Allmäna hundtråden!

#1 - 17 maj 2008 15:06
En tråd för att prata..hund. Så vi slipper hålla liv i "Förbjud rottweiler"-tråden med vårt "vardagsblaj"?
Berätta om våra hundupplevelser, om händelser med våra hundar osv. Precis som vi glidit in på med jämna mellanrum i den andra. Det uppskattades inte (även om vi som skriver nog ser på tråden med olika ögon?) att vi pratade om annat än att förbjuda rottweiler.

Bilden föreställer husse i huset och min rottweilertik som han certifierade som bevakningshund. På fotot har hon tagit en ljudfigurant, dvs en människa som smyger omkring en bra bit ut i skogen.
Guest
#2 - 17 maj 2008 15:16
Ser ut som det är taget från lumpen:D
#3 - 17 maj 2008 15:16
Tja, har ju ingen egen hund, utan har mest erfarenhet av kompisens rottisar, men hoppas det är ok att jag är med i tråden ändå? :)

Snygg pose hon har :) På det avståndet, och den posen, så ser hon lite ut som en slank Dobermann eller nå´t.
#4 - 17 maj 2008 15:19
Lutt skrev:
Ser ut som det är taget från lumpen:D

Men det är det inte.. Det är frivilliga krigandet.. ;)

Micke_A skrev:
Tja, har ju ingen egen hund, utan har mest erfarenhet av kompisens rottisar, men hoppas det är ok att jag är med i tråden ändå? :)

Men absolut! Tanken är att det ska vara allmänt hundprat helt enkelt. Allt det där som vi velat prata om i den andra tråden. Brett, mao! :) Vad som helst som rör hund.
#5 - 17 maj 2008 15:24
Micke_A skrev:

Snygg pose hon har :) På det avståndet, och den posen, så ser hon lite ut som en slank Dobermann eller nå´t.

Tja, exteriört hade hon inte mycket att hämta för att vara rottweiler. *S* Dessutom hade hon ledproblem (armbågarna) och hölls därför mycket slank. Trots ledproblem och svår epilepsi så lever hon än idag. Hon är glad pensionär hos mitt gamla X som tog över henne när hon inte orkade med skogsarbete längre. I september blir hon 11, gammelskruttan... :)
#6 - 17 maj 2008 15:41
Ja, vad bra med en allmän hundtråd. Jag har ju skaffat en liten vovve i januari, som nu sover i min avatar.
Capella-pluttan, fast numer ryms hon inte i ett par handflator, men jag är alltför dålig på det här med fotograferande för att uppdatera. Ska försöka göra ett försök.
Innan dess var jag hundlös i fjorton år, sedan jag tog bort min tax 1994. Han gick inte ihop med ettåringen, utan morrade och gjorde utfall, så det var bara att göra det som måste göras, men lätt var det inte.
Han var den mysigaste, roligaste tax som funnits, otroligt social, smart och rolig.
#7 - 17 maj 2008 16:35
Mumin skrev:
Ja, vad bra med en allmän hundtråd. Jag har ju skaffat en liten vovve i januari, som nu sover i min avatar.

Capella-pluttan, fast numer ryms hon inte i ett par handflator, men jag är alltför dålig på det här med fotograferande för att uppdatera. Ska försöka göra ett försök.

Innan dess var jag hundlös i fjorton år, sedan jag tog bort min tax 1994. Han gick inte ihop med ettåringen, utan morrade och gjorde utfall, så det var bara att göra det som måste göras, men lätt var det inte.

Han var den mysigaste, roligaste tax som funnits, otroligt social, smart och rolig.

Det är ett sött litet pälsmonster du har där. :) Vet att du skrivit det innan, men minns inte; vad är hon för nåt?
#8 - 18 maj 2008 13:31
Hon är en Chinese crested powder puff, eller helt enkelt en kinesisk nakenhund, fast med päls.
Anlaget för nakenhet är ett mycket gammalt anlag som troligen uppstod i Afrika för minst 4000 år sedan. Det har sedan spridits till flera kontinenter och det finns nakenhundar både i Sydamerika, Asien och Afrika.
Det är ett dominant letalt anlag, vilket betuyder att det bara behövs ett anlag, antingen från modern eller fadern för att avkomman ska bli naken. Om valpen får två anlag dör den redan som foster.
Får den inget så blir den hårig, en pudervippa, och det är det vår Capella är.

Hennes senaste trick är att yla. När yngste sonen kom hem i torsdags blev hon så glad att hon skrek-ylade. Så han satte sig och pep, gnydde och slutligen ylade. Capella hängde på. Så nu sitter de ibland och riktar sina nosar mot himmlen och ylar i kapp. Vi skrattar så vi kiknar åt den där lilla nosen och den runda munnen. Snacka om varg!!!
#9 - 18 maj 2008 13:36
Fina hundar ni har. Har ni också mycket fästingar i år.Jag har frontline men ändå har en o annan bitit sig fast på Enzo
#10 - 18 maj 2008 13:40
Har plockat säkert 5 stycken bara denna vecka som gått..
Ska in och köpa fästinghalsband till vovven min..

Är förresten han på min bild till vänster. :)
#11 - 18 maj 2008 13:44
Dysnomia skrev:
En tråd för att prata..hund. Så vi slipper hålla liv i "Förbjud rottweiler"-tråden med vårt "vardagsblaj"?

Berätta om våra hundupplevelser, om händelser med våra hundar osv. Precis som vi glidit in på med jämna mellanrum i den andra. Det uppskattades inte (även om vi som skriver nog ser på tråden med olika ögon?) att vi pratade om annat än att förbjuda rottweiler.

Bilden föreställer husse i huset och min rottweilertik som han certifierade som bevakningshund. På fotot har hon tagit en ljudfigurant, dvs en människa som smyger omkring en bra bit ut i skogen.

Har inte heller hund, men vill väldigt gärna ha en schäfer...

Väldigt snygg bild!
Vad är det han fått syn på?
#12 - 18 maj 2008 13:46
NIC skrev:
Har inte heller hund, men vill väldigt gärna ha en schäfer...

Väldigt snygg bild!

Vad är det han fått syn på?

Oops... Tar tillbaka frågan... [:o]
#13 - 18 maj 2008 14:07
NIC skrev:
Oops... Tar tillbaka frågan... [:o]

*S*

En schäfer för din ära då! Jodå, hon var rasren. Men hennes öron följde inte riktigt rasstandard.. ;)
#14 - 18 maj 2008 14:09
miluhe skrev:
Fina hundar ni har. Har ni också mycket fästingar i år.Jag har frontline men ändå har en o annan bitit sig fast på Enzo

Peppar, peppar. Jag har plockat fyra fästingar sedan vi flyttade upp för 4,5 år sedan. Då gäller det på 4 hundar och 2 katter!
Så vi skippar kemikalier numera... (Fyra färstingar fick man på en månad MED kemikalier på hunden i Skåne för jösse namn!)
#15 - 18 maj 2008 14:12
Mumin skrev:
Hon är en Chinese crested powder puff, eller helt enkelt en kinesisk nakenhund, fast med päls.

Anlaget för nakenhet är ett mycket gammalt anlag som troligen uppstod i Afrika för minst 4000 år sedan. Det har sedan spridits till flera kontinenter och det finns nakenhundar både i Sydamerika, Asien och Afrika.

Det är ett dominant letalt anlag, vilket betuyder att det bara behövs ett anlag, antingen från modern eller fadern för att avkomman ska bli naken. Om valpen får två anlag dör den redan som foster.

Hennes senaste trick är att yla. När yngste sonen kom hem i torsdags blev hon så glad att hon skrek-ylade. Så han satte sig och pep, gnydde och slutligen ylade. Capella hängde på. Så nu sitter de ibland och riktar sina nosar mot himmlen och ylar i kapp. Vi skrattar så vi kiknar åt den där lilla nosen och den runda munnen. Snacka om varg!!!

Så var det ja! Lite svårt att se på bilden. Det är svårt att bara se fram och bak där.. ;)

De är roliga med sina egenheter! Allan, rottispojken här hemma, kan ibland yla i sömnen. DET är ingen hit! *S*

Vi väntar tålmodigt vidare på en nyare bild på din puff! :)
#16 - 18 maj 2008 14:55
Mumin skrev:

Intressant!!!

Dysnomia skrev:
*S*

En schäfer för din ära då! Jodå, hon var rasren. Men hennes öron följde inte riktigt rasstandard.. ;)

Vilka sötnosar du har... Kul att din karl också håller på med hundar, var det så ni träffades???

Men jag måste invända när du rekommenderar en Mellanpinscher till Micke som inte har haft hund förrut.. De är väl jättesvåra??! Massor med vilja och energi.. Man kan ju bli alldelles matt bara man tittar på en.. ;) :D De är ju värre än en boxer.. ;)

Mycket bra initiativ med en hundtråd.. Zoopet har haft alldeles för lite hundtrådar hittills..
Jag hade besök från skönheten på min avatar idag. Hon är fortfarande blyg för min 4 åring som gärna skriker och springer efter henne. Vi försöker få honom att ta det lugnt med han är ju i en provocerande ålder också... Men hon vänjer sig väl när hon ska bo här en vecka i slutet av maj, hoppas jag...
Jag har aldrig varit med om att vänja valp vid småbarn när valpen inte bor hos en.. Tips??[:-174]
#17 - 18 maj 2008 15:09
Katharina skrev:

Vilka sötnosar du har... Kul att din karl också håller på med hundar, var det så ni träffades???

Men jag måste invända när du rekommenderar en Mellanpinscher till Micke som inte har haft hund förrut.. De är väl jättesvåra??! Massor med vilja och energi.. Man kan ju bli alldelles matt bara man tittar på en.. ;) :D De är ju värre än en boxer.. ;)

Mycket bra initiativ med en hundtråd.. Zoopet har haft alldeles för lite hundtrådar hittills..

Jag hade besök från skönheten på min avatar idag. Hon är fortfarande blyg för min 4 åring som gärna skriker och springer efter henne. Vi försöker få honom att ta det lugnt med han är ju i en provocerande ålder också... Men hon vänjer sig väl när hon ska bo här en vecka i slutet av maj, hoppas jag...

Jag har aldrig varit med om att vänja valp vid småbarn när valpen inte bor hos en.. Tips??[:-174]

Det där är våra gamla hundar som vi dessvärre inte har kvar längre. Rottweilertiken hade jag när vi träffades. Sambon är uppväxt med hund, men att ha hund på det sätt som jag har var nytt för honom (dvs att jobba med dem). När han flyttade in så skaffade vi schäfern, en problematisk omplacering som blev helt underbar. Tyvärr klarade hon aldrig att dra ner på tränandet när barnen var yttepyttesmå, så vi blev tvugna att sälja henne.
Lurade alltså in sambon i bruksträsket! :)

Nej, mellanpinschern är inte speciellt svår. Visst vill den ha en bestämd husse/matte och konsekvens är ju viktigt och visst vill den få röra på sig en del och använda huvudet. Men så är det ju på de flesta raser.
Säker på att det är just mellanpinschern du tänker på? För det låter mer som du beskriver dvärgpinschern.. ;)

Har inga tips på bekymret med valpen mer än att ta det lugnt och inte göra "en affär" av det hela. Låt sonen ge mat (om hon gillar det) och stå för andra lustfyllda aktiviteter, så blir han nog en intressantare person. :)
#18 - 18 maj 2008 15:24
Min hund blev ju anfallen av två hundar som jag skrev i rottweilertråden. Han läker fint och som tur är lika glad för andra hundar som vanligt. Många har sagt att han kunde få problem efteråt med rädsla eller aggressivitet men som tur är verkar det gå jättebra.

Han vill fortfarande hälsa på alla hundar lagom kul med en hund som varje gång han ser en annan hund lägger sig ner så matte inte kan rubba honom en mm. Försökt med godis lek allt, men det är bara den mötande hunden som som han bryr sig om. Tips på vad göra vid hundmöte eller växer det bort han har nyligen blivit 1 år.
#19 - 18 maj 2008 15:57
miluhe skrev:
Min hund blev ju anfallen av två hundar som jag skrev i rottweilertråden. Han läker fint och som tur är lika glad för andra hundar som vanligt. Många har sagt att han kunde få problem efteråt med rädsla eller aggressivitet men som tur är verkar det gå jättebra.

