Enligt det du skriver har djuren inte överlevt mer än några dagar i ditt akvarium. Så jag undrar hur länge koppar du in dem och hur gör du då? Och hur transporterar du dem? Har du nån thermosväska så tempen inte hinner sjunka för mycket under resan?
Jag har börjat med regelbundna vattenbyten och rengöring nu.
Vid transporter har jag haft påsen i en väska eller i bil, så temperaturen ska inte ha hunnit sjunka så mycket.
När jag kommer hem lägger jag hela påsen i akvariet i ca 30 min.
Sedan tar jag o häller i lite akvarievatten och gör så efter ca 5-10 igen och igen. Sen håvar jag upp dom o säpper ut dom. Allt enl. fiskaffärerna. (Har provat olika affärer)
Sen skulle jag rekommendera att du läser på om de olika arterna innan du skaffar dem. Du säger t ex att du haft silverhajar i ditt akvarium. Dessa är ju stora stimfiskar (kan bli över 30 cm) och behöver betydligt större utrymme än 150 liter. 3 ancistrusar i det utrymmet kan också bli för mycket, eftersom vuxna ancistrusar är revirhävdande.
Jag har varit lite för ivrig när det gäller fiskarna i början.[:I]
Malarna var iofs. bara 2 cm stora och blev inte mycket större. :(
Nu har jag bara mollys eftersom det bara är dom som överlever.
Köpte 2 nya i helgen och dom lever o mår bra. Har nu 5 blackmolly, 3 gula molly och 2 dalmartiner molly + lite yngel :p
Vad har du för inredning? Kan du ha något som läcker ut giftiga ämnen?
Jag har lite rötter en stor gul sten och en liten "ruin" med hålrum. Allt inhandlat i fiskaffären.
Jag vågar snart inte lägga i några andra fiskar.
Jag kollar vatten kvalitén ganska ofta, både hemma och i fiskaffären numera, men det visar inget.
Vad jag inte förstår är varför mollysarna klarar sig? Alla säger att dom är känsliga.