Alla utom molly dör!

#1 - 27 oktober 2007 09:18
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag har ett 150 liters akvarium som startades i juli.
Jag har försökt med diverse olika fiskar. Silverhajar (levde 1 dag), Siamesiska algätare (levde 3 dagar), Ansistrus malar (levde ca 1 vecka), Äpplesniglar (levde 2 dagar) Och våra mollysar som har överlevt allihopa.
Vi har ca 26 grader. Lite salt till mollysarna. Mycket växter.
Jag har kollat vattnet. Inget nitrit. Lite nitrat. 6,8 pH.
Jag vet inte vad jag ska göra. Det vet dom inte i fiskaffären iheller.
Hjälp mig. Jag vill ha lite andra fiskar eller iaf malar, men dom dör ju bara.
Tar tacksamt emot alla förslag.:confused:
#2 - 27 oktober 2007 13:06
Har du kollat nitrithalten med dropptest och ej stickor? Stickor är nämligen oftast helt otillförlitliga.

6,8 i pH låter ganska lågt, men inte FÖR lågt, kanske var det för stor pH-förändring för fiskarna jämfört med där de kom ifrån?

Har du bytt vatten ofta, eller gjort rent mycket?
Har du bra flöde på pumpen, så att vattenytan rör sig tillräckligt mycket? (då tas syre ner i vattnet).

Låter mycket konstigt det hela. :(
#3 - 27 oktober 2007 15:49
Jag och fiskaffären har kolla med stickor och inte dropptest. Har inte hitta var man köper dropptest. Bor utanför Lund om det är någon som vet var det finns här i närheten.

Vattenbyte gör jag 1 gång i månaden, för dom i affären sa att man inte ska göra det oftare. Jag har då även i Aqua safe och Aqua plant.
Jag "dammsuger" botten och rensar rutorna nästan en gång i veckan.

Jag har en pump som "blåser" mot ytan + att den har en "syretillförsel" via en slang.
#4 - 27 oktober 2007 16:07
Stickorna är inget vidare, jag tror du har fått nitritförgiftning. Dropptest bör finnas i butiken, jag rekommenderar dock Tropic Marines test för både nitrit och nitrat, som du kan köpa på bland annat pwss.se.
Vattenbyte en gång per månad är i underkant för ett 150-liters.

Tycker du först och främt ska köpa ett dropptest för nitrit (inte Sera:s, det är elände att se färgskiftena i det), och sedan jobbar vi vidare utifrån det.
#5 - 27 oktober 2007 20:10
Jag ska ut o jaga dropptest för nitrit :-)
Hur ofta ska jag byta vatten och hur mycket?
Hur ofta ska man "dammsuga" och rensa filtret i pumpen?
Tacksam för alla tipps så att jag kan få ett akvarium att njuta av.
#6 - 27 oktober 2007 20:14
Hur kan det komma sig att mollysarna klarar sig? [:-44]
#7 - 27 oktober 2007 23:47
Hur ofta man ska byta vatten hänger på hur mycket fiskar man har och mycket man matar. Men för ett 150 hade jag nog bytt vatten ca vart tredje vecka, 30% åt gången. Men, har du det där testet, så kan du testa för nitrat (obs-skillnad mellan nitrat och nitrit!) en gång per vecka, och när det är över 50, så byter man. :)

"Dammsuga" brukar jag göra med en hävert kopplade till en trädgårdsslang som jag dragit hela vägen ut i badrummet. Det gör jag när jag ser det börjar bli för mycket gojs på bottnen. Efter ett tag får du en så pass bra bakterieflora, så att bajs försvinner nästan omedelbart, och då behöver man inte slamsuga så ofta.

