Denna lilla faktaruta är komponerad efter samtal med Jordbruksverket
Jodå jordbruksverket kan ju verkligen allt om akvariefisk det har man ju lärt sig efter att ha haft några vändor med dom (OBS ironi).
Det var väl för övrigt dom som hade ett förslag om att "guppykalle" som säljer fisk för 1o guppypar till kompisar för 100 spänn skulle gå en utbildning och ha tillstånd (kostar ett par tusen om året), men inte den storodlare som säljer fiskar 5 ggr per år till en grossist för totalt 100.000.
Det är väl för övrigt jordbruksverket som anser att den som köper en fisk skall få med sig en skötselinfo hem på hur stor fisken blir och hur stort akvarium den behöver etc., men inte att den som köper fisk skall få infon före köpet.
Sammanfattning - bara för att jordbruksverket säger en sak så behöver det faktiskt inte vara korrekt.
Själv ligger jag t.ex. illa till eftersom det i jordbruksverkets regler står att fiskarna skall ha samma bottenmaterial i akvarium som i sin naturliga miljö. Själv har jag sand i mina akvarier - inte slam eller dy som det är i de flesta mindre fiskars naturliga miljö.