ALLMÄNT UPPROP

#1 - 6 februari 2004 21:33
Hej! I "Sen kväll med Luuk" har man precis förevisat en femliters skål med en slöjstjärt (skålen är i övrigt renons på inredning och fisken är märkbart stressad) i. Ska vi alla maila programmet och säga vad vi tycker? Mvh Cecilia
#2 - 6 februari 2004 21:46
visst! vad har han för mailadress?
#3 - 6 februari 2004 21:48
Såg skiten nyss jag me! Att folk aldrig lär sig att man inte ska ha fiskar i en rund skål!!! ...suck...
#4 - 6 februari 2004 21:51
ja, ska kolla om jag hittar något på www.tv4.se
#5 - 6 februari 2004 21:57
...kom osökt att tänka på Galenskaparnas "Monopol" :-)
(därmed inte sagt att man ska ha fiskar i små skålar)
#6 - 6 februari 2004 22:10
Det tråkiga är ju att TV har stor genomslagskraft. Om nu någon miljon ser det här programmet, så kan man ge sig sjutton på att ett antal personer tycker att "Oh vad gulligt det såg ut med en fisk i en skål..." och går och köper hos en oseriös handlare i morgon.
Oseriösa förresten - jag har sett guldfiskskålar hos de flesta butiker jag varit i...[:-47]
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 februari 2004 22:20
Jag håller med om att en guldfisk inte hör hemma i en liten guldfiskskål, men det har enbart med literinnehållet att göra och inte med formen.
Tycker därför att tjatet om guldfiskskålar hit och dit blir löjligt - är en affär då seriös om de säljer femlitersakvarier men inte guldfiskskålar.
Alla fiskar kräver en viss volym och det är precis lika fel att ha påfågelsciklider i ett 150-liters akvarium, eller paroonhaj i ett 400 liters som att ha en guldfisk i en guldfiskskål.
Men visst bör man protestera, men protestera då på att fisken i programmet gick i en för liten behållare, inte på guldfiskskålen i sig.
#8 - 6 februari 2004 22:40
Oj det såg int jag, såg bara när det var Sarsa
men maila dom och se till att dom fixar ett större riktigt akvarie till den guldfisken. /Pålle
#9 - 6 februari 2004 22:41
jag såg okså progarmet...´jag tycker att vi ska maila dem
#10 - 6 februari 2004 22:42
"Ännu olämpligare är de runda glasbehållare, de s k guldfiskglasen eller -kulorna. De utgör för de flesta fiskar verkliga tortyrkammare och kan dessutom inte inredas på lämpligt sätt p g a formen."
Schmitz, Siegfried (1985) Akvariefiskar Sötvattensakvariets vanligaste arter illustrerade i färg.

Kanske en gammal källa men borde inte den stämma eller? Har för mig att fiskarna blir "tokiga" stressade osv eftersom de inte finner några kanter eller hörn?! Nån annan som hört nåt liknande?
#11 - 6 februari 2004 22:42
med största sanolikhet så bor den fisken i ett vanligt akvarium hela veckorna och läggs i den där skålen just för tv sändningen och är det igentligen värre en när vi stoppar våra fiskar i en påse och reser hur långt vi nu har hem med dom?
Fija
#12 - 6 februari 2004 22:46
Man kan ju maila till tittarombudsmannen@tv4.se

Det gjorde jag och om så många som möjligt gör det så kanske det kan bli nån ändring. Den såg ju verkligen stressad ut, i den där lilla kupan utan nån inredning alls.
#13 - 6 februari 2004 22:48
Citat från tropicalzoo.nu:

Start citat:**************

"GULDFISKSKÅL"
helt värdelösa för fisken!

Stor vattenvolym i förhållande till ytan. Det blir ett dåligt syreutbyte.
Insyn från alla håll, som det oftast blir med en skål, orsakar stress.
Det brukar vara lite inredning (och hur mycket får man plats med i en skål?), vilket också orsakar stress för fisken.
Skålarna är för små. Det blir inget utrymme kvar att få "vara fisk".
Detta är djurplågeri.
Behövs det verkligen fler orsaker?
Denna lilla faktaruta är komponerad efter samtal med Jordbruksverket.

Allmänna råd till 12 kap. 6 och 7 §§
Jordbruksverkets föreskrifter
i anslutning till djurskyddslagen (1988:534)
"Fiskarna bör inte hållas i skålformade akvarium,
såsom guldfiskkupor."

****slut citat.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 februari 2004 22:50
Kanske en gammal källa men borde inte den stämma eller? Har för mig att fiskarna blir "tokiga" stressade osv eftersom de inte finner några kanter eller hörn?!

