Allsvenskan i fotboll 2009

#1 - 9 april 2009 09:52
Jaha! Då var det dags för detta spektakel att dra igång. Skall väl försöka pallra mig iväg till nybyggda "Gamla Ullevi" några ggr.
Trist start bara att förlora första matchen på en helt feldömd straff..
Tror ändå att IFK/Änglarna/Blåvitt kommer att stå högst på pallen i slutet på säsongen..
Lite kul var det iofs att ÖIS fick däng med 5-1 ;) och dessutom mot GAIS..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 april 2009 10:02
Håller som vanligt på Elfsborg - så jag kanske också skall bege mig dit när de är här på besök.
#3 - 9 april 2009 10:17
Sj va jag upp på premiären i sthlm AIK mot Halmstad i söndags, va riktigt drag och aik vann :P ..
#4 - 9 april 2009 12:45
Det blir nog samma lag som vann bucklan 1999 som tar hem det i år
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 april 2009 12:51
Heu skrev:

Med en gammal gubbe som bäste spelare i laget - knappast:p

Däremot ser jag gärna att de lag som åkte ur det året åker ur också i år;)
#6 - 9 april 2009 20:06

Däremot ser jag gärna att de lag som åkte ur det året åker ur också i år;)

Det skulle vara mer värt än att vinnaren vinner igen :D
#7 - 9 april 2009 21:39
heja! aik!
#8 - 9 april 2009 23:31
Palett skrev:
heja! aik!

Helt rätt, va du med o kolla i söndags, va ett j*vla drag om jag får säga det sj :D
#9 - 10 april 2009 05:41
Topp tre för Malmö i år tror jag...Önsketänkande kanske...bara inte några av Stockholmslagen vinner så är jag nöjd.
#10 - 10 april 2009 19:48
Jag tycker fotboll är tråkigt men jag får väl ändå säga att jag hejar på AIK.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 april 2009 20:57
Idag vann Elfsborg på bortaplan mot Örebro för första gången på 39 år - ett spöke är besegrat - med hjälp av ett turmål:D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 april 2009 13:58
Och idag är frugan nöjd eftersom hon är IFK-fanatiker (som vann med 6-0 mot Djurgården) samt Liverpool-fanatiker (som vann med 4-0 mot Blackburn)
#13 - 11 april 2009 16:04
Måste vara något magiskt att spela på "Nya" Gamla Ullevi. 11 - 1 på två matcher imponerar. Kul att ha den som hemmaarena.
#14 - 11 april 2009 20:47
([:-2][:-2][:-2][:-2][:-2][:-2])6 mot ([:-32][:-33][:-44][:-71][:-90][:-113][:-132][:-128]) 0 vad säger man? Djurgården? ÄR det ett zoo?? ;)
Hälsningar från Sveriges framsida!!:D

Håller med Guy Palm!
Nu har Gamla Ullevi fått sin prägel! Många mål i baken för motståndarna!
Välkommen till Sveriges fotbollshuvudstad!!
#15 - 12 april 2009 07:28
Fan vad gott med en seger! Viktigt att visa skillnaden mellan ett topplag och ett halvtaskigt mittenlag så tidigt under säsongen ;)

/Jocke
#16 - 15 april 2009 18:31
Nu får man väl äta upp förra inlägget ;)

Fan vad uselt att inte kunna hålla upp spelet mot Häcken. Tyvärr är väl sanningen den att årets upplaga av Blåvitt kan prestera väldigt högt, men lägstanivån är för låg. Jag har inte sett matchen, men det verkar på radioreferatet som om att de är riktigt jävla dåliga.

Starkt av Häcken dock, det vill jag inte ta ifrån dem.

/Jocke
#17 - 15 april 2009 18:42
kom igen ganget! kom igen gnaget!
#18 - 15 april 2009 18:44
Heu skrev:
Visst blir det så, det är dags igen :D
#19 - 15 april 2009 18:44
AIK är bara bäst
#20 - 15 april 2009 19:11
AIK:s trupp känns lite tunn. Det är onekligen 4 matcher mer än innan i årets Allsvenska. Jag har från början trott på Elfsborg och Helsingborg. Jag har inte sett Elfsborg ännu. HIF ser riktigt starka ut. Om Larsson förbli skadefri kan de bli riktigt farliga. Men spelet bygger på att han håller i bollen på offensiv planhalva när resten koncentrerar sig på offensiva löpningar. Kan bli intressant och se hur de klarar att anpassa spelet om Larsson inte är med någon match.

Mitt kära Blåvitt har jag redan börjat räkna ut dock. Redan två förluster, plus att halva truppen lär tappas i sommar. Man har max råd med 5-6 förluster, så det ser tungt ut.

/Jocke
#21 - 16 april 2009 08:14
Ingen idé att vara kaxig när det gäller fotboll i alla fall!
Förlust :( med 4-1 mot BK Röva..:) som dom kallas i Göteborg men kanske inte på Hisingen ;).

IFK tränarens ursäkt till supportrarna var på sin plats.
Får väl hoppas på bättre fart på dom blåvita vingarna i nästa match.
Kul att nybörjarna BP leder ligan! Kommer nog inte att hålla hela vägen men kul ändå..

Heja Änglarna!!
#22 - 16 april 2009 18:57
GöranE skrev:
Kul att nybörjarna BP leder ligan!
Nu när omgången är färdig är ordningen återställd med HIF i topp :).
Bilagor:
#23 - 16 april 2009 19:38
Hmm...med samma poäng som MFF i topp ;)
Å andra sidan borde MFF vara i topp då dom inte släppt in mål medans HIF har gjort det.