Filtret rensar man bara när man ser att spruttet i det minskar. Då skall man gärna antingen rensa ur det i gammalt akvarievatten eller åtminstone under rinnande vatten i samma temp som i akvariet, allt för spara de bra bakterierna i det.
#8 - 28 oktober 2007 00:50
Det första jag tycker man ska göra vid såna här problem är att säkerställa att man har en tillräcklig filtrering och gör regelbundna delvattenbyten. skulle tro att du endast har ett innerfilter och dessa är sällan tillräckliga för att sörja för en god vattenkvalite pga för liten filtervolym, man kan komplettera med ett ytterligare innerfilter eller "tillverka" ett själv med blå filtermatta och ett pumphuvud eller skaffa ett ytterfilter... Då du har dessa problem så bör du överväga att byta vatten lite oftare, typ 20% varje vecka!
#9 - 28 oktober 2007 10:03
Filtret jag har är ett "aquael Turbo filter 650" Jag har gjort rent filtret 2 ggr tror jag och då gjort det i akvarievatten som jag höll på att byta.
Där finns 2 filter i pumpen. Ett i skumgummi, och ett med stenar och kol. När ska man byta kolet?
Nitrat värdet ligger på 50, så jag ska gå o byta vatten strax.
Mina stickor visar 0 i nitrit, men jag jagar dropptest.
Tackar för all hjälp.
Jag har varit o köpt 2 dalmartiner molly för att se om dom klarar sig.
Mycket vackra fiskar. Men min ene blackmolly hane jagar den nye hanen så han vågar inte visa sig. Honan klarar sig bra.
#10 - 28 oktober 2007 10:29
Aquael turbofiltret är nog det bästa innerfiltret iallafall då det har en ordentlig filteryta, så det var bra att du har ett sånt:) ang. zeoliten och kolet som ligger i behållaren så kan du köra med det så länge du vill men jag själv har istället stoppat i en tillskuren bit blå filtermatta, för växterna uppskattar inte att man har zeolit i filtret då den reducerar nitratet. skumpatronen som följer med filtret är lite väl "fin" och sätter igen lite för fort men jag har sett att det finns grövre patron att köpa! Hoppas dödsfallen upphör[B)]
#11 - 29 oktober 2007 09:28
Danilla skrev:
Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har ett 150 liters akvarium som startades i juli.

Jag har försökt med diverse olika fiskar. Silverhajar (levde 1 dag), Siamesiska algätare (levde 3 dagar), Ansistrus malar (levde ca 1 vecka), Äpplesniglar (levde 2 dagar) Och våra mollysar som har överlevt allihopa.

Vi har ca 26 grader. Lite salt till mollysarna. Mycket växter.

Jag har kollat vattnet. Inget nitrit. Lite nitrat. 6,8 pH.

Jag vet inte vad jag ska göra. Det vet dom inte i fiskaffären iheller.

Hjälp mig. Jag vill ha lite andra fiskar eller iaf malar, men dom dör ju bara.

Tar tacksamt emot alla förslag.:confused:

försök byta vatten o göra rent den innan du skaffar fler kan vara bakterier
#12 - 29 oktober 2007 09:32
jag har typ som en skål inte akvarium inte så jätterstor men ganska i alla fall först dog min platy så jag skaffa en ny guppy så hittade jag den på botten efter typ 1 dag sen efter typ ett par dagar dog min andra guppy så nu har jag bara nion platy o malen kvar
#13 - 29 oktober 2007 10:05
Danilla skrev:

Jag har varit o köpt 2 dalmartiner molly för att se om dom klarar sig.

Mycket vackra fiskar. Men min ene blackmolly hane jagar den nye hanen så han vågar inte visa sig. Honan klarar sig bra.

Att skaffa nya fiskar så länge man har dödsfall i akvariet och dessutom inte vet varför är inte att rekommendera.

Enligt det du skriver har djuren inte överlevt mer än några dagar i ditt akvarium. Så jag undrar hur länge koppar du in dem och hur gör du då? Och hur transporterar du dem? Har du nån thermosväska så tempen inte hinner sjunka för mycket under resan?