Han vill fortfarande hälsa på alla hundar lagom kul med en hund som varje gång han ser en annan hund lägger sig ner så matte inte kan rubba honom en mm. Försökt med godis lek allt, men det är bara den mötande hunden som som han bryr sig om. Tips på vad göra vid hundmöte eller växer det bort han har nyligen blivit 1 år.

Vad skönt att han läker så bra!!
Borzoier är roliga hundar och din är väldigt vacker. *Gillar* Men ja, de är inte så formbara.. *S* Hade en borzoikennelägare som envisades med att gå kurser med alla sina hundar. Och envisades var rätt ord. Han fick slita mer än dubbelt så mycket för att få ett hälften så gott resultat. Men både husse och hundar tyckte det var väldigt, väldigt kul!
Växer bort är nog fel ord att använda, men hundar i 1-2-årsåldern är lite hormonrusiga och den biten kommer det att bli bättre styr på när han är äldre. Det gäller att du verkligen står på dig nu, för det har du mångdubbelt igen om ½-1 år! Det går inte för sig att slänga sig på backen för att få som man vill (dvs i detta fallet att hälsa på andra hundar). Har man inte fysik till att "överbemanna" så får man ta till list. Det bästa är annars att helt resulut bara ta kort koppel och med raska steg traska förbi, målmedvetet. Gäller dock att få upp tempot _innan_ bromsklossarna sätter in.
Men ja, de är envisa rackare.
#20 - 18 maj 2008 16:34
Dysnomia skrev:
Vad skönt att han läker så bra!!

Borzoier är roliga hundar och din är väldigt vacker. *Gillar* Men ja, de är inte så formbara.. *S* Hade en borzoikennelägare som envisades med att gå kurser med alla sina hundar. Och envisades var rätt ord. Han fick slita mer än dubbelt så mycket för att få ett hälften så gott resultat. Men både husse och hundar tyckte det var väldigt, väldigt kul!

Växer bort är nog fel ord att använda, men hundar i 1-2-årsåldern är lite hormonrusiga och den biten kommer det att bli bättre styr på när han är äldre. Det gäller att du verkligen står på dig nu, för det har du mångdubbelt igen om ½-1 år! Det går inte för sig att slänga sig på backen för att få som man vill (dvs i detta fallet att hälsa på andra hundar). Har man inte fysik till att "överbemanna" så får man ta till list. Det bästa är annars att helt resulut bara ta kort koppel och med raska steg traska förbi, målmedvetet. Gäller dock att få upp tempot _innan_ bromsklossarna sätter in.

Men ja, de är envisa rackare.

Visst e de så. Undrar om det någonsin funnits en Borzoi som vunnit en lydnadstävling:D
Som tur är är Borzoier väldigt lätta att ha att göra med. De påminner i mångt o mycket om en katt håller sig tom väldigt renliga med att tvätta sig.
Finns många underbara raser men jag kommer nog aldrig att skaffa en annan ras.
#21 - 18 maj 2008 16:46
miluhe skrev:
Visst e de så. Undrar om det någonsin funnits en Borzoi som vunnit en lydnadstävling:D

Som tur är är Borzoier väldigt lätta att ha att göra med. De påminner i mångt o mycket om en katt håller sig tom väldigt renliga med att tvätta sig.

Finns många underbara raser men jag kommer nog aldrig att skaffa en annan ras. Kanske när jag är gammal o inte orkar med en så stor hund:)

Om det finns nån som vunnit vågar jag inte svära på, men jag har sett borzoier tävla lydnad och det är banne mig en bedrift i sig! :D

Hittade en trevlig sammanfattning i ämnet:
http://www.freewebs.com/barzaja2/atttrnaenborzoiilydnad.htm
*S* Ganska talande? ;)
#22 - 18 maj 2008 17:00
Dysnomia skrev:

Nej, mellanpinschern är inte speciellt svår. Visst vill den ha en bestämd husse/matte och konsekvens är ju viktigt och visst vill den få röra på sig en del och använda huvudet. Men så är det ju på de flesta raser.

Säker på att det är just mellanpinschern du tänker på? För det låter mer som du beskriver dvärgpinschern.. ;)

Har inga tips på bekymret med valpen mer än att ta det lugnt och inte göra "en affär" av det hela. Låt sonen ge mat (om hon gillar det) och stå för andra lustfyllda aktiviteter, så blir han nog en intressantare person. :)

Ja, det är mer dvärgpinscher jag tänker på.. Jag har nog tänkt att de är likadana som de små men det stämmer alltså inte då.. De är jättefina och ett betydligt bättre format på än de större.. Min boxer var ju på 42 kg och det är lite stor, tycker jag, för mitt knä... 35 kg känns mer lagom..
Hmm.. en liten boxertik framöver kanske :rolleyes:[:-174]
Hur stor blir den lilla skönheten då??? En mellanpinscher alltså... Vad säger Rottisen om det lilla sällskapet då??? Med tanke på rottistråden så borde ju pinschervalpen vara uppäten vid det här laget... ;) :D
#23 - 18 maj 2008 17:31
Katharina skrev:
Ja, det är mer dvärgpinscher jag tänker på.. Jag har nog tänkt att de är likadana som de små men det stämmer alltså inte då.. De är jättefina och ett betydligt bättre format på än de större.. Min boxer var ju på 42 kg och det är lite stor, tycker jag, för mitt knä... 35 kg känns mer lagom..

Hmm.. en liten boxertik framöver kanske :rolleyes:[:-174]

Hur stor blir den lilla skönheten då??? En mellanpinscher alltså... Vad säger Rottisen om det lilla sällskapet då??? Med tanke på rottistråden så borde ju pinschervalpen vara uppäten vid det här laget... ;) :D

Ja, mellanpinschern har ett väldigt lagom format och det är som sagt stor skillnad på den och dvärgen.
Valpen här hemma är dock av dvärgtypen.. Så i runda slängar kommer han att bli ca 30 cm hög (förmodligen lägre då båda föräldrarna är små). :)
Än har inte rottisen ätit upp honom. He he.. Den stora svarta saken lever ju numera med två hundar som är mindre än 30 cm i mankhöjd. En till frukost och en till lunch? ;)
#24 - 18 maj 2008 18:21
Dysnomia skrev:
Ja, mellanpinschern har ett väldigt lagom format och det är som sagt stor skillnad på den och dvärgen.

Valpen här hemma är dock av dvärgtypen.. Så i runda slängar kommer han att bli ca 30 cm hög (förmodligen lägre då båda föräldrarna är små). :)

Än har inte rottisen ätit upp honom. He he.. Den stora svarta saken lever ju numera med två hundar som är mindre än 30 cm i mankhöjd. En till frukost och en till lunch? ;)

Lustigt att inte mellanpinscher är mer populär då?! När jag tänker efter är det nästan alltid dvärg man ser.. Jag måste slå lite på mellan, tänker jag.. En annan kaxig dvärg som jag älskar är Riesensnauser (ursäkta stavfel) men guuud vilken envis hundras.. De skulle jag heller aldrig ge mig på.. Phu.. jag blir trött bara vid tanken.. Där är väl alla storlekarna väldigt lika till sättet till skillnad från Pinscher och Pudel???

Ja, maten till valpen är ju en tanke. Men det är väl bara att låta sonen fixa det där och se till så lilltjejen får sova ifred när hon nu ska bo här.
Men frågeställningen hur man vänjer en hundvalp vid småbarn om man inte har smått själv är mycket intressant, tycker jag, vore kul om någon har tankar om det... [:-174]
#25 - 18 maj 2008 18:45
Katharina skrev:
Lustigt att inte mellanpinscher är mer populär då?! När jag tänker efter är det nästan alltid dvärg man ser.. Jag måste slå lite på mellan, tänker jag.. En annan kaxig dvärg som jag älskar är Riesensnauser (ursäkta stavfel) men guuud vilken envis hundras.. De skulle jag heller aldrig ge mig på.. Phu.. jag blir trött bara vid tanken.. Där är väl alla storlekarna väldigt lika till sättet till skillnad från Pinscher och Pudel???

Ja, maten till valpen är ju en tanke. Men det är väl bara att låta sonen fixa det där och se till så lilltjejen får sova ifred när hon nu ska bo här.

Men frågeställningen hur man vänjer en hundvalp vid småbarn om man inte har smått själv är mycket intressant, tycker jag, vore kul om någon har tankar om det... [:-174]

Mellanpinschern är inte en så stor ras (till antalet individer sett) nej. Att dvärgen är vanligare är väl mycket eftersom det blivit så "modernt" med småhundar kan jag tänka mig. Öht får jag känslan att antalet medelstora hundar minskar medan stora och små ökar?

Schauzers är det också stor skillnad på mellan storlekarna. Det har avlats på de olika storlekarna så lång tid att det är som olika raser.

Har du tillgång till 4 kompostgaller så kan du bygga en tillfälligt "hage" där valpen får vara ifred mellan varven om sonen är "på". Då är valpen med men får ändå lugn och ro.
Får hoppas att någon har praktisk erfarenhet att dela med sig av. :)
#26 - 18 maj 2008 20:19
Familjen skulle ha haft hund i fyra dagar nu, meningen var att vi skulle hämtat våran Japanska spetsvalp i torsdags men så blev det tyvärr inte... Uppfödaren ringde samma dag som den skulle hämtas och sa att den inte verkade så pigg och verkade orolig. Så den ska på ytterligare en veterinärkoll imorgon, måndag, så vi hoppas att den är frisk då...

Det innebär att den hinner bli 9 veckor innan vi hämtar den (om vi hämtar den, beror på hur det går :()
#27 - 18 maj 2008 20:43
Solid skrev:
Familjen skulle ha haft hund i fyra dagar nu, meningen var att vi skulle hämtat våran Japanska spetsvalp i torsdags men så blev det tyvärr inte... Uppfödaren ringde samma dag som den skulle hämtas och sa att den inte verkade så pigg och verkade orolig. Så den ska på ytterligare en veterinärkoll imorgon, måndag, så vi hoppas att den är frisk då...

Det innebär att den hinner bli 9 veckor innan vi hämtar den (om vi hämtar den, beror på hur det går :()

Nej, vad läskigt... Jag hoppas att det går bra!!! Huvudsaken är ju att den blir bra, se till bara att den är helt bra innan ni tar hem den. Lycka till.. :)
#28 - 18 maj 2008 20:47
Dysnomia skrev:

Schauzers är det också stor skillnad på mellan storlekarna. Det har avlats på de olika storlekarna så lång tid att det är som olika raser.

Har du tillgång till 4 kompostgaller så kan du bygga en tillfälligt "hage" där valpen får vara ifred mellan varven om sonen är "på". Då är valpen med men får ändå lugn och ro.

Får hoppas att någon har praktisk erfarenhet att dela med sig av. :)

Nej, men det känns inte som att jag har problem med att se till att hon får vara ifred utan att det nog ändå är bra att han är på och tvingar ur henne rädslan i tid, det gäller ju bara att se till att han inte tjoar och tjimmar så attans mycket i början och att han inte blir sotis så han blir elak mot henne.. Sen kan man ju önska att man kunde sätta grabben i en hage istället.. ;) :D

Nej, det borde ju inte bli några problem när hon väl är här hela tiden.. Då har hon ju inget annat val än att vänja sig.. [:o] :D Jag tycker bara att det här med hunduppfostran och bra träning/uppfostringstips verkar ha tagit ett 7-mila steg framåt så vi gamla hundägare inte hänger med riktigt utan att man kan fråga de som hänger med om nya grepp... "Dogwisperertips".. ;)
#29 - 18 maj 2008 20:48
Katharina skrev:
Nej, vad läskigt... Jag hoppas att det går bra!!! Huvudsaken är ju att den blir bra, se till bara att den är helt bra innan ni tar hem den. Lycka till.. :)

Tack så mycket, jag hoppas också på det bästa.

Förutom den är det bara ett syskon som inte flyttat, kanske kan bero delvis på det? fast uppfödaren har haft kennel i 20 år eller liknande om jag minns rätt, så hon borde ju varit med om det förut i så fall.
#30 - 18 maj 2008 20:51
Solid skrev:
Tack så mycket, jag hoppas också på det bästa.

Förutom den är det bara ett syskon som inte flyttat, kanske kan bero delvis på det? fast uppfödaren har haft kennel i 20 år eller liknande om jag minns rätt, så hon borde ju varit med om det förut i så fall.