1 Helsingborg 3 3 0 0 6-1 9
2 Malmö FF 3 3 0 0 5-0 9
3 BP 3 2 1 0 3-0 7
4 AIK 3 2 0 1 2-1 6
5 Trelleborg 3 1 2 0 4-1 5
6 Gefle 3 1 2 0 3-2 5
7 Elfsborg 2 1 1 0 2-1 4
8 Djurgården 3 1 1 1 1-6 4
9 IFK Göteborg 3 1 0 2 7-5 3
10 Häcken 3 1 0 2 4-4 3
11 Örebro 3 1 0 2 1-2 3
12 Gais 3 1 0 2 6-8 3
13 Kalmar FF 2 0 1 1 1-2 1
14 Hammarby 3 0 1 2 2-4 1
15 Halmstad 3 0 1 2 1-3 1
16 Örgryte 3 0 0 3 1-9 0
#24 - 16 april 2009 19:42
HIF leder i kraft av fler gjorda mål. Kul med dubbelt Skåne i topp, dessutom ser TFF stabila ut i år :)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 16 april 2009 20:14
Skit också - Elfsborg spelade totalt ut Kalmar FF de första 30 minutrarna av andra halvlek och borde ha petat in 2-3 mål då.
Nu jobbade sig istället Kalmar in i matchen igen (strongt gjort) och kvitterade på ett skit mål i slutet.

Trots allt är det väl ändå positivt att Elfsborg nu spelat dåligt i de första 3 matcherna, men ännu inte förlorat. Lyckas de nu bara också få igång spelet så har de ändå inte tappat så mycket trots en usel start.

Annars tycker jag att Malmö FF är det lag som spelat jämnast och bäst i starten av säsongen.
#26 - 16 april 2009 20:41
He, tyckte väl att grannen såg mysko ut när han iförd svart och guldfärgad halsduk mitt i vårsolen med manisk blick genade över parkeringen, nån som vet var elfsborg dränker sina sorger så ska jag skoja lite med honom i morgon?
#27 - 17 april 2009 08:29
Idag vann Elfsborg på bortaplan mot Örebro för första gången på 39 år - ett spöke är besegrat - med hjälp av ett turmål:D

Nu jobbade sig istället Kalmar in i matchen igen (strongt gjort) och kvitterade på ett skit mål i slutet.

Sånt jämnar ut sig under säsongen. Kul att läsa att när favoritlaget får ett skitmål så heter det turmål och tvärtom :)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 17 april 2009 08:52
Guy Palm skrev:
Sånt jämnar ut sig under säsongen. Kul att läsa att när favoritlaget får ett skitmål så heter det turmål och tvärtom :)

TYcker du skall hålla tyst - var ligger Halmstad i allsvenskan:p
#29 - 17 april 2009 09:28
Då kanske man kan snart säga att Malmö är ett bättre lag än Elsborg och Halmstad eller det kanske man kan göra redan nu[:-116][:-95]:D
#30 - 17 april 2009 09:30
Då kanske man kan snart säga att Malmö är ett bättre lag än Elsborg och Halmstad eller det kanske man kan göra redan nu[:-116][:-95]:D
Men det är alla skånelagen så det är ingen större merit ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 17 april 2009 09:31

Så är det ABSOLUT INTE - passa ni som håller på Malmö istället på att glädje er över den nuvarande placeringen - snart faller ni som en gråsten i akvariet:p
#32 - 17 april 2009 09:35
Så är det ABSOLUT INTE - passa ni som håller på Malmö istället på att glädje er över den nuvarande placeringen - snart faller ni som en gråsten i akvariet:p
Vi är mera som Leca som flyter medan ni är som betong-fundamnet till Elsborgs bron..och dem är orörliga:D
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 17 april 2009 10:44
Vi är mera som Leca som flyter medan ni är som betong-fundamnet till Elsborgs bron..och dem är orörliga:D

Well Älvsborgsbron ligger i Göteborg och inte i Borås och förövrigt är väl Borås känd som stan där ALLT flyter[:o]
#34 - 17 april 2009 12:22
TYcker du skall hålla tyst - var ligger Halmstad i allsvenskan:p

Jag är inte tyst. Halmia och Jonsered ligger ju i samma serie och den startar denna helgen. Roligare för mig att följa.:d
#35 - 18 april 2009 10:38
Oftast brukar Allsvenskan avgöras i aug/sep efter sommaruppehåll och med massor av avstängningar av nyckelspelare mm. Kommer HIF inte att dippa då så kommer pokalen hamna i HBG.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 19 april 2009 16:02
Förra omgångens "otur" för Elsborg i slutminuten kompenserades av denna omgångs "tur" med ett mål i slutsekunden[:-60][:-58][:-60]
#37 - 19 april 2009 16:23
Och HBK vann i Kalmar, Halmia fick stryk igår :mad:
#38 - 19 april 2009 17:32
Då är det dags för derby i stan igen! Stackars ÖIS som kommer få stryk imorgon :D Annars blir jag [:(!]:(:mad:
Heja BLÅVITT
#39 - 19 april 2009 19:17
Nåja...det är ju rätt Skånelag i topp i alla fall. Och vänta bara tills spelet börjar fungera om det skall....då jäklar blir det åka av:-)
Förhoppningsvis blir det tre pinnar till emot Örebro imorgon...sen rycker vi i toppen.
#40 - 20 april 2009 13:52
GöranE skrev:
Då är det dags för derby i stan igen! Stackars ÖIS som kommer få stryk imorgon :D Annars blir jag [:(!]:(:mad:

Heja BLÅVITT

Vi får hoppas, men jag vågar fan inte sticka ut hakan efter förra derbyfiaskot. Skulle inte förvåna mig för fem sekunder om föredettingarna i ÖIS anfall gör en kanonmatch mot Blåvitt, laget alla andra Göteborgslag bara vill slå.

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 20 april 2009 13:57
Banderad skrev:
Vi får hoppas, men jag vågar fan inte sticka ut hakan efter förra derbyfiaskot. Skulle inte förvåna mig för fem sekunder om föredettingarna i ÖIS anfall gör en kanonmatch mot Blåvitt, laget alla andra Göteborgslag bara vill slå.

/Jocke

För familjefridens skull är det väl bäst om Blåvitt vinner för frugan blir sur som ättika när det går dåligt för blåvitt (och Liverpool och Celtic). Och skulle dessutom ÖIS av alla lag vinna mot dom då lär det inte gå att prata med henne på en vecka.

