Alla tester okej, men fiskarna dör...

#1 - 27 mars 2008 20:14
Hej,

Vi startade för knappt fyra veckor sen upp tva akvarier, ett pa 60 liter och ett pa 200 liter. I fredags köpte vi första fiskarna, tre för det lilla och fyra för det stora.

I det lilla har allt vari frid och fröjd, men i det stora bara dör fiskarna... Första fisken, en ancistrus, var död vid hemkomst med honom. Ancistrus nummer tva dog dagen efter, pa lördagen, men da hade vi redan varit och köpt en ersättare för nummer ett. Förutom ancistrus nummer tre fanns även tva pansarmalar, inköpta första tillfället.

Sedan verkade allt funka, och pa tisdag kväll akte vi och köpte en ersättare för ancistrus nummer tva som dog (ngn annan mal) och ytterligare tva pansarmalar - bara för att komma hem och hitta en pansarmal död.... Igar, onsdag, dog ancistrus nummer tre samt den andra malen av okänt slag, och idag ytterligare en pansarmal. Vi har med andra ord tva pansarmalar, inköpta i tisdags, kvar i karet.

Igar kväll bytte vi femton procent av vattnet och dammsög bottnen.

Vi har under hela uppstarten kört i ordentligt med bakteriekultur (Dupla Bacter), och nitritvärdet har hela tiden legat pa det lägsta - <0.3 mg/l (tetra dropptest). Allt vatten är berett med vattenberedningsmedel.

Vi har en eheim 2026 prof II pump, och emellanat bubblare igang.

Akvariet fick sina första växter tre-fyra dar efter uppstart, resten efter ytterligare ett par dagar.
Vi har:

Echinodorus bleheri
Eusteralis species
Cratonneuron filicinum (javamossa)
Vallisneria spiralis
Micranthemum micranthemoides
Cabomba caroliniana
Lysmachia nummularia aurea
Hygrophila difformis, submers
samt tva gröna och tva röda lotusar

Inredningsmässigt:

Svart grus pa 0.5-1 mm som bottensubstrat, med näringssand för plantorna under.
En mopanirot som kokats och lakats ur (kokats ca 15 timmar, legat i vatten utomhus tva veckor)
En okänd rot med tva plantor pa (köpt i akvarieaffär)
En sten med rödaktiga avlagringar (köpt i akvarieaffär)
En brun bubblig sten som nästan flyter (akvarieaffär)
En urna (akvarieaffär)
En vit grotta (akvarieaffär)
En kokosnötsgrotta (akvarieaffär)

Plantorna har hittills fatt en behandling med järntablett speciellt för echinodorusen, samt växtgödning allt-i-ett. Jag har köpt PMDD, men inte kommit mej för än, med allt annat krangel.

Vi har gott om sniglar i akvariet, sen tva-tre veckor.

Dagens vattenvärden ser ut som följer:
pH 8.0
KH 8.0
GH 11.0
Cu 0.0
NH3/NH4+ 0.0
NO2- <0.3 mg/l (lägsta värdet pa testet.

Alla tester är gjorda med Tetra dropptester, utom koppartestet som är ett Sera dropptest.

Nagon kunnig därute som kan hjälpa oss att komma pa fler saker som kan vara fel? Vi var bensäkra pa att det var ammoniakförgiftning - fiskarnas gälar har varit rödaktiga och de har andats kraftigt innan de dött. Men testet var ju negativt....

hjälp, nagon...?
#2 - 27 mars 2008 21:14
Du skriver att du startade upp 2 akvarier för 4 veckor sedan utan fisk, det betyder att så tillvida ni inte kör "fishless" så befinner sig era akvarier på dag 6 vilket iofs inte borde vara några problem med så få uppstartnings fiskar, dock skulle jag rekommendera er att prova en annan affär eftersom de fiskar ni köpt verkar vara lite väl känsliga.

Sen är pH rätt högt vilket gör att den ammoniak som kommer att bildas är direkt farlig för fiskarna, pushar för en "Lasse" rekommendation, ta bort saker ur akvariet som ni inte är säkra på tillsvidare, ex okända(och kända) rötter, mopaniaroten som legat i vatten(stillastående?) utomhus kan ha surnat..