Sen skulle jag rekommendera att du läser på om de olika arterna innan du skaffar dem. Du säger t ex att du haft silverhajar i ditt akvarium. Dessa är ju stora stimfiskar (kan bli över 30 cm) och behöver betydligt större utrymme än 150 liter. 3 ancistrusar i det utrymmet kan också bli för mycket, eftersom vuxna ancistrusar är revirhävdande.

Hoppas det löser sig, men med så många dödsfall är det uppenbart att nånting är fel. Vad har du för inredning? Kan du ha något som läcker ut giftiga ämnen?
#14 - 29 oktober 2007 18:15
batski skrev:
Enligt det du skriver har djuren inte överlevt mer än några dagar i ditt akvarium. Så jag undrar hur länge koppar du in dem och hur gör du då? Och hur transporterar du dem? Har du nån thermosväska så tempen inte hinner sjunka för mycket under resan?

Jag har börjat med regelbundna vattenbyten och rengöring nu.
Vid transporter har jag haft påsen i en väska eller i bil, så temperaturen ska inte ha hunnit sjunka så mycket.
När jag kommer hem lägger jag hela påsen i akvariet i ca 30 min.
Sedan tar jag o häller i lite akvarievatten och gör så efter ca 5-10 igen och igen. Sen håvar jag upp dom o säpper ut dom. Allt enl. fiskaffärerna. (Har provat olika affärer)

batski skrev:
Sen skulle jag rekommendera att du läser på om de olika arterna innan du skaffar dem. Du säger t ex att du haft silverhajar i ditt akvarium. Dessa är ju stora stimfiskar (kan bli över 30 cm) och behöver betydligt större utrymme än 150 liter. 3 ancistrusar i det utrymmet kan också bli för mycket, eftersom vuxna ancistrusar är revirhävdande.

Jag har varit lite för ivrig när det gäller fiskarna i början.[:I]
Malarna var iofs. bara 2 cm stora och blev inte mycket större. :(
Nu har jag bara mollys eftersom det bara är dom som överlever.
Köpte 2 nya i helgen och dom lever o mår bra. Har nu 5 blackmolly, 3 gula molly och 2 dalmartiner molly + lite yngel :p

batski skrev:
Vad har du för inredning? Kan du ha något som läcker ut giftiga ämnen?

Jag har lite rötter en stor gul sten och en liten "ruin" med hålrum. Allt inhandlat i fiskaffären.
Jag vågar snart inte lägga i några andra fiskar.
Jag kollar vatten kvalitén ganska ofta, både hemma och i fiskaffären numera, men det visar inget.
Vad jag inte förstår är varför mollysarna klarar sig? Alla säger att dom är känsliga.
#15 - 29 oktober 2007 21:40
Danilla skrev:
Jag har börjat med regelbundna vattenbyten och rengöring nu.

Fast filtret ska du inte rengöra för ofta eller för noga.

Danilla skrev:
Vid transporter har jag haft påsen i en väska eller i bil, så temperaturen ska inte ha hunnit sjunka så mycket.

När jag kommer hem lägger jag hela påsen i akvariet i ca 30 min.

Sedan tar jag o häller i lite akvarievatten och gör så efter ca 5-10 igen och igen. Sen håvar jag upp dom o säpper ut dom. Allt enl. fiskaffärerna. (Har provat olika affärer)

Låter bra. Fast jag tycker att det brukar räcka att låta påsen flyta i akvariet i 15 minuter innan man sen börja fylla på med akvarievatten. Men sen fyller man på långsamt var 10:e minut (5 minuter låter för ofta) i minst 1 timme.

Danilla skrev:
Jag har lite rötter en stor gul sten och en liten "ruin" med hålrum. Allt inhandlat i fiskaffären.

Det som man köper i akvarieaffärer brukar vara safe. Du har väl inte stoppat ner växter med blytygder kvar? Vad har du för sand? Nånting är det, men det gäller att komma på vad.

