Allergi av/mot akvarier (inte mygglarver eller så)

#1 - 5 oktober 2005 21:38
Hej. Jag undrar om nån av er har eller har hört talas om nån som har blivit allergisk mot akvarier, eller fått allergisymtom av dem. Släpper akvarier ifrån sig nått som man kan bli allergisk mot?
#2 - 6 oktober 2005 02:04
maten kan ju släppa en del skit och då tänker jag inte bara på röda mygglarver utan även räker/räkmix

olika skaldjur kan kanske också släppa ämne.

fiskar kan nog också släppa ämnen.
en platy är tillräckligt för att mitt akvarie ska lukta fisk vilket 8st kardinaltetror inte gör.

har du några symptom du misstänker beror på akvariet eller frågar du allmänt ?
#3 - 6 oktober 2005 06:39
Ett akvarium kan väl annars var bra för tex astmatiker eftersom det ger lite högre luftfuktighet.
#4 - 6 oktober 2005 08:38
[QUOTE=Raven]har du några symptom du misstänker beror på akvariet eller frågar du allmänt ?[/QUOTE]

Min flickvän vill ha ett akvarium men hennes mor är orolig för att hon ska få nått allergianfall av det eftersom hon är allergisk mot en massa andra saker. Jag vill se hur långsökt det är.
#5 - 6 oktober 2005 08:58
[QUOTE=marcuspajp][QUOTE=Raven]har du några symptom du misstänker beror på akvariet eller frågar du allmänt ?[/QUOTE]

Min flickvän vill ha ett akvarium men hennes mor är orolig för att hon ska få nått allergianfall av det eftersom hon är allergisk mot en massa andra saker. Jag vill se hur långsökt det är.[/QUOTE]
Min dotter har varit med i en allergiundersökning som heter BAMSE drivet av Karolinska institutet. En parameter som man tar med när man anger inomhusklimat och allergirisker är just akvarium. Enligt undersökningen är det en förhöjd risk att få astma om man har hög luftfuktighet inomhus.

[QUOTE=från undersökningen:]Fukt- och mögelskador i
hemmet ökade också risken för återkommande astmasymtom. Om barnets bostad vid besiktningstillfället
hade både tecken på fukt/mögelskador och hög luftfuktighet (≥5.8 g/kg) var risken för
astmasymtom fördubblad jämfört barn vars hem inte hade tecken på fukt/mögelskador och där
luftfuktigheten var låg (<5.8 g/kg). Ju fler tecken på fukt och mögelskador som noterades vid
besiktningen, eller om exponeringen varit långvarig desto starkare tycktes samband med tidiga
astmasymtom vara .[/QUOTE]
Men samtidigt tror jag att akvarium är det minst skadliga om man är allergiker
Bamse projektet finns på http://www.folkhalsoguiden.se/templates/Project____676.aspx
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 oktober 2005 09:14
Rent allmänt klan man säga att ett akvarium i de flesta svenska hus snarare innebär en bättre miljö eftersom det ofta är för tort inomhus.

Sedan kan ju självklart ett stort antal akvarier innebära att det bildas mögel i huset men det lär nog höra till undantagsfallen.
Några enstaka akvarier lär snarare förbättra miljön.
#7 - 6 oktober 2005 14:37
håller med Kjell Fohrman.

själv märkt en klar förbättring sen ja skaffade mitt lilla kar att ja har mindre problem med torra ögon hemma.
nu när ena täckglaset är borta har det blitt lite bättre igen.

men vet om att lägenheten jag har är torr speciellt vintertid.
#8 - 6 oktober 2005 15:01
jag får ofta utslag på mina armar om jag inte sköljer dem efter jag har haft dem i akvariet, min flickvän som är atopiker får ofta utslag och liknande om hon får akvarievatten på sig.
#9 - 6 oktober 2005 15:03
plorozen provat långa latexhandskar ;)
PatrikMalmo
#10 - 7 oktober 2005 06:56
De flesta riskerna med kar verkar ha tagits upp. En del foder är allergiframkallande och det kan bli mögel från fukten. Lägger till att en del verkar reagera på alger av olika slag, men en hel del alger finns även i jorden till krukväxter. Inte pejl på vilka alger som folk reagerar mot.

Håller annars med om att ett akvarium nog är det lämpligaste för en allergiker. Möjligen kan kräldjur lira i samma liga. Tror även att för de flesta så förbättrar ett akvarium inomhusklimatet.

plorozen, matar du med mygglarver?

Hilsen,

P
#11 - 7 oktober 2005 08:14
Skulle tro att huvudsaklig allergirisk med akvarier är damm från frystorkat foder.

För saltvattensakvarier tillkommer flera andra allergirisker, framförallt pga saltblandningen (som innehåller en del mindre skojiga metallsalter).
#12 - 7 oktober 2005 19:52
De finns ju de som är extremt allergisk mot fisk och kan inte vara i samma rum där det finns en lagad fiskrätt. Men jag vet inte om det gäller levande fiskar också...
#13 - 8 oktober 2005 10:54
Astma

Hejsan!
Jag kan känna av andras akvarium, mina är jag så van med. och jag har en kompis som också känner av sitt. Jag har astma och får det av akvarium.
Sofia
#14 - 12 oktober 2005 17:05
[QUOTE=marcuspajp[/QUOTE]
Min flickvän vill ha ett akvarium men hennes mor är orolig för att hon ska få nått allergianfall av det eftersom hon är allergisk mot en massa andra saker. Jag vill se hur långsökt det är.[/QUOTE]

Jag själv har kraftig livsmedelsallergi mot fisk/skaldjur samt en mängd andra saker. Jag har akvarier och kan ibland känna av eksemen om jag dykt mycket och länge i karen. Annars inga besvär alls.......Lycka till till Tjejen

Annons