Alla pansarmalar dör

#1 - 20 november 2008 16:59
På något vis tycks alla mina pansalmalar samt guppysar dö. De får både flingfoder,bottenfoder samt lite mygglarver då och då.Trots detta tycks de bara dö och det är endast dessa utav många olika fiskarter jag har i akvariet. Någon som har någon terori om vad som kan ligga bakom dessa mystiska dödsfall?
#2 - 20 november 2008 17:07
Hur stort är akvariet?
Hur länge har det varit igång?
Hur många fiskar har du?
Hur mycket matar du?
Har du bra ytcirkulation?

Kolla gärna dina vattenvärden med dropptest.

Anledningen till att det just är pansarmalar och Guppy som dör kan vara att de är extra känsliga för dåliga värden. Det vill säga att de andra oxå kommer vara på tur om inte anledningen till det hela reds ut.
#3 - 20 november 2008 17:49
Har en misstanke om att nitritvärdet är för högt.Tänkte jag skulle ta ett vattenprov och kolla.
akvariet är på 250 l och innehåller en dvärggurami,fyra black molly,10 räkor,två ancictrus,5 pansarmalar,tre platy,tre praktbotior,ca 35 neontetror,tre citrustetror samt tre golden molly.
Akvariet har enbart varit igång i ca 2,5 månad.och de får mat en gång om dagen samt en "svältdag" i veckan
#4 - 20 november 2008 17:53
Det tar 3 minuter att göra ett vattentest på nitrit och 30 sekunder att skriva ett inlägg så vad blev resultatet?
#5 - 20 november 2008 17:55
Det tar 4 minuter att göra ett vattentest på nitrit och 30 sekunder att skriva ett inlägg så vad blev resultatet?

Vad har du för filtrering?
#6 - 20 november 2008 18:04
Filtreringen är ett ytterfilter,Rena hP 2.
Tyvärr är proverna på nitriten schluuutt,så det blir iväg imorgon och fixa nytt =)

Annons