Alldeles för varmt i karet!

#1 - 25 juli 2008 09:41
Hejsan!
Jag har fått problem nu under sommaren med att mitt akvarium blir alldelles för varmt. Karet står på övervåningen i vårt hus och soliga dagar blir de över 30 grader där uppe, igårkväll tog jag tempen i karet o då var de 29,5 grad!! Det är 3,5 grader över de som ska vara i akvariet... Vad ska jag göra?!
#2 - 25 juli 2008 10:02
En klassiker är djupfrysta vattenfyllda PET-flaskor som man lägger i karet och på så sätt drar ner tempen. Man ska kanske dock passa sig om det är ett litet kar så att inte temeraturen går ner för fort/mycket.
#3 - 25 juli 2008 10:08
Karet är på 720 liter, hur många pet flaskor med is? man kanske ska prova sig fram?
#4 - 25 juli 2008 10:22
På 720 liter är det nog ingen större risk att det kyls av för fort av en PET-flaska eller två. Kan vara bra att ha flera flaskor "på gång" så att man varvar flaskor på frysning i frysen och på tining i karet. Det är bara att testa sig fram medans man håller koll på temperaturen.
Om du har en lysramp som ligger precis på akvariet så bidrar säkerligen denna även delvis till att värma karet. Då kan det vara en idé att försöka få upp denna en bit genom att t.ex. lägga under nån kloss eller dylikt.
#5 - 25 juli 2008 10:33
och i möjligaste mån sänka tempen på övervåningen tex stäng fönster och dra ner persienner vädrar man så bli det bara varmare!
Guest
#6 - 25 juli 2008 14:14
Jag har stängda fönster på dan och försöker ha de så mörkt som möjligt.. På kvällen så öppnar ja så mkt som möjligt (när de blir som kallast) Sen så har ja 2st 1,5Liters flaskor i mitt 540 kar, tempen är runt 26 då, utan 30-31.
#7 - 25 juli 2008 23:22
Ett tips är fläktar som blåser mot ytan.
Det får ner temperaturen lite men nackdelen är att det avdunstar mer vatten.
#8 - 26 juli 2008 15:33
Har akvariet en tätslutande ramp ? Har du täckglas ?

Om du har något av dessa så kan du lyfta på täckglasen och/eller rampen. Då kommer nämligen avdunstningen att hjälpa till att kyla vattnet !

Mvh/Janne

Annons