Allmänna frågor om hemmabyggda lysrörsarmaturer

#1 - 9 augusti 2011 08:37
Har fått tag på ett gäng kasserade lysrörsarmaturer som jag tänkt använda som bas för bygget till ett 160-litersakvarium. Dessa är avsedda för 2 st 120 cm lysrör på 36 W vardera.
160-litersakvariet är ca 1 m brett och därmed passar 30 W lysrör som är 90 cm långa.
Kan jag använda reaktorerna avsedda för 2*36 W att istället driva 2*30 W?

Nästa fråga: T5-lysrör finns ju oftast i två olika utföranden, HE (High Efficiency) och HO (High Output) där den senare har högre effekt. Om man har en armatur där det sitter ett HE lysrör, kan man då ersätta det med ett HO lysrör av samma längd?
#2 - 9 augusti 2011 10:58
Det kan hända att det skulle gå driva 30W rören med 36W ballast men det är inte att rekommendera tycker jag då det skulle köra rören på för hög effekt och antagligen sänka livslängen på de. Om nu inte ballasten skulle vara byggd för att kunna hantera både 36 och 30W, men det ska stå på isf.

Det verkar som att det går sätta HE rör i en HO ramp, men det är inget att rekommendera heller då man inte kör rören så som de är utvecklade för att köras. Högst troligtvis rasar livslängden. Har du en HE armatur så kommer nog ljuset bli felaktigt om ens HO röret tänds. Så länge det inte är en ballast som klarar både HO och HE, men det verkar inte vara så vanligt.

Att rekommendera är att du köper nya ballaster helt enkelt eller kör ballasterna med de rör som är avsedda för de.

Annons