[QUOTE=liven]Idag har jag varit i Zooaffären o pratade med henne där och hon gjorde ett vatten test åt mig och säger jag vad nitrithalten låg på så lär det bli ramaskri här inne....=)
Men d var tydligen det som var felet ngt högt Ph dock, låg på 7,2 men d skulle rätta till sig när jag gjort vattenbytet och tillsatt Nitrivec lr vad d nu hette.[/quote]
pH på 7,2 tycker jag låter som rätt lagom till de flesta fiskar iofs.
Men istället för att bara byta vatten har jag totalsanerat akvariumet o tillsatt både nitrivecen, acvasafe + sånt där salt så nu ska dom väl piggna till hoppas jag=)
Genom att totalsanera akvariet så har du tagit bort alla bra bakterier, vilket kommer leda till att du får en ny nitritspik om ett tag. Så du får hålla koll på fiskarna och visar dom tecken på nitritförgiftning så får du byta vatten och sen tillsätta nitrivec. Totalsanering ska man i princip aldrig behöva göra.
Och jo, jag har tagit tillbaka fiskarna redan, gjorde d sist oxå när vi just flyttat in hit o d har inte firrarna tagit nån skada av.
Förutom att dom blev nitritförgiftade dåra... ;)
Vad jag däremot inte visste var att vid varje vattenbyte o filterrengörning ska man tillsätta Nitrivec
Du behöver inte tillsätta Nitrivec när du byter vatten. Och du bör inte tvätta filtret samtidigt som du byter vatten. Är bara akvariet väl inkört så bör det finnas gott om goda bakterier som bryter ner ammoniak och nitrit till nitrat.