Stenen låter som en lavasten och är en bra grogrund för nitrifikationsbakterier(good guy's!)

Rätta mig gärna om jag stoppade foten i munnen under inlägget, jag håller mig nämligen knappt vaken..
#3 - 28 mars 2008 22:26
Som gaffel säger om ni inte kör fishless med typ tillsats av ammoniak eller liknande så har det bara varit igång en vecka.
Med all sannolikhet skulle jag tro nitritspikar är problemet, sen sluta köpa malar för dom är dom sista fiskarna man borde stoppa ner i ett akvarium och många är även känsliga för nitrit, mitt råd köp några platy att starta upp karet med, gjord själv en massa nybörjarmisstag en gång i tiden och endast platy överlevde då hos mig ;)
Sen får ni syn på nån fisk som står och flämtar vid ytan så byt 30% av vattnet direkt.
Håller på gaffels linje, ut med alla saker/rötter som inte måste va i karet, sniglarna är ingen fara, dom gör bara nytta men ser kanske inte så vackra ut bara.
Lita inte blint på testerna utan kolla på fiskarna istället, flämtar dom så byt 30% vatten direkt och kolla ofta så ska det nog gå bra till slut och börja med bakteriekulturen nu när den har nåt att äta och sluta dammsuga botten ;)
#4 - 29 mars 2008 08:23
Mlip

Det är mycket bra om du kan hålla dig till en tråd - inte hoppa mellan trådar med samma innebörd - det blir omöjligt att kunna ge några råd om samma frågeställningar kommer upp i olika trådar (om samma akvarie alltså).

Som jag sa i den andra tråden - upp med allt som är okänt - även det som är köpt i akvarieaffärer vad gäller inredningsdetaljer.

Jag ser nu att det står att ni lever i Luxenburg, är det så att ni bor där och att akvariet finns där? Hur mycket kloreras det - luktar det klor från vattnet?

MVH Lasse
#5 - 29 mars 2008 09:14
Lasse : Hej, förlat för mina tva tradar. Hade lite halv panik över att jag inte fick svar, och jag behövde ju hjälp fort. Ska halla mej ifran flera tradar i samma ämne igen.

Ja, vi bor i Luxemburg, och sa gör akvarierna. Vattnet luktar inte klor. Dessutom ligger en av vara akvieraffärer ungefär tva kilometer bort - det enda rad vi fick av dem var att köpa vattenberedningsmedel och preparera allt vatten med, samt använda kallt vatten och lata det sta nagra timmar för att na rumstemperatur innan vi häller det i akvariet. Däremot har vi gott om kalk i vattnet, antar att det höga pH:t kommer därifran.

Min sambo totalvägrar ta ut rötterna med motivet "vi har ju kokat dem i timmar, och i akvariet där uppe (med likadan rot) lever ju fiskarna."

Däremot har vi tagit ur stenen med avlagringar. De tva kvarvarande ser lite piggare ut, men har fortfarande en vag rodnad över gälarna. De fick mat senast i söndags, kanske dags att mata igen? Men, är inte en algtablett lite väl mycket för tva fiskar?

Eftersom pansarmalar tydligen är värdelösa som uppstartsfiskar (tack för det, herr fiskförsäljare som sa att de var bäst att starta med...), vad kan vi skaffa istället? Inte jätteförtjusta i zebrafiskar, och tigerbarber käkar ju fenor.. finns det nagra andra okej fiskar att börja med? Och, de tva pansarmalar vi har kvar, ska vi kanske flytta dem till det lilla akvariet?

Fuzzop : Om man inte kan lita pa de tester som finns, vad ska man da lita pa? Vi har fortfarande den lägsta möjliga nivan enligt testet av nitrit, och inte en enda firre har kippat vid ytan. Kan väl kanske bero pa att hela bunten är bottenlevande fiskar, men jag tror ända inte pa nitrit. För övrigt, i det lilla karet där vi faktiskt har nitrit (pa väg ner igen) lever ju fiskarna, och fiskarterna är i princip desamma.