Så ikväll äter jag middag ensam när hon är inne i stan och kollar på fotboll - får väl kolla på matchen på TV istället.
#42 - 20 april 2009 19:24
3-0 mot ÖIS!! Hur gött va inte det då!!
Då kan man gå med ett lyckligt flin till jobbet i morgon:D
Vet i alla fall en som jag skall reta lite..
Taskigt att Allbäck blev skadad, ÖIS lär ju inte göra fler mål då ;)
Heja Änglarna!!!
#43 - 20 april 2009 21:10
Attans va det skall vara svårt i Örebro [:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 21 april 2009 08:29
Heu skrev:
Attans va det skall vara svårt i Örebro [:(!]

Elfsborg blev i alla fall av med sitt Örebro-spöke i år. Det var första gången på 39 år som dom vann där - Kalmar har långt kvar till den sviten:p
#45 - 21 april 2009 12:44
Elfsborg blev i alla fall av med sitt Örebro-spöke i år. Det var första gången på 39 år som dom vann där - Kalmar har långt kvar till den sviten:p

Kalmar får gärna ligga kvar där dom ligger :D
#46 - 21 april 2009 13:04
Malmö får gärna ligga kvar där dom ligger. :d:d:d
#47 - 21 april 2009 15:03
stefan s skrev:
Malmö får gärna ligga kvar där dom ligger. :d:d:d

Håller inte riktigt med dej där ........
Bilagor:
#48 - 22 april 2009 16:52
För familjefridens skull är det väl bäst om Blåvitt vinner för frugan blir sur som ättika när det går dåligt för blåvitt (och Liverpool och Celtic). Och skulle dessutom ÖIS av alla lag vinna mot dom då lär det inte gå att prata med henne på en vecka.

Så ikväll äter jag middag ensam när hon är inne i stan och kollar på fotboll - får väl kolla på matchen på TV istället.

Jag är lite likadan. Min sambo är inte jätteförtjust i mig när Blåvitt förlorar. Men det gick onekligen bra. Nu får vi se hur det går ikväll mellan Elfsborg och Malmö. Det är ganska skönt att se andra lag på TV. Då kan man lägga bort känslorna och kolla på fotbollen. Jag har nog inte missat någon Allsvensk match än i år på Canal+, och det blir nog inte många som missas (skulle vara när jag själv spelar då). Så jävla gött att Allsvenskan har dragit igång igen.....

Jag håller med dig Heu. Jag kommer också från Kalmar (det gör kanske iof inte du, men Nybban är nära nog för att nästan alla ska vara FF-tokiga), och föraktar laget som få. Väldigt få rödvita som vill prata fotboll just nu... Men, men; det kan ändras fort.

/Jocke
Bilagor:
#49 - 22 april 2009 19:32
Banderad skrev:
Jag är lite likadan. Min sambo är inte jätteförtjust i mig när Blåvitt förlorar. Men det gick onekligen bra. Nu får vi se hur det går ikväll mellan Elfsborg och Malmö. Det är ganska skönt att se andra lag på TV. Då kan man lägga bort känslorna och kolla på fotbollen. Jag har nog inte missat någon Allsvensk match än i år på Canal+, och det blir nog inte många som missas (skulle vara när jag själv spelar då). Så jävla gött att Allsvenskan har dragit igång igen.....

Jag håller med dig Heu. Jag kommer också från Kalmar (det gör kanske iof inte du, men Nybban är nära nog för att nästan alla ska vara FF-tokiga), och föraktar laget som få. Väldigt få rödvita som vill prata fotboll just nu... Men, men; det kan ändras fort.

/Jocke

Jag bor iofs i Nybro men är inbiten HIF:ar och bodde granne med Roland Nilsson ett tag i Helsingborg (hans hus var avsevärt mycket större än mitt). Jag missade 6 hemmamatcher mellan 1990-2000 och jag förstår idag när omgivningen kallade mig lätt störd. När min fru låg på BB (1993)så bad jag henne att trycka på lite för matchen mot Norrköping börja snart så uppskattade hon inte skämtet.

Som en känd fotbollsidiot sa "Fotboll är inte på liv o död, den är mycket viktigare än så"
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 22 april 2009 20:15
Nu börjar ordningwen bli återställd i allsvenskan - Malmö rasar neråt och Elfsborg rusar uppåt:D
#51 - 22 april 2009 20:23
Grattis Kjell, och andra eventuella Elfsborganhängare. Nästa hemmamatch bryts er trend utan hemmaförluster....

/Jocke
#52 - 23 april 2009 03:15
Där stod i tidningen""jag har Gud med mig""sade Wilton hmmm,men efter en match ska man inte göra underverk om nu denna smilande Malmö spelare kan göra det det undrar jag.Men annars så tror jag på Malmö i år sen att Elfsborg vann i går hade varit rättvisare med 1-1 med tanke på alla chanser.
#53 - 23 april 2009 05:45
Ingen kan vara mer himmelsblå än jag men jag tror inte på guld i år, men Malmö har helt klart ett stort lag på gång för framtiden.
Igår var däremot Elfsborg bättre.
I år tror jag att Elfsborg eller Göteborg vinner, men jag tror att Malmö är bättre än en niondeplats som en s.k. fotbollsexpert från fotbollskanalen tippade innan starten.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 23 april 2009 07:09
Där stod i tidningen""jag har Gud med mig""sade Wilton hmmm,men efter en match ska man inte göra underverk om nu denna smilande Malmö spelare kan göra det det undrar jag.Men annars så tror jag på Malmö i år sen att Elfsborg vann i går hade varit rättvisare med 1-1 med tanke på alla chanser.

Till och med Malmös tränare sa att Elfsborgs vinst var rättvis;)
#55 - 23 april 2009 09:08
stefan s skrev:
Ingen kan vara mer himmelsblå än jag men jag tror inte på guld i år, men Malmö har helt klart ett stort lag på gång för framtiden.

Igår var däremot Elfsborg bättre.