Danilla skrev:
Jag vågar snart inte lägga i några andra fiskar.

Jag kollar vatten kvalitén ganska ofta, både hemma och i fiskaffären numera, men det visar inget.

Vänta ett par månader nu innan du skaffar nya fiskar. I fall du har nån smitta i akvariet borde det hinna försvinna på ett par månader efter sista mystiska dödsfall.

Danilla skrev:
Vad jag inte förstår är varför mollysarna klarar sig? Alla säger att dom är känsliga.

De är känsliga för vita prick, särskilt i fall de lever för kallt. Men de är tydligen inte känsliga för det som dödar de andra.
#16 - 30 oktober 2007 18:04
Nej filtrer rengör jag inte förän det nästan är stopp i det.
Inga blytyngder på växterna. Jag tar isär växterna och sprider ut dom.
Jag har svart blästersand oxå köpt i akvarieaffären. Väl rengjort!
Jag har i lite ektosan salt för just sjukdommar hos molly.
Temperaturen ligger på 17 grader.
Funderar på att lägga i en mal till, det behövs.
Annars väntar jag med andra fiskar. Har mina yngel att titta på nu :-D
#17 - 30 oktober 2007 18:23
Jag har hört att den svarta sanden kan läcka ut metaller...

Molly i 17 grader? :eek: Förstår inte hur de klarar det. Men jag kan mycket väl tänka mig att det är därför som de andra dör. Dessa är ju tropiska fiskar och klarar inte såna låga temperaturer nån längre tid. Skaffa inga andra fiskar innan du har skaffat en doppvärmare.
#18 - 30 oktober 2007 18:49
Låter lite kylslaget, starka mollysar du har isf. Men stod ju 26 i början av tråden? Kolet är väl ingen mening att ha kvar. Släpper inte det ut skit ist när det gått för länge förresten?
#19 - 30 oktober 2007 23:11
17 grader är alldeles för kallt! Tror du borde köpa en doppvärmare.
#20 - 31 oktober 2007 16:53
Jag vet att molly ska ha det varmare, men är det inte så att andra fiska inte vill ha det så varmt?
Jag har doppvärmare, men har dragit ner värmen för att kunna ha andra arter med.
Jag kan ju ha fel ;) Jag har bara fått för mig att andra arter inte vill ha så höga temperaturer.
Vad tycker ni att lagom temperatur är?
Kan jag då ha andra fiskar oxå? :confused:
Vilken mal ska jag skaffa?
Jag har många frågor, men har oxå fått många många svar. :)
#21 - 31 oktober 2007 16:59
Jag har kollat lite på olika malar nu, och nästan alla vill ha upp till 26-27 grader.
Blir det inte för varmt för dom om jag höjer värmen då?
#22 - 31 oktober 2007 17:31
Danilla skrev:
Jag vet att molly ska ha det varmare, men är det inte så att andra fiska inte vill ha det så varmt?

Jag har doppvärmare, men har dragit ner värmen för att kunna ha andra arter med.

Jag kan ju ha fel ;) Jag har bara fått för mig att andra arter inte vill ha så höga temperaturer.

Vad tycker ni att lagom temperatur är?

Kan jag då ha andra fiskar oxå? :confused:

Vilken mal ska jag skaffa?

Jag har många frågor, men har oxå fått många många svar. :)

Du får ursäkta mig men nu blir jag faktiskt riktigt upprörd :mad: Om du inte ens kan ta reda på vilka temperaturer fiskarna trivs i bör du faktiskt fundera på om du ska ha fiskar överhuvudtaget. Jag vet att jag låter hård nu, men det är ens ansvar att ta reda på hur man ska sköta de djuren man vill ha INNAN man skaffar sig djuren så man inte plågar ihjäl dem [:(] Det du gör är tom olagligt enligt svensk lag.