Jo, men det gäller ju verkligen att den är helt återställd och alltså inte blir hämmad i utvecklingen/tillväxten pga en dålig start, tänker jag.. Nu vill jag ju inte "måla fan på väggen" men jag tänkte bara att det är bra att vara lite kallsinnig och kolla ordentligt så man inte bara är så ivrig och känslomässig.. :)
#31 - 18 maj 2008 21:01
Katharina skrev:
Jo, men det gäller ju verkligen att den är helt återställd och alltså inte blir hämmad i utvecklingen/tillväxten pga en dålig start, tänker jag.. Nu vill jag ju inte "måla fan på väggen" men jag tänkte bara att det är bra att vara lite kallsinnig och kolla ordentligt så man inte bara är så ivrig och känslomässig.. :)

Nej, vi tänker inte hämta henne innan den är helt frisk och pigg. Vi vill ju att det ska bli så bra som möjligt för henne, speciellt nu i början.
#32 - 18 maj 2008 21:06
Solid skrev:
Nej, vi tänker inte hämta henne innan den är helt frisk och pigg. Vi vill ju att det ska bli så bra som möjligt för henne, speciellt nu i början.

Skönt med en erfaren uppfödare när något sånt händer, en oerfaren kanske inte ens hade upptäckt det i tid. Det blir nog bra, tror jag.. Som sagt, lycka till.. ;)
#33 - 18 maj 2008 21:23
Skönt att uppfödaren vågade säga till och inte bara tänkte på pengarna. 9 veckor låter inte så mycket ändå, taxen var över 3 månader när han kom, och som sagt han blev urmysig.

Förresten är det Riesenscnauser som är den stora varianten, de andra är mellan och dvärg. Jag har en bekant som har haft två Riesentikar, supermysiga båda två. Känner också flera dvärgschnauser och de har inte varit särskilt ettriga i sättet, som många små är. Tror det mer beror på att folk inte uppfostrar små raser, de går ju att hålla i ändå. Men just schnauser är ju ingen typisk dvärghund, tänker gamla tanter*hehe* utan kräver en mer aktiv tillvaro.
#34 - 18 maj 2008 21:36
Mumin skrev:
Skönt att uppfödaren vågade säga till och inte bara tänkte på pengarna. 9 veckor låter inte så mycket ändå, taxen var över 3 månader när han kom, och som sagt han blev urmysig.

Förresten är det Riesenscnauser som är den stora varianten, de andra är mellan och dvärg. Jag har en bekant som har haft två Riesentikar, supermysiga båda två. Känner också flera dvärgschnauser och de har inte varit särskilt ettriga i sättet, som många små är. Tror det mer beror på att folk inte uppfostrar små raser, de går ju att hålla i ändå. Men just schnauser är ju ingen typisk dvärghund, tänker gamla tanter*hehe* utan kräver en mer aktiv tillvaro.

Nej, jag menar inte kaxiga som bjäbbiga utan kaxiga som stentuffa.. Det är inte så många småhundar som jag gillar.. Basenji, Borderterrier, King Charles och Dvärg Schnauser är nog de enda.
Sen är det nog oftast som du säger, dålig uppfostran det hänger på.
Men jag vet inte om Dvärgpinscher hamnar där, de är nog en fantastisk liten hund om det är rätt ägare.. detsamma gäller Jack Russel... man har mött många som är ouppfostrade och för "på"..

JO... Bostonterrier.. fasen vad de är häftiga.. men jag är inte riktigt säker hur de uppför sig.. men de var alltid så glada om jag minns rätt... oerhört länge sedan jag mötte någon.. :D
#35 - 18 maj 2008 22:06
- Ok då! En bild på våra hundar. Tre tikar! Trefärgad (5år) Sobel (2år) Blue Mearl (2år) Har alla de egenskaper som Collies är kända för. Fast väldigt olika i alla fall. Den ena harig så det är löjligt - en annan kaxig så man kan bli tokig. Och så en mitt-i-mellan.

För övrigt kan jag konstatera att sällan har vi plockat så mycket fästingar som i vår. Hysteriskt. Hundarna har därför totalförbud att vistas i något sovrum. Det sista man vill är att de smygligger i sängar och sprider dessa fästingar omkring sig! (usch)
#36 - 19 maj 2008 09:30
Katharina skrev:
Nej, jag menar inte kaxiga som bjäbbiga utan kaxiga som stentuffa.. Det är inte så många småhundar som jag gillar.. Basenji, Borderterrier, King Charles och Dvärg Schnauser är nog de enda.

Sen är det nog oftast som du säger, dålig uppfostran det hänger på.

Men jag vet inte om Dvärgpinscher hamnar där, de är nog en fantastisk liten hund om det är rätt ägare.. detsamma gäller Jack Russel... man har mött många som är ouppfostrade och för "på"..

JO... Bostonterrier.. fasen vad de är häftiga.. men jag är inte riktigt säker hur de uppför sig.. men de var alltid så glada om jag minns rätt... oerhört länge sedan jag mötte någon.. :D

Jag tror att Bostonterriern har minskat för att den kräver kejsarsnitt, om inte alltid, så ofta. Då brukar inte försäkringsbolagen vilja ha dem till slut.
Jag håller med dig i nästan allt, kineser är förstås också en häftig liten ras. Men kräver betydligt mer uppfostran än vad folk kanske tror.
Det var förresten väldigt länge sedan jag såg dvärgpinscher i rätt storlek, nu verkar det finnas någon sorts miniatyrpinscher, ses ofta sittade på armen.

Visst kan man skaffa hund som levande gosedjur, men hundens behov måste förstås alltid komma först, enligt min mening. Den ska ut och nosa i nån sorts natur, träffa andra jyckar, få använda hjärnan etc.
Då är det kul med hund.
#37 - 19 maj 2008 09:38
Måste bara få skriva av mig och berätta att min 9 åriga tik blir avlivad i vecka p g a hälta på båda frambenen och stelhet i bakbenen.
Hon kan inte gå 200 m utan att bli halt.
Det är ju inget värdigt liv att bara kunna gå i trädgården och aldrig kunna gå en skogspromenad.
Är så ledsen nu men vad gör man när ingenting funkar?
#38 - 19 maj 2008 10:20
Mumin skrev:

Det var förresten väldigt länge sedan jag såg dvärgpinscher i rätt storlek, nu verkar det finnas någon sorts miniatyrpinscher, ses ofta sittade på armen.

Det är snarare tvärtom. Det har avlats på lite väl stora dvärgpinschrar under rätt lång tid och nu äntligen börjar man få ner dom i storlek igen (förmodligen mha efterfrågan på dvärg).
I rasstandarden står följande:

[FONT=Verdana][SIZE=1][COLOR=#663300]HELHETSINTRYCK:[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=1][FONT=Verdana][COLOR=#663300]Dvärgpinschern är en förminskad kopia av pinschern utan att ha karaktär av dvärghund. Helhetsintrycket överensstämmer med pinscherns.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=Verdana][COLOR=#663300]Temperament och uppträdande är dvärghundens. Dvärgpinscherns temperament gör den också lämplig som vakthund.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=1][FONT=Verdana][COLOR=#663300]Den har ett jämnt temperament och är uppmärksam, godmodig, lekfull, tillgiven och omutligt vaksam.[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=1][COLOR=#663300]MANKHÖJD:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=1][COLOR=#663300]Mellan 25 och 30 cm.[/COLOR][/SIZE]

[COLOR=black]Det är inte många DP's som mäter in mot de 25. De flesta ligger på 29-30 av de som ställs ut (de andra kan man ju inte ställa av förklarliga själ).[/COLOR]
#39 - 19 maj 2008 10:22
Jessa skrev:
Måste bara få skriva av mig och berätta att min 9 åriga tik blir avlivad i vecka p g a hälta på båda frambenen och stelhet i bakbenen.

Hon kan inte gå 200 m utan att bli halt.

Det är ju inget värdigt liv att bara kunna gå i trädgården och aldrig kunna gå en skogspromenad.

Usch.. Vad jobbigt... :( Lider med dig. Det är ett fruktansvärt beslut att behöva ta och baksidan med djurägandet.. Styrka till dig!
#40 - 19 maj 2008 18:53
Nu har vi fått reda på vad det var med vår valp... Uppfödaren har ringt och meddelat att hon var blind och har varit det hela tiden :(
Veterinären har missat detta vid besiktningen tidigare (!) och uppfödaren likaså fram tills valpen var nästan själv kvar i kullen och därmed lättare att iakta. Hon ska åka till en annan veterinär och ögonlysa sin andra valp som är kvar från samma kull för att vara säker på om den ser eller ej...

Känns jättetråkigt, vi har verkligen letat och letat valp jättelänge och så händer det här. Nu gäller det att vi inte tar första bästa valp bara för att få någon till sommaren.

Tur i oturen är ju ändå uppfödaren som varit så noggrann och märkt att något inte stod helt rätt till, något som även vet. missade.
Hade det varit någon annan som inte varit lika duktig/seriös hade vi i värsta fall fått en blind hund...
#41 - 19 maj 2008 19:36
Solid skrev:
Nu har vi fått reda på vad det var med vår valp... Uppfödaren har ringt och meddelat att hon var blind och har varit det hela tiden :(

Veterinären har missat detta vid besiktningen tidigare (!) och uppfödaren likaså fram tills valpen var nästan själv kvar i kullen och därmed lättare att iakta. Hon ska åka till en annan veterinär och ögonlysa sin andra valp som är kvar från samma kull för att vara säker på om den ser eller ej...

Känns jättetråkigt, vi har verkligen letat och letat valp jättelänge och så händer det här. Nu gäller det att vi inte tar första bästa valp bara för att få någon till sommaren.

Tur i oturen är ju ändå uppfödaren som varit så noggrann och märkt att något inte stod helt rätt till, något som även vet. missade.

Hade det varit någon annan som inte varit lika duktig/seriös hade vi i värsta fall fått en blind hund...

Men fy vad tråkigt!!!
Har en kompis som köpte en valp med igenväxt öra. Detta upptäcktes inte heller, trots att valpen saknade hörselgång (hade öronlapp, men inget inneröra). Så ibland undrar man vad de gör på vet.besiktningen..

Hoppas ni kan hålla er kalla och invänta rätt valp. Det är inge kul att bli "snuvad på konfekten" på det där viset.. :( När man går och längtar efter sin valp.
Vad händer med valpen?
#42 - 19 maj 2008 20:12
Dysnomia skrev:
Men fy vad tråkigt!!!

Har en kompis som köpte en valp med igenväxt öra. Detta upptäcktes inte heller, trots att valpen saknade hörselgång (hade öronlapp, men inget inneröra). Så ibland undrar man vad de gör på vet.besiktningen..

Hoppas ni kan hålla er kalla och invänta rätt valp. Det är inge kul att bli "snuvad på konfekten" på det där viset.. :( När man går och längtar efter sin valp.

Vad händer med valpen?

Nä, det känns verkligen inte kul :(

Uppfödaren grät när hon berättade det i telefonen för mamma, så hon ville inte fråga om det just då i alla fall. Men risken finns att hon tar bort valpen, om hon inte får tag på någon som vill ha den och klarar av att ta hand om den trots att den är blind...
#43 - 19 maj 2008 21:11
- Ok då! En bild på våra hundar. Tre tikar! Trefärgad (5år) Sobel (2år) Blue Mearl (2år)

För övrigt kan jag konstatera att sällan har vi plockat så mycket fästingar som i vår. Hysteriskt.

Vilka skönheter!!! [:-174]
Örthalsbanden som säljs på Zooaffärer nu fungerar jättebra har jag hört?!!

Jessa skrev:

Man får minnas tiden man fick med dem... Men åh vad man saknar dem.. [:-174]

Solid skrev:
Nä, det känns verkligen inte kul :( Uppfödaren grät när hon berättade det i telefonen för mamma, så hon ville inte fråga om det just då i alla fall. Men risken finns att hon tar bort valpen, om hon inte får tag på någon som vill ha den och klarar av att ta hand om den trots att den är blind...
[:(] Det är inte så roligt att ha en hund som alltid måste vara kopplad och aldrig kan få springa fri utan att springa rakt in i träd osv heller... Jag har varit med om det, en Collie som blev blind vid 2 år ålder, familjen valde att ta bort den för att det blev så synd om den att mista friheten att springa lös på tomten osv..
Tråkigt... Hoppas att det går bra... [:-174]
#44 - 19 maj 2008 22:40
JO... Bostonterrier.. fasen vad de är häftiga.. men jag är inte riktigt säker hur de uppför sig.. men de var alltid så glada om jag minns rätt... oerhört länge sedan jag mötte någon.. :D[/quote]

Såg såklart en bostonterrier idag. Märkligt att det brukar bli så när man pratar om det tidigare på dagen. Söt var den i alla fall.