I år tror jag att Elfsborg eller Göteborg vinner, men jag tror att Malmö är bättre än en niondeplats som en s.k. fotbollsexpert från fotbollskanalen tippade innan starten.
När jag skrev"tro på i år"menar jag bäst en fjärde plats kanske:)Och sen när det är sådana supporter i klacken som ska stödja sitt lag så tror man inget annat...:-)
" target="_blank">
#56 - 23 april 2009 09:25
När jag skrev"tro på i år"menar jag bäst en fjärde plats kanske:)Och sen när det är sådana supporter i klacken som ska stödja sitt lag så tror man inget annat...:-)
" target="_blank">

Man skall va glad för alla supportrar :D:D
men annars är denna bättre 7400 mff:are tog tåget till Göteborg
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#57 - 23 april 2009 10:53
stefan s skrev:
Man skall va glad för alla supportrar :D:D

men annars är denna bättre 7400 mff:are tog tåget till Göteborg

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
Härliga Bilder:)
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 23 april 2009 19:15
Micke skrev:
Men det är alla skånelagen så det är ingen större merit ;)

Nåväl Micke - hur var det nu med det där att alla skånelagen var bättre än Elfsborg:p
#59 - 23 april 2009 19:42
" target="_blank">
Du får övertala dåren att stödja djurgårn i stället..
#60 - 23 april 2009 21:12
De va la gött med en seger på borta plan mot ett litet stockholmslag.. Vilket mål han gjorde Robin Söder.. Nu e vi på g!!
#61 - 23 april 2009 21:40
Jag kan väl bara säga att det inte är så skoj att hålla på KFF denna säsong.:(

Men fördelen med att det finns fyra Göteborgslag är ju att jag får se dem fyra gånger utan att behöva lämna stan.

Snart vänder det.
Forza Kalmar!
#62 - 24 april 2009 08:11
GöranE skrev:
De va la gött med en seger på borta plan mot ett litet stockholmslag.. Vilket mål han gjorde Robin Söder.. Nu e vi på g!!

Ja, nu gäller det att slå Örebro hemma nästa match. Sedan ska vi till Borås. Elfsborg borta lär väl bli tufft och Örebro verkar onekligen bra just nu. Men med det tryckte Blåvitt satte på Hammarby igår första 20 minutrarna tror jag inte många försvar i Allsvenskan håller emot....

I helgen är det dags för Svenska cupen. Det börjar bli en trevlig tradition att vi går långt där...

/Jocke
#63 - 26 april 2009 17:16
Svenska Cupen är verkligen inte något som de allsvenska lagen satsar på :D
Utslagna idag:
Brommapojkarna
Kalmar FF
Örgryte
GAIS
Malmö FF
#64 - 26 april 2009 18:31
guy palm skrev:
svenska cupen är verkligen inte något som de allsvenska lagen satsar på :d

utslagna idag:

Brommapojkarna

kalmar ff

Örgryte

gais

malmö ff
ovÄntat???:d
#65 - 27 april 2009 18:29
En liten försmak av nästa veckas skånederby idag när U21 lagen möttes i Höganäs, Helsingborg vann med 1-0. De unga malmöspelarna hade svårt att hänga med HIF's 36 årige anfallare Magnus Arvidsson. Piggast i Malmö var Bäbis Stefanidis.
Bilagor:
#66 - 28 april 2009 09:12
Det skall bli intressant att följa Blåvitt Örebro i kväll.

Jag tror Örebro är betydligt bättre än vad många tror. Senaste mötet mellan lagen vann Örebro klart och de hade en strålande höst.

Funderar faktiskt på att gå dit?
#67 - 28 april 2009 17:44
Följer matchen via webradion. Blåvitt verkar inte göra någon kanonmatch, men leder i alla falll med 1-0. Hoppas det blir tre pinnar ikväll, det behövs för att hänga med där uppe.... Hysén är riktigt het framför mål i år... Såg på fotbollskväll att nästan alla tränare i Allsvenskan ser Söder som Sveriges största talang just nu. Undrar hur länge vi får behålla honom.

/Jocke
#68 - 29 april 2009 08:46
Ordningen återställd :D
Hysén gjorde ett riktigt snyggt mål igen!!
#69 - 29 april 2009 19:56
Skön seger för Helsingborg ikväll, och 3 mål av Rasmus Jönsson.
#70 - 29 april 2009 21:01
Micke skrev:
Skön seger för Helsingborg ikväll, och 3 mål av Rasmus Jönsson.

Naturligtvis helt väntat:d
#71 - 30 april 2009 10:03
Heu skrev:
Naturligtvis helt väntat:d
Visst var det väntat :D.

Nu har vi ju även fått ett bra svar på mff-klackens hyllning till Agon Mehmeti inför derbyt på måndag; Vem fan e ålen...det är Rasmus som gör målen ;).
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 30 april 2009 10:07
Läste just att Michael Svensson ger upp sin forbollskarriär http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/internationell/england/article5029889.ab

Tråkigt men tämligen förväntat. Synd att han aldrig fick chansen att återkomma efter alla skador. Enligt min mening är han den bäste back som Sverige har haft (i alla fall under de senaste 10 åren).
#73 - 4 maj 2009 19:37
Micke skrev:
En liten försmak av nästa veckas skånederby idag när U21 lagen möttes i Höganäs, Helsingborg vann med 1-0. De unga malmöspelarna hade svårt att hänga med HIF's 36 årige anfallare Magnus Arvidsson.

1-0 blev det även mellan A-lagen, denna gågen var det 37-åringen mff'arna inte hann med ;).
Bäst i Skåne och ledare av Allsvenskan, det känns bra :D.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 4 maj 2009 20:21
Elfsborgs utspelning av blåvitt värmde:D
#75 - 4 maj 2009 21:09
Läste just att Michael Svensson ger upp sin forbollskarriär http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/internationell/england/article5029889.ab

Tråkigt men tämligen förväntat. Synd att han aldrig fick chansen att återkomma efter alla skador. Enligt min mening är han den bäste back som Sverige har haft (i alla fall under de senaste 10 åren).

Visst synd, funkar inte med den skadan, har exakt samma och har opererats på samma sätt som han, fungerar inte då med elitidrott.
#76 - 5 maj 2009 06:17

Jag har fått en helt annan uppfattning, utspelning ?? ;).
Blåvitt ägde första halvlek men lyckades inte trycka in någon boll. Fick en spelare tveksamt utvisad tidigt i andra så det var inte så svårt att dominera efter det..
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 5 maj 2009 07:56
GöranE skrev:
Jag har fått en helt annan uppfattning, utspelning ?? ;).

