Har ett akvarium som jag gjorde total omstart av precis före nyår. Nytt grus, nytt filtermaterial etc. Det enda gamla som är kvar är lite anubias och en rot som det satt lite alger på. Dessa alger är korhåriga och täta som en matta.
Nu till problemen, det mesta i akvariet ser förfärligt ut. Bruna alger på alla växter, jag antar att det är sådant som försvinner med tiden när karet blir inkört men hur lång tid tar det egentligen?
Jag har också rötter som står upp mot bakgrunden, ovan på några av dessa har jag en javaormbunke och en anubias som alltså sträcker sig nästan upp till vattenytan. Javaormbunken står närmat utblåset från pumpen den är full med brun/svarta alger. Örviga delar som sitter så högt, en del av en rot och anubiasen har fått en svartaktig hinna över sig. Anubiasens rötter har också lite blågröna draperingar på sig. Jag kan inte se något sådant på de lägre delarna i akvariet. Pumpens utblås är riktat mot bakkanten av akvariet så att allt detta sitter så att säga i strömmen från den.
Slutligen så har jag några hygrophila corymbosa som håller på att haverera fullständigt. Bladen ramlar av efter hand och nu har även några av stammarna gått av på halva höjden.
Vattenvärdena verkar OK, PH strax över 7, mjukt vatten, ingen nitrit och bara lite nitrat. Har ca. 29 grader i vattnet eftersom jag har några små diskus i akvariet. Har inga jätteambitioner var gäller växterna (ännu i alla fall) men vill ju gärna göra något för att det som finns ska frodas.
Så nu hoppas jag på en massa kloka råd om vad det är som händer i akvariet och framför allt hur jag ska ta tag i situationen. Är tacksam för alla tips jag kan få.