Detta är inget annat än en myt, som det där med råttan i pizzan.
Dock är det svårt att ha ett filter i en guldfiskskål (med det finns faktiskt en del modeller som har filter) samt doppvärmare.
Men visst en 15 liters (de flesta är mellan 10-20 liter) guldfiskskål, några stenar och växter (Egeria densa) samt ett litet stim (5-6 st) med kardinalfiskar (kallvattensfisk) skulle väl vara rätt OK i en guldfiskskål. Detta skulle t.o.m. funka utmärkt utan filter.
Själv föredrar jag dock rejäla akvarier som ger lite svängrum vad gäller inredning och urval av fisk.
#15 - 6 februari 2004 23:02
Ok men då var den myten kaputt! :)
Iof så är ju precis som du skrev Kjell att ha ex en paroonhaj i ett 400L djurplågeri, saken är väl den att myten om guldfiskskålen ännu finns kvar eftersom så många har hört om den (Jag trodde ju själv på den tills nyss!), men inte lika många höjer på ögonbrynen då det i djuraffären simmar ex nån paroonhaj i ett till synes tillräckligt stort akvarie men som med tiden blir alldeles för litet. Saken är ju den att det är djurplågeri även i "vanliga" akvarier beroende på arter man håller givetvis!
Tycker dock att en guldfiskskål är på tok för litet samt en dum lösning även om man endast håller ett litet stim av nån liten tetra eller liknande!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 februari 2004 23:02
Denna lilla faktaruta är komponerad efter samtal med Jordbruksverket

Jodå jordbruksverket kan ju verkligen allt om akvariefisk det har man ju lärt sig efter att ha haft några vändor med dom (OBS ironi).
Det var väl för övrigt dom som hade ett förslag om att "guppykalle" som säljer fisk för 1o guppypar till kompisar för 100 spänn skulle gå en utbildning och ha tillstånd (kostar ett par tusen om året), men inte den storodlare som säljer fiskar 5 ggr per år till en grossist för totalt 100.000.
Det är väl för övrigt jordbruksverket som anser att den som köper en fisk skall få med sig en skötselinfo hem på hur stor fisken blir och hur stort akvarium den behöver etc., men inte att den som köper fisk skall få infon före köpet.
Sammanfattning - bara för att jordbruksverket säger en sak så behöver det faktiskt inte vara korrekt.
Själv ligger jag t.ex. illa till eftersom det i jordbruksverkets regler står att fiskarna skall ha samma bottenmaterial i akvarium som i sin naturliga miljö. Själv har jag sand i mina akvarier - inte slam eller dy som det är i de flesta mindre fiskars naturliga miljö.
#17 - 6 februari 2004 23:05
Jag såg också på Luuk. Det jag reagerade mest på var att fisken hela tiden tjippade på ytan, det brukar väl vara ett bra tecken på både/antingen syrebrist och/eller nitrit?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 6 februari 2004 23:13
Det jag reagerade mest på var att fisken hela tiden tjippade på ytan, det brukar väl vara ett bra tecken på både/antingen syrebrist och/eller nitrit?

Oftast beror det på syrebrist när de kippar vid ytan, men guldfiskar är ju normalt sett inte speciellt syrekrävande (vilket är anledningen att man ofta håller dem i just skålar).
En teori kan ju vara att det var väldigt varmt i studion och då minskar ju vattnets syrehalt.
Såg för övrigt ett akvarium (ca. 100 liter) i ett annat TV-program i kväll (deckaren som började vid 21.00)
#19 - 6 februari 2004 23:17
Men Kjell, är inte guldfisken oxå en kallvattenfisk? Isf lär det ju inte behövas en doppvärmare i skålen. Däremot är ett filter en VÄLDIGT god idé, värre lortgrisar än slöjstjärtar har jag inte varit med om.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 6 februari 2004 23:23
Men Kjell, är inte guldfisken oxå en kallvattenfisk?

Ingen har väl påstått något annat, eller?

värre lortgrisar än slöjstjärtar har jag inte varit med om.

Just därför behöver de en rejäl vattenbehållare.

#21 - 7 februari 2004 09:22
Ursprungligen skickat av gosatta

med största sanolikhet så bor den fisken i ett vanligt akvarium hela veckorna och läggs i den där skålen just för tv sändningen och är det igentligen värre en när vi stoppar våra fiskar i en påse och reser hur långt vi nu har hem med dom?

Är det verkligen en ursäkt? Den som ser programmet och inte vet något om fiskar utgår ju från att det är OK att ha fisken så... och det kan nog inspirera folk till att knalla till affären och skaffa sig nytt husdjur... Zooaffärer brukar ju inte ha så mkt mot att sälja guldfiskskålar...
#22 - 7 februari 2004 12:49
Är det så mycket att tjafssa om?? En liten fisk?? har ni inget bättre för er än att leka fiskpolis hela dagarna?
#23 - 7 februari 2004 23:51
Apropå fiskar i tv. Är det någon som sett reklamen för Black & deckers laserpass där de sätter upp ett akvarium med vuxna diskus?
#24 - 7 februari 2004 23:54
Är det så mycket att tjafssa om?? En liten fisk?? har ni inget bättre för er än att leka fiskpolis hela dagarna?