Blåvitt ägde första halvlek men lyckades inte trycka in någon boll. Fick en spelare tveksamt utvisad tidigt i andra så det var inte så svårt att dominera efter det..

Vilken match tittade du på?
Visst jag är enögd:p, men det var ju bara att lyssna på de 2 kommentatorerna och de 2 i "studion" så var det utspelning och utvisningen var solklar;)
#78 - 5 maj 2009 17:33

Talar frugan med dig idag Kjell? ;)

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 5 maj 2009 19:05
Banderad skrev:
Talar frugan med dig idag Kjell? ;)

/Jocke

För henne är det en "icke existerande match":d
Vi kollade tillsammans på TV.en tills första målet - därefter kollade jag ensam:p
#80 - 5 maj 2009 20:03
För henne är det en "icke existerande match":d

Vi kollade tillsammans på TV.en tills första målet - därefter kollade jag ensam:p

Hehe, lite som för mig då. Jag räknar aldrig med att Blåvitt ska få med sig några poäng från plastet i Borås. Det gör att jag inte heller blir särskilt besviken. Men, men; det kan onekligen bli en avgörande förlust i slutändan, så det är inte bra direkt.

/Jocke
#81 - 5 maj 2009 21:44
Nu efter 2 olyckliga smällar är ordning återställd och lär så vara fram till slutet av allsvenska (alltså tabellen).
#82 - 11 maj 2009 19:01
Efter 3-0 mot BP är ordningen återställd igen med HIF i serieledning :)
#83 - 11 maj 2009 19:04
Tredje raka för Kalmar idag.
Jag börjar bli lite försiktigt optimstisk.

Det skall bli skoj att gå på Gamla Ullevi 17/5.
Fast Kalmar har haft så förtvivlat svårt mot BlåVitt i Göteborg.
I fjol spelade de skjortan av IFK i första halvlek och ledde med 2-0, ändå pisk med 3-2, men i år finns inte Wallerstedt kvar.;)
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 11 maj 2009 19:06
Micke skrev:
Efter 3-0 mot BP är ordningen återställd igen med HIF i serieledning :)

Ja HIF spelar bra just nu och Elfsborg har väl ännu inte gjort en enda riktigt bra match (ligger ändå hyfsat till).
Men när väl alla skadade Elfsborgare är tillbaka - då jäklar:D
#85 - 11 maj 2009 19:24
Ja HIF spelar bra just nu och Elfsborg har väl ännu inte gjort en enda riktigt bra match (ligger ändå hyfsat till).

Men när väl alla skadade Elfsborgare är tillbaka - då jäklar:D

Kjell, problemet med Elfsborg i år är väl att de inte orkar spela 90 minuter.
Man kan ju undra om de är dåligt/felaktigt tränade med tanke på att de tappar i slutet av matcherna och att de har många skador?
Sen är det verkligen tråkigt att Ishizaki gått sönder igen, han är en av sveriges bästa mittfältare.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 11 maj 2009 19:31
sehkn0 skrev:
Kjell, problemet med Elfsborg i år är väl att de inte orkar spela 90 minuter.

Man kan ju undra om de är dåligt/felaktigt tränade med tanke på att de tappar i slutet av matcherna och att de har många skador?

Sen är det verkligen tråkigt att Ishizaki gått sönder igen, han är en av sveriges bästa mittfältare.

Tror inte att de är felaktigt tränade - det verkar snarare som om de de börjar slappna av när det är en halvtimme kvar.
Skador är nog mycket tur och otur. Året Elfsborg vann så hade de nästan inga skador på hela säsongen. Förra året inga på våren men massvis på hösten. I år många på våren.
Dock så har ju ÖIS det oerhört mycket värre på den fronten.
#87 - 11 maj 2009 19:46
Tror inte att de är felaktigt tränade - det verkar snarare som om de de börjar slappna av när det är en halvtimme kvar.

Skador är nog mycket tur och otur. Året Elfsborg vann så hade de nästan inga skador på hela säsongen. Förra året inga på våren men massvis på hösten. I år många på våren.

Dock så har ju ÖIS det oerhört mycket värre på den fronten.

Jag tror Elfsborg hade vunnit Allsvenskan 2008 om Svensson och Ishizaki varit hela.

Håller med dig om att det inte är så skoj att hålla på ÖIS just nu. Att tappa 1-0 i de tre senaste matcherna kan inte vara skoj, jah lider med dem. Jag såg premiären mot GAIS och 1-5 var väl inte direkt rättvist. Det sitter så mycket i huvudet i fotboll.
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 11 maj 2009 20:02
sehkn0 skrev:
Jag tror Elfsborg hade vunnit Allsvenskan 2008 om Svensson och Ishizaki varit hela.

Definitivt, MEN skador är något som man inte kommer ifrån så det är en del av "spelet". Ibland har man tur, ibland otur.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 16 maj 2009 16:29
"Började" ju inte så bra för Elfsborg - ytterligare en skada gjorde att Mobäck inte kunde spela och att målvakten var halvskadad.

När när väl spelet kom igång så gjorde Elfsborg årets första riktigt bra match och körde över Halmstad :D
#90 - 18 maj 2009 17:09
Kjell, jag har fortfarande inte helt släppt varför Elfsborg har så många skador...;)

Jag var på Ullevi igår och det har tagit ett dygn att smälta...[:(!]

Kalmar satte under stora delar av matchen en riktigt kraftig press på blåvitt som tvingade dem att spela tillbaka till målvakten som fick slå långbollar. Att Kalmar i år inte kan göra mål blir allt tydligare.

Det var en riktigt bra match med två spelande lag där, jag personligen, tycker att oavgjort hade varit mer rättvist.

Sen har Blåvitt Tobias Hyssén som just nu känns nästan lika bra som när han spelade i Djurgården.
Bara att lyfta på hatten och gratullera.
#91 - 22 maj 2009 13:52
Serieledning igen.. Blåvitt regerar..
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 22 maj 2009 14:03
GöranE skrev:
Serieledning igen.. Blåvitt regerar..

