Allergi, akvarievatten

#1 - 14 januari 2018 20:13
Min hud på armen blir irriterad, röd prickig efter jag hållt på i akvariet.
Någon som har tips på långa handskas man kan använda?
#2 - 14 januari 2018 20:25
Jag vill bara utveckla det här om irritation av akvarievatten. Jag har upplevt sveda nån gång men det har jag kommit tillrätta med genom vattenbyte så jag kan tro att det kan ha att göra med ammonium eller nåt....
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 januari 2018 20:31
Du matar inte med röda mygglarver eller liknande?
#4 - 15 januari 2018 18:29
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2377979]Du matar inte med röda mygglarver eller liknande?[/QUOTE]

Det är annars klassiskt! Hemoglobinet, tror jag, i de röda mygglarverna är det som utlöser mildare allergiska reaktioner. Kjell kanske minns en kille i GCS som beskrev en anafylaktisk chock, då han var extra känslig.

Långa skyddshandskar.... har jag aldrig sett i någon butik, men däremot har jag ju sett många veterinärprogram på TV, veterinärerna har ju ibland jättelånga gummihandskar, sådana borde ju gå att köpa någonstans...

Men om du nu matat med röda mygglarver, vänta till dagen efter innan du stoppar ned nävarna i vattnet!
#5 - 4 februari 2018 23:54
Tack för svar :) är nog pga mygglarverna. bar akaret med de jag reagerade i.
#6 - 26 april 2018 21:06
Säkerligen mygglarverna, reagerade själv lite smått på dem , kunde börja klia ordentligt om man fick dom i kontakt med huden, får vara noga med att tvätta händerna ordentligt om man vart i kontakt med dem.

Annons