Sen trodde jag att man skulle undvika i sa stor man som möjligt att byta vatten i nystartade akvarier, sa detta har vi inte gjort i akvariet med nitrit. Bara tillsatt mer bakteriekultur och matat mindre.

Men, som sagt - jag är novis - jag försöker bara pussla ihop all info jag hittat i olika forum, böcker och artiklar, rätta mej om jag har fel.

Tack för era svar!
Marlene (nagot lugnare nu)
#6 - 29 mars 2008 12:39
Och för att smita in innan Lasse hinner posta sitt inlägg, behåll det lugnet, det är (utan att helgonförklara honom) precis som Lasse skriver isen i magen som brukar vara avgörande, sen om inte du hittar någon nitrit kanske nitrifikationsprocessen inte kickat igång ännu, den har inte hunnit bildas och det fiskarna reagerat på är ammonium..
#7 - 29 mars 2008 15:56
Ok inget kippande vid ytan så är det nog som gaffel säger kanske inte nitrit för även bottenlevande fiskar brukar kunna hamna nära ytan vid nitrit, sen så säger ju erat test att ni inte har nån ammonium så jag tenderar att inte lita fullt på test för skulle testet vara rättvisande har ni nån okänd påverkan som dödar fisken.
Det där med att byta vatten ofta under uppstart har för och nackdelar, nackdelen är då att det tar längre tid att få bra balans i karet med många vattenbyten men fördelen är att man inte behöver köpa nya fiskar hela tiden istället, man kan ju ha tur och fiskarna överlever ev spikar men om man kan se att dom är påverkade så är nivåerna av skadliga ämnen högre än dom behöver vara för att tex nitrifikationsprocessen ska få fart.
#8 - 29 mars 2008 19:35
Hej och tack för era svar!

Vi har idag varit iväg i en annan akvarieaffär än den där vi köpte fiskarna. Nagot som slog mej är att de verkar ha mycket färre fisklik i tankarna - i affär nummer ett fanns det ett i kanske varannann tank. Sa, ja, byta fiskaffär kan kanske vara ett smart drag...

Da nitritspiken i det lilla akvariet vänt och idag gatt ner till noll införskaffade jag fem räkor :) tigerräkor, varav en med rom, sa vi far väl se om hon släpper den eller om det blir räkbebisar.

Vad gäller det stora pratade vi med förestandaren för akvarieavdelningen. Pa hans inradan införskaffade vi en osmosapparat (de använder tydligen en sadan för att fixa sitt vatten - det här är affären 2 km bort). Den ska tydligen rena vattnet fullständigt (göra allt som vattenberedningsmedel gör och lite till) samt dra ner pH och kH. Det medföljde även mineralmix att blanda i, men den ska bara vara nödvändig om man byter ut mer än 50 % av vattnet. Billigt var det inte, men vad gör man inte för fiskarna...?

Bada lever fortfarande, och jag har matat dem med en tredjedels algtablett. Fortsätter köra i JBL:s bakteriekultur, sa far vi se varthän det leder...

Fick även radet att lata akvariet köra med de kvarvarande fiskarna i tva veckor. Lever de efter den tidsperioden, tillsätta nagra till och hoppas pa det bästa. Dör de däremot tyckte de att vi skulle rengöra allt ordentligt och starta om.

Nagra kommentarer till raden vi fick?

Med vänlig hälsning
(räkbiten) Marlene
#9 - 29 mars 2008 19:41
Mlip

Det blir lättare med en tråd :).

Det stämmer att man inte skall byta vatten vid uppstart (jag är normalt en av de största motståndarna mot det vad gäller kar där man fått nitrit). Det du gör i ditt "nitrit" kar är enligt mig precis så som man skall göra normalt. Men i det kar du bad om hjälp med drog jag slutsatsen att det inte var nitrit eller ammonium/ammoniak utan någon annan giftverkan som hände och då var det under valet om att skjutas eller hängas bättre tyckte jag att göra några rejäla vattenbyten efter det att allt "lull-lull" försvunnit från karet så att man så att säga startar vid gå. Det är mycket möjligt att du inte fått din nitrittopp än i detta kar, precis som Gaffel och Fuzzop redan påpekat. Men det är inget problem med det tycker jag utan fortsätt du med dina två pansarmalar (du kan dela maltabletten) och mata försiktigt samt tillsätt Duplapreparatet varje dag (oavsett vad de rekommenderar - det går inte att överdosera - åtminstone är det mycket svårt).