Säg den glädje som varar för evigt:p

Efter sommaren är alla skadade Elfsborgare tillbaka utvilade och IFK har blivit av med halva laget som proffs. Då jäklar:d
#93 - 22 maj 2009 15:01
Vinner Helsingborg ikväll går de upp i serieledning igen, men HIF har ju alltid haft problem med Häcken.
#94 - 22 maj 2009 15:04
Det är ändå sista omgången som gäller
#95 - 23 maj 2009 10:14
De va la gött då! :d:):)
Å så åkte H-borg på däng..:d De va la synd:)
Ändock är det ju sa att alla matcherna räknas, även i slutet av säsongen..
#96 - 23 maj 2009 10:50
GöranE skrev:
Å så åkte H-borg på däng..:d
Ja tyvärr, men det var väl inte helt oväntat. Eller som dom sa på sporten igår, Häcken verkar ha specialiserat sig på att slå "borgare". Helsingborg, Göteborg och Trelleborg är avklarade, nästa vecka är det Elfsborgs tur...
#97 - 23 maj 2009 20:39
Micke skrev:
Ja tyvärr, men det var väl inte helt oväntat. Eller som dom sa på sporten igår, Häcken verkar ha specialiserat sig på att slå "borgare". Helsingborg, Göteborg och Trelleborg är avklarade, nästa vecka är det Elfsborgs tur...

Den va ju bra Micke!:D
Skall bli kul att se att/om din teori stämmer...
Häcken kommer ju oxå från götet fast dom inte vill medge det själva ;)
Så dom kommer väl att slå sig själva vad det lider :)
#98 - 23 maj 2009 21:46
Tror faktiskt att Guy sade det klokaste orden i denna tråd i år....
#99 - 24 maj 2009 07:14
Guy Palm skrev:
Nej, det är den sammanlagda poängen från alla omgångarna som räknas ;)
#100 - 24 maj 2009 07:17
Guy Palm skrev:
Nej, det är den sammanlagda poängen från alla omgångarna som räknas ;)
#101 - 24 maj 2009 08:49
Ja Häcken verkar vara en riktig "Borg-killer" i år. Jag trodde Helsingborg skulle vinna enkelt.

Jag var själv nere på Fredriksskans och såg KFF-ÖIS, Kalmar spelar extremt krampaktigt och bollen går mest i sidled. Rydström med flera är inte i närheten av fjolårets form. ÖIS kämpade på bra och även om vinsten var välförtjänt så lider jag ändå med ÖIS.
Jag blev imponerad av de riktigt hängivna ÖIS-supportrarna som åker hela vägen från Göteborg för att heja på sitt lag. Jag såg en av dem gråta efter matchen, då kan man börja snacka om riktiga supportrar! Till skillnad från dem som vandaliserar ÖIS bilar och ÖIS-gården...

Klockan 17 idag spelar Kalmar mot GAIS på Ullevi, Kalmar brukar ha lätt för GAIS men spelar de som mot ÖIS lär det inte bli några poäng.

Kalmar hade behövt en Tobias Hyssén, men vilket lag hade inte det... ;)
#102 - 24 maj 2009 20:20
Hemma från Ullevi.
Stort bollinnehav för Kalmar men få bra målchanser.
När GAIS väl kom till anfall var de giftigare och kom till bättre avslut.

Får ändå vara nöjd med 2-2 eftersom GAIS ledde med 2-0 i 89:e minuten.
3178 besökare en solig söndag i maj på en nybyggd arena i Göteborg är inte direkt imponerande. Var håller alla GAIS:are hus?
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 24 maj 2009 20:52
Dålig publiksiffra men Kalmars förra året var väl inte heller så mycket att skryta med trots att de då vann allsvenskan;)
#104 - 24 maj 2009 20:58
En obligatorisk: Ge dem varsin boll så slipper de bråka och kan börja dricka pilsner mycket tidigare!! ;P

/J
#105 - 24 maj 2009 21:40
Dålig publiksiffra men Kalmars förra året var väl inte heller så mycket att skryta med trots att de då vann allsvenskan;)

Kjell, förstår nog inte ditt inlägg?:confused:
#106 - 25 maj 2009 20:32
Säger bara Wernblom och Hysén.
Nu är dom riktigt i gång..
Heja Änglarna från Sveriges fotbollshuvudstad :-)
#107 - 26 maj 2009 13:01
GöranE skrev:
Säger bara Wernblom och Hysén.

Nu är dom riktigt i gång..

Heja Änglarna från Sveriges fotbollshuvudstad :-)

Göran,
tror du någon av dessa spelar för blåvitt i höst?

Är rädd att Bjärsmyr och kanske även Sigurdsson lämnar.

Fast för blåvitts skull hoppas jag givetvis att klubbledningen inte bara tittar i plånboken.
#108 - 26 maj 2009 18:37
sehkn0 skrev:
Göran,

tror du någon av dessa spelar för blåvitt i höst?

Är rädd att Bjärsmyr och kanske även Sigurdsson lämnar.

Fast för blåvitts skull hoppas jag givetvis att klubbledningen inte bara tittar i plånboken.

Håller med dig sehkn.
Finns en uppenbar risk att Hysén oxå försvinner. Tror dock inte att det bara är eknomin som styr, grabbarna själva har nog en del att säga till om med. Blåvitt är väl fortfarande en av sveriges rikaste föreningar? Ingen garanti men om man vill att folk skall fortsätta komma på matcherna får man nog se till att behålla några av stjärnorna.
Vi kanske skulle ordna en zoopet väst träff på G.Ullevi typ när Elfsborg kommer för att få däng:D:D??
Någon intresserad??
#109 - 26 maj 2009 18:43
GöranE skrev:
Håller med dig sehkn.

Finns en uppenbar risk att Hysén oxå försvinner. Tror dock inte att det bara är eknomin som styr, grabbarna själva har nog en del att säga till om med. Blåvitt är väl fortfarande en av sveriges rikaste föreningar? Ingen garanti men om man vill att folk skall fortsätta komma på matcherna får man nog se till att behålla några av stjärnorna.