Vilka temperaturer fiskar trivs i varierar något från art till art, så man ska ta reda på vilka temperaturer som passar de/n arten/arterna man är intresserad av. Men de flesta fiskarna som finns i handeln är tropiska fiskar och klarar inte att leva i 17-gradigt vatten. 25-27 grader brukar vara lagom för de flesta tropiska fiskarna. Men som sagt, ta reda på vad varje art behöver.
#23 - 31 oktober 2007 17:33
Danilla skrev:
Jag har kollat lite på olika malar nu, och nästan alla vill ha upp till 26-27 grader.

Blir det inte för varmt för dom om jag höjer värmen då?

För varmt för vem? Om de behöver 26-27 grader blir 26-27 grader så klart inte för varmt för dem :rolleyes:

Vad är det för malar du har tittat på?
#24 - 31 oktober 2007 21:55
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
Jag menar naturligtvis att jag har 27 grader och inte 17. Jag var helt ute o snurrade.
Förlåt än en gång.
#25 - 31 oktober 2007 22:06
batski skrev:
För varmt för vem? Om de behöver 26-27 grader blir 26-27 grader så klart inte för varmt för dem :rolleyes:

Vad är det för malar du har tittat på?

Jag har bara kollat runt lite på alla möjliga malar.
Vilken skulle passa i ett 150 liters kar och som är tålig?
#26 - 31 oktober 2007 22:23
Danilla skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Jag menar naturligtvis att jag har 27 grader och inte 17. Jag var helt ute o snurrade.

Förlåt än en gång.

Då ber även jag om ursäkt för mitt utbrott [:o]

Danilla skrev:
Jag har bara kollat runt lite på alla möjliga malar.

Vilken skulle passa i ett 150 liters kar och som är tålig?

Det beror på vad du syftar på. Om det är L-malar du menar så är ancistrus en trevlig och ganska tålig mal. En annan relativt liten (11 cm) mal som jag tycker är väldigt fin är L134: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=213 Dessa kan dock vara lite svåra att få tag på och kostar betydligt mer än ancistrusar. Pitbull plecos: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 är små trevliga malar, som dock vill leva i grupp och även de kan vara lite svåra att få tag på.

Sen finns det andra malar som t ex corydoras (pansarmalar). Det finns många olika corydoras-arter. En del är ganska tåliga och en liten art skulle funka i ett 150 liters i fall du har fin sand som bottenmaterial.

Vill du kolla på malar så är Planet Catfish en bra site: www.planetcatfish.com
#27 - 1 november 2007 19:15
Tack för tippsen.
Jag ska kila ner till min fiskaffär och plåga den stackars försäljaren lite till :)
Han är nog snart trött på mig. *lol*
#28 - 1 november 2007 20:38
Jag har börjat få mycket alger på fönster och min stora sten.
Matar jag för mycket, eller vad kan det bero på?
Kan man göra något förutom att rengöra fönstrena och skrubba stenen?
Detta är lite orsaken till att jag vill skaffa en mal nu.
#29 - 1 november 2007 20:51
Danilla skrev:
Jag har börjat få mycket alger på fönster och min stora sten.

Matar jag för mycket, eller vad kan det bero på?

Kan man göra något förutom att rengöra fönstrena och skrubba stenen?

Detta är lite orsaken till att jag vill skaffa en mal nu.

Det beror på vad det är för alger. Ofta beror det på att växterna inte trivs och då kan algerna ta över. Det kan även bero på att akvariet får direkt solljus. Eller att det finns ammonium i vattnet. Det kan alltså finnas en del olika orsaker. Om du ställer frågan under "Växter och alger" kan du säkert få lite expertråd.

Och tänk på att ingen fisk äter alla sorters alger.
#30 - 1 november 2007 21:15
Kan ha missat om någon skrivit detta innan , men om du har aktivt kol kan väl det ge en massa nitrit när det inte är aktivt mer?
#31 - 1 november 2007 21:38
Aktivt kol tar även bort växtnäringen och då mår inte växterna så bra. Det gynnar algerna.
#32 - 5 november 2007 17:58
batski skrev:
Aktivt kol tar även bort växtnäringen och då mår inte växterna så bra. Det gynnar algerna.