Många tankar till Solid, så fruktansvärt för er som längtat, och även för den lilla valpen. Kan inte tänka mig hur en blind valp klarar av livet. Någon som vet något om detta?
Guest
#45 - 20 maj 2008 00:40
Jessa skrev:

Man gör exakt som du gjorde!
För mig så här i efterhand (tagit bort både hund o häst) är den största trösten att jag tänkte på djuret och inte på mig själv.
Vet inte om det är till någon tröst just nu för dig, men leta de bra bitarna och se dom framför dig, och tänk på att hon älskar dig för ditt beslut som gjorde att hon slapp lida mer.
#46 - 20 maj 2008 10:49
Solid skrev:

Hittade hit när jag sökte fakta om blinda valpar, då jag har pappan till denna lilla underbara valp som "solid" skulle få hem... Har pratat med massivs med andra uppfödare och det är ingen som stött på detta tidigare, med blinda valpar! Tycker sååå synd om er, ni som väntat sååå länge på denna lilla tjej. Jag träffade alla valparna när de var 6 veckor och jag märkte inte att 3 av totalt 6 valpar var blinda. Nu vet vi inte vad det är för fel på dem ännu, en av valparna ska ögonlysas om en vecka. Om jag förstod allt rätt så är 2 valpar avlivade. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara, så jag får gå och vara nervös i en vecka till...
#47 - 20 maj 2008 11:38
Mumin skrev:
Såg såklart en bostonterrier idag. Märkligt att det brukar bli så när man pratar om det tidigare på dagen. Söt var den i alla fall.

Ja, jag såg också en Bostonterrier igår!!!! Konstigt att det är så :D :D

Jag gillar inte om de inte kan födas normalt och jag tycker att det är bra att raserna minskar då men mentalt känns det som att det är en underbar hund.

Ja, tänker också på er som sörjer de blinda valparna.. Stackars er alla, uppfödaren kanske i första hand som har haft hand om de små liven.. :(

Jessa. Jag gjorde en sak när jag hade förlorat min hund.
Jag föreställde mig hur vi brukade träffas. Jag tänkte mig precis vår hälsningsprocedur, hur han snosade, hur han rörde sig, känslan, glädjen..
Det gjorde att jag fällde några tårar till men det tröstade mig i sorgen.. Hoppas det kan göra det för dig med om du provar...

Glädjen i minnena tröstade mig mest...[:-174]
#48 - 20 maj 2008 12:01
chezzays skrev:
Hittade hit när jag sökte fakta om blinda valpar, då jag har pappan till denna lilla underbara valp som "solid" skulle få hem... Har pratat med massivs med andra uppfödare och det är ingen som stött på detta tidigare, med blinda valpar! Tycker sååå synd om er, ni som väntat sååå länge på denna lilla tjej. Jag träffade alla valparna när de var 6 veckor och jag märkte inte att 3 av totalt 6 valpar var blinda. Nu vet vi inte vad det är för fel på dem ännu, en av valparna ska ögonlysas om en vecka. Om jag förstod allt rätt så är 2 valpar avlivade. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara, så jag får gå och vara nervös i en vecka till...

Menar du att 3 (!!!) av 6 valpar föddes blinda?? Jösses... :( I det läget är det inte roligt att vara kennelägare (eller hanhundsägare eller valpköpare för den delen). Hoppas du hittar in hit igen och kan berätta vidare hur det går och om ni kommer fram till nåt.
Ska det göras fler tester om en vecka (mer än ögonlysning)? Anar det av din sista mening.

Har hört några gånger om kullar med blinda valpar. Dock inte på spets och inte i den mängd på en kull!
#49 - 20 maj 2008 12:10
Katharina skrev:
Örthalsbanden som säljs på Zooaffärer nu fungerar jättebra har jag hört?!!

Tyvärr inte för oss, det blev en portion med Frontline på tre av fyra busar. Inte sett en enda fästing på 2 veckor nu, helt underbart. Och alla verkar tåla Frontlinet också, grymt skönt.

//C
#50 - 20 maj 2008 13:53
Men så konstigt med de blinda valparna och hemskt tråkigt! Ibland dyker ju såna saker bara upp. En vän till mig har en långhårig tax från en kull där alla fyra valparna hade nån typ av fel, alla hade konstig päls, en bettfel, en fick cancer i magen redan som valp osv... Medan andra kullen från samma föräldrar var fullt normala allihop!
Sen kan det ju vara lite skumt ibland när det dyker upp ett sånt där specialfall på många valpar, men kanske lite mer begripligt. Som när sammanlagt 16 avkommor från samma föräldrar har felfria höfter och en har grad d med ordentliga pålagringar redan vid ettårsåldern...
#51 - 20 maj 2008 20:35
Dysnomia skrev:
Menar du att 3 (!!!) av 6 valpar föddes blinda?? Jösses... :( I det läget är det inte roligt att vara kennelägare (eller hanhundsägare eller valpköpare för den delen). Hoppas du hittar in hit igen och kan berätta vidare hur det går och om ni kommer fram till nåt.

Ska det göras fler tester om en vecka (mer än ögonlysning)? Anar det av din sista mening.

Har hört några gånger om kullar med blinda valpar. Dock inte på spets och inte i den mängd på en kull!

mmm hela 3 valpar *suck*... Men vi vet inte vad det är ännu, hundar kan drabbas av mängder med olika ögonfel, både ärftliga och icke ärftliga dock finns så gott som inga kända problem med ögonsjukdomar på japansk spets (vad jag vet), absolut inte på valpar. Hunden kommer att ögonlysas om en vecka och om den är helt blind avlivas han om jag förstod uppfödaren rätt. En blind valp får inget meningsfullt liv. Är så ledsen jag med, de var helt undebara hela bunten...
#52 - 21 maj 2008 06:12
chezzays skrev:
mmm hela 3 valpar *suck*... Men vi vet inte vad det är ännu, hundar kan drabbas av mängder med olika ögonfel, både ärftliga och icke ärftliga dock finns så gott som inga kända problem med ögonsjukdomar på japansk spets (vad jag vet), absolut inte på valpar. Hunden kommer att ögonlysas om en vecka och om den är helt blind avlivas han om jag förstod uppfödaren rätt. En blind valp får inget meningsfullt liv. Är så ledsen jag med, de var helt undebara hela bunten...

Förstår att du är ledsen! Var det första kullen på din hanhund? Har tiken valpar sedan tidigare?
De två som togs bort, ögonlystes de?
Du behöver bara svara om du tycker att det känns ok. Jag tycker att det i all hemskhet är intressant..
Det är jättesvårt att skapa ett bra liv för en blind hund och jag tycker beslutet att ta bort dem var helt rätt. Även om det såklart känns förj*kligt! :( Tråkigt för alla inblandade!
#53 - 21 maj 2008 10:51
Dysnomia skrev:
Förstår att du är ledsen! Var det första kullen på din hanhund? Har tiken valpar sedan tidigare?

De två som togs bort, ögonlystes de?

Du behöver bara svara om du tycker att det känns ok. Jag tycker att det i all hemskhet är intressant..

Det är jättesvårt att skapa ett bra liv för en blind hund och jag tycker beslutet att ta bort dem var helt rätt. Även om det såklart känns förj*kligt! :( Tråkigt för alla inblandade!

Jag svarar gärna på frågor, ingen fara alls. Tiken har haft en kull tidigare med min andra hane. Kullen med denna hane som är pappa till kullen med blinda valpar är hans första, hans mamma som jag äger är ögonlyst utan anmärkning, man brukar inte ögonlysa jappar men jag har gjort det i alla fall. Han har även för 2 veckor sedan parat en annan tik. Så är det ärftligt från hans sida borde det dyka upp igen (hoppas verkligen inte det). Dock är båda mina hanar släkt med varandra. Om man ska gå på vad rasen har för tidigare historia så lutar det åt att det inte är några ärftliga sjukdommar, bara ren otur, men det vet vi förhoppningsvis på måndag.

Pratade med en veterinär på jobbet idag och han berättade för mig att det kan vara en infektion på ögonen som kom innan ögonen öppnats, detta gör valpar blinda om man inte behandlar dem mycket tidigt (man måste öppna ögonen på valparna innan de gör det själva)... Det syns tydligen inte så lätt om de fått infektion eller inte, han föreslog att ögonen skulle gå till obduktion om ögonlysningen inte visar något.

Nej, de två som är avlivade är inte ögonlysta eller skickade på obduktion, tyvärr. Nej något annat beslut en avlivning finns inte för en blind valp enligt mig, trist som bara den, men valpen ska inte lida.
#54 - 21 maj 2008 11:20
En tanke.

På lunchen pratade vi om att det finns människor som bildat par och skaffat barn, där det visat sig att det blir fel på barnen (oftast dör de) pga att paret är för lika genetiskt. Så lika att de kunde vara syskon fast de inte är det.

Kan det inte vara lika med hundar. Att kombinationen mellan just de 2 hundarna inte gick?!
Vore jag uppfödaren så skulle jag inte använda brodern heller utan välja en helt annan hanhund nästa gång till den tiken. [:-174]
#55 - 21 maj 2008 13:05
chezzays skrev:
Jag svarar gärna på frågor, ingen fara alls. Tiken har haft en kull tidigare med min andra hane. Kullen med denna hane som är pappa till kullen med blinda valpar är hans första, hans mamma som jag äger är ögonlyst utan anmärkning, man brukar inte ögonlysa jappar men jag har gjort det i alla fall. Han har även för 2 veckor sedan parat en annan tik. Så är det ärftligt från hans sida borde det dyka upp igen (hoppas verkligen inte det). Dock är båda mina hanar släkt med varandra. Om man ska gå på vad rasen har för tidigare historia så lutar det åt att det inte är några ärftliga sjukdommar, bara ren otur, men det vet vi förhoppningsvis på måndag.

Pratade med en veterinär på jobbet idag och han berättade för mig att det kan vara en infektion på ögonen som kom innan ögonen öppnats, detta gör valpar blinda om man inte behandlar dem mycket tidigt (man måste öppna ögonen på valparna innan de gör det själva)... Det syns tydligen inte så lätt om de fått infektion eller inte, han föreslog att ögonen skulle gå till obduktion om ögonlysningen inte visar något.

Nej, de två som är avlivade är inte ögonlysta eller skickade på obduktion, tyvärr. Nej något annat beslut en avlivning finns inte för en blind valp enligt mig, trist som bara den, men valpen ska inte lida.

Har aldrig hört talas om sådan infektion! Vad hemskt! Just att det är så svårt att upptäcka och att man måste öppna upp ögat för att behandla.
Får hoppas att ögonlysningen ger er mer fakta och att ni kan få veta vad som hände. Håller även tummarna för att det inte ska vara nåt genetiskt och att den andra kullen utvecklas normalt!
Guest
#57 - 21 maj 2008 14:11
Ska hämta min Alaskan malamute nu på lörda =)

En helg att se fram emot då! :)
Fina bilder på din lilla "varg" unge. ;)
#58 - 22 maj 2008 18:16
Nu har vi lite tur i oturen, idag fick vi höra från en annan kennel att de hade återbud på en av deras tikvalpar. Så vi ska förhoppningsvis hämta denna valp om en vecka! :D:):D

Blir ju lite längre att åka än det skulle varit egentligen (Göteborg - Stockholm - Göteborg), men vad spelar det för roll? :p

Hon ska heta Vinna, om det nu inte är så att hon ser ut att heta något helt annat när vi hämtar henne...

Jag hade ingen aning om att det var fler valpar än våran i kullen som var blinda, vad hemskt :(. Tycker så synd om uppfödaren, och "chezzays" också...
Hoppas att de andra valparna i kullen är, och håller sig friska!
#59 - 22 maj 2008 18:20
Solid skrev:
Nu har vi lite tur i oturen, idag fick vi höra från en annan kennel att de hade återbud på en av deras tikvalpar. Så vi ska förhoppningsvis hämta denna valp om en vecka! :D:):D

Blir ju lite längre att åka än det skulle varit egentligen (Göteborg - Stockholm - Göteborg), men vad spelar det för roll? :p

Hon ska heta Vinna, om det nu inte är så att hon ser ut att heta något helt annat när vi hämtar henne...