Vi kanske skulle ordna en zoopet väst träff på G.Ullevi typ när Elfsborg kommer för att få däng:D:D??

Någon intresserad??

Jag är självklart på!
Vem vill inte se gnällspikarna från Borås få pisk? ;)

(Det värsta är att Elfsborg brukar ha ganska lätt för Blåvitt)[:(!]
#110 - 26 maj 2009 19:44
sehkn0 skrev:
Jag är självklart på!

Vem vill inte se gnällspikarna från Borås få pisk? ;)

(Det värsta är att Elfsborg brukar ha ganska lätt för Blåvitt)[:(!]

Nu skall vi inte vara negativa :d Dom kommer att fixa det...

Matchen är ju inte förrän den 30/8 så det kommer hända mycket innan dess.
OK då är vi två!
GöranE
sehkn0
#111 - 31 maj 2009 19:41
2-0 till Kalmar mot Helsingborg idag och det var rättvist enligt sportradion. :)

Kul att Rasmus Elm fick göra ett mål, han behöver bättra på självförtroendet inför landskamperna den närmaste tiden.
#112 - 1 juni 2009 12:06
Nu har vi några poängs försprång. Känns gött inför fortsättningen. Sista omgångarna har Blåvitt varit det överlägset mest stabila laget i Allsvenskan. Tyvärr kommer mycket avgöras av utländska klubbar nu i sommar. Om Blåvitt blir av med 3-4 spelare och inte lyckas värva blir det nog inget guld. Om vi lyckas värva någon, och det bara blir Wernblom som sticker ser det mycket bra ut. Men det är långt kvar....

/Jocke
#113 - 1 juni 2009 19:27
Förra årets allsvenska mästare KFF!! ska det vara! Med elm bröderna och allt
#114 - 1 juni 2009 19:58
Förra årets allsvenska mästare KFF!! ska det vara! Med elm bröderna och allt

Med en far som har suttit i KAIK:s styrelse under ett antal år och med en familj som har ett idrottsligt blått hjärta har jag från början fått lära mig att Kalmar FF inte är ett fotbollslag, det är en svordom. Detta för jag nu över till nästa generation...

/Jocke
#115 - 1 juni 2009 20:00
Jag fick för övrigt gå under jorden när de rödvita fanskapen vann förra året, så det känns gött att leta sig ner i tabellen för att hitta dem nu.... ;)
#116 - 1 juni 2009 20:11
Banderad skrev:
Med en far som har suttit i KAIK:s styrelse under ett antal år och med en familj som har ett idrottsligt blått hjärta har jag från början fått lära mig att Kalmar FF inte är ett fotbollslag, det är en svordom. Detta för jag nu över till nästa generation...

/Jocke

Kalmar AIK gör väl ingen människa glad nuförtiden.

Till och med mitt gamla kära Nybro IF spelar ju skiten av dem.;)
Även om Nybro inte varit något större glädjeämne i år, varken i hockey eller fotboll. Suck... Jag förstår hur ÖISare känner just nu.

Som smålänning i exil måste man ändå glädjas med Kalmar.
Även om sonen är en riktig ärke-ängel.[:(!]

Synd att det är uppehåll nu. Kalmar är på gång.
#117 - 12 juli 2009 17:01
Nu har Elfsborg också fått känna på hur det känns att förlora :).
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 12 juli 2009 17:17
Micke skrev:
Nu har Elfsborg också fått känna på hur det känns att förlora :).

En fluga gör ingen sommar:D

Bedrövligt att t.o.m. domaren försökte skada Elfsborgarna:p
#119 - 12 juli 2009 17:32
För en gång skull lider jag efter en Elfsborgsförlust. Hade tvåa på min trippel. Men fördelen är att Blåvitt nu har bra chans att rycka lite.

/Jocke
Bilagor:
#120 - 3 augusti 2009 18:53
Så, nu var det rätt ordning på tabellen igen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 3 augusti 2009 19:06
Micke skrev:
Så, nu var det rätt ordning på tabellen igen :)

Skrattar bäst som skrattar sist:D
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 6 augusti 2009 20:45
Starkt gjort av Elfsborg att gå vidare i Europa-spelet:d
Skit också att man inte kunde vara där och titta - har tittat på deras internationella matcher tidigare år och skulle gärna gjort så också i år:(
Skit också hur dåligt de andra svenska lagen spelat i Europa-spelet:(
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 7 augusti 2009 12:06
Nej, vad tråkigt - Elfsborg fick möta Lazio. Ett lag som normalt vinner i 9 matcher av 10 mot de bästa svenska topplagen.
OK - man skall inte ge upp ännu
#124 - 16 augusti 2009 14:35
Denna omgången gick alla resultat tElfsborgs väg ännu så länge, och i morgon vinner Halmstad ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 23 augusti 2009 19:44
Guy Palm skrev:
Denna omgången gick alla resultat tElfsborgs väg ännu så länge, och i morgon vinner Halmstad ;)

Tyvärr inte:( - men nu är Elfsborg ändå i serieledning :D - åtminstone till imorgon kväll:confused:
#126 - 30 augusti 2009 20:06
Tuff kväll hemma ikväll Kjell?

/Jocke
#127 - 30 augusti 2009 20:08
Banderad skrev:

/Jocke
Säkerligen :d
Kjell Fohrman
Administrator
#128 - 30 augusti 2009 20:30
Banderad skrev:

/Jocke

Som tur är så är frugan bortrest och kommer hem först imorgon kväll - sonen kom hem från matchen för 5 mimuter sen men han är inte helt fanatisk så det är faktiskt efter omständigheterna helt OK här hemma;)

Bra gjort av IFK men nu tror jag tyvärr att AIK vinner:(
#129 - 31 augusti 2009 05:28
Ja, AIK har onekligen bra läge. Men det är många matcher kvar och flera lag som är inblandade. Jag har faktiskt inte sett Blåvitt spela så bra som man gjorde i andra halvlek igår på väldigt länge. Dessutom gjorde de en riktigt bra första halvlek med. Elfsborg bjöd också på bra fotboll i första halvlek. Hyséns mål är en riktig delikatess. Det är inte många spelare i Allsvenskan som sätter den om de så får 10 försök på sig. Covic täckte upp målet bra, men han lyckades hitta luckan på något märkligt sätt (dessutom på helvolley). Idag är det lätt att vara Blåvit, lite synd bara att de är så ojämna. Det är tyvärr lite väl många spelare borta för att Blåvitt ska kunna hota de andra lagen där uppe till slutet. Men ännu är vi med. :) Kul att se Stiller med, Superettan rymmer ett och annat guldkorn.