Jag har aktivt kol i pumpen, men tar inte det även bort nitrit?
Ska jag ta bort kolet eller ha det kvar?
Nu är jag förvirrad.:confused:
(Önskar jag vore en kemist så jag förstod allt detta.;))
#33 - 3 februari 2008 12:09
Aktivt kol omvandlas till vanligt kol efter ett tag. Det som tar bort ammoniak och nitrit är nitrifikationsbakterierna som etablerar sig i filtermaterialet. De flesta har inget aktivt kol i sina filter. Själv har jag Ehfi substrat, lite "makaroner" och så blå filtermatta.
#34 - 3 februari 2008 14:03
Danilla skrev:
Jag har aktivt kol i pumpen, men tar inte det även bort nitrit?

Ska jag ta bort kolet eller ha det kvar?

Nu är jag förvirrad.:confused:

(Önskar jag vore en kemist så jag förstod allt detta.;))

Aktivt kol tar upp alla möjliga ämnen ur vattnet. Gammal medicin, kemikalier, näringsämnen osv. Det är inte bra för balansen. Växterna mår inte bra och då "äter" de inte upp nitratet och då får du obalans med alger osv. Superenkelt.
*Få växterna att trivas, hitta växter som trivs hos dig
*se till att pumpen gör vågor på vattenytan
*Om du står ut med sniglar så är de bra för balansen då de äter upp döda växtdelar. De blir inte för många om du inte har obalans t ex för mycket mat eller alger. Posthorn ska städa bäst.
*Köp ingen mer fisk förrän du ser att allt mår toppen. Du känner det direkt och ser på fiskarna. Växterna gror, inga alger, pigga fiskar osv..

Hoppas hon ser det här nu Batski, det var ju ett tag sen hon frågade.. Var har du varit då??? [:-174]
#35 - 3 februari 2008 14:59
Ta bort kolet, tycker jag :)
Och som alla andra säger: Köp ingen mer fisk nu på minst en månad! Det gör inget om det bildas lite alger... Men det är sannolikt att du matar lite för mycket, för det är det många som gör. Mata bara pyttelite, du kan gå över till att mata litegrann varannan dag, fiskarna klarar sig ändå :) Ingen mat får ramla ner på botten.

Om du får växterna att trivas senare, och har tillräckligt med ljus till dem, och en bra vattenkvalitet, så kommer algerna att absolut att minska. :)

Men tråden var visst några månader gammal som sagt.. Skulle vara spännande att se hur det har gått!
#36 - 4 februari 2008 17:54
Hejsan allihopa och tack för alla råd.
Det har som sagt gått några månader sen jag startade tråden och här kommer nu uppföljningen:

Fiskana dör inte längre. :D
Jag har satsat på molly och har nu 4 dalamartiner, 3 Guld och 4 Black + snart 40 yngel. Har funderat på om man kan sätta en kork i honorna. ;)
Har även en drakmal (tror jag det var) som har rensat upp riktigt duktigt.
Har oxå 3 metallpansarmalar som livar upp det hela.
Växterna växer så det knakar o jag får skoga nästan varje vecka.
Det blir lite alger på rutan, men det står jag ut med.

Det enda problemet som finns nu är att filtret (skumgummi delen) till min "aquael turbofilter 850" tycks ha utgått. Jag hittar det inte någonstans, och affärerna kan inte ta hem det. :(
Det hjälper inte att rengöra det, för det blir stopp på 3 dagar igen. Jag får leta upp något annat som kan passa.

