Allroundobjektiv?

#1 - 6 september 2006 15:37
Inte helt akvarierelaterat.

Har idag en D200 med en 60mm och en 105mm lins.

Behöver ett allroundobjektiv som går att använda till ite allt möjligt. Hade tänkt skaffa 18-200 objektivet, men det verkar vara mer myt en verklighet och jag börjar tröttna på att vänta.

Vad finns det för bra alternativ? Dvs vilket område bör jag ha på objektivet och finns det någon specifik lins som kan rekommenderas?

Kommer att användas för utomhusbruk samt för att kunna fotografera hela akvariet. Kan inte backa långt nog med min 60mm då rummet tar slut :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 september 2006 16:25
Vid fiskfotografering använder jag nästan bara macroobjektiv.
För vanlig fotografering använder jag oftast Nikons eget 18-70 objektiv.
#3 - 6 september 2006 19:24
Nikons 18-70 som Kjell nämner är riktigt prisvärt. Tamrons 18-200 har också fått mycket bra omdömmen om du är ute efter det större omfånget.
http://www.cyberphoto.se/tamron/18-200.php
#4 - 7 september 2006 08:04
Tackar,

Jag lutade lite åt Sigma linsen (helt enkelt på grund av att den motsvarade Nikons 18-200). Nu kände jag dock plötsligt att jag blev osäker igen. Undrar om man skulle köpa något lite vidare och sedan vänta på 18-200.

Bah, nu blev det svårt igen.

När jag funderat lite till hoppas jag att jag köper Sigman. Det är nog den bästa lösningen för mig. Speciellt med tanke på att jag inte tror jag kommer använda den fruktansvärt mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 september 2006 08:09
Ett tips bara - tveka inte att lägga pengar på rätt objektiv från början.
Kamerahusen kommer det ju nya och bättre modeller av hela tiden men objektiven har betydligt längre livstid så det är därför viktigare att lägga pengar på dessa.
Själv köpte jag t.ex. ett Sigma-macro och det är i och för sig rätt bra, men likafyllt så ångrar jag att jag inte köpte ett Nikon original istället[:o]
#6 - 7 september 2006 08:16
Själv köpte jag t.ex. ett Sigma-macro och det är i och för sig rätt bra, men likafyllt så ångrar jag att jag inte köpte ett Nikon original istället[:o]

Ja Nikons 60mm makro är ett riktigt bra glugg, den sitter allt som oftast på min kamera.
#7 - 7 september 2006 10:19
Jodå, objektiven är viktigast. Detta är dock inte ett jätteviktigt objektiv för mig då jag fotar det viktiga med mina fasta linser.

Min absoluta favorit är min 105mm Nikkor. Mycket bra lins (tycker jag).

Stack iväg på lunchen och skaffade en Sigma 18-50. Hade nog velat ha lite mer tele, men då tappar man ju en del på bländaren. Tror inte heller att tele är det jag behöver mest.
#8 - 7 september 2006 18:16
Vilken av Sigmas 18-50 tog du? 2.8an?
#9 - 8 september 2006 11:31
Japp, 2.8:an

Annons