Alla problem på en gång!

#1 - 24 mars 2004 19:51
Jag skrev ett inlägg tidigare om mina guppies som har ihopfällda fenor o ligger uppe vid ytan o trycker i grupp,men fick inget svar på min fråga.Så jag försöker igen..För två dagar sedan flyttade jag mina fiskar till ett lite större akvarium o hällde i ca 40% av det gamla akvarievattnet o fyllde på med resten nytt vatten.Därefter tillsatte jag aquasafe enligt anvisningar o hade i lite salt.Installerde mitt fluval 1 filter o sen i med fiskarna.Vad som nu har hänt är följande: Alla guppies är uppe vid ytan o har ihopklibbade fenor o rör sig inte särskilt mycket.Vidare så har vattnet blivit vitt o grumligt.Sikten är helt klart begränsad!Gjort vattentester o har ingen nitrit.PH på ca 7,5.Fick rådet av en "expert" på zooaffären att medicinera med tetra general medic konzentrat som tydligen hjälper mot en hel del.Dessutom skulle jag ha i ett medel som gör att vattnet klarnar upp.Allt detta har jag gjort med enda påföljden att jag har ett dimmigt vatten som numera även är grönt!!!Plus sjuka fiskar som förmodligen kommer att dö, för dom har verkligen inte piggnat till.Jag undrar bara:VAD är det som är problemet och vad ska jag göra???har mest lust att bara lägga ned allt nu..
#2 - 24 mars 2004 19:59
Hur mycket salt hade du i? Har du kvar det gammla karet så skulle jag föreslå att du häller i vatten och aqua safe i det och sedan flyttar tillbaka fiskarna. Ha i salt ca 1 dl/100 liter ( dvs 1 gram per liter) och låt bli att tända ljuset på två dagar för att fisken ska morska till sig. I det akvarium där du har problemet : töm ur allt vatten och tvätta botten materialet igen. Ha sedan i Nytt vatten och fråga i din butik efter bakterier på burk. Det finns faktiskt. Hur stort är akvariet dom kom ifrån och hur stort är det dom kom till? Hoppas att det ordnar sig. Mvh Solo
#3 - 24 mars 2004 20:09
Hej!Tack för svaret.Såg precis att jag visst hade fått svar på min förra fråga i samma ämne.*skäms lite* Men jag är lite stressad av den här grejen nu.Vill bara fixa allt om det går så jag har nog blivit lite stirrig![:-27].Är det inte stressande för den sjuka fisken att flyttas en andra gång under en tredagarsperiod??Kan det inte bli värre av att starta upp karet igen??Jaa..jag kanske får göra det imorgon då.Jag kan ju liksom inte springa runt o köpa medel o mediciner för hur många hundra som helst.Det kanske är lika bra att göra en omstart.Hur som helst börjar det här bli en hemskt dyr historia o säkert fortsätter det i samma stil igen imorrn´. usch! jag mår dåligt av att titta på dom stackars sjuka firrarna...
#4 - 24 mars 2004 20:31
Hej! Det ÄR stressande för fisken att flyttas en gång till, men det låter som om du måste göra någonting akut för att rädda dina fiskar.
Jag har liknande problem med mitt vatten, det är vitt och grumligt men fisken mår fortfarande bra. Däremot blir det inte bättre trots stora vattenbyten, salt, total mörkläggning i tre dygn, vattenklarningsmedel, algdödande medel, många små vatten byten, minimal fodring, väldigt noggrann botten sugning eller starkare filtrering så för mig återstår bara omstart. Det låter dock som om du inte har tid att pröva alla dessa saker innan dina fiskar dör så mitt tips blir därför som sagt : flytta fiskarna medans dom finns kvar. Lycka till. Mvh Solo

Annons