Tack än en gång för all hjälp. Utan er hade min akvarieaffär slängt ut mig med alla mina frågor. :p
#37 - 13 februari 2008 14:25
Katharina skrev:

Hoppas hon ser det här nu Batski, det var ju ett tag sen hon frågade.. Var har du varit då??? [:-174]

Jag sammanfattar det i ett ord: stress :( Men jag försöker att komma tillbaka, lite mjukt liksom.
#38 - 13 februari 2008 14:28
Danilla skrev:

Det enda problemet som finns nu är att filtret (skumgummi delen) till min "aquael turbofilter 850" tycks ha utgått. Jag hittar det inte någonstans, och affärerna kan inte ta hem det. :(

Det hjälper inte att rengöra det, för det blir stopp på 3 dagar igen. Jag får leta upp något annat som kan passa.

Jag vet inte hur ditt filter ser ut, men jag skulle tro att du kan greja det genom att köpa en bit blå filtermatta och skära till den så den passar.
#39 - 13 februari 2008 16:10
Har du tagit bort kolet? Om inte, så tycker jag du ska göra det. Enligt min erfarenhet har det varit flera inlägg här på Zoopet som fått problem när kolet inte "funkar längre" med fiskdöd som följd... Dumt att ha kol om man inte har sjukdomar och konstigheter, så många klarar sig ju bra utan det :)

Låter konstigt att filterdelar inte finns att köpa. Gör som batski säger och köp blå filtermatta av annat märke och skär den till rätt storlek :)

Kom bara ihåg att inte byta alla filterdelar på en gång, utan lite i taget, så att inte alla nyttiga bakterier försvinner.

Och om du i framtiden vill köpa ett annat filter, med större filteryta, så låt båda filtren gå parallellt i cirka en månad, så bildas det bakterier i det nya filtret under tiden, till slut kan du ta bort det gamla.

Kul att det ordnat sig för dig!
#40 - 25 februari 2008 18:16
batski skrev:
Jag vet inte hur ditt filter ser ut, men jag skulle tro att du kan greja det genom att köpa en bit blå filtermatta och skära till den så den passar.

Mitt filter ser ut som detta på bilden: https://sklep.aquael.pl/wcsstore/AquaelB2C/upload/Grafika/Fotki_strona/Akwarystyka/Filtry_wew/Turbo/01030_maxi.jpg
och det är den nedre filterdelen som inte går att få tag på längre, men jag får väl köpa den till 1100:an istället och hoppas att den passar någotsånär.

toccata skrev:
Har du tagit bort kolet? Om inte, så tycker jag du ska göra det. Enligt min erfarenhet har det varit flera inlägg här på Zoopet som fått problem när kolet inte "funkar längre" med fiskdöd som följd... Dumt att ha kol om man inte har sjukdomar och konstigheter, så många klarar sig ju bra utan det :)

Jag har inte tagit bort kolet än, men det ska jag nog göra nu. Fiskarna dör inte längre, men jag vill inte att kolet ska vara en orsak till att dom dör. Jag har blivit så fäst vid som nu. :D

Om jag ska byta ut filtret. Ska jag då låta det nya ligga i akvariet innan jag byter eller är det bara att byta rakt av? :confused:
#41 - 25 februari 2008 19:08
Danilla skrev:

Om jag ska byta ut filtret. Ska jag då låta det nya ligga i akvariet innan jag byter eller är det bara att byta rakt av? :confused:

Om du byter rakt av kommer merparten av de nyttiga bakterierna att försvinna, vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i giftiga ammoniak-och/eller nitritnivåer.

Det bästa är att låta båda filtren gå parallellt i ca 1 månad innan man tar bort det gamla. Går inte kan man åtminstone krama skiten ur det gamla filtret intill insuget till det nya så att en del bakterier hamnar i det nya filtret. Men i så fall måste man ändå räkna med att det kommer att ta ett tag innan bakteriefloran kommit igång på riktigt. Då gäller det att mata sparsamt och inte skaffa några nya fiskar förrän efter nån månad.

Annons