dokumenterat_bilder/Ljusramp_lilla/slut_test01.JPG

-"Oj skulle han ha ÅTTA lysrör i rampen?!"

Så underbart exempel perfekta reflektorer och bevis över hur mycket man ökar ljusmängden.
#37 - 3 september 2003 16:12
Man tackar ja jag blev nöjd med den där rampen.
det var ett rejält tryck nästan lite väl bra he he he. Bytte upp mig från tre rör utan reflektor och det slutade med att jag fick rycka glosso mattan men den är på gång igen.

Jag tänkte på Jukkas inlägg om datastyrning...

Har du funderat på Månljus?

Japp har följt den där tråden jäkla snyggt.
Jag är bra sugen det vore riktigt ballt med lite månljus. Men jag ska ge mig på att få upp dom nya armaturerna till min stora burk som jag pratade om förut. Och troligtvis försöka få till lite halogen spottar där.

Annons