Vad bra att det ser ut att ordna sig! Härligt namn
#60 - 22 maj 2008 19:28
Oj, vilket sammanträffande, men tur för er om det blir så. Kanske bra då att ni inte hade hunnit få hem den blinda valpen och fäst er vid den på allvar.
Namnet är toppen!!
#61 - 22 maj 2008 19:53
Ja, nu håller vi på och diskutera om den ska hämtas i helgen eller nästa helg. Det är så roligt att vi hittat en bra valp som vi hinner få till sommaren. Det verkade ett tag som om vi inte skulle hitta någon, och vi vill ju helst ha den till sommaren då vi kan vara hemma med den och har gott om tid :)
#62 - 22 maj 2008 20:01
Solid skrev:

Vad härligt! Ödets nyck! :)
Hoppas att det går bra nu då och att ni är med valp om en vecka! *Håller tummarna*
#63 - 22 maj 2008 21:29
Kul att ni hittade en ny valp :) Även om det ju så klart är synd om den andra.

Hehe, ikväll när jag och kompisen var ute och gick i skogen med hans rottisar, så råkade jag skrämma den ena när han stod med nosen i en buske, han hoppade högt när jag gick förbi bakom honom :p (Det var rätt mörkt). Se´n gick han intill mig i nå´n minut, och tittade upp på mig, ungefär som för att se att allt var ok.
#64 - 25 maj 2008 18:26
Var på Borzoi-ringens utställning i Frostavallen idag.
Visst är det fina hundar:D
#65 - 25 maj 2008 18:48
miluhe skrev:
Var på Borzoi-ringens utställning i Frostavallen idag.

Visst är det fina hundar:D

De är jättevackra!!!
Extra roligt att det var Frostavallen! :D (Säger hon som är född och uppväxt i Höör..)
#66 - 25 maj 2008 19:23
Jag har lilla skönheten på min avatar här hemma, första dagen idag.. Matte och husse har åkt till den sedan länge planerade Gotlandssemestern.. Det fungerar jättebra!! Hon börjar vänja sig vid 4 åringen men han är högljudd och våldsam så hon får ju skrämselhicka ibland men sen är hon där och fjantar kring honom efter ett tag så det ger sig nog.

Nu kan ni jättegärna få tycka till, det var en massa år sedan jag hade valp och det var innan "Dogwisperer" så jag försöker tänka på vad man lär ut numera.

1. Hon ville inte följa med dottern ner i källaren (utomhuskällare) så hon slapp.. men sen när jag skulle in i soprummet och hon tvekade så drog jag helt sonika med henne in för det kändes spontant mer rätt att inte låta henne "fjanta"!?

2. Hon verkar inte vara van att bli lagd på rygg och borstad osv. Hon blev livrädd och attans vad hon hann riva mig, jag var inte förberedd utan trodde att hon var vad vid det. Jag släppte runt henne omedelbart men vi fortsatte att borsta henne en stund till för att hon skulle vara lugn innan vi släppte henne men hon verkar vara rädd om magen. När vi lärt känna henne bättre så känns det som om vi skulle prova igen. Visst måste det vara bra att lära dem!!!?
Likadant har de tydligen haft lite svårt att klippa klor.. Som jag minns så röt man i bara om de fjantade och lät dem inte hålla på?!

3. Tips på bra valpuppfostringsbok?

Tacksam för tankar som sagt... Kul med valp.. Jag ska ta nya kort och lägga upp på Eurasiertråden i veckan!!! Hon förändras för varje dag känns det som.. [:-174]
#67 - 25 maj 2008 21:09
Nä, man ryter inte längre..
Klipp en klo i taget och släpp henne när hon klarat det. Ge beröm och godis.
Hon kanske är kittlig på magen, ta det lugnt och lek med henne "på rygg" så att hon inte tycker det är obehagligt.Sen kan ni ju ta fram borsten. Hellre ett par tag som går bra flera gånger om dagen, en ett stort bråktillfälle.

Jag har en tygpåse till hundgodiset, som Capella känner igen, och den skakar jag på när hon ska komma. Pröva något sådant om du vill ha med henne in i soprummet.
Tvång kommer du ingen vart med, varken med ungar eller hundar.

Du kanske hade en tuff jycke sist, och nu har ni fått en dam som vill titta sig för lite innan hon prövar nya saker. Dessutom har hon väl inte hunnit lära sig att lita 100% på er än, hon är ju ny hos er. Ni hinner få pli på henne tids nog.

Däremot låter det som att grabben behöver lugna ner sig lite.....
#68 - 26 maj 2008 06:55
Katharina skrev:
Jag har lilla skönheten på min avatar här hemma, första dagen idag.. Matte och husse har åkt till den sedan länge planerade Gotlandssemestern.. Det fungerar jättebra!! Hon börjar vänja sig vid 4 åringen men han är högljudd och våldsam så hon får ju skrämselhicka ibland men sen är hon där och fjantar kring honom efter ett tag så det ger sig nog.

Nu kan ni jättegärna få tycka till, det var en massa år sedan jag hade valp och det var innan "Dogwisperer" så jag försöker tänka på vad man lär ut numera.

1. Hon ville inte följa med dottern ner i källaren (utomhuskällare) så hon slapp.. men sen när jag skulle in i soprummet och hon tvekade så drog jag helt sonika med henne in för det kändes spontant mer rätt att inte låta henne "fjanta"!?

2. Hon verkar inte vara van att bli lagd på rygg och borstad osv. Hon blev livrädd och attans vad hon hann riva mig, jag var inte förberedd utan trodde att hon var vad vid det. Jag släppte runt henne omedelbart men vi fortsatte att borsta henne en stund till för att hon skulle vara lugn innan vi släppte henne men hon verkar vara rädd om magen. När vi lärt känna henne bättre så känns det som om vi skulle prova igen. Visst måste det vara bra att lära dem!!!?

Likadant har de tydligen haft lite svårt att klippa klor.. Som jag minns så röt man i bara om de fjantade och lät dem inte hålla på?!

3. Tips på bra valpuppfostringsbok?

Tacksam för tankar som sagt... Kul med valp.. Jag ska ta nya kort och lägga upp på Eurasiertråden i veckan!!! Hon förändras för varje dag känns det som.. [:-174]

Håller med Mumin; ta det lugnt nu i början och låt henne få tilltro till er.

I övrigt är den röda tråden; lugnt och bestämt, göra så liten grej som möjligt av allt som passerar i vardagen.
När du gick in i soprummet, så gjorde du rätt i att bara ta henne med, oavsett hennes "ovilja". Här gäller det att ignorera hunden, inget prat, inget beröm. Bara gå med bestämda steg. Att gå in i soprummet är en del av vardagen, inte konstigare än att gå ut genom dörren. Förmedla detta genom att inte göra en grej av det. Miljöträning är en viktig sak och utförs just så, i mängd.

Att ligga avslappnat på rygg är bra. Dock reagerar många valpar som denna gjorde; med panik. Jag jobbar mycket med hanteringsövningar när jag har valp. Men man får gå lugnt framåt. Ligga på rygg i famnen, ligga på rygg mellan mina ben. Lyfta tassar. Pilla överallt. Bära (även rottispojkar som väger 55 kilo måste bäras då och då.. :)). Hantera helt enkelt. Eftersom vi jobbar med hundarna så är det ytterst viktigt att man kan hantera hunden och den litar på en till fullo. Dit kommer man inte med hjälp av tvång och dominans, utan genom att hunden lär sig lita på människan. Även om man inte jobbar med hunden, så mår den bra av att känna sig trygg i det som händer.
Är valpen fortfarande "bärvänlig" i storlek, så sätt dig med henne i knäet, lägg henne försiktigt på rygg, lugnt och bestämt. Klappa under hakan och på bröstet, det är lugnande signal. Låt henne ligga så du känner att hon slappnar av, släpp ner, utan att göra affär av saken (inget "nu var du duktig!" alltså). Är hon så stor att hon är svår att hantera i knäet, så sätt dig på golvet och gör likadant.
Använd din kropp som lugnande, inga yviga gester, inga "brottningsmatcher", smek lugnande.

Kloklippning är alltför ofta ett problem. Men ja, inget "pjåsk" (röda tråden.. :)). Hundar som är rädda om sina tassar (vilket oftast beror på bristande hanteringsträning) brukar känna sig mindre illa till mods om man klipper deras klor stående. Precis som man gör när man kratsar hästarnas hovar, så låter man hunden stå och lyfta ett ben i taget. Bestämt tag runt tassen (utan att skapa panik). Börja med att bara pilla med tassarna. Träna det massor. Sen klipper man en klo. Utöka hela tiden. Detta går att träna flera gånger per dag. När man klippt alla klor så är det inte så många klor kvar att träna med, då kan man "knacka" lite med klotången mot klorna (en och en) för träningen.

Jag gillar "Din hund" av Järverud/Klinteberg: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144007736
Den tar förvisso upp grundläggande lydnadsträning (som tävlingsform) och är inte en renodlad valpbok. Men lite träningstips skadar inte! :) Jag brukar använda denna bok på valpkurser och kursarna brukar tycka att boken är väldigt bra och grundlig.
Tror den passar dig då du är inne på Milan-stilen.
Jobbar mycket med hundspråket och signaler och tipsar därför även om ett par sådana böcker (ett måste på hyllan för hundböcker hemma):
Lugnande signaler av Turid Rugaas: http://www.hundbocker.se/bokinfo/9197307920/
Samt Lexikon i hundspråk av Anders Hallgren:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189090438
#69 - 26 maj 2008 07:12
Tack för svaren.. [:-174][:-174][:-174]

Ja, Mumin.. Jag hade en mycket orädd och förtroendefull och vild boxerhanne.. :D
Det var ytterst sällan jag behövde säga till på skarpen när han var vuxen men när han var en ung herre så fick jag ju tala om vad skåpet ska stå... Speciellt i kontakt med hundar och människor, en boxer är ju så "på". Jag lånade en gammal surtik, hon var inte mer än 3 år men det var en grinig dobbertik.. Attans vad stryk han fick men efter det var han en riktig gentleman när han mötte tikar. :D

Tack för boktipsen Linda.. Dessa ska inhandlas omgående.. en billig investering som man kan ha nytta av vid fler valpköp.. Jag är så glömsk.

Hon är bara 10 veckor men hon är ganska stor. Ja, jag tänker också att man tar det lugnt och att man säger nej, om hon fnattar men att man inte propsar för mycket.. Min tanke också..
Ett nej till denna lilla dam behöver ju inte vara så starkt som till min boxer heller som Mumin sa..

En fråga till.
Hon är ju blyg för hundar och människor. Det är lite olika på människor. Men hur bör man agera sig när folk och hundar vill hälsa och valpen hoppar åt sidan?
Jag vill gärna freda hunden, min boxer hindrade jag folk att hälsa på för han var ju översocial, men denna lilla dam känner jag samtidigt att man bör träna.

Vad tänker ni och hur bör man agera när valpen försöker komma längst ut i kopplet från hunden eller människan fast de är försiktiga???
#70 - 26 maj 2008 07:24
Katharina skrev:

En fråga till.

Hon är ju blyg för hundar och människor. Det är lite olika på människor. Men hur bör man agera sig när folk och hundar vill hälsa och valpen hoppar åt sidan?

Jag vill gärna freda hunden, min boxer hindrade jag folk att hälsa på för han var ju översocial, men denna lilla dam känner jag samtidigt att man bör träna.

Vad tänker ni och hur bör man agera när valpen försöker komma längst ut i kopplet från hunden eller människan fast de är försiktiga???

Som med allt annat; så liten grej av det som möjligt. Folk vill gärna hälsa på valp och då blir de (i hundögon) märkliga tvåbenta hundar som signalerar allt möjligt i kaos.
De pjåskar, de fjäskar, de gör sig till, de "tvingar" sig på.
Ring runt till vänner och bekanta och be om hjälp. Be dem att "bara dyka upp" med köttbullar i fickan på er promenad. När ni möts så ignorera valpen, prata med varandra, utan att bry er om att hälsa på valpen. Stå gärna nära varandra när ni pratar. Valpen kommer förmodligen snart att smyga sig fram och undersöka vem det är som du har kontakt med. Låt henne sniffa på ben/skor och fortsätt er konversation. När hon kollat av, så be mötande att sticka till henne en köttbulle, utan för mycket "bebisjoller" (oj, vad folk blir fjantiga när de pratar med en valp.. *S*). Efter köttbullsmuta så är det möjligt att valpen accepeterar fortsatt kontakt (tex klappar) och då är det jättebra. Avsluta gärna med en ny köttbulle innan ni fortsätter promenaden (minnesbild, trevligt). Skulle valpen inte vilja ha fortsatt kontakt efter köttbullen, så fortsätt prata en liten stund till innan mötande ger ännu en köttbulle (utan att tvinga sig på) varpå ni avslutar och går.