Men - för säkerhets skull - ta upp alla rötterna. Försök att förklarar för din sambo att det finns inga rötter som är helt lika och att kokningen faktiskt kan påskynda nedbrytningsprocesserna och det är ingen garant för att en enskild rot inte skall läcka något giftigt. Jag har varit med om detta förut - tillsynes liknande rötter har olika verkningar i ett akvarie. Rötter och högt pH (och hårt vatten) är oftast ingen lyckad kombination enligt min erfarenhet. Nu tror jag iofs att just i detta fall är eran sten boven i dramat men för säkerhets skull ta upp rötterna. Du kan ju föreslå sambon att lägga dem i det fungerande karet - då får ni ju svar ganska fort :)

Eftersom ni har era pansarmalar och de börjar bättra på sig - fortsätt med dem. Tar till baka mitt tidigare råd om andra fiskar - det tillför mer osäkerhet.

Ta det piano - det här ordnar upp sig men för säkerhets skull - övertala sambon att tills karet är stabilt - ta upp rötterna - sedan kan sätta tillbaka dem igen - en efter en och se om det händer någonting.

MVH Lasse

Edit

En RO kan vara bra med ert vatten men det viktigaste är att ni skall inte ha ner KH under 4, speciellt under inkörningen. Därför är det en mycket bra idée att inte köra allt vatten vid vattenbyte via RO utan exempelvis ta 50% RO vatten och 50% kranvatten. För era fiskars välbefinnande är stabilitet viktigare än pH. Ett KH på ca 4 ger ett pH på 7,5 - 7,7 vilket är bra för de flesta fiskar. Kan skriva en kilometer om vikten av ett KH på ca 4 men hinner inte - sök på KH här på forumet så kanske det klarnar.
#10 - 30 mars 2008 21:02
Hej! Roten ute ur karet, sambon gav med sej till sist - och, det kanske är inbillning, men fiskarna ser redan piggare ut. Har nu lagt i 60 liter renat vatten, verkar som om det räcker där. Omkring 30 % med andra ord. KH ligger nu pa 4 i karet, sa jag tror inte att vi ska byta mer.

Börjar däremot oroa mej för om det kanske är lika bra att ta upp roten ur kar nr 2, bara för säkerhets skull?

Om allting flyter - hur länge later vi pansarmalarna i stora karet ga själva? En vecka, tva? Antar att de är för fa för att sparka igang nitrifikationscykeln ordentligt..

mvh,
Marlene
#11 - 31 mars 2008 20:22
Från nu och ca 3 veckor får du nog räkna som inkörningsperiod. Mata försiktigt och ge bakterietillsatserna varje dag. Verkar allt bra efter ca två veckor så kan ni nog fresta med några mer tåliga fiskar men behåll matningen på samma nivå som innan. Det är bättre sen att sakta öka besättningen (dvs matgivan). Ett bra trick som jag ofta använt är att öka upp matgivan på befintliga fiskar - skaffa mer fiskar sen men behålla samma fodermängd några dagar för att senare och öka mycket långsamt med givan igen osv.

Appropå roten i det andra karet så låt den vara tills ni får problem - rötter är alltid individuella :). Det är heller inte säkert att det är roten som bråkar i ert problemkar så när karet är stabilt och fungerar kan ni ju prova igen (om ni vågar :))

MVH Lasse
#12 - 1 april 2008 09:51
Mlip

Jag bor i Limpertsberg....
#13 - 1 april 2008 11:09
Xul skrev:
Mlip

Jag bor i Limpertsberg....

Tufft :) jag bor i Bettemburg, bodde i Nospelt förut. Vad förde dej till Lux?
#14 - 2 april 2008 11:41
Skickar PM
#15 - 3 april 2008 16:14
Hehe min sambo bodde tydligen i Bettemburg när hon var liten (En liten instickare bara så där).

MVH /Tobias
#16 - 5 april 2008 10:22
Världen är bra liten :)

Annons