/Jocke
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 31 oktober 2009 15:44
Så lider allsvenskan mot sitt slut och upplösningen verkar bli riktigt spännande när årets 2 bästa lag (det bär mig emot att säga det, men så är det trots allt) gör upp i en direkt avgörande match.
För familjefridens skull får man väl hoppas att IFK vinner :D och sen är det ju AIK dom möter - dvs det lag man gillar minst i allsvenskan[:o]
Får hoppas att mitt augustitips inte slår in och AIK vinner.

Mitt Elfsborg har spelat rätt värdelöst nu i rätt många matcher (de verkar ha en viss förmåga att förlora poäng i parti och minut de sista 5 minutrarna) och får vara nöjda om de blir 3. Inte så illa att i alla fall ha tagit medalj 4 år i rad. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa år.

I botten hoppas jag nog att det blir ÖIS som klarar kvalplatsen och inte Djurgården - även om nu ÖIS är det göteborgslag man håller minst på så går det i alla fall före alla Stockholmslag;)
Kul att två "gamlingar" som Mjällby och Åtvidaberg tar steget upp - men inte så himla bra för allsvenskan, för om nu både Hammarby och Djurgården skulle försvinna då skulle publiksnittet sjunka rejält vilket alla lag förlorar på.
Tror nog att det är bäst att tänka om - minska allsvenskan till 8 lag så det blir lite högre snittkvalité, med förhoppningsvis fler spännade matcher och större publik.

Så en stilla förhoppning att AIKs och IFKs supporter imorgon kan hålla sig i skinnet så vi får en spännade och välspelad match som folk kommer att prata länge om, och inte om efterspelet utanför plan.
Må bästa lag vinna.
#131 - 31 oktober 2009 17:39
Kul att allt avgörs i sista matchen sedan kan ju bara hoppas på att IFK tar hem det. :)

Såg ni föresten Rade Pricas frispark i Förra matchen. En lätt exalterad norsk reporter med.
&feature=PlayList&p=9120AF876153A080&playnext=1&playnext_from=PL&index=40" target="_blank">
&feature=PlayList&p=9120AF876153A080&playnext=1&playnext_from=PL&index=40
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 31 oktober 2009 21:07
kaj.p skrev:
Såg ni föresten Rade Pricas frispark i Förra matchen. En lätt exalterad norsk reporter med.
&feature=PlayList&p=9120AF876153A080&playnext=1&playnext_from=PL&index=40" target="_blank">
&feature=PlayList&p=9120AF876153A080&playnext=1&playnext_from=PL&index=40

Nej, men jag såg Zlatans frisparksmål - Pricas var mer välplacerat, Zlatans var hårdare
#133 - 1 november 2009 06:54
Nu tar blåvitt hem guldet idag. Inte lätt för AIK att komma till fotbollens huvudstad och det faktum att blåvitt har inte har förlorat hemma på hela säsongen. Hoppas bara att det inte blir en massa bråk på stan efteråt när besvikna AIK are skall åka hem..
#134 - 1 november 2009 12:12
Att komma till SM finalen och redan leda med 1-0 kan knäcka vilka motståndare som helst... svårt att anfalla då blottar man sig bakåt, å gör AIK 1-0 då kommer IFK att få ännu mer bråttom.
AIK tar detta, de är det bättre laget!

FRAMÅT STOLTA AIK!!
#135 - 1 november 2009 12:16
Får nog hålla med ovan skrivare att det hade knäckt vilka som helst att möta ett AIK som bara behöver oavgjort för att ta hem SM - guldet men inte detta blåvitt inte.
Håller normalt sett givetvis på MFF men idag så håller jag på göteborg och hoppas på en välspelad och bra match med vaken domare som kan se till att inte förstöra matchen med felaktiga domslut och linjemän som inte felaktigt vinkar för offside som i sista AIK matchen då dom faktiskt skulle förlorat och inte fått oavgjort.
#136 - 1 november 2009 15:05
Å nu står det 1-0till änglarna. Hur gött som helst!!
Kjell Fohrman
Administrator
#137 - 1 november 2009 16:01
Grattis AIK:mad:
#138 - 1 november 2009 16:15
Sett till hela matchen så vann faktiskt rätt lag men men......jaja grattis AIK o solnabor ;)
#139 - 1 november 2009 16:52
GöranE skrev:
Å nu står det 1-0till änglarna. Hur gött som helst!!

Svenska mästare!!! HUR GÖTT SOM HELST.
#140 - 1 november 2009 17:09
drd skrev:
Får nog hålla med ovan skrivare att det hade knäckt vilka som helst att möta ett AIK som bara behöver oavgjort för att ta hem SM - guldet men inte detta blåvitt inte.

Håller normalt sett givetvis på MFF men idag så håller jag på göteborg och hoppas på en välspelad och bra match med vaken domare som kan se till att inte förstöra matchen med felaktiga domslut och linjemän som inte felaktigt vinkar för offside som i sista AIK matchen då dom faktiskt skulle förlorat och inte fått oavgjort.

(Vill inte tjafsa om småsaker.. men flyttade stolpar glömde du...;) )

SM-GULD!:D
#141 - 1 november 2009 17:33
Gratulerar!! Även om det suger ;-)..
#142 - 3 november 2009 17:05
"Mitt" lag har spelat som en påse nötter hela säsongen men fan vad skönt att en forcering ändå kom här på slutet.

Nu har stolta Djurgården möjligheten att spela allsvenskan i egna händer.

Nu håller jag alla tummar i dubbelmötet mot våra grannar i S-tälje.

Kom igen DIF!!!!!
[:-59]

Annons