Säg vänligt och bestämt till folk som vill hälsa på valpen (och inte kan hundspråk) att valpen inte får hälsa. Det gäller att läsa både hundar och människor här. Det gäller det att skapa tilltro till främmande människor (som inte beter sig som hundar) och då hjälper det inte att tvinga sig på. Så mängdövning av positiva kontakter där valpen får vara kontaktsökande är det som gäller.

När hon blivit något tryggare i er relation så kan man gott mingla bland mycket folk. Runt ett köpcentrum finns det många tillfällen för att röra sig bland folk tex. Men låt henne bli trygg i er relation innan du tvingar på henne att konfrontera sin osäkerhet.

Den här valpen kommer troligen aldrig att vara himlastormande över nya människor, men behöver tränas i att komma över obehaget.

Edit: Glömde hälsande hundar. Märker du att valpen inte vill hälsa på en hund, så säg ifrån. Då är det förmodligen en hund som inte är "ren" i sitt hundspråk och såna behöver hon inte umgås med. Så granska! Vill hon hälsa, så låt henne göra det. Lugnt och fint. Vill hon inte, så säg vänligt och bestämt till mötande att hon inte får. Skyll på loppor, det brukar vara effektivt... ;)
(Överlag tycker jag det är ett ofog att hundar ska hälsa ute på promenader. Det är mycket bättre om man har ett utvalt umgänge av hundar som man brukar träffa där man vet hur hundarna fungerar. Givetvis behöver hundar och framför allt valpar få lov att umgås med andra hundar för att utveckla sitt språk, men däremot är det väldigt onaturligt att hälsa på alla hundar man möter och blir snabbt ett "problem".)
#71 - 26 maj 2008 07:36
Tack för tipsen.. [:-174]

Jag ber helt sonika folk att ta det lugnt för att hon är blyg då och om en hund är för "på" så ber jag ägaren hålla undan hunden.. Jag är inte blyg, jag är en boxersjäl som sagt och jag är mycket för att försvara mina barn, folk födda i kräftan ni vet.. :D

Hon är oftast fram och nosar så det är inga problem. Eurasier är ju kända för att vara blyga så hon är väl som rasstandard då...

Som sagt.. tack för tipsen.. [:-174]
#72 - 26 maj 2008 07:42
Katharina skrev:
Tack för tipsen.. [:-174]

Jag ber helt sonika folk att ta det lugnt för att hon är blyg då och om en hund är för "på" så ber jag ägaren hålla undan hunden.. Jag är inte blyg, jag är en boxersjäl som sagt och jag är mycket för att försvara mina barn, folk födda i kräftan ni vet.. :D

Hon är oftast fram och nosar så det är inga problem. Eurasier är ju kända för att vara blyga så hon är väl som rasstandard då...

Som sagt.. tack för tipsen.. [:-174]

Precis, eurasiern ska inte vara jättetillgänglig för okända. Därför är det extra viktigt att "träna" detta för att inte få en hund som drar sig kontakter. Det blir ofta väldigt besvärligt i vardagen då.
(Det är ju stor skillnad på att inte vara kontaktsökande och att undvika kontakt.)
Dvärgpinschern ska heller inte vara jätteöppen mot främlingar, så jag tränar oxå väldigt mycket just nu. Dock har han en underbar mentalitet och la sig igår, mitt inne i centrum, på asfalten och somnade.. :)
#73 - 26 maj 2008 19:38
Vi hämtade våran lilla Vinna igår från Stockholm och hon är då en riktig idealvalp :) Hon var jätteduktig på bilresan hem (5 timmar...).

Hon kommer näsatan alltid när man lockar på henne, och annars brukar hon följa efter av sig själv. Hon springer gladeligen och hämtar bollar och hon är underbar på alla sätt :D:) Och så otroligt söt sen...

Vinna äter (dock inte så mycket som hon borde, men det kan man ju inte förvänta sig de första dagarna), leker och verkar tycka det mesta är roligt :p
#74 - 26 maj 2008 20:01
Ja, tack så mycket Dysnomia, jag tar också till mig av dina utmärkta tips. Capella vill inte gärna hälsa på andra hundar, trots att jag tycker att de är lugna och "normala" i sitt hundspråk, alltså inte särskilt hoppiga, hetsiga ,"på".
Hon gillar sin egen flock, och verkar nöjd med det.
Ska också titta på de boktips du gav.
#75 - 26 maj 2008 20:02
Grattis Solid till llilla Vinna, så skönt att det verkar få ett bra slut för er.
#76 - 26 maj 2008 21:27
Ja det känns väldigt kul att äntligen ha fått hem en valp :)

Katterna har dessutom tagit det förvånansvärt bra. Den ena katten Sassie bör få kattungar inom en vecka, så vi var ju aningen nervösa för att hon skulle känna sig väldigt stressad. Men hon verkar inte bry sig om den konstiga pälsbollen så länge den inte skäller på henne ;)
Den andra surgubben till katt ser ut att växla mellan att vilja attackera Vinna och vara totalt livrädd för henne (när hon springer efter honom).
Så vi får väl se hur det går...

Kan säkert lägga in någon bild senare i veckan om någon vill se henne :)
#77 - 27 maj 2008 07:18
Solid skrev:
Vi hämtade våran lilla Vinna igår från Stockholm och hon är då en riktig idealvalp :) Hon var jätteduktig på bilresan hem (5 timmar...).

Hon kommer näsatan alltid när man lockar på henne, och annars brukar hon följa efter av sig själv. Hon springer gladeligen och hämtar bollar och hon är underbar på alla sätt :D:) Och så otroligt söt sen...

Vinna äter (dock inte så mycket som hon borde, men det kan man ju inte förvänta sig de första dagarna), leker och verkar tycka det mesta är roligt :p

Men vad härligt!! Glöm inte att vi vill se bilder här med.. ;)
#78 - 27 maj 2008 07:23
Mumin skrev:
Ja, tack så mycket Dysnomia, jag tar också till mig av dina utmärkta tips. Capella vill inte gärna hälsa på andra hundar, trots att jag tycker att de är lugna och "normala" i sitt hundspråk, alltså inte särskilt hoppiga, hetsiga ,"på".

Hon gillar sin egen flock, och verkar nöjd med det.

Ska också titta på de boktips du gav.

Det är minsann så lite så.. :) Jag brinner ju för hundlivet och är glad när jag kan komma med lite åsikter, tips och idéer.

Vill gärna se bild på din puff med snart.. ;)
#79 - 27 maj 2008 10:54
Grattis till valpen Solid! När kommer bilder?
#80 - 27 maj 2008 12:27
klart vi vill se bilder, Solid!!!!
#81 - 27 maj 2008 20:29
Finns bilder i kameran, men de behöver ju komma in i datorn också, och så behöver ju jag ha tid att fixa storlek m.m på dom. Men till helgen ska jag säkert kunna fixa det :p
#82 - 27 maj 2008 23:00
- Jäklar vad bra det går för jäntan och hunden i Agility! Kul kul. Snart är hon klar med grundkursen. Hunden som från början tyckte det mesta var lite läskigt på hinderbanan inser nu att det är KUL att kuta över, under, genom saker. Att hunden dessutom har grunder i lydnad hjälper verkligen till.

Att se samspelet mellan hund och hundförare på en Agilitybana är härligt. Dottern är lycklig och hunden likaså. Så skall ett hundliv vara :)
#83 - 28 maj 2008 19:53
Samspelet mellan hund och förare är ju överhuvudtaget underbart! Att få se hundar jobba och vara superglada är något av det bästa jag vet.

Idag har jag testat stavgång med två belgare och en pointer med hjälp av ett baggenbälte och kortare koppel. Underbart säger jag!
#84 - 29 maj 2008 07:33
Vi vill köra agility med Capella så småningom, det verkar så himla kul, och något som passar henne, och mina grabbar.
Vi jobbar mycket just nu med kontakten, och lydnad. Lystra, komma, sitta osv.
Hon är otroligt smidig och vig, krånglar sig fram i de minsta skrymslen (på eget initiativ förstås), hoppar som en bergsget mm.
Kineser är lättlärda, men något egensinniga, mycket kontaktvilliga, hon var ett perfekt val för oss.
Låter sig gärna bäras på, pussas, gosas, busas med. Pojkarna älskar henne, och jag är så lycklig över att ha en hund i huset igen.
#85 - 4 juni 2008 17:47
Agility är en härlig sport för hund/förare. Lite mindre kravfyllt (missförstå mig rätt *S*) än annan hundsport och fart och fläkt.
Perfekt träning för de yngre! :) (Och för oss andra med såklart!)
#86 - 4 juni 2008 18:35
Har nu haft Vinna drygt en vecka och hon har lärt sig sitt och ligg, och vi håller på att vänja henne vid att borstas - och så är det ju det här med koppel.

Hon har inga problem med själva halsbandet, men kopplet gillar hon inte. Så fort hon känner att det drar lite grann börjar hon hoppa åt motsatt håll och hon vill absolut inte röra sig framåt om kopplet är sträckt (och oftast inte när det är slakt heller).

Någon som vet/har använt sig av något smart sätt för att lära era hundar gå i koppel?
#87 - 4 juni 2008 20:03
Locka med lite godis, eller sätt dig bara ner på huk, en bit ifrån, så hon går fram till dig, trots kopplet. Beröm, beröm, beröm.
Hon undrar ju vad detta är för nåt, ska det sitta där, vad händer.
Visa att det går jättebra att gå några steg med det, så vänjer hon sig.
#88 - 5 juni 2008 07:12
- Ha! Dottern är glad. Efter genomgången kurs avslutades allt med en liten tävling mellan alla deltagare. Vår hund, som till en början var lite rädd och fundersam över alla knepiga hinder, skulle nu ställas mot alla andras hundar. He he.

Våra förväntningar var inte stora. Tyckte själv att alla andra hundar var sä jädrans snabba! Vår Lajja var sååååååå långsam jämförelsevis. Men! Så tillkommer ju en del saker till. Hunden och föraren skall ju göra allt rätt. Ta hinder i rätt ordning och välja snabbaste vägen mellan de olika hindren.

Nåväl! Banan bestod av 18 hinder. Allt från slalom till "säcken" där hunden skall kuta genom en tunnel bestående av en lång plastsäck som ligger platt mot marken! Låter kanske konstigt, men ja i alla fall. Många hinder var det.

Jag fick den stora äran att vara tidtagare! Ujuj!

Tävlingen började. Hund efter hund körde banan. Det gick fort. Det gick fel. Det gick tokigt. Men i mål kom de alla en efter en. Jag bara rapporterade tiden. Bästa tid fram till att min dotter startade var 58 sek.

Dax för dotter med hund. Starten gick. Hunden gled iväg på samma flegmatiska och långsamma sätt som vanligt. Det såg ut att gå i slow-motion. Hunden hoppade väldigt "kort" på alla hinder och såg ut att ta det så hiiiiiimla lungt!

Så sista hindret och tjossan i mål!

Kollar tiden! 38 sek!!! 38 sek!

Men Göta petter! En strålande glad dotter/hund kammar hem tävlingen så det bara visslar om det och ingen är mer förvånad än jag. Men körde en start till så att alla skulle få en chans att förbättra sig. Det gjorde ingen skillnad i placering då dottern och hunden var snabbast igen :)

Aggility är häftigt då fart inte är avgörande. Det gäller istället att göra rätt! Rätt vägval och rätt fart! Undrar jag hur det kommer bli när hunden verkligen börjar springa fort....kul kul.

Rapporterat av en STOLT farsa:)
#89 - 5 juni 2008 07:31
Solid skrev:
Har nu haft Vinna drygt en vecka och hon har lärt sig sitt och ligg, och vi håller på att vänja henne vid att borstas - och så är det ju det här med koppel.

Hon har inga problem med själva halsbandet, men kopplet gillar hon inte. Så fort hon känner att det drar lite grann börjar hon hoppa åt motsatt håll och hon vill absolut inte röra sig framåt om kopplet är sträckt (och oftast inte när det är slakt heller).

Någon som vet/har använt sig av något smart sätt för att lära era hundar gå i koppel?

