[QUOTE=marcuspajp][QUOTE=Raven]har du några symptom du misstänker beror på akvariet eller frågar du allmänt ?[/QUOTE]
Min flickvän vill ha ett akvarium men hennes mor är orolig för att hon ska få nått allergianfall av det eftersom hon är allergisk mot en massa andra saker. Jag vill se hur långsökt det är.[/QUOTE]
Min dotter har varit med i en allergiundersökning som heter BAMSE drivet av Karolinska institutet. En parameter som man tar med när man anger inomhusklimat och allergirisker är just akvarium. Enligt undersökningen är det en förhöjd risk att få astma om man har hög luftfuktighet inomhus.
[QUOTE=från undersökningen:]Fukt- och mögelskador i
hemmet ökade också risken för återkommande astmasymtom. Om barnets bostad vid besiktningstillfället
hade både tecken på fukt/mögelskador och hög luftfuktighet (≥5.8 g/kg) var risken för
astmasymtom fördubblad jämfört barn vars hem inte hade tecken på fukt/mögelskador och där
luftfuktigheten var låg (<5.8 g/kg). Ju fler tecken på fukt och mögelskador som noterades vid
besiktningen, eller om exponeringen varit långvarig desto starkare tycktes samband med tidiga
astmasymtom vara .[/QUOTE]
Men samtidigt tror jag att akvarium är det minst skadliga om man är allergiker
Bamse projektet finns på
http://www.folkhalsoguiden.se/templates/Project____676.aspx