<font color="red">Håller med.</font id="red">
#25 - 8 februari 2004 08:20
Se det på den ljusa sidan.
Folk som köper en slöjstjärt eller liknande kanske tycker att det verkar lite litet och kollar då upp om tips med kompisar.
Kompisarna tipsar om zoopet och efter 1 vecka så vill personen bli en mera "riktig" akvarist å köper då ett större kar.
Eller så vill han/hon sälja allt.
Det är ju alltid kul med fler i hobbyn.

Ha det bra.
#26 - 8 februari 2004 08:42
Jag såg på programmet med min fru, och sa till henne när jag fick se fisken i skålen.

"Nu blir det en klagoomgång på zoopet med uppmaning att klaga på TV4"

Men ni har rätt man ska inte hålla en slöjstjärt i en liten skål.
#27 - 8 februari 2004 09:11
Blir guldfiskar stressade av "guldfiskskålar" eftersom det inte finns några hörn? Fundera då över: Hur många hörn finns det i naturen? Nej, formen har ingen betydelse. Och vad menas med "naturlig inredning". klart det går att inreda ett runt akvarium lika väl som ett fyrkantigt, men "naturligt" är det då inte.

Akvaristik är ingen vetenskap, utan bygger i första hand på beprövad erfarenhet, men även en hel del på "tradition" som inte är beprövad och i traditionen finns värderingar och normer om hur det bör vara. Ibland bra normer, ibland dåliga.

Men visst är dessa skålar alldeles för små för de flesta fiskar, de har ju inget utrymmme att röra sig i... men frågan är om man ändå inte borde ägna sig tid åt att kritisera köttindustrin i så fall. Hur många lidande hönor eller kor går det på en lidande guldfisk? Och det är definitivt mer synd om en höna eller ko, de har mycket mer utvecklade känslor än fiskar.

Andreas
#28 - 8 februari 2004 09:46
Ja, men nu är det här inget chark-forum [;)]
#29 - 8 februari 2004 12:13
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

Joodå, men fem minuter en fredagkväll kan man väl få vara "karpsnut" ;)?
Mvh Cecilia
#30 - 8 februari 2004 13:01
Om alla var likgiltiga till saker som detta...så skulle det vara...som nu. Jag tycker faktiskt det är ett sundhetstecken att folk bryr sig om djur och hur de hålls.

Även om det kan tyckas vara småaktigt så är det viktigt att påtala och diskutera om detta för att få folk att förstå akvaristiken bättre (nybörjare som tänkt skaffa skål som de ser i populärt TV-program).

Löjligt Patrik. Tänk om folk sa det till dig om något du tyckte var stötande eller förolämpande som du verkligen kände för att ta upp på forumet...respektera andras känslor och åsikter.
Hemma tar du säkert hand om dina små fiskar på bästa sätt...varför?...det är ju bara en liten fisk ju...eller?
#31 - 8 februari 2004 13:08
det handlar ju inte om guldfisken som ensam guldfisk, det finns naturligtvis oceaner av vanskötta fiskar i affärer landet runt. det handlar väl snarare om TV'n som oppinionsbildare och spridare av ideal och ideer, att just detta befäster ideer om att det är okej att ha guldfiskar i skålar.
guldfisken lever nog som sagt i ett akvarium annars (annars hade den nog varit död vid det här laget).
#32 - 8 februari 2004 13:33
"guldfisken lever nog som sagt i ett akvarium annars (annars hade den nog varit död vid det här laget)."

eller så kanske de häller ut fisken och vattnet i toaletten och beställer en ny guldfisk nästa fredag [}:)]

Andreas
#33 - 8 februari 2004 13:35
Eller så köper de en ny fisk till varje program [:-44] jag tycker i alla fall att de borde nämna det i programmet att fisken bara är i skålen under ½-1 dag när de gör inspelningen om det är så. Då i kallt syrerikt vatten som de byter då och då för att hålla det kallt och syrerikt under dagen men förmodligen är det inte så. Fisken är förmodligen väldigt stressad i skålen helt utan skydd också.
#34 - 8 februari 2004 14:22
Jag tror inte på att fisken flyttas till ett större akvarium när kamerorna inte är på...nej nej...de har fisken i skålen någon annanstans. På Luuks kontor kanske...
#35 - 8 februari 2004 15:09
Jag såg inte programmet, men jag har mailat dit. Stackars fisk!
Fija
#36 - 13 februari 2004 22:23
Tar upp en gammal tråd med risk för att det blir en massa tjafs igen.
Slöjstjärten är kvar i programmet och jag tycker att så många som möjligt ska maila till tittarombudsmannen@tv4.se och klaga. Jag mailade idag igen. Varje normal männska kan ju se att den är rädd..

Annons