Ta det lugnt med "lydnadsträningen" och ägna dig mer åt kontaktträning nu i början. Uppmuntra att hon tar kontakt med dig, framför allt ute. Ha henne gärna lös en del om möjligheten finns, för det är nu när hon är liten som hon kommer att spontant hålla sig kring dig. Drar hon iväg, så vänd på klacken och när hon kommer in till dig berömmer du. Du ska alltså inte locka och kalla utan utnyttja att hon just nu är mån om att hålla sig till flocken. Det bästa är om man kan ta halva promenaden på detta sätt och halva med koppel, så får de träning i båda.

Vad gäller att lära sig att gå i koppel, så pekar jag vidare på min åsikt att göra så lite affär som möjligt av vardagliga händelser. Man ska, helt enkelt. Utan krus och konstigheter. Locka och pocka kan funka till viss del, men brukar kunna resultera i koppelkonstrande längre fram i valpen/unghundens liv.
Det absolut bästa är att helt enkelt "bara gå". Ju kortare koppel, desto tydligare markering att det bara är att hänga med. Kan vara så att du behöver "släpa" valpen från sin position just i starten, men det kommer att vara snabbt övergående. När valpen följer med OCH har kontakt med dig, då är det ok med småprat och beröm. När valpen bara följer dig i kopplet så går ni helt enkelt bara. Stannar hon och konstrar (backar och studsar) så bara "dra med" henne. Låter nästan brutalt när man skriver det såhär, men det gäller verkligen att forma hunden medans man kan, dvs valpstadiet. Gör helt enkelt ingen grej av att hon har koppel på sig och att det tar emot. Ni ska ut på promenad och hon ska följa med. Koppel till trots. Hon kommer snabbt att inse att kopplet är praktiskt eftersom hon då slipper hålla reda på dig på era promenader.. ;)

Har ju själv valp hemma just nu, en liten odåga. *S* Han accepterade halsband utan nån som helst protest, precis som Vinna. När kopplet kom på några dagar senare så tyckte han liksom henne att det där inte var nån höjdare. Två kortare prommenader där jag bara gick, utan att ta notis om att han strejkade, så gick han hyfsat prydligt. Två promenader till där vi kunde "träna" position (dvs att han inte ska snurra kring mina ben, det funkar liksom inte när man går med tre i koppel, eller tjurrusa fram i kopplets längd tex) och han gick snyggt och prydligt i koppel och kunde kopplas ihop med den andra lilla hunden här hemma och följa med på koppelpromenad med de andra två hundarna.
#90 - 5 juni 2008 07:37
- Ha! Dottern är glad. Efter genomgången kurs avslutades allt med en liten tävling mellan alla deltagare. Vår hund, som till en början var lite rädd och fundersam över alla knepiga hinder, skulle nu ställas mot alla andras hundar. He he.

Våra förväntningar var inte stora. Tyckte själv att alla andra hundar var sä jädrans snabba! Vår Lajja var sååååååå långsam jämförelsevis. Men! Så tillkommer ju en del saker till. Hunden och föraren skall ju göra allt rätt. Ta hinder i rätt ordning och välja snabbaste vägen mellan de olika hindren.

Nåväl! Banan bestod av 18 hinder. Allt från slalom till "säcken" där hunden skall kuta genom en tunnel bestående av en lång plastsäck som ligger platt mot marken! Låter kanske konstigt, men ja i alla fall. Många hinder var det.

Jag fick den stora äran att vara tidtagare! Ujuj!

Tävlingen började. Hund efter hund körde banan. Det gick fort. Det gick fel. Det gick tokigt. Men i mål kom de alla en efter en. Jag bara rapporterade tiden. Bästa tid fram till att min dotter startade var 58 sek.

Dax för dotter med hund. Starten gick. Hunden gled iväg på samma flegmatiska och långsamma sätt som vanligt. Det såg ut att gå i slow-motion. Hunden hoppade väldigt "kort" på alla hinder och såg ut att ta det så hiiiiiimla lungt!

Så sista hindret och tjossan i mål!

Kollar tiden! 38 sek!!! 38 sek!

Men Göta petter! En strålande glad dotter/hund kammar hem tävlingen så det bara visslar om det och ingen är mer förvånad än jag. Men körde en start till så att alla skulle få en chans att förbättra sig. Det gjorde ingen skillnad i placering då dottern och hunden var snabbast igen :)

Aggility är häftigt då fart inte är avgörande. Det gäller istället att göra rätt! Rätt vägval och rätt fart! Undrar jag hur det kommer bli när hunden verkligen börjar springa fort....kul kul.

Rapporterat av en STOLT farsa:)

Grattis!!! :D
Det underlättar betydligt att ha en lite sävligare, lugnare hund, ja. Då blir det inte så mycket slarvfel. Kanon med en liten morot såhär i början, det taggar ju rejält att fortsätta! Med tiden kommer som sagt farten, när hunden är lite säkrare. Härligt!!
:)

På tal om säcken/platten.. Min rottisponke fastnar i den, han är _för_ stor.. *S* Så här blir det aldrig nåt tävlande i agility (som jag gjort med de andra). Återstår gör ju såklart hoppklass, men han har fysiken emot sig även där. Men jag har ju två små att köra med, varav den ena är riktigt duktig (den andra för liten ännu).

Hälsa och gratta dottern och lycka till i fortsättningen!
#91 - 5 juni 2008 18:50
Dysnomia skrev:
Ta det lugnt med "lydnadsträningen" och ägna dig mer åt kontaktträning nu i början. Uppmuntra att hon tar kontakt med dig, framför allt ute. Ha henne gärna lös en del om möjligheten finns, för det är nu när hon är liten som hon kommer att spontant hålla sig kring dig. Drar hon iväg, så vänd på klacken och när hon kommer in till dig berömmer du. Du ska alltså inte locka och kalla utan utnyttja att hon just nu är mån om att hålla sig till flocken. Det bästa är om man kan ta halva promenaden på detta sätt och halva med koppel, så får de träning i båda.

Vad gäller att lära sig att gå i koppel, så pekar jag vidare på min åsikt att göra så lite affär som möjligt av vardagliga händelser. Man ska, helt enkelt. Utan krus och konstigheter. Locka och pocka kan funka till viss del, men brukar kunna resultera i koppelkonstrande längre fram i valpen/unghundens liv.

Det absolut bästa är att helt enkelt "bara gå". Ju kortare koppel, desto tydligare markering att det bara är att hänga med. Kan vara så att du behöver "släpa" valpen från sin position just i starten, men det kommer att vara snabbt övergående. När valpen följer med OCH har kontakt med dig, då är det ok med småprat och beröm. När valpen bara följer dig i kopplet så går ni helt enkelt bara. Stannar hon och konstrar (backar och studsar) så bara "dra med" henne. Låter nästan brutalt när man skriver det såhär, men det gäller verkligen att forma hunden medans man kan, dvs valpstadiet. Gör helt enkelt ingen grej av att hon har koppel på sig och att det tar emot. Ni ska ut på promenad och hon ska följa med. Koppel till trots. Hon kommer snabbt att inse att kopplet är praktiskt eftersom hon då slipper hålla reda på dig på era promenader.. ;)

Har ju själv valp hemma just nu, en liten odåga. *S* Han accepterade halsband utan nån som helst protest, precis som Vinna. När kopplet kom på några dagar senare så tyckte han liksom henne att det där inte var nån höjdare. Två kortare prommenader där jag bara gick, utan att ta notis om att han strejkade, så gick han hyfsat prydligt. Två promenader till där vi kunde "träna" position (dvs att han inte ska snurra kring mina ben, det funkar liksom inte när man går med tre i koppel, eller tjurrusa fram i kopplets längd tex) och han gick snyggt och prydligt i koppel och kunde kopplas ihop med den andra lilla hunden här hemma och följa med på koppelpromenad med de andra två hundarna.

Tack för dina tips :)

Än så länge har hon bara varit utanför trädgården en gång, och då brukar vi ha henne lös (på gården alltså).

Ungefär hur långt är lagom att gå med henne?
#92 - 5 juni 2008 19:00
Solid skrev:
Tack för dina tips :)

Än så länge har hon bara varit utanför trädgården en gång, och då brukar vi ha henne lös (på gården alltså).

Ungefär hur långt är lagom att gå med henne?

Valpar är alltid bäst att rasta på hemmaplan, dvs få dem att kissa/bajsa. Det kan vara väldigt läskigt att kissa på annan hunds revir (där andra, vuxna hundar kissat, dvs nästan överallt).
Att gå för socialiserings skull och tränings skull kan man däremot göra. Det bästa är om man kan ta dessa promenader med hunden lös eftersom de då kan bestämma takt och längd ganska bra själva. Men det är ju inte alltid man KAN ha valpen lös..

Nisse, dvärgpinschervalpen här hemma, är 11 veckor. Han går 1,5 km två gånger per dag (plus kortare "kissa-och-spring-vändor" under dagen såklart) och har gjort sedan han var 9 veckor gammal. För egen del promeneras det av praktiska själ. Vi har ingen egen trädgård där han kan springa och de andra hundarna ska ut. Då får han följa med på de två kortare rundorna helt enkelt och lära sig att promenera med de andra två. Nu är det dags att göra hans promenader lite längre (om det bara blir svalt någon gång). Man märker rätt bra på hunden om h*n orkar och om det är dags att utöka.
Sen ska man ha i åtanke att motion föder energi. Det gäller att använda sitt sunda förnuft, annars har man snart en hypervalp som klättrar på väggarna..
Det är alltså ingen fara att gå kortare promenader. Men valpen ska inte "motioneras" förrän den är runt 9 månader (för liten ras, senare för stor).

När får vi se lilla Vinna? :)
#93 - 5 juni 2008 19:10
En bild på Nisse (aka PissNisse) som han slutligen blev döpt till. Han har blivit stor, mäter nog strax över 20 cm i manken och är tuff som en AGA-spis.. :) Snart fyller gossen 12 veckor.
#94 - 5 juni 2008 20:34
Dysnomia skrev:
En bild på Nisse (aka PissNisse) som han slutligen blev döpt till. Han har blivit stor, mäter nog strax över 20 cm i manken och är tuff som en AGA-spis.. :) Snart fyller gossen 12 veckor.

Jättefin..

Våran lilla tjej väger redan 13 kg och är ju också bara 12 veckor... Undra hur stor hon blir innan det är klart... [:o] Pappa vägde ju 45 kg och mamma 20, uppfödaren gissade ju på 22 kg men vi undrar vi.. :D Ska försöka fota igen i helgen.. Det är mycket nu...
#95 - 5 juni 2008 20:40
Är här någon på zoopet som håller på med lure coursing? Kan börja träna till licens med min om två månader han är 13 mån nu. När de är 18 mån kan de tävla om de klarat licensen.
#96 - 5 juni 2008 20:41
Dysnomia skrev:

Det var ju en riktig goding:D
#97 - 8 juni 2008 00:15
Dysnomia skrev:
Grattis!!! :D

Det underlättar betydligt att ha en lite sävligare, lugnare hund, ja. Då blir det inte så mycket slarvfel....

- Stämmer bra det! Finns flera andra hundar i gruppen som är rysligt snabba, men, det gäller ju att hinna bromsa då :)

För övrigt är det väldans roligt att se hur kul HUNDEN tycker detta är! Det är nästan hela nöjet att se den glädje hunden utstrålar under och efter genomfört lopp.
#98 - 13 juni 2008 12:56
Här kommer ett par försenade bilder på Vinna [:o]
#99 - 13 juni 2008 13:49
Solid skrev:
Här kommer ett par försenade bilder på Vinna [:o]

Åhh... Den skulle man ju kunna äta upp!! Vilken sötnos...

Dax att ändra i signaturen till hundägare nu.. ;)
#100 - 14 juni 2008 08:01
Otroligt söt!!!!
Som spunnet socker.
#101 - 14 juni 2008 09:33
Ja hon är helt underbar :D

Hon går riktigt bra i koppel emellanåt nu. Det här med var man ska kissa och inte verkar ta ett tag att lära sig, men det går framåt...

Någon som har bra förslag på kontaktövningar?
#102 - 14 juni 2008 09:38
Håll en godisbit framför ditt ansikte, längre o längre stunder innan hon får den.
Klicker är också jättebra lär in klickern. Sen så fort hon ger dig ögonkontakt klicka o ge godis

Hon är verkligen söt!
#103 - 15 juni 2008 09:04
miluhe skrev:
Är här någon på zoopet som håller på med lure coursing? Kan börja träna till licens med min om två månader han är 13 mån nu. När de är 18 mån kan de tävla om de klarat licensen.

