Dags att göra en färsk omstart på akvariet.
Efter att mer eller mindre alla firrar stupade en efter en under det senaste året när min bror skulle ha hand om akvariet (kanske inte världshistoriens klokaste beslut, men men...) så är det nu ett ypperligt läge att börja om helt från början.
Hade tänkt att köra några afrikanska ciklider denna gången, men har haft framför allt sydamerikanskt och även asiatiskt till viss del förut så jag är relativt grön på afrikanska ciklider, så lite tips och förslag välkomnas.
Första steget blir inredning, har varit ute idag och skaffat sand som skall bytas emot det nuvarande gruset.
Vad beträffar den övriga inredningen så har jag ingen aning om hur jag ska göra.
Massvis med sten osv. är ju självklart, men hur är det med växter?
Vilka växter klarar av att överleva i sanden (rådasand) utan att dessutom bli fiskmat?
Vad det beträffar själva inredningen så har jag total brist på inspiration, någon som känner till någon sida där det finns lite bilder på snygga ciklidkar?
När det gäller fiskar så är jag också helt vilsen på vad jag ska ha, malawi eller tanganyika ?
Kom gärna med förslag.
Jag har lite förkärlek för större fiskar, har haft guldsöm , jack dempsey osv. förut, så jag ser hellre att det är färre fiskar av en lite större art, än en massa småfisk i karet.
Vilken temperatur är lämplig för afrikanska fiskar?
Aja som ni ser så är det en hel del frågetecken så alla tips och förslag välkomnas.
/Patrik.