Inte längre, men har gjort. Hade en whippet som gick en del, dock aldrig inför licens.:)
#104 - 24 juni 2008 22:15
Bättre sent än aldrig säger de..
Jag ska försöka lägga upp ett par bilder.. Problemet är att jag inte vet hur jag gjorde sist, [:o] jag tryckte bara hysteriskt efter ett tag... :D Vi får se hur det går.. [:o]
Nå.. en bild iaf...
#105 - 26 juni 2008 18:36
Katharina skrev:
Bättre sent än aldrig säger de..

Jag ska försöka lägga upp ett par bilder.. Problemet är att jag inte vet hur jag gjorde sist, [:o] jag tryckte bara hysteriskt efter ett tag... :D Vi får se hur det går.. [:o]

Nå.. en bild iaf...

Sååå söt :):):)

På valpkursen Vinna går på just nu, finns bl.a en Eurasier valp. De ser nästan lika goa ut som Japanska spetsar ;)
#106 - 26 juni 2008 20:13
Solid skrev:
Sååå söt :):):)

På valpkursen Vinna går på just nu, finns bl.a en Eurasier valp. De ser nästan lika goa ut som Japanska spetsar ;)

Vaddå nästan!!!! De är sötast... [:(!] :D :p
Bilagor:
#107 - 26 juni 2008 21:49
Katharina skrev:
Vaddå nästan!!!! De är sötast... [:(!] :D :p

De är (väldigt!) söta, men Vinna kan ingen Eurasier slå... :D;)
#108 - 4 juli 2008 10:59
Eftersom ingen annan är så aktiv i denna tråden just nu så kan jag ju lägga upp några nyare bilder på Vinna :)

Jag är med veten om att den första är suddig, men den finns där som kontrast till de andra bilderna där hon ser onaturligt lugn ut :D
#109 - 4 juli 2008 12:10
så sööt
#110 - 7 juli 2008 11:30
Jättefina bilder Solid! Absolut den nedre!
#111 - 12 juli 2008 14:21
Tack så mycket!

Det ligger en hel del tur bakom bilderna, och bland 200 bilder är det ju lite synd om ingen hade blivit bra :D

Ursäkta det sena svaret, jag har varit på ridläger i en vecka och kom hem igårkväll. Fick en liten shock när jag såg hur mycket Vinna växt under tiden jag varit borta :eek:
#112 - 21 juli 2008 09:03
Solid skrev:
Eftersom ingen annan är så aktiv i denna tråden just nu så kan jag ju lägga upp några nyare bilder på Vinna :)

Jag är med veten om att den första är suddig, men den finns där som kontrast till de andra bilderna där hon ser onaturligt lugn ut :D

Ja, gud så fin..

Jag måste berätta om igår när jag var hundvakt åt lilla eurasiertiken Deela som nu är 5 månader...

Det finns en familj med en massa Settrar i en hus med stor tomt en bit från mig. Tidigare när jag har passat Deela så har en tik som hatar cyklar varit dräktig och fått en tokanfall på min sons cykel och tokskällt tillsammans med sin flock på typ 5-10 hundar. Lilla Deela blev såklart livrädd... Jag försökte bearbeta traumat och det blev lite bättre, men så igår...

Jag passerar och det kommer en Setter gående i koppel bakom mig och vi passerar tomten med ca 7 Settrar + en valp. Flocken går till anfall (innanför staketet) och tokskäller. Deela blir livrädd såklart och speciellt eftersom hon har en efter sig på vägen. Den gör inget men lilla Deela är superstressad.
Tjejen med Settern i koppel fortsätter att gå!!!!!!!!!!!!!!!
[:(!] Fast hon ser att valpen är skitskraj. Som tur är har jag blivit äldre och elakare numera så jag stannar och glor stint på bruden tills hon hajar att hon är stendum och äntligen stannar. Under tiden har kvinnan som bor i huset kommit ut och lugnat flocken, jag väntar tills hon har dem någotsånär under kontroll och så går jag vidare...

Vilka puckon det finns!!! sen kallar man sig hundmänniska!!! [:(!] Och hon med hunduppfödningen då, hur fasen kan man släppa ut så många hundar när de är dräktiga eller har valpar och alltså är extra aggressiva??!! Grrr [:(!] [:(!]

Skönt iaf att jag markerade på en gång. Annars har man muttrande gått därifrån och ångrat sedan att man inte sa ifrån... ;)
#113 - 3 augusti 2008 20:21
Jag kan ju berätta lite om vad jag och Vinna har för oss :)

Vi har gått klart valpkurs för ett tag sen och där var hon jätteduktig. Som det är nu kan hon sitt, ligg, vinka, titta vänster, ligg kvar, sitt kvar, vänta och nästan stå (på kommando alltså, hon kan stå :D). Allt sitter självklart inte så bra ännu men det blir långsamt bättre och bättre.

Hon är oftast bra på det här med ögonkontakt, och utanstörningar kan hon göra vad som helst för en ost/skink/köttbulls-bit. Och hon kommer vid inkallning vid nästan alla tillfällen (kommer till ex. även om man ropar medan hon leker med en annan hund :p).

Det funkar också väldigt bra att ha henne lös i skogen eller liknande där det inte finns så mycket som distraherar. Hon vet att när man ropar händer något roligt (vanligtvis någon form av "leta godis") och hon vet också att om man går iväg för långt så försvinner matte! (jag gömmer mig)

Så hittills går det väldigt bra med henne när det gäller många saker :):):)
Och så finns det såklart hur mycket som helst som hon behöver lära sig/bli bättre på :p

Om några veckor ska hon ställas ut för första gången och vi har kommit på att vi borde börjat ringträna Vinna tidigare, men vi får jobba på fram tills det är dags så får vi se hur det går.

Vi har också anmält henne till en kurs i vardagslydnad.
#114 - 27 augusti 2008 18:17
I söndags ställde vi ut Vinna för första gången, en inofficiell utställning för valpar och veteraner :) Och det var jag som skulle gå med henne då det är jag som brukar träna mest med henne - jag var supernervös [:o]

Hur ska man säga? Hon skötte sig finfint - första gången för både hund och matte, men bra gick det!
När hon skulle trava runt gick det fint, däremot att stå snyggt utan att flytta benen är hon ännu inte så bra på (inte jag heller[:o]) så det blev lite krångel med den biten. Vi var ensamma i klassen och med oss ut ur ringen hade vi rött band, en stor BIR rosett och ett papper med allt annat än dålig kritik! [:)][:D][:D]

Har inte kritiken här, men kommer ihåg det mesta;
"Bra kropp för sin ålder, bra huvuduttryck med bra detaljer, bra hals och överlinje, bra vinklar fram och bak, rör sig alert med bra steglängd, slarvar lite fram, välvisad, bra temperament"

Gissa om vi var nöjda? :D
(Någon som är förvånad om jag säger att "välvisad" för mig var det viktigaste i kritiken ;))

Dessutom gick hon vidare till gruppfinal och blev BIG4 också! :)
Får se när vi ställer ut henne nästa gång...

[COLOR=darkred]Något vi fick höra några dagar före utställningen var att hunden helst ska titta framåt när den går i ringen. Nu har vi alltid uppmuntrat Vinna till ögonkontakt så vi körde på det under utställningen också, men borde vi börja träna på att titta framåt när man tränar henne i utställningskoppel till nästa gång?[/COLOR]
[COLOR=darkred]Någon vi pratade med menade att hunden helst ska titta framåt, någon annan att både och funkar utmärkt så länge hunden rör sig rätt. Min moster (har en liten kennel) berättade att hon alltid får "välvisad" i kritiken med en av sina hundar som brukar hålla ögonkontakt.[/COLOR]
#115 - 2 september 2008 12:24
Solid skrev:
[COLOR=darkred]Något vi fick höra några dagar före utställningen var att hunden helst ska titta framåt när den går i ringen. Nu har vi alltid uppmuntrat Vinna till ögonkontakt så vi körde på det under utställningen också, men borde vi börja träna på att titta framåt när man tränar henne i utställningskoppel till nästa gång?[/COLOR]

[COLOR=darkred]Någon vi pratade med menade att hunden helst ska titta framåt, någon annan att både och funkar utmärkt så länge hunden rör sig rätt. Min moster (har en liten kennel) berättade att hon alltid får "välvisad" i kritiken med en av sina hundar som brukar hålla ögonkontakt.[/COLOR]

Tydligen ingen respons här just nu, men om någon här brukar ställa ut så vill jag gärna höra din åsikt! :p
Bilagor:
Guest
#116 - 2 september 2008 12:41
Solid skrev:
Tydligen ingen respons här just nu, men om någon här brukar ställa ut så vill jag gärna höra din åsikt! :p

Jag har bara ställt ut min tik en gång och det var för att jag behövde lite mer meriter på henne inför avel.
Min hund var brukshund och jag fick inga avdrag för att hon hade full ögonkontakt med mig.
Är det så så tycker jag det är fel. Det borde betyda att man inte kan ställa ut en bruks/lydnadshund. Däremot när den står uppställd skall den ju titta rakt fram, får hoppas att det är det dom menar. (men det är det säkert inte)
#117 - 2 september 2008 13:09
Anettejt skrev:
Jag har bara ställt ut min tik en gång och det var för att jag behövde lite mer meriter på henne inför avel.

Min hund var brukshund och jag fick inga avdrag för att hon hade full ögonkontakt med mig.

Är det så så tycker jag det är fel. Det borde betyda att man inte kan ställa ut en bruks/lydnadshund. Däremot när den står uppställd skall den ju titta rakt fram, får hoppas att det är det dom menar. (men det är det säkert inte)

Vad vi fick för tips, var att träna på att titta framåt när hunden travar - när man tränar med utställningskopplet på. Då lär sig hunden känna igen kopplet och vet vad som gäller, men går annars med ögonkontakt (om man tränat på det). Man kan ju ha jättebra kontakt med sin hund utan att ha ögonkontakt. Fast är man inte super på att läsa av hunden så är det inte lätt att veta vad den är koncentrerad på om den inte tittar på en (syftar på bl.a mig själv).
Guest
#118 - 2 september 2008 13:27
Jo det där stämmer nog, fick ta mig en funderare på det först. :)

När jag cyklar med hundar tittar jag ju rakt fram, och det gör ju hundarna med. Så det är kanske det mest naturliga att man i större rörelse tittar åt färdhållet, alltså både hund o förare.
Men då behöver du säkert inte träna på det alls. Det borde komma sig naturligt om du fäster blicken mot färdhållet så borde hunden göra likadant.
Skulle jag däremot sprungit o sneglat mot min hund så skulle hon direkt tagit ögonkontakt.
#119 - 25 september 2008 09:21
Kul tråd det här...

Ska lägga upp bilder på världens sötste blandras tös någon dag...
#120 - 5 oktober 2008 22:03
Ett helt nytt inlägg:
"Better safe than sorry"

Jag tar inga risker med att ge "godis" till min hund, om det finns påståenden med belägg om att det skulle vara farligt.
Choklad vet väl de flesta om, och även "F-ben" (fläsk, får, fisk och fågel.)
Men jag hittade en jättebra sida som tog upp många andra farliga födoämnen som kanske inte alla vet om.

Och vissa säger att RÅA fläskben, eller VIT choklad, eller SPECIELLA köttben för hund ska gå bra, men jag hittar hellre nåt annat till min hund, utifall olyckan skulle vara framme.

Min kompis har en hund- Electra som är väldigt glupsk och har starka tänder.
Hon köpte ett stort köttben från djurbutiken till henne, men Electra tuggade i sig bitar, och antagligen tuggade hon dem inte tillräckligt, utan de åkte ner i magen och orsakade STOR smärta på väg ut!
Hon skrek när hon skulle bajsa, och det kom ut stora vassa spetsar från benet hon ätit.
Nu gick det ju som tur var bra tillslut, men...
JAG undviker köttben helt och hållet, och håller mig istället till torkad hud som tuggben.

Varför ens riskera?

Det var min tanke :)

HÄR ÄR SIDAN MED INFO: http://www.lacetoleather.com/fataltodogs.html

"My dog ate ______ lots of times and didn't die, so ______ don't kill dogs."
That logic is no better than "My dog runs in the street all the time and has never been hit by a car, so dogs never get